Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
Jan
JanInnlegg: 4318
08.11.15 21:41
250GTO: Det hadde ikke vært urimelig at de gikk konkurs, for svindelen har vært en så integrert del av foretningsvirksomheten at de som driver sjappa burde fått karantene for foretningsdrift

Det synes som om du ikke forstår at de aller fleste av de mange hundre tusen mennesker som er avhengige av VW, er uskyldige i denne saken.

I Norge har vi store selskaper som Statoil, Hydro og Telenor som har vært innblandet i tvilsomme affærer. Skulle vi latt disse gå konkurs og nedlagt titusenvis av arbeidsplasser av den grunn?

Selvsagt må VAG rydde opp i dette, og de som er ansvarlige må ta konsekvensen av det som har skjedd. Men å ønske at hundretusenvis av mennesker skal stå uten jobb, blir helt feil.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35007
08.11.15 21:53
Jan: I Norge har vi store selskaper som Statoil, Hydro og Telenor som har vært innblandet i tvilsomme affærer. Skulle vi latt disse gå konkurs og nedlagt titusenvis av arbeidsplasser av den grunn?

Og hva med bankene? 

Burde vel gått konkurs dem også, heller enn å ha blitt reddet av staten, tenk tidlig 90-tall. (Og slutten av åttitallet.)


rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35007
08.11.15 21:58
casino: Tesla derimot er en annen sak, hvordan man måler hk er vel en diskusjon,

Tesla burde kanskje vurdere å installere en "testsoftware" slik at de også oppnår ønsket prestasjon under test. 

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
08.11.15 22:07
Jan: I Norge har vi store selskaper som Statoil, Hydro og Telenor som har vært innblandet i tvilsomme affærer. Skulle vi latt disse gå konkurs og nedlagt titusenvis av arbeidsplasser av den grunn?

Hvis markedet ikke lenger ville hatt noe med disse selskapene å gjøre pga disse tvilsomme affærene, så ja, selvsagt skal de gå konkurs. Hva burde ellers skje? Skulle Staten gått inn og reddet dem med skattebetalerenes penger? 

Nok en veldig rar ting med dette forumet. Når det er snakk om bilavgifter, miljøtiltak eller trafikale restriksjoner, så beskylder man folk i øst og vest for å være sosialister, som om det skulle være en forbrytelse. Men når økonomien truer en bilfabrikk, eller en italiensk fabrikk skaffer seg en økonomisk fordel gjennom en gjensidig foretningsavtale, ja da blir de samme personene reinspikka kommunister....

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
08.11.15 22:10
Iseran2770: Dette var omtrent like ille som jeg trodde om deg.

Skrev personen som frydet seg da SAAB gikk konkurs...

Saab og VAG har en ting til fellles. De blir begge straffet av markedet. Saab for ikke å være komersiell og mainstream nok. VAG for å svindle forbrukere og myndigheter. 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12015
08.11.15 22:19
250GTO: De blir begge straffet av markedet.

Har du blitt klarsynt.

Kundene driter vel en lang marsj i om bilen de kjøpte slipper ut mer NOx enn det fabrikken oppga. Det gjør absolutt alle dieselbiler. 

(Innlegget ble redigert 08.11.15 22:22)

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 16989
08.11.15 22:19

Det synes uunngåelig at VW vil lide såpass mye at tusenvis, eller titusenvis kommer til å miste jobben. Om selskapet faktisk går konkurs, vil den tyske staten pluss delstaten redde mesteparten, eventuelt et kinesisk bilproduserende selskap. VW er rett og slett for stort til å forsvinne. 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12015
08.11.15 22:21
250GTO: Skrev personen som frydet seg da SAAB gikk konkurs...

Jeg frydet meg ikke før den hollandske kjeltringen kom inn og forsøkte å svindle til seg penger på et helt håpløst prosjekt. Han klarte til og med å tjene store summer på Saab.  

Jan
JanInnlegg: 4318
08.11.15 22:25
250GTO: . VAG for å svindle forbrukere og myndigheter.

At myndigheter er svindlet, kan jeg være med på. Men at forbrukerne er svindlet, er tvilsomt. Det er ikke slik at VAG-biler bruker mer drivstoff, eller har dårligere ytelser enn andre biler. Jeg vil heller si tvert i mot. De er blant de de dieselbilene som bruker minst drivstoff.

Jeg har diskutert dette med flere av de bileierne som er "rammet". De sier at dersom bilen deres blir kalt inn til oppgradering, må forhandleren komme og hente bilen hjemme hos dem, og stille lånebil til disposisjon. De er meget fornøyd med hvordan bilen fungerer, og akter ikke å bruke energi på dette.

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
08.11.15 22:35
Iseran2770: Har du blitt klarsynt.

Nei, jeg følger med på aksjekursene. Gjør du?

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11724
08.11.15 22:37

Det virker som om mange virkelig må ha det inn med teskje.

Grunnen til at bilene går "så billig" som de gjør er at det NOxes over en lav sko der bak. Den "rene" forbrenningen fører til urene utslipp.

Det er altså riktig at forbruket er forbausende lavt (jeg kjørte nylig to biler med den motoren der er jukset mest med, 1.6TDI hhv. i Caddy og Ibiza). Forbruket var sjokkerende lavt (under 0.5 på langkjøring på begge to), men avgassrensingen (NOx-utslippet) lider stort under dette.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35007
08.11.15 22:37
Jan: At myndigheter er svindlet, kan jeg være med på. Men at forbrukerne er svindlet, er tvilsomt. Det er ikke slik at VAG-biler bruker mer drivstoff, eller har dårligere ytelser enn andre biler. Jeg vil heller si tvert i mot. De er blant de de dieselbilene som bruker minst drivstoff. Jeg har diskutert dette med flere av de bileierne som er "rammet". De sier at dersom bilen deres blir kalt inn til oppgradering, må forhandleren komme og hente bilen hjemme hos dem, og stille lånebil til disposisjon. De er meget fornøyd med hvordan bilen fungerer, og akter ikke å bruke energi på dette

Det er nå engang slik at mange av de som bestiller ny bil i Norge har havnet på VW-merkene.

De få jeg vet om som har biltypene bryr seg ikke særlig med det såvidt jeg vet, jeg har endatil hørt uttrykk om at hele greia er bare tull og at de ikke gidder tenke på det engang. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35007
08.11.15 22:39
PassatGL: Det er altså riktig at forbruket er forbausende lavt (jeg kjørte nylig to biler med den motoren der er jukset mest med, 1.6TDI hhv. i Caddy og Ibiza). Forbruket var sjokkerende lavt (under 0.5 på langkjøring på begge to), men avgassrensingen (NOx-utslippet) lider stort under dette.

Oversett dette til kronestykker på drivstoffutgiftene så er det akkurat der gjerrig-nordmenn vil ha det. 


250GTO
250GTOInnlegg: 9078
08.11.15 22:46
Jan: Men at forbrukerne er svindlet, er tvilsomt.

Selvfølgelig er de svindlet. De har betalt store penger på et produkt som faktisk pr definisjon ikke er lovlig å kjøre på offentlig vei med. At VAG er så store at myndighetene rett og slett ikke kan avskilte bilene, forandrer ikke på den saken.

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
08.11.15 22:52
Iseran2770: Jeg frydet meg ikke før den hollandske kjeltringen kom inn og forsøkte å svindle til seg penger på et helt håpløst prosjekt. Han klarte til og med å tjene store summer på Saab.

Yeah right. Hvis en set på innleggene dine om merket er de en 10 år lang latterliggjøring av merket, og du synes bla at det var helt forkastelig at den svenske staten skulle bruke så mye som en krone på å berge merket. Du var vel også en avdem som skrev at det ikke var så farlig for de ansatte kunne sikkert finne nye jobber.

shagalott
shagalottInnlegg: 4265
08.11.15 23:17
250GTO: Yeah right. Hvis en set på innleggene dine om merket er de en 10 år lang latterliggjøring av merket, og du synes bla at det var helt forkastelig at den svenske staten skulle bruke så mye som en krone på å berge merket. Du var vel også en avdem som skrev at det ikke var så farlig for de ansatte kunne sikkert finne nye jobber.

Men dette er jo VAG må du huske. Man sier ikke noe stygt om VAG her inne. Det er jo verre enn å banne i kirka.. Må for all del ikke gjøres. Jeg ble kalt useriøs når jeg syns nye Passat var kjedelig.

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4180
08.11.15 23:27
shagalott: Men dette er jo VAG må du huske. Man sier ikke noe stygt om VAG her inne. Det er jo verre enn å banne i kirka.. Må for all del ikke gjøres. Jeg ble kalt useriøs når jeg syns nye Passat var kjedelig.

Mange år før jeg engang visste hva VGD-bil var for noe, la jeg merke til den overveldende begeistringen norske motorjournalister hadde for VAG i allminnelighet og Volkswagen i særdeleshet. I alle tester ble Polo, Golf og Passat vinner uten at tallene nødvendigvis var i deres favør; de vant på ting som kvalitets"følelse" og kjøre"følelse" og "opplevd estetikk" etc. Og slik er det stadig når jeg leser i Bil eller Motor.

Så kommer jeg her, og opplever mye av det samme. Du shagalott skal ha kudos for at du gidder å pelle på fernissen på dette ingeniørkunstens fyrtårn og ledesstjerne av bilprodusent.

Forøvrig, min erfaring med Audi-sjåfører harmonerer med hva endel andre på forumet forteller. Og i mitt nabolag er svart A6 avant med matchende skiboks de rigueur.

(Innlegget ble redigert 08.11.15 23:27)

Ribba
RibbaInnlegg: 34434
08.11.15 23:44
250GTO: Nei, egentlig ikke. Det er selskapets aksjonærer, gjennom selskapets styre som har utnevnt disse personene, og da er det bare rimelig at det får konsekvenser også for aksjonærene. Ikke gjennom straffeforfølgelse selvsagt, men gjennom forvitring av verdier og bøter til selskapet.

Det fine med aksjemarkedet, det er at det ofte regulerer seg selv. Er det en bedrift som blir tatt med buksene nede, så faller kursene og det er kun aksjonærene som kjenner til det.

Ellers, påstår du virkelig at aksjonærene er de som sitter med ansvaret? Hvis du er av denne bisarre oppfatningen, så er jo Adolf Hitler frikjent fra alt av krigsforbrytelser og liknende da han faktisk ble folkevalgt.

Med andre ord, det er alle tyskere med stemmerett som burde stilles til ansvar for 2. vk.

Nei, din bisarre oppfatning av rettferdighet deler jeg ikke. Bare fordi man velger noen til å styre et land eller konsern, det gjør ikke at du er ansvarlig for eventuelle tåpelig valg regjeringer og styrer gjør der folket/aksjonærene ikke direkte kan bestemme. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35007
08.11.15 23:45
En_ganske_snill_mann: I alle tester ble Polo, Golf og Passat vinner uten at tallene nødvendigvis var i deres favør; de vant på ting som kvalitets"følelse" og kjøre"følelse" og "opplevd estetikk" etc. Og slik er det stadig når jeg leser i Bil eller Motor.

Jeg har ingen problemer med å både like de fleste biltyper OG kalle de fleste halvgamle bruktbiler for hauger.

Helt ærlig, som jeg skrev i bilvurderingstråden, fikk jeg mer godfølelse av en 5-6 år gammel Golf enn av en ny Kia Rio. Dette når jeg satt inne begge efter hverandre i samme utstillingslokale. 

Samtidlig raller jeg om hvordan brukte Golf som dieselbil ligger an til en haug av potensielle problemer, og jeg er redd for kamkjedeproblemer etc. på (visse) bensingolf.

Men FØLELSEN av at dette er en solid bil jeg syns er ryddig og grei, den kommer når jeg sitter i ny/nyere Golf. 

JJularbo
JJularboInnlegg: 5803
09.11.15 01:50
Jan: De sier at dersom bilen deres blir kalt inn til oppgradering, må forhandleren komme og hente bilen hjemme hos dem, og stille lånebil til disposisjon. De er meget fornøyd med hvordan bilen fungerer, og akter ikke å bruke energi på dette.

Spørs om det er så lurt, hilsen Statens VegVesen:
– Hvis noen unnlater å møte opp til verkstedtimen, kan bilene i siste instans bli begjært avskiltet, enten fordi den ikke er i forskriftsmessig stand, eller i henhold til typegodkjenningen, sier Erik Sætre.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12015
09.11.15 08:24
250GTO: du synes bla at det var helt forkastelig at den svenske staten skulle bruke så mye som en krone på å berge merket.

Og de svenske politikerne var helt enig med meg. Saab kunne kun overleve i samarbeid med en sterk partner. Den svenske staten produserer ikke biler.

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
09.11.15 15:56
Ribba: Ellers, påstår du virkelig at aksjonærene er de som sitter med ansvaret? Hvis du er av denne bisarre oppfatningen, så er jo Adolf Hitler frikjent fra alt av krigsforbrytelser og liknende da han faktisk ble folkevalgt. Med andre ord, det er alle tyskere med stemmerett som burde stilles til ansvar for 2. vk. Nei, din bisarre oppfatning av rettferdighet deler jeg ikke. Bare fordi man velger noen til å styre et land eller konsern, det gjør ikke at du er ansvarlig for eventuelle tåpelig valg regjeringer og styrer gjør der folket/aksjonærene ikke direkte kan bestemme.

Tror du roter litt her. Aksjonærene eier bedriften. På samme måte som du som bileier er ansvarlig for hvordan den brukes. Så er selvsagt bedriftseierene ansvarlig for hva bedriften gjør. Det er jo ikke min mening, men et viktig prinsipp i aksjeloven. 

Men ja, selvsagt mener jeg at de som stemte på Chaplinlookaliken fra Østerike burde stilles til ansvar for WW2. Og det ble de da også, iallefall til en viss grad.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12015
09.11.15 17:25
250GTO: Aksjonærene eier bedriften

De fleste aksjonærene aner ikke hva ledelsen driver med, spesielt ikke det som er veldig "fortrolig".

Men aksjonærene må selvsagt ta støyten når noe går galt. Det er en del av risikoen med å være aksjonær. Jeg har erfaring med det. Jeg satt med aksjer i både Kredittkassen og Storebrand da finansnæringen i Norge gikk rett på trynet. Riktignok solgte jeg begge før de ble nullet, men jeg tapte nesten 200.000 på de to selskapene. 

Ribba
RibbaInnlegg: 34434
09.11.15 17:53
250GTO: På samme måte som du som bileier er ansvarlig for hvordan den brukes.

Nei, om jeg låner ut bilen min og vedkommende som låner bilen min dundre igjennom en 30 sone i 217 km/h og blir tatt av politiet, så er det ikke jeg som blir straffet eller har ansvaret for denne forseelsen.

Så jeg blir verken bøtelagt eller fengslet. For det er sjåføren som har ansvaret for å overholde lover og regler når han/hun kjører bilen. Så jeg mener at det mest rettferdige i en sak alá Dieselgate, det er at de som styrer konsernet har ansvaret for kaoset blir straffet. Ikke eierne.

(Innlegget ble redigert 09.11.15 18:00)

Ribba
RibbaInnlegg: 34434
09.11.15 17:57
250GTO: Og det ble de da også, iallefall til en viss grad.

De ble ikke stilt til ansvar for det som hadde skjedd, men de fikk kjenne på konsekvensene av Hitlers kaos.

Tilsvarende, om man ser litt vidt på det, kjenner aksjonærene konsekvensene av skandalen med ekstremt fallende aksjekurser som følge av skandalen. 

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
09.11.15 18:18
Ribba: Så jeg mener at det mest rettferdige i en sak alá Dieselgate, det er at de som styrer konsernet har ansvaret for kaoset blir straffet. Ikke eierne.

Nå spiller det uansett liten rolle hva du og jeg mener. Reglene vil det annerledes. Forøvrig kan du jo merke deg hva som ville skjedd dersom den som låner bilen din blir promilletatt eller feilparkerer ...

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
09.11.15 18:18
Ribba: men de fikk kjenne på konsekvensene av Hitlers kaos.

Utrolig hvor mye kaos en sånn liten østeriker klarer å lage helt på egenhånd gitt....

Ribba
RibbaInnlegg: 34434
09.11.15 18:51
250GTO: Forøvrig kan du jo merke deg hva som ville skjedd dersom den som låner bilen din blir promilletatt eller feilparkerer ..

Om reglene blir fulgt og jeg ikke lånte ut bilen til en person som var full når jeg lånte ut bilen, så er det alltid føreren av bilen som skal ha straffen.

Samme gjelder ved parkeringsbøter. Føreren har ansvaret.

Så om du har lånt ut bilen din og vedkommende som låner bilen din parker feil, og parkeringsboten blir sendt til deg og du har betalt denne boten, vel, så har du betalt en bot du ikke skulle ha betalt.

For det føreren av bilen som skal ta straffen for trafikkovertredelsen.

(Innlegget ble redigert 09.11.15 18:54)

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
09.11.15 19:12

Muligens rettspraksis er noe annerledes på vidda enn i resten av landet....

Jan
JanInnlegg: 4318
09.11.15 19:18
Ribba: Samme gjelder ved parkeringsbøter. Føreren har ansvaret.

Der har du bare delvis rett. På private parkeringsplasser er det denne regelen som gjelder.

På offentlige områder eller vei, er det bileiers ansvar å betale boten.

D.v.s. bøter skrevet ut av politiet eller kommunale parkeringsvakter.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg