Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3631
31.10.15 08:26

Tommy Rustad kjører Model S P85D på bane mot BMWs nye X6M

Ingen av disse er spesielt gode barnebilder, men 7 sekunder forskjell var mye. I tillegg er det moro at selv en strupet og lydtilgjort V8 oppleves som en bedre bil til tross for 3 ganger pris. Model S får skryt for mye bil og aksellerasjon for pengene (i Norge).

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11982
31.10.15 08:48
Kompressor-V8: men 7 sekunder forskjell var mye

Radiobilen blir fullstendig knust av et dråg av en BMW med 125 hk mindre. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3631
31.10.15 10:02

*banebiler (håpløst å skrive på Ipad egentlig).

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11982
31.10.15 10:23
Kompressor-V8: *banebiler (håpløst å skrive på Ipad egentlig).

Jag var så innstilt på at det sto banebiler at jeg ikke la merke til at stavekontrollen til Apple hadde endret det til barnebiler.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1045
31.10.15 13:01

Ser ut som Tesla selv nå oppgir P85D til 463hk. Det er et stykke unna de 700hk som den er reklamert med.

De kaller det "battery limited maximum motor shaft power". En annen interessant bit info er denne: "Model S Performance base option acceleration ratings follow Motor Trend's test procedure of subtracting the first foot rollout time to represent drag strip performance". Legg merke til at de sier "Model S Performance" og ikke bare "Model S", da det bare er P85D som er målt på denne måten.

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
31.10.15 13:23
Iseran2770: Jeg kommer ALDRI til å kjøpe elbil. Da blir jeg heller som Riviera430 og kjøper noen gammelt ræl med bensinmotor. Men blist har noe til felles med meg. Lange turer nedover kontinentet. Jeg regner med at heller ikke han er klar for eviglange ladepauser flere ganger pr dag.

Du kommer aldri til å kjøpe fwd, VAG, turbo eller firesylindre heller hvis jeg ikke husker feil. Ooops...

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15491
31.10.15 13:34
250GTO: Du kommer aldri til å kjøpe fwd, VAG, turbo eller firesylindre heller hvis jeg ikke husker feil. Ooops...

“One of the keys to happiness is a bad memory.” 
― Rita Mae Brown

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11982
31.10.15 14:19
250GTO: Du kommer aldri til å kjøpe fwd, VAG, turbo eller firesylindre heller hvis jeg ikke husker feil. Ooops...

fwd har jeg ikke kjøpt ennå :-)

Men jeg er så gammel at jeg sikkert klarer å holde løftet om å holde meg til bensin. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3631
31.10.15 14:24

Jeg kunne gjerne kjøpt hybrid som bruksbil så lenge det er bensinmotor i den. Men det må også kunne være tomgangslyd dersom man ønsker det. I så fall er jeg for hybrid, men elbil er for folk uten motorinteresse. De kan gjerne like å kjøre bil, men motor er de ikke interesserte i. Motorer skal høres på en vakrest mulig måte.

Må innrømme at jeg savner det lille ekstra fra en sekser eller åtter i bruksbilen, som nå har turbofirer (bensin).

Så lenge det finnes bensinmotorer kommer jeg til å kjøre en slik innenfor rimelighetens grenser prismessig. Og jeg tror det blir ut livet mitt i alle fall.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11982
31.10.15 14:30
Kompressor-V8: Jeg kunne gjerne kjøpt hybrid som bruksbil så lenge det er bensinmotor i den.

Dersom det blir forbud mot alt annet enn rene elbiler innenfor Ring3 kan man selvsagt kjøpe en elbil, men som bilinteressert MÅ man ha en bensinbil i tillegg.

Man drar ikke på kosetur i en elbil.  

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
31.10.15 20:10
Kompressor-V8: men elbil er for folk uten motorinteresse

Jeg for min del er såpass motorinteressert at jeg har bortimot bygget mitt liv rundt det. Hvor motorinteressert er du egentlig?

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
31.10.15 20:18
Iseran2770: Men jeg er så gammel at jeg sikkert klarer å holde løftet om å holde meg til bensin.

Si ikke det, du er ikke så gammel, og jeg tror de fleste ville blitt overasket over hvordan biler er allerede om 10-15år. Da tror jeg fordelene med elbil er så store at det vil være et interessant alternativ for de fleste. 

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2246
31.10.15 20:38

Motorlyd er viktig. Testet nylig først MB C63AMG, og så MB GLA45 AMG. Opplevelsen var MYE bedre i C-klassen. V8-brølet var en enormt stor del av opplevelsen!

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3631
01.11.15 00:27

250GTO:

Jeg er i alle fall såpass motorinteressert at jeg kan høre hva slags motor som kommer og nok til at jeg er nødt til å ha dose med grom motorlyd så ofte som mulig. En elbil har uinspirerende motorlyd. 

Ytelse og kontanthet er ikke alt.

At fordelene med elbil er store om 10-15 år er sikkert, men fordelene for oss motorinteresserte er ikke helt de samme. Jeg har tro på at vår motorlyd vil komme i fantastiske hybridbiler som også går på bensin. Se på Porsche 918, P1 osv. De tror jeg er fremtiden fremfor rene elbiler. 

C63 AMG har fantastisk motor og motorlyd. En elbil kan aldri tilby den slags.

(Innlegget ble redigert 01.11.15 00:32)

shagalott
shagalottInnlegg: 4254
01.11.15 10:21
Kompressor-V8: elbil er for folk uten motorinteresse. De kan gjerne like å kjøre bil, men motor er de ikke interesserte i

Nå generaliserer du veldig, og fremstår som mer katolsk enn paven. Jeg vet om flere som har el.bil som er skikkelige petrolheads. Og husker jeg ikke feil så har Jay Leno både Tesla modell S og en Prius, er han uten motorinteresse?

Det er da lov å ha en el.bil hvis det er det som passer best for deg, er det ikke?

På samme måte som det å ha en plug-in hybrid er helt ok hvis det er det som passer best for deg.

 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3631
01.11.15 10:53

Det er selvsagt lov å ha elbil om du er motorinteressert, men ingen ekte motorinteresserte vil være lykkelig av å ikke ha tilgang på en grom motorlyd på siden. Jeg kunne sikkert klart å kjøre elbil til og fra jobb, men når man skal kose seg og kjøre med grom motor går det jo ikke. En elbil lager jo trikkelyd om noe lyd i det hele tatt. Man må ha en skikkelig bil ved siden av.

I tillegg er det jo ofte ikke bilkjøring å kjøre elbil. Man girer ikke, man trenger ikke rette opp en bil ute av kontroll pga at elektronikken ikke kan slås av og redder deg inn. Man bare gasser og styrer. Det er vel snarere ren bilstyring/frakting der man følger med på rekkevidden. Hva er entusiasmen i det, om man ser bort fra at man sparer drivstoff, bompenger og avgifter? Kanskje man liker det å plugge inn kontakter?

Kraftig aksellerasjon er alltid moro, men mye av gleden forsvinner når man ikke hører motoren og bilen brumme det hele i stand. Og når det i tillegg skjer trinnløst blir det ikke skikkelig bilkjøring for meg.

Elmotor kan kanskje derimot passe i en Rolls Royce Phantom. Og jeg hører de har en på vei. Jeg tror derimot de gjør lurere i å ta vare på sine gamle gode bensinmotorer og kombinerer de med ny elmotorteknologi. Det beste fra to verdener blir hybrid.

(Innlegget ble redigert 01.11.15 11:02)

shagalott
shagalottInnlegg: 4254
01.11.15 12:15
Kompressor-V8: I tillegg er det jo ofte ikke bilkjøring å kjøre elbil. Man girer ikke, man trenger ikke rette opp en bil ute av kontroll pga at elektronikken ikke kan slås av og redder deg inn. Man bare gasser og styrer

Gjelder dette bare el-biler? Trodde nye biler med forbrenningsmotor også ble levert med automatgir og diverse elektroniske hjelpemidler som f.eks ESP.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3631
01.11.15 13:38

Det gjelder selvfølgelig veldig mange moderne biler med motor også. Du har jo kjedelige biler av alle varianter. Men du har ikke en eneste elbil det er entusiastisk moro å kjøre.

EGolf og I3 er morsomme å styre, men ikke å kjøre. S-klasse er også morsom å styre, men den er også svært behagelig og dermed herlig å styre. I3 hadde vært langt bedre som hybrid. Slik GTE er bedre enn EGolf.

Rolls-Royce lager en elektrisk utgave av Phantom. I en slik bil vil elmotorkarakteren passe bedre. Men selv ville jeg fortsatt savnet personligheten fra motoren. Det blir noe helt annet med elmotor, og det blir som å være sammen med en lekker dame som ikke kan snakke, høre eller synge. Hun er fortsatt pen, og gjør de samme tingene, men uten at man hører henne snakke eller synge. En elbil mister all personlighet og får like lite personlighet som en laptop.

(Innlegget ble redigert 01.11.15 13:39)

shagalott
shagalottInnlegg: 4254
01.11.15 14:07
Kompressor-V8: Du har jo kjedelige biler av alle varianter

Det er sikkert og visst. Nå bor jeg i Tromsø og her er det ikke så mange el.biler enda. Men kjedelige biler er det nok av, i mitt nye nabolag så er det vel 75% svarte/grå/sølvgrå Skoda Ocatavia, resten er stort sett Passat stv. i de samme fargene. En av naboene har nettopp byttet bil, til en Passat stv. Om det er den nye modellen eller den forrige vet jeg ikke, all den tid jeg kun har sett den bakfra og selv om jeg er bilinteressert så klarer jeg ikke å se forskjellen på de 2 modellene sett fra gata (ca. 15-20 meter) og opp til bilen. Det finnes ett hederlig unntak, det er en rød Giluetta som bruker å stå parkert. Eneste ikke kjedelige bilen her i strøket.

Etter at jeg flyttet, bor relativt sentralt, så merker jeg stor forskjell på hvor mye jeg kjører. Siden mai har jeg vel kjørt ca. 1500 km. og skal jeg være helt ærlig så hadde nok el.bil passet mitt behov best akkurat nå. Lengste turen jeg har hatt siden jeg flyttet er 110 kilometer t/r.

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
01.11.15 16:14
Kompressor-V8: Jeg er i alle fall såpass motorinteressert at jeg kan høre hva slags motor som kommer

Ikke særlig motorinteressert mao....

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
01.11.15 16:15
Kompressor-V8: C63 AMG har fantastisk motor og motorlyd. En elbil kan aldri tilby den slags.

En elbil kan faktisk tilby bedre lyd enn 99% av alle Mercedeser. Mao ingen lyd i det hele tatt. 

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
01.11.15 16:25
Kompressor-V8: Man girer ikke, man trenger ikke rette opp en bil ute av kontroll pga at elektronikken ikke kan slås av og redder deg inn. Man bare gasser og styrer.

Høres ut som slik det har vært å kjøre en Mercedes siste 15 år. Dår det er sagt. Hovedårsaken til at du og en del andre ser såpass pessismistisk på elbil har nok hovedsaklig 3 årsaker. For det første ser dere aldri under panseret på en bil, og dere kjører sjelden eldre entusiastbiler. Da ville dere sett at den jevne personbilmotoren er så godt som halvdød allerede. For det andre klarer dere ikke å se hvilke enorme fordeler eldrift har foran tradisjonelle motorer, også på områder som gjelder kjøreglede. For det tredje klarer dere ikke se forbi dagens elektrifiserte bensinbiler. Det er klart at dersom man sammenligner to like biler, feks der den ene har v8 motor og den andre har elmotor, så vil elbilen fremstå som kjedelig. Når elbilen etter noen år har fått utviklet sin egen estetikk, så vil saken være en helt annen.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11982
01.11.15 16:27
250GTO: Jeg for min del er såpass motorinteressert at jeg har bortimot bygget mitt liv rundt det. Hvor motorinteressert er du egentlig?

Din motorinteresse er mer på det teoretiske planet.

Du mener at omtrent alle biler er kjedelige og har derfor en gammel haug av en bil. De harselerer med alle som kjører bil i stedet for å fly. Du er så lei av å kjøre bil at det gjør du bare når du skal noen få mil utenfor Haugesund.  

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11982
01.11.15 16:32
250GTO: også på områder som gjelder kjøreglede

Troller du?

Er en Tesla på 2,2 tonn noe de andre bør ha som et forbilde på kjøreglede. Eller er det Nissan Leaf du er så imponert av? 

Ribba
RibbaInnlegg: 34430
01.11.15 17:01
250GTO: For det andre klarer dere ikke å se hvilke enorme fordeler eldrift har foran tradisjonelle motorer, også på områder som gjelder kjøreglede.

Ja, elmotorer er det ikke så veldig mye negativt å si om, men uten en ordentlig energipakke, så er og blir elbiler bybiler og ikke entusiastbiler.

Entusiastbiler handler mye om to ting, frihet og kjøreglede. Dagens elbiler byr på utrolig lite av disse to tingene så lengde de lagrer energien i disse forhistoriske Litium-ionbatteripakkene.

Disse batteriene er ekstremt lite effektive, meget forurensende å utvinne de metallene og mineralene som trengs, er veldige tunge samt de er ekstremt krevende å resirkulere (selv om de ikke er spesielt miljøfiendtlige som avfall).

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5464
01.11.15 17:33
250GTO: Det er klart at dersom man sammenligner to like biler, feks der den ene har v8 motor og den andre har elmotor, så vil elbilen fremstå som kjedelig. Når elbilen etter noen år har fått utviklet sin egen estetikk, så vil saken være en helt annen.

Det fremstår som direkte illusorisk å innbille seg at elmotoren, med sine åpenbare skavanker, skal kunne gro frem en "estetikk" som kan måle seg med en V8'er.

(Innlegget ble redigert 01.11.15 17:33)

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5464
01.11.15 17:35
TorAtle: Ser ut som Tesla selv nå oppgir P85D til 463hk. Det er et stykke unna de 700hk som den er reklamert med.

Grovt overslag. 

Lurer på hvor mye P85D-eierne får i avslag.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11724
01.11.15 18:15
KingsRoad: med sine åpenbare skavanker,

Akkurat her trodde jeg det var V8-motoren du omtalte og ikke elmotoren.

Sammenligner man de to er det ganske åpenbart hvilken av dem som har flest skavanker :D

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15491
01.11.15 18:35
Iseran2770: fwd har jeg ikke kjøpt ennå :-)

Tja, har ikke både Audi S3 og TTS haldex? De er vel fwd inntil de merker slipp.

Haldex, as it’s known, decouples the front and rear axles in normal driving, only sending torque rearwards once the front tyres have lost traction. What’s more a Haldex system is fairly limited in terms of torque split and completely limited in terms of distribution between the rear wheels: it’s always 50:50.

 

‘Haldex is good for traction,’ says Tyrone Johnson, vehicle engineering manager for Ford Performance, ‘but in terms of handling and the way it manages understeer it’s quite boring.’

Tyrone er med andre ord ikke imponert. ;.-)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11982
01.11.15 19:03
nometalhorse: Tyrone er med andre ord ikke imponert. ;.-)

Hvor er dette klippet fra og når ble det skrevet? Haldex har utviklet seg en smule siden de første generasjonene.

Ingen tester jeg har lest av TTS konstaterer at den er skikkelig boring. Tvert i mot har den fått mye skryt. Ikke helt på høye med 981 Cayman, men den kjører definitivt bra.

Jeg er også svært følsom for torque steer som jeg har vært utsatt for i mange forhjulstrekkere. Til tross for 310 er dette overhodet ikke merkbart i TTS.    

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg