Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3818
02.11.15 19:48

250 GTO:

Hvordan ville S-klasse kunne ha hatt mye mykere fjæringskomfort og samtidig bedre veigrep som ren elbil enn som bensinbil eller hybrid.

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
02.11.15 21:25
Kompressor-V8: Hvordan ville S-klasse kunne ha hatt mye mykere fjæringskomfort og samtidig bedre veigrep som ren elbil enn som bensinbil eller hybrid.

Av samme grunn som at elbil generellt har minst like, om ikke større potensiale som morobil enn det en bensinbil har; Med elmotor har man nesten total frihet til å pakke komponentene slik en vil. Og siden Mercedes ikke akkurat er flinke med dette i utgngspunktet, så ville bilen fått betydelig lavere tyngdepunkt og betydelig lavere treghetsmoment rundt bilens vertikalakse med elmotor/batteripakke.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3818
02.11.15 21:32

Likevel er altså S-klasse best på komfort blant alle biler. Hvorfor skulle da ikke den være bedre som elbil dersom alle andre biler blir så mye bedre?

Fakta er at det ikke finnes en eneste batteribil som er ordentlig komfortabel. Og heller ikke veldig velkjørende dynamisk.

S-klasse hybrid er i det minste superkomfortabel.

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
02.11.15 21:42
Kompressor-V8: Hvorfor skulle da ikke den være bedre som elbil dersom alle andre biler blir så mye bedre?

Det er jo det jeg skriver, at den ville vært bedre som elbil...

blist
blistInnlegg: 1280
02.11.15 21:52
250GTO: elbil generellt har minst like, om ikke større potensiale som morobil

Hvordan kan en bil som belemres med 20 - 30 % mervekt i form av batteripakke ( 2,2 tonn+ ), og som gir rekkeviddeangst hvis man gir på litt - i det hele tatt fortjene betegnelsen " morobil " ; du skriver riktignok potensiale og du kan sikkert få rett, men sannsynligvis ikke før om et anseelig antall år.

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
02.11.15 23:17
blist: Hvordan kan en bil som belemres med 20 - 30 % mervekt i form av batteripakke ( 2,2 tonn+ ), og som gir rekkeviddeangst hvis man gir på litt - i det hele tatt fortjene betegnelsen " morobil " ; du skriver riktignok potensiale og du kan sikkert få rett, men sannsynligvis ikke før om et anseelig antall år.

Nå er det mange biler der motor/drivverk står for 30% av vekten, selv hvis vi ikke inkluderer vekten av drivstoff. De beste batteriene har dessuten allerede i dag ca 200wh/kg, så en brukbar batteripakke trenger ikke være så stor. Når en elmotor med 7-800NM og 300hk så kan veie helt ned mot 30 kg, så blir ikke forskjellen så stor når en 300hk motor med DSG kasse og en tank bensin glatt kan veie 400kg.

 

 

 

 

 

 

 

(Innlegget ble redigert 02.11.15 23:21)

Someone
SomeoneInnlegg: 24508
nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15654
03.11.15 20:28
Someone: Ser ut som Tesla da har fjernet 231hk fra 700hk modellen

De har vel ikke fjernet som som helst fra bilen, men de har fjernet løgnen i spesifikasjonen.


Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3818
03.11.15 22:07

At en elmotor veier 30 kg er greit nok, men en elmotor klarer ikke selv å produsere egen energi og må ha lagret energi fra f eks batterier, og såpass mange at det blir tungt som bly. Selv om vekten er lavt så blir det høy vekt. Bensinbil produserer sin egen energi med brennstoff mens den kjører, og så lenge den har brennstoff vil den fungere optimalt til enhver tid. Så vektforskjellen er faktisk ganske betydelig i bensinbilens favør.

Så dersom elbil skal bli bedre vektmessig må de finne en lettere løsning. Men den vil fortsatt mangle godlyd og følelsen av å kjøre skikkelig bil. Batteribil kan gjøre 0-200 på 1 sekund og gå 100 mil på en ladning og ha komfort til tusen, men den er fortsatt en batteribil, en veldig god batteribil, og ikke en skikkelig grombil, dessverre.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3818
03.11.15 22:08

231hk fjernet ja, det er betydelig. Det er like mye som 330ci'n til Iseran hadde, som jo var ganske sprek den gangen.

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
03.11.15 22:08
Kompressor-V8: Bensinbil produserer sin egen energi

What????

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
03.11.15 22:19
Kompressor-V8: Så vektforskjellen er faktisk ganske betydelig i bensinbilens favør.

Må si jeg liker hvordan du prøver å få meg til å forstå det "selvfølgelige" til tross for at du tydeligvs aldri har reflektert over det. Det kommer vel litt an på hvilken motor, hvilket drivverk vi snakker om, eller? Eller hvor stor batteripakken er, og hvilke batterier man bruker?

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15654
03.11.15 22:21
250GTO: What????

Var du ikke klar over dette? ;-)

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
03.11.15 22:27
nometalhorse: Var du ikke klar over dette? ;-)

Kompen har alltid skrytt av holdbarheten til Mercedes, men at den var en perpetuum mobile viste jeg faktisk ikke. Sånn sett er det vel ingen tvil om at en Benz gir mye bil for pengene....

Ribba
RibbaInnlegg: 34628
03.11.15 22:27
250GTO: Må si jeg liker hvordan du prøver å få meg til å forstå det "selvfølgelige" til tross for at du tydeligvs aldri har reflektert over det. Det kommer vel litt an på hvilken motor, hvilket drivverk vi snakker om, eller? Eller hvor stor batteripakken er, og hvilke batterier man bruker?

Pr dags dato, så vil alltid en el-bil veie mer betydelig mer enn en tilsvarende bensinbil. Rett og slett fordi energitettheten i dagens batterier er latterlig lave.

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
03.11.15 22:36
Ribba: Pr dags dato, så vil alltid en el-bil veie mer betydelig mer enn en tilsvarende bensinbil.

Batteriutviklingen har gått så raskt de siste årene at de bilene som man begynner å utvikle i dag, vil trolig ha en helt annen energitetthet enn i dag. Vektreduksjoene på forbrenningsmotorer har ikke helt holdt følge, for å si det forsiktig. Totalvekten vil uansett være avhengig, som jeg skrev, av hvilken løsning man velger.

Aveirinha
AveirinhaInnlegg: 29416
Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12673
04.11.15 10:38
250GTO: Det kommer vel litt an på hvilken motor, hvilket drivverk vi snakker om, eller? Eller hvor stor batteripakken er, og hvilke batterier man bruker?

Det er sikkert mulig å lage en lett og morsom elbil med rekkevidde på 4 mil aktiv kjøring.

MacanT
MacanTInnlegg: 9825
04.11.15 10:46
Aveirinha: Aksjene har steget ganske bra i ettermarkedet i kveld.

Aksjen er bortimot 30% ned fra toppnoteringen og inne i en sterkt fallende trend.

Aveirinha
AveirinhaInnlegg: 29416
04.11.15 12:23
MacanT: Aksjen er bortimot 30% ned fra toppnoteringen og inne i en sterkt fallende trend.

Tja, trenden er vel heller at den har stabilisert seg. Analytikere virker å være positive til TSLA-aksjen. Samtidig venter nok markedet på status på Model X og eventuell presentasjon av Model 3 (presentasjonen er satt til mars 2016). Tror også markedet responderte bra på at de fortsatt har troa på å å nå målet om 50000 biler innen Q4 er over. 

Spent på hvilken effekt (pun intended) saken om hestekreftene på P85D vil få. Aksjen sank jo ikke altfor mye etter Consumer Reports-nyheten nådde offentligheten i oktober. 

JackNapier
JackNapierInnlegg: 1638
04.11.15 12:48

Var i Paris i helgen, på Champs Élysées så jeg ikke en eneste Tesla, men gud bedre hvor mye deilige fossilbiler! :D

Aveirinha
AveirinhaInnlegg: 29416
04.11.15 13:09

Interessant og ikke minst et herlig relevant bidrag. 

JackNapier
JackNapierInnlegg: 1638
04.11.15 13:14

Takk, i like måte.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3818
04.11.15 13:32
250GTO: Kompen har alltid skrytt av holdbarheten til Mercedes, men at den var en perpetuum mobile viste jeg faktisk ikke. Sånn sett er det vel ingen tvil om at en Benz gir mye bil for pengene....

Er vel lenge siden jeg har skrytt av holdbarheten til Mercedes-Benz. I alle fall de nyeste modellene. Den er vel bra nok, men Mercedesen vi har er den bilen som har vært mest inne til sjekk utenom normale servicer. Det dreier seg om relativt enkle ting og ikke drifstans. BMWen er feilfri foreløpig og Jaguaren har kun hatt katalysatorskifte eller feil- og knirkefri.

En Tesla Model S kan man kanskje ikke si det samme om. Elbil er tydeligvis ikke så pålitelig over tid. Heller ikke EGolfen til en jeg kjenner er feilfri.

(Innlegget ble redigert 04.11.15 13:33)

MacanT
MacanTInnlegg: 9825
04.11.15 14:06
Aveirinha: Aksjen sank jo ikke altfor mye etter Consumer Reports-nyheten nådde offentligheten i oktober.

Aksjen sank som en stein fra 24 september til 23 oktober, så har den midlertidig stabilisert seg den siste uken.

Saken om hestekreftene på P85D tror jeg ikke får noen innvirkning på aksjekursen med mindre folk tar til vettet og heller kjøper en av de billigere utgavene som jo tross alt har nesten samme ytelse til en langt lavere pris.

Det vil dog neppe skje i Norge, her skal jo folk spare mest mulig moms ved å kjøpe den dyreste konfigurasjonen de kan finne :)

(Innlegget ble redigert 04.11.15 14:15)

Aveirinha
AveirinhaInnlegg: 29416
04.11.15 15:12
MacanT: Aksjen sank som en stein fra 24 september til 23 oktober, så har den midlertidig stabilisert seg den siste uken.

Joa, men inntrykket er uansett at den har stabilisert seg. Forventet en større nedgang grunnet CR-rapporten, HK-debatten og at mange virker å sitte på gjerdet i påvente av Model X etc. TSLA er jo fortsatt en risikoaksje, men en potensielt meget stor oppside (som historien har vist til nå). Leverer de X til forventning (volum, ytelse) uten at det vil spise for mye av S-markedet, får innpass i det kinesiske markedet (som det kan se ut til) samt at budsjettbilen Model 3 blir en slik suksess man håper på, så har man skutt gullfuglen som aksjeeiere. Så får vi se om de store gutta klarer å matche Tesla på sikt.

Ellers valgte jeg å gå for en 85D (rekkevidden er nødvendig for min daglige drift), så jeg har ikke blitt rammet av HK-saken selv. Har ikke helt skjønt vitsen med å betale 150-215k mer kun for en raskere aks på estimerte 1-1,5sek 0-100 samt røde kalipere, men hver sin smak. Men mange vil sikkert hevde at jeg er gal som går for rekkeviddemodellen :)

(Innlegget ble redigert 04.11.15 15:12)

MacanT
MacanTInnlegg: 9825
04.11.15 15:27
Aveirinha: Ellers valgte jeg å gå for en 85D (rekkevidden er nødvendig for min daglige drift), så jeg har ikke blitt rammet av HK-saken selv. Har ikke helt skjønt vitsen med å betale 150-215k mer kun for en raskere aks på estimerte 1-1,5sek 0-100 samt røde kalipere, men hver sin smak. Men mange vil sikkert hevde at jeg er gal som går for rekkeviddemodellen :)

Høres fornuftig ut, forskjellen er nok uansett ikke så mye som 1-1.5 sek, de har jukset med akstidene også :)

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2054
04.11.15 15:38
Aveirinha: Leverer de X til forventning (volum, ytelse) uten at det vil spise for mye av S-markedet, får innpass i det kinesiske markedet (som det kan se ut til) samt at budsjettbilen Model 3 blir en slik suksess man håper på, så har man skutt gullfuglen som aksjeeiere. Så får vi se om de store gutta klarer å matche Tesla på sikt.

Gullfugl?

Tesla har vel nå en markedsverdi på ca 28 milliarder USD. BMW har pr nå en markedsverdi på ca 81 milliarder USD. Tesla håper innen fem år å nå en produksjon på en halv million biler i året, hvor da majoriteten er "billig-"modellen. Da har de ennå et meget godt stykke opp til nivået BMW er på.

Og hva vil skje når Tesla måter skikkelig konkurranse? Ingen (kanskje bortsett fra de mest fanatiske) er særlig imponert over kvaliteten og holdbarheten til bilene Tesla leverer. Pr nå lever de godt på en voldsom hype, og på politiske føringer som gjør at de får enklere innpass i markedene (med Norge som mest ekstreme).

Tesla lever i en høyrisiko-sone. De begynner allerede nå å merke at den rosa skyen de har levd på med en nær religiøs og fanatisk heltedyrking, er i ferd med å løse seg opp, og hverdagen jager dem mer og mer for hver dag som går.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
04.11.15 18:16

@Barnimagen: Har du solgt Poloen din med juksediesel?

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2054
04.11.15 19:09
PassatGL: @Barnimagen: Har du solgt Poloen din med juksediesel?

Relevans?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg