Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5468
04.11.15 19:16
barnimagen: Relevans?

Juks.

Tesla jukser med hk og 0-100, VW med NOx (og CO2?).

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2040
04.11.15 19:38
KingsRoad: Tesla jukser med hk og 0-100, VW med NOx (og CO2?).

Siden jeg verken nevner juks eller VW i mitt innlegg, står mitt ett-ordsspørsmål ennå: Relevans?

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
04.11.15 19:51
barnimagen: Relevans?

Ettersom du bæper i vei med innlegg på lenge med en kortroman om hvor dårlig Tesla Motors er stilt, mens du selv sitter i en bil som teknisk sett har kjøreforbud/står uten brukstillatelse.

Ser du ikke ironien her?

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12415
04.11.15 20:13
PassatGL: Ser du ikke ironien her?

Det er da null problem for han at bilen hans slipper ut mer NOx enn det fabrikken har angitt. Det er et større problem å kjøpe en bil som stadig må inn på verksted.   

(Innlegget ble redigert 04.11.15 20:13)

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
04.11.15 20:15
Iseran2770: Det er da null problem for han at bilens han slipper ut mer NOx er det fabrikken har angitt. Det er et større problem å kjøpe en bil som stadig må inn på verksted.

Det er nok et langt større problem for samfunnet at de allerede svært forurensende bilene slipper ut 40gangen av det de skal slippe ut - ellers er det svært merkelig at ikke myndighetene i Europa får avskiltet bilene frem til de er reparert.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12415
04.11.15 20:25
PassatGL: ellers er det svært merkelig at ikke myndighetene i Europa får avskiltet bilene frem til de er reparert.

Det synes ikke jeg er merkelig i det hele tatt. Å ramme hundretusenvis av bileiere fordi fabrikken har jukset er totalt urimelig og ville skapt raseri, myndighetsforakt og i enkelte land direkte opptøyer.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
04.11.15 20:28
Iseran2770: Å ramme hundretusenvis av bileiere fordi fabrikken har jukset er totalt urimelig

Ville det vært mer rimelig å gjøre det samme om det hadde vært en nisjeprodusent som hadde jukset, f.eks Aston Martin?

Jeg tror VAG-konsernet opplever forskjellsbehandling av en annen verden her, helt urettmessig, pga av sin størrelse.

Enkelte modeller skal forpeste luften i over et år før de blir reparert..

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12415
04.11.15 20:31
PassatGL: Ville det vært mer rimelig å gjøre det samme om det hadde vært en nisjeprodusent som hadde jukset, f.eks Aston Martin?

Det hadde i det minste vært mye færre som hadde blitt rasende :-)

Det er litt morsom at du som har Passat som nick har utviklet deg til Norges største Tesla fanboy og VAG-hater.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
04.11.15 20:33

Det får så være, for din del har det gått motsatt vei.

En tidligere Audi/VAG-hater, har nå blitt fanboy.

(for min del så har jeg bare hatt BMW det siste året..)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12415
04.11.15 20:42
PassatGL: En tidligere Audi/VAG-hater, har nå blitt fanboy.

Dersom jeg hadde vært Audi hater ville jeg da byttet ut BMW'en med en Audi? Det er en tåpelig påstand. Jeg tok igjen med en del fanboys av og til og var selvsagt litt usaklig. Vi skal jo ha opp temperaturen av og til på forumet.

De som benektet at de hater eller misliker VAG og samtidig ønsker at konsernet skal rammes hardest mulig (gjerne ende opp på grensen til konkurs) er ikke like troverdige.

I den kategorien befinner for eksempel 250GTO seg.  

(Innlegget ble redigert 04.11.15 20:49)

Ribba
RibbaInnlegg: 34537
04.11.15 20:46
PassatGL: Ville det vært mer rimelig å gjøre det samme om det hadde vært en nisjeprodusent som hadde jukset, f.eks Aston Martin?

Ja, rett og slett fordi det hadde vært langt færre, og dermed hadde det vært lettere å stille med erstatningsprodukt mens bilen deres var til utbedring.

Aveirinha
AveirinhaInnlegg: 29402
04.11.15 20:58

Er det mulig å diskutere Tesla uten å være en "hater" eller "fanboy" her? 

wingswest
wingswestInnlegg: 10928
04.11.15 21:02
PassatGL: ellers er det svært merkelig at ikke myndighetene i Europa får avskiltet bilene frem til de er reparert.

Du mener at samtlige VW's TDI-biler må avskiltes fordi VW har snyltet seg unna noen avgiftskroner? Jeg ser ikke hvorfor forbruker skal rammes i denne saken. Det hadde som Iseran nevner, blitt fullstendig kaos.

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2040
04.11.15 21:03
PassatGL: Ettersom du bæper i vei med innlegg på lenge med en kortroman om hvor dårlig Tesla Motors er stilt, mens du selv sitter i en bil som teknisk sett har kjøreforbud/står uten brukstillatelse.
Ser du ikke ironien her?

Beklager, men siden du maser om det: nei, jeg har ingen Polo med juksemotor (eller Polo i det hele tatt). Og hvilken bil jeg nå har, har null relevans i denne saken. Men jeg kan bekrefte at det ikke sitter noen "juksemotor" i noen av mine biler.

I stedet for å angripe person, hva med heller å argumentere mot det jeg faktisk skriver i mitt innlegg? Hva er feil i mine vurderinger siden du tydeligvis mener det?

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35058
04.11.15 21:12
Aveirinha: Er det mulig å diskutere Tesla uten å være en "hater" eller "fanboy" her?

Sakligheten står i Teslas informasjonsmateriell. 

"De fleste" av kundene og menerne er i hysteriklassen. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35058
04.11.15 21:13
PassatGL: Jeg tror VAG-konsernet opplever forskjellsbehandling av en annen verden her, helt urettmessig, pga av sin størrelse.

Hadde alle "dieselgate"biler blitt avskiltet hadde det blitt oppstyr innen taxi, posten, hjemmehjelp, budbiler, pendlere osv.  

Og som skrevet tidligere: Jeg har liten tro på at utslippene fra VW-kjøretøyer er så mye høyere enn andre i samme klasse når det gjelder motortype, vekt og årsmodell.

Jeg tror IKKE at en Honda diesel som drar på opp bakkene har enormt mye snillere eksos enn VW i samme klasse. Dersom den mot formodning har det, er det jo en "sensasjon" at man kan kjøre eksossnilt i tunge bakker.

(Innlegget ble redigert 04.11.15 21:16)

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
04.11.15 22:56
Iseran2770: I den kategorien befinner for eksempel 250GTO seg.

Det var dagens. Du glemmer at jeg ofte forsvarte VAG mot usakligheter fra deg den tiden du knapt kune få frem nok dritt om bilene. Du er også den eneste som lirer fra deg kommentarer om "fanboys" og "hatere" i disse diskusjonene. Selv ser jeg lite poeng i å hateet bilmerke, da det ikkeakkurat et levende vesen. 

At jeg synes det er veldig bra at både presse, myndigheter og marked straffer VAG hardt synes jeg imidlertid er veldig bra, men det er jo det eneste logiske. En så gjennomført råtten bedriftskultur fortjener det virkelig, samtidigsom det er en positiv ting for bilindustrien og markedet som helhet.

casino
casinoInnlegg: 1484
06.11.15 23:50
KingsRoad: Juks. Tesla jukser med hk og 0-100, VW med NOx (og CO2?).

Når allle de andre bilprodusentene gjør det samme er det vel egentlig ikke juks lenger, selv om disse to du nevnte var de uheldige som ble tatt med buksa nede, Vil nok påstå at det volksvagen med kan kalles mer "juks". MEn de som i første omgang har tapt på dette er vel andre produsenter som har vært ærlige, som ikke fikk solgt bilene sine til miløfrikene som gikk rett i fella til VW 

Tesla derimot er en annen sak, hvordan man måler hk er vel en diskusjon,

(Innlegget ble redigert 06.11.15 23:52)

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1054
07.11.15 01:20
casino: Tesla derimot er en annen sak, hvordan man måler hk er vel en diskusjon,

Ærlig talt. Hvis ikke motorene på noe som helst turtall klarer å yte oppgitt samlet effekt så er det juks og ingenting annet. Hva de ville klart med verdens største batteri og inverter er uten interesse da de ikke er i bilen.

casino
casinoInnlegg: 1484
07.11.15 14:49
TorAtle: Hvis ikke motorene på noe som helst turtall klarer å yte oppgitt samlet effekt så er det juks og ingenting annet.

 Men klarer BMW i3 med 170 hk 1200 kg egenvekt de oppgitte 170 hk på  noe som helst turtall 7kg pr hk ? Den veie halvdelen av en tesla og om en sammenligner  med 70 D så har den ca samme vektfordeling pr hk men akselerer nesten 3 sekunder saktere fra 0-100

(Innlegget ble redigert 07.11.15 14:50)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15586
07.11.15 15:22
casino: Men klarer BMW i3 med 170 hk 1200 kg egenvekt de oppgitte 170 hk på  noe som helst turtall

Den er målt på dyno av flere, og den ligger noe over 170 HK på maks.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12415
07.11.15 21:37
250GTO: Selv ser jeg lite poeng i å hateet bilmerke, da det ikkeakkurat et levende vesen.

Det er jeg selvsagt helt enig i. Men det er ikke mer enn noen dager siden en skrev følgende her inne: "Jeg håper VAG går dundrende konkurs. Jeg hater Audi og alle som kjører Audi. Morna Audi".

Jeg fikk klart inntrykk av at du mente at straffen skulle være så kraftig at de omtrent gikk konkurs.

(Innlegget ble redigert 07.11.15 21:39)

casino
casinoInnlegg: 1484
08.11.15 11:01
nometalhorse: Den er målt på dyno av flere, og den ligger noe over 170 HK på maks.

Ser jo at P85 har minst det annonserte antall hk , men det kan ikke stemme på P85D den har jo 2-300 hk mer på fremhjulene. Ser at på model s 70D er det opplyst over 500 hk, selv om den iht. teknisk dat kun har 332 hk, eller nå endret til 328 hk

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
08.11.15 11:09
Iseran2770: Jeg fikk klart inntrykk av at du mente at straffen skulle være så kraftig at de omtrent gikk konkurs.

Det hadde ikke vært urimelig at de gikk konkurs, for svindelen har vært en så integrert del av foretningsvirksomheten at de som driver sjappa burde fått karantene for foretningsdrift. Når jeg alikevel ikke ønsker dem konkurs, så er det fordi det neppe kommer så mye moro ut av det.Jeg mener straffen bør være så hard at de får en økonomisk knekk som setter dem mange år tilbake, og som svir såpass at hele ledelsen må skiftes ut, og at de blir nødt til å se med helt nye øyne på det de holder på med. Da kan konkurentene få litt fred til å ta igjen det økonomiske forspranget, samt at VAG kommer frem med mer spennende produkter når de får tenkt seg om.

Ribba
RibbaInnlegg: 34537
08.11.15 15:07
250GTO: Det hadde ikke vært urimelig at de gikk konkurs, for svindelen har vært en så integrert del av foretningsvirksomheten at de som driver sjappa burde fått karantene for foretningsdrift. Når jeg alikevel ikke ønsker dem konkurs, så er det fordi det neppe kommer så mye moro ut av det.Jeg mener straffen bør være så hard at de får en økonomisk knekk som setter dem mange år tilbake, og som svir såpass at hele ledelsen må skiftes ut, og at de blir nødt til å se med helt nye øyne på det de holder på med. Da kan konkurentene få litt fred til å ta igjen det økonomiske forspranget, samt at VAG kommer frem med mer spennende produkter når de får tenkt seg om.

Hadde det egentlig ikke vært mest rettferdig å tatt de personene som har bestemt seg for å jukse framfor å ta hele konsernet? Masse uskyldige folk i dette konsernet som kan bli de som blir mest straffet om jobben deres plutselig står i fare.

Nei, jeg synes at de skulle tatt de som har ansvaret for at det ble jukset. Strenge bøter og mulig fengselstraff til disse.

For så lenge det er bare konsernet som lider, så vil folk fortsette å jukse, rett og slett fordi de fleste har egne interesser her som ofte går langt utenpå konsernets interesser. Så om noen kan få feite bonuser neste år, så er det vel ikke så nøye om konsernet ligger i grus om noen få år.

Så hadde det vært opp til meg, så hadde hele VAG-ledelsen samt andre som har vært direkte involvert i dette som hadde vært de som hadde blitt straffet. VAG konsernet sin straff hadde "kun" vært å rette opp feilene og kompensert eventuelt det så må og bør kompenseres.

(Innlegget ble redigert 08.11.15 15:10)

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9823
08.11.15 17:56
Ribba: Hadde det egentlig ikke vært mest rettferdig å tatt de personene som har bestemt seg for å jukse framfor å ta hele konsernet?

Jeg er enig i tankegangen din. Men vil man greie å ansvarliggjøre disse personene i form av fengselsstraff og bøter i tysk rettsvesen? Ser for meg at den søkkrike bedriftsledelsen i praksis vil kunne sno seg unna det meste og verste ved hjelp av "mangel på bevis", lovmessige finurligheter og en arme med advokater.

VGstig
VGstigInnlegg: 1013
08.11.15 20:31
Ribba: Så hadde det vært opp til meg, så hadde hele VAG-ledelsen samt andre som har vært direkte involvert i dette som hadde vært de som hadde blitt straffet.

Tesla-tråd eller ei. Må si meg enig med det Ribba skriver i innlegget over. Vi snakker altså om under ti personer som har utført bedraget. Det blir helt feil å straffe mange hundre tusen mennesker for dette, slik som 250GTO ønsker.

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
08.11.15 20:55
VGstig: Det blir helt feil å straffe mange hundre tusen mennesker for dette, slik som 250GTO ønsker.

Det er ikke snakk om hva jeg ønsker. Så vidt jeg har sett vil straffen ovenfor hverken selskapet eller de ansvarlige bli særlig stor. Slik blir det nok litt som når de store bankene kjørte seg selv på ræva for noen år siden. Buisiness as usual. selv ikke de personene som burde vært holdt strafferettslig ansvarlig får noen særlig straff. Noen få av dem får sparken, for symbolikkens skyld, resten får bonus om et par år.

Hvis VAG skulle gå konkurs pga dette, så er det fordi markedet vil det. Og hvis markedet vil det, så er det bra. Den posisjonen VAG har i dag, er jo pga at markedet har hatt tiltro til selskapet og produktene. Når den tilliten så har vært basert på svindel, er det jo bare rett og rimelig at markedet reagerer stikk motsatt.

Og under ti personer som har utført bedraget. Sett to eller tre nuller bak det tallet, så skal jeg heller tro deg...

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
08.11.15 20:57
Ribba: Hadde det egentlig ikke vært mest rettferdig å tatt de personene som har bestemt seg for å jukse framfor å ta hele konsernet?

Nei, egentlig ikke. Det er selskapets aksjonærer, gjennom selskapets styre som har utnevnt disse personene, og da er det bare rimelig at det får konsekvenser også for aksjonærene. Ikke gjennom straffeforfølgelse selvsagt, men gjennom forvitring av verdier og bøter til selskapet.

(Innlegget ble redigert 08.11.15 20:58)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12415
08.11.15 21:31
250GTO: .Jeg mener straffen bør være så hard at de får en økonomisk knekk som setter dem mange år tilbake, og som svir såpass at hele ledelsen må skiftes ut, og at de blir nødt til å se med helt nye øyne på det de holder på med. Da kan konkurentene få litt fred

Dette var omtrent like ille som jeg trodde om deg.

(Innlegget ble redigert 08.11.15 21:31)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg