Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15586
04.01.16 21:54

Hvor mange av de som kjører Tesla S vet at hendelen som åpner bakdørene ikke virker hvis 12V batteriet er dødt?

I fremsetet er det ikke slik, og du kan åpne dørene uten strøm.

Det er riktignok nødåpner for bakdørene i teppekanten under baksetene, men hvor mange av de som vil trenge de vet om de eller klarer å bruke de?

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5472
04.01.16 22:59
nometalhorse: Hvor mange av de som kjører Tesla S vet at hendelen som åpner bakdørene ikke virker hvis 12V batteriet er dødt? I fremsetet er det ikke slik, og du kan åpne dørene uten strøm. Det er riktignok nødåpner for bakdørene i teppekanten under baksetene, men hvor mange av de som vil trenge de vet om de eller klarer å bruke de?

Samme problemstilling på nyeste Corvette; Er batteriet dødt så får du ganske enkelt ikke åpnet dørene på vanlig vis (man trykker på en elektronisk knapp, både innenfra og utenfra). Ved flatt batteri må man ty til en hendel (etter først å ha åpnet bakluka, om man er på utsiden).

For å sikre kjennskap til dette sendte Chevrolet ut et papirskriv, til samtlige registrerte eiere, som egentlig ikke gjorde annet enn å presisere det som allerede står i eiermanualen. Tipper Tesla heller sender e-post.

Sitter med en følelse av at folk i Tesla-menigheten har satt seg dypt inn i brukermanualen, og har full kjennskap til åpning av bakdører ved flatt 12V-batteri. Man vil da nødig fremstå som en vantro kjetter, spesielt på dommedag...

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2040
05.01.16 07:46
nometalhorse: Hvor mange av de som kjører Tesla S vet at hendelen som åpner bakdørene ikke virker hvis 12V batteriet er dødt?

Snart kommer krav om flyvertinner, unnskyld: Teslavertinner, ombord i enhver Tesla, som må gjennomgå sikkerhetsinstruksjonene før avgang.

Tipper de aller, aller færreste av Teslaeierne kjenner til denne nødåpningsprosedyren, og enda langt færre av passasjerene.

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2040
05.01.16 07:49
dasAuto: Ingen skal ihvertfall komme her å si at den ikke brenner godt

Det mest imponerende er elbilforeningen som øyeblikkelig etter brannen langet ut om at det var heeelt ufarlig å hurtiglade Tesla. De føler seg altså helt trygge på å gå fra sovende unger eller kjæledyr mens de går inn på Max for å kjøpe seg burgere mens de står på supercharger? Jeg ville vært skeptisk. Tok ikke lang tid før denne Teslaen var fullstendig overtent.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15586
05.01.16 17:51
barnimagen: Tipper de aller, aller færreste av Teslaeierne kjenner til denne nødåpningsprosedyren, og enda langt færre av passasjerene.

Det stemmer nok, og jammen har de ikke klart å lage samme løsning på nye model X, eller faktisk enda vanskeligere. X modellen er like bred som en Hummer H2 (2.07m).

If the 12 volt battery is out, such as perhaps in a fire, Tesla’s emergency response guide says that the Falcon Wing doors cannot be opened from the outside.

To open the Falcon Wing doors, you must remove the speaker grill covers in the Falcon Wing doors and find and move a release hatch the right way.

Will you - or your child - remember or even have time to conduct this operation before the fire has taken its toll?

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5472
05.01.16 17:52
barnimagen: Det mest imponerende er elbilforeningen som øyeblikkelig etter brannen langet ut om at det var heeelt ufarlig å hurtiglade Tesla.

Bet meg merke i dette.

Merkelig utsagn med tanke på at en Tesla nettopp hadde blitt fullstendig nedbrent som følge av hurtiglading, uten en åpenbar kobling til noe kriminelt.

Det blir litt som om IATA skulle påstå at det er heeelt ufarlig å fly Concorde, umiddelbart etter at flyet og passasjerene ble omgjort til et flammeinferno over Paris, siden Concorde på forhånd hadde gjennomført flere tusen flyvninger uten at flyet hadde tatt fyr, styrtet og drept samtlige ombord.

Alle forstår at sannsynligheten for overtenning ved hurtiglading er veldig liten, men den er sannsynligvis til stede, og å totalt avdramatisere hendelsen før fakta er på bordet blir fullstendig feil. Men man er villig til å strekke seg litt i miljøets navn, eller hva? :)

(Innlegget ble redigert 05.01.16 17:59)

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1056
05.01.16 18:39
nometalhorse: X modellen er like bred som en Hummer H2 (2.07m).

Skal like å se det monstret der parkere på jobben. Synes det er trangt nok med i3'n.

Forfun
ForfunInnlegg: 5187
05.01.16 18:39
KingsRoad: ATA skulle påstå at det er heeelt ufarlig å fly Concorde, umiddelbart etter at flyet og passasjerene ble omgjort til et flammeinferno over Paris, siden Concorde på forhånd hadde gjennomført flere tusen flyvninger uten at flyet hadde tatt fyr, styrtet og drept samtlige ombord.

Jeg tipper at det er færre døde per passasjerkilometer i Concorde enn Tesla. Å fly er trygt. Litt rart at Tesla velger en helelektrisk løsning på åpning. Bør være mulig å klatre ut via forsetet, så kritisk er det ikke.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15586
05.01.16 18:46
Forfun: Bør være mulig å klatre ut via forsetet, så kritisk er det ikke.

Hva med barn i barnesete - skal de også krabbe ut via forsetet?

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5472
05.01.16 19:11
Forfun: Jeg tipper at det er færre døde per passasjerkilometer i Concorde enn Tesla. Å fly er trygt.

Å fly er veldig trygt, langt tryggere enn å ta bilen. Poenget var ikke å sammenligne risikoen ved å fly kontra å kjøre bil, men å understreke at det er høyst tvilsom atferd å flagge noe som fullstendig trygt rett etter at det beviselig er inntruffet en alvorlig hendelse - før fakta er på plass.

(Innlegget ble redigert 05.01.16 19:12)

Forfun
ForfunInnlegg: 5187
05.01.16 19:15
nometalhorse: Hva med barn i barnesete - skal de også krabbe ut via forsetet?

Barn er da flinkere til å krabbe enn voksne så det går helt sikkert fint:-) Jeg liker ikke løsningen, men tviler på om den forårsaker mange dødsfall i Tesla's levetid.

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2040
05.01.16 19:29
Forfun: Jeg liker ikke løsningen, men tviler på om den forårsaker mange dødsfall i Tesla's levetid.

Meget mulig den ikke forårsaker så mange dødsfall, men det er jo en totalt unødvendig ekstra risikofaktor. Og dette i bilen som fansen ivrig proklamerer er verdens tryggeste bil. Fatter ikke hvorfor Tesla har valgt en så idiotisk løsning. Men de synes vel fancy funksjoner er viktigere enn sikre, gode løsninger.

Jan
JanInnlegg: 4390
05.01.16 20:42

At denne Teslaen tok fyr, er selvsagt uheldig. 

Likevel bør man være edruelig nok til å innse at også vanlige biler tar fyr av og til. Bare her i byen har det vært to bilbranner i løpet av noen få dager. Den ene var med en barnefamilie i en Skoda Roomster som tok fyr under kjøring. Den andre var i en parkert bil.

Ellers ville jeg vært nye mer skeptisk til å reise med buss. Busser tar relativt ofte fyr.På vestlandet har det vært flere branner i i buss det siste året. Den mest dramatiske var i august, da en turistbuss stod i full fyr i Gudvangatunnelen. Da var det bare flaks som gjorde at liv ikke gikk tapt.

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5472
05.01.16 21:54
barnimagen: Fatter ikke hvorfor Tesla har valgt en så idiotisk løsning. Men de synes vel fancy funksjoner er viktigere enn sikre, gode løsninger.

Design for X...

Mulig de hadde salg av biler i bakhodet da funksjonen ble valgt, på bekostning av en mer konvensjonell åpning av dørene.

Tipper den positive effekten av en slik funksjon langt på vei utraderer den bittelille (opplevde) risikoøkningen dette innebærer. 

Å kalle det idiotisk blir derfor feilslått, med mindre man synes sikkerheten skal trumfe alle andre hensyn, noe som - sånn apropos - er totalt idiotisk. Da burde man ikke kjøre bil i det hele tatt, men stenge seg inne i kjelleren.

 

(Innlegget ble redigert 05.01.16 21:54)

Ribba
RibbaInnlegg: 34541
05.01.16 21:59
KingsRoad: Å fly er veldig trygt, langt tryggere enn å ta bilen.

Ja, men slik statistikk blir egentlig helt feil.

Det fordi det er utrolig lite du selv kan påvirke risikoen for hvor stor sjansen er for en ulykke når du tar flyr, men når du kjører du bil, så har du derimot utrolig stor påvirkningsevne.

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5472
05.01.16 22:01
Jan: At denne Teslaen tok fyr, er selvsagt uheldig.  Likevel bør man være edruelig nok til å innse at også vanlige biler tar fyr av og til.

Det har du selvsagt helt rett i. Her er et eksempel på at en vanlig bil tar fyr under "lading";

Godt jobba.

Takk gud og (ikke minst) Hvermann for alle dashboard-cam'ene i Russland...

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5472
05.01.16 22:14
Ribba: Ja, men slik statistikk blir egentlig helt feil. Det fordi det er utrolig lite du selv kan påvirke risikoen for hvor stor sjansen er for en ulykke når du tar flyr, men når du kjører du bil, så har du derimot utrolig stor påvirkningsevne.

Man skal ha overkant stor tro på egen fortreffelighet hvis man innbiller seg at egne ferdigheter i trafikkjungelen er såpass mye bedre enn snittet at man egenhendig evner å eliminere / snu det enorme risikogapet som de facto foreligger mellom bilkjøring og flytrafikk over større avstander.

Du vet, det er andre bilister og forhold der ute man ikke har kontroll på. 

(Innlegget ble redigert 05.01.16 22:15)

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2040
05.01.16 22:33
KingsRoad: Tipper den positive effekten av en slik funksjon langt på vei utraderer den bittelille (opplevde) risikoøkningen dette innebærer.
Å kalle det idiotisk blir derfor feilslått, med mindre man synes sikkerheten skal trumfe alle andre hensyn, noe som - sånn apropos - er totalt idiotisk. Da burde man ikke kjøre bil i det hele tatt, men stenge seg inne i kjelleren.

Den positive effekten av en slik funksjon er gi eierne en show-off-funksjon. Den negative er at det går utover sikkerheten.

Man kan si hva man vil om sannsynlighet for kræsj etc, men den dagen du sitter der i nøden og ikke kommer deg ut fordi du ikke skjønner eller kommer på at det er en finurlig og lite logisk eneste måte å åpne døra på, kan du banne på at dine siste sekunder går med på å reflektere over hvor tragisk dette designvalget var.

På sine egne nettsider skriver jo også Tesla at Model S er designet for å være den aller sikreste bilen. Det hjelper lite å overleve selve kollisjonen så lenge man ikke klarer å komme seg ut av bilen i tide.

Ribba
RibbaInnlegg: 34541
07.01.16 09:25
KingsRoad: Man skal ha overkant stor tro på egen fortreffelighet hvis man innbiller seg at egne ferdigheter i trafikkjungelen er såpass mye bedre enn snittet at man egenhendig evner å eliminere / snu det enorme risikogapet som de facto foreligger mellom bilkjøring og flytrafikk over større avstander. Du vet, det er andre bilister og forhold der ute man ikke har kontroll på.

Vel, over 49.9999999999999999999999999999999999% av sjåførene der ute er bedre enn gjennomsnittet. Hvor mange som er vesentlig bedre, det er en annen sak. 

Risikoen for hvor stor sjanse for å havne i en ulykke, den er individuell for hver enkelt sjåfør. Den statistikken som blir benytte for å avgjøre hva som er tryggest av fly og bil, den er generell. Men gode bilister har vesentlig mindre risiko for å havne i en ulykken enn det mindre gode bilister har, men ifølge statistikken, så har begge bilistene like gode sjanser for å havne i en ulykke.

Kjører med større sikkerhetsmargin og er samtidig flink å lese trafikken, så reduserer man ikke bare risikoen for dem selv, men også alle andre i trafikken som direkte omgås deg selv.

Om du ikke trur meg, så kan du jo enkelt og greit bare spørre forsikringselskapene. De har vist dette leeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeenge.

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5472
07.01.16 15:52

Det er en kardinaltabbe å sause sammen historisk statistikk (fakta) og hvorvidt en sjåfør er "dyktig". I følge din fremstilling er en sjåfør mindre flink om han kjører rundt i et høyrisikoområde, si Mumbai, noe som faller på sin egen urimelighet.

Det er hevet over enhver tvil at individuelle forskjeller er en risikopåvirkende faktor, det skjønner alle og enhver. Noen tar mer risiko enn andre, og dette er typisk forbundet med testosteron (Never leave home without it). Ser forresten at du fremhever kvinner som bedre bilister enn menn, hvilket er helt greit, dersom ulykkesstatistikk skal legges til grunne.

Samme diskriminering kan selvsagt anvendes hva gjelder flytrafikk. Det er en grunn til at det er tryggere å fly i Europa sammenlignet med mindre regulerte områder, og at det foreligger en meget lang svarteliste over flyselskap som ikke har lov til å operere innenfor EU.

Hvis du ser nøye etter så ser du at jeg ikke bare refererer til den generelle statistikken, men også til risikofaktorer og kausalitet inspirert av f.eks. et feiltre. 

Uansett så flytter du fokus vekk fra diskusjonens kjerne; Fly vs. bil. Og jeg fastholder at man skal ha overkant stor tro på egen fortreffelighet hvis man innbiller seg at egne ferdigheter i trafikkjungelen er såpass mye bedre enn snittet (hvor kvinnene statistisk sett er best) at man egenhendig evner å eliminere / snu det enorme risikogapet som de facto foreligger mellom bilkjøring og flytrafikk over større avstander.

Rutefly under ordnede forhold er ekstremt trygt. Og hvis man setter seg inn i bakenforliggende forhold, så forstår man hvorfor. 

Hvis man har flyskrekk vil man selvsagt avfeie dette som misforstått statistikk, og at det sannsynligvis er tryggere å kjøre fra Narvik til Oslo bare man følger med i trafikken og passer på blodsukkernivået :)

Jan
JanInnlegg: 4390
07.01.16 18:52
Ribba: Det fordi det er utrolig lite du selv kan påvirke risikoen for hvor stor sjansen er for en ulykke når du tar flyr, men når du kjører du bil, så har du derimot utrolig stor påvirkningsevne.

Det er klart at man kan redusere risikoen noe. Bl.a ved en forutseende og defensiv kjørestil. Uansett kan man ikke eliminere all risiko ved bilkjøring. Dette fordi du har ingen innflytelse på andre føreres adferd.

Spesielt på veier uten midtdeler, og stor trafikk, er risikoen stor.

Å fly i den siviliserte del av verden, er bortimot 100% sikkert. Det er bare å se på historikken til de ledende selskapene.

Det at en som flypassasjer, ikke kan påvirke risikoen selv, tror jeg vi skal være glade for. De som har ansvar for dette er godt skolert, og deres kunnskaper holdes jevnlig vedlike.

Ribba
RibbaInnlegg: 34541
07.01.16 20:45
Jan: Spesielt på veier uten midtdeler, og stor trafikk, er risikoen stor.

Ja, risikoen går opp der. Den går også opp når det er dårlige kjøreforhold.

Poenget mitt er at risiko er ikke en enkelt sats slik den framstilles i statistikkene, men er en serie av variabler, individuelle sammen med situasjonelle. Og den ekstremt store forskjellen, det er at med bil, så kan du selv være en avgjørende faktor i din egen risiko. Det kan du ikke i noe særlig grad gjøre i et fly. Så risikoen for noen er ekstremt høy i enkelte situasjoner, mens for andre er den ekstremt lav under andre omstendigheter.

Men i statistikkene som legger fløte på hvor risikofritt det er å fly og at du alltid kjører med mannen med ljåen i baksetet om du kjører bil, den framstiller risikoen feil. Det fordi denne statistikken inneholder alt av ulykker når den bedømmer hvor risikofylt det er å kjøre og forteller nokså lite hvor stor risikoen er for deg. 

Så statistikken som forteller hvor risikofritt det er å fly kontra å kjøre bil, den forteller bare en generell sannhet, og ikke en reell sannhet for hver enkelt av oss.

Jeg synes forøvrig at Concorde viser hvor lett slik statistikk kan manipuleres med å bruke generell statistikk. Det gikk fra å være verdens tryggest fly til å være det mest risikofylte flyet du kunne fly, alt grunnet en punktering grunnet et fremmed objekt liggende på rullebanen.  

Ribba
RibbaInnlegg: 34541
07.01.16 20:49
KingsRoad: Og jeg fastholder at man skal ha overkant stor tro på egen fortreffelighet hvis man innbiller seg at egne ferdigheter i trafikkjungelen er såpass mye bedre enn snittet (hvor kvinnene statistisk sett er best) at man egenhendig evner å eliminere / snu det enorme risikogapet som de facto foreligger mellom bilkjøring og flytrafikk over større avstander.

Poenget er at man trenger ikke å være så veldig mye bedre enn snittet for å redusere risikoen dramatisk. For det er ikke gjennomsnittsjåføren som øker risikoen ute på veien. Det er alle de som er godt under gjennomsnittet som gjør det.

Ellers KR, vi er ikke så uenig. Mitt poeng er bare at statistikk må ikke leses blindt. Alt for ofte trekkes det alt for lettvinte konklusjoner basert på statistikk uten at man har satt seg inn i hva statistikken faktisk inneholder av fakta. 

Men på generelt grunnlag, så ja er det langt tryggere å fly enn å kjøre bil. Men poenget mitt var at du kan selv påvirke risikoen din når du er ute å kjøre, noe du i relativt liten grad kan gjøre når du er ute å flyr.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15586
07.01.16 21:05

Nå har tråden gått "offline" så det holder, og når vi først snakker om  statistikk så får vi ta en morsom historie fra elbil-forum. Der var den en som laget en tråd som heter "ingen feil/problemer" - Han ha en Tesla som nå har gått 25.000 uten problemer eller feil, og forsto ikke hvorfor så mange klaget.

Da var det en som la inn innlegget nedenfor, og som selvsagt ble slettet fra tråden ganske raskt. Han har alltid kunnet kjøre bilen han også, men er ikke helt fornøyd.

Sitat:

"Ingen feil mangler som har hindret meg fra å kjøre bilen siden jeg fikk den." 

Ikke jeg heller.

- Da takluken ikke gikk igjen, var det bare å kjøpe tape-rull og tape igjen åpningen.
- Da aircondition sluttet å virke da det var 32 grader i skygge, var det bare å kjøre med vinduene åpne.
- Da bremsepedalen gikk rett i gulvet uten å ta, var det bare å pumpe 7-8 ganger i god tid før man skulle stoppe, så virket de vertfall litt.
- Da panseret spratt opp av seg selv under kjøring, var det bare å kjøre litt saktere, når det har skjedd 3-4 ganger, lærer man å avpasse farten.
- Når bilen begynner å vingle i hastigheter over 80km/t etter at DU ble byttet, er det bare å slakke av litt på farten.
- At dørene måtte løftes litt for å få dem igjen, var det bare å løfte, eller smelle dem litt hardere igjen.
- At det er dugg/vann i alle lyktene, tar vel Tesla på service en eller annen gang.
- Litt vann inn i fremre bagasjerom gjør bare at ikke ting du har foran der tørker ut.
- At det ikke går å åpne venstre bakdør ved å trykke på dørhåndtaket, tar vel Tesla på service en eller annen gang.
- At bremselyset i bakruten bare lyser med annen hver diode, tar vel Tesla på service en eller annen gang.
- At bilen lader med maksimalt 72kW om sommeren og 60kW på vinteren, skyldes sikkert superladerne og ikke bilen.
- Det samme gjelder når man bare får lade med 31 av 32kW.
- Når ladekabelen ikke kan brukes til å åpne ladeluken, kan man bare kjøpe en Stegen-åpner, eller åpne ladeluken inne fra skjermen.
- At skjermen av og til går i svart mens man kjører, er ikke farlig, den kommer på igjen i løpet av et par minutter, og i mellomtiden kan man jo ha en artig lek med å tippe hvor fort man faktisk kjører.
- At vinduspusserarmen ikke kan løftes for å tørke over rutene, må man sikkert bare regne med.
- At 3G i perioder ikke virker, lærer man seg å leve med.
- Når man ikke får på forvarming og ruter og dører fryser fast, fordi man har glemt å smøre inn gummilistne med silikon hver uke om vinteren, så kan man alltids gå inn og ut gjennom bakluken, dersom det ikke er bagasje der.
- At gummilister og taktrekk til tider er litt skjevt eller løst, må man vel regne med.
- Samme med at det knirker i taket, knirker i dørene, og knirker i dashbord.
- At hjulboltene har en artig blikk-kappe slik at de blir nesten umulige å få av og på, må man vel regne med fra et slikt ferskt bilmerke.
- Det samme med software-oppdateringer som stopper midt i oppdateringen, slik at man må til Drammen for å få oppdatert bilen.
- Og hva skal man egentlig med GPS og kart i bilen når man er i utlandet?  3G er oppskrytt.  Det går akkurat like greit å kjøpe seg et papirkart på en bensinstasjon.
- At luftfjæringen plutselig finner ut at den skal gå ned i low mens bilen står parkert, gjør at man lærer seg å parkere på slike steder at man verken har fortauskanter eller annet så vidt innunder hekken.  Og om diffusor blir litt skjev p.g.a. dette, så skyldes det en "brukerfeil", og det virker nesten ikke inn på kjøring.

Men bilen går da fortsatt å kjøre med disse feilene.

Og alle småfeilene blir jo fikset av Tesla når man får time til garantireparasjoner.
Riktignok kanskje ikke første eller andre gang man sier fra om det, men man kan jo håpe at ting blir tatt etter hvert.  Selv om det er minst 4 måneders ventetid, og at bilen må stå hos Tesla i et par uker hver gang man er innom.

(Innlegget ble redigert 07.01.16 21:06)

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5472
07.01.16 22:01
nometalhorse: Nå har tråden gått "offline" så det holder, og når vi først snakker om  statistikk så får vi ta en morsom historie fra elbil-forum. Der var den en som laget en tråd som heter "ingen feil/problemer" - Han ha en Tesla som nå har gått 25.000 uten problemer eller feil, og forsto ikke hvorfor så mange klaget.

Hehe...

Mer online; I etterkant av denne incidenten hvor en Tesla ble fullstendig utbrent første nyttårsdag, ispedd litt fyrverkeri, så har vår egen Bjørn Nyland tatt en pause fra juleferien i Thailand for å bedrive ... brannslukking.

Bjørnen har valgt å fokusere veldig mye på temperaturer i dette blogginnlegget, Celsius såvel som Fahrenheit, og gitt sakens brennhete aktualitet her på VGD vil jeg anbefale en titt. 

Et par sitat som kan vekke skuelysten;

"Tesla will not let this pass ... They will probably install ... titanium shields on the car for free"

"I'm not worried" 

"Fossils cars burn all the time"

"Fossil cars burn at a fric*in' high temperature ... 900 to 1250 degrees celsius ... I don't know ... that's almost like ... 3000 degrees fahrenheit or something"

God underholdning.

Åja, 900 - 1250 grader Celsius er 1652 - 2282 grader Fahrenheit. Men hvem bryr seg.

Og til barnimagen; Det er null stress om en Tesla skulle ta fyr, de brenner med lav temperatur :)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12442
08.01.16 18:19
nometalhorse: og som selvsagt ble slettet fra tråden

Litt av et forum. Sensur på linje med Iran og Nord-Korea.

fcuk
fcukInnlegg: 15315
08.01.16 21:00
Iseran2770: Litt av et forum. Sensur på linje med Iran og Nord-Korea.

Ingenting slår en nyevangelisert elbileier.

Lagde kontrovers her om dagen da jeg brøt inn i en lokalforurensningsdebatt med følgende fakta:

"Grafitten i batteriene våre, kommer herfra."

:)

(Innlegget ble redigert 08.01.16 21:01)

fcuk
fcukInnlegg: 15315
08.01.16 21:04
nometalhorse: Men bilen går da fortsatt å kjøre med disse feilene.

Fantastisk!

 

Rett nok plages BMW med enkelte kvalitetsutfordringer på i3 (spesielt REX), men det er jo ingen verdens ting i forhold til det der.

Eneste problemet jeg har er at bilen har en tendens til å rapportere at bakdøren på passasjersiden er åpen etter en tids kjøring.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15586
08.01.16 21:14
Windsor: Hurtiglading

Det er ikke kommet noe resultat av undersøkelsene etter brannen, men flere har tidligere meldt om tildels dårlig kontakter og ledninger på Tesla hurtigladere flere steder.

Med den strømstyrken(>100A og 400V) som skal inn i bilen under ladning skal det ikke mye motstand til før varmegang utvikler seg. Skal bli spennende å høre hva de finner ut.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
10.01.16 11:23

Drittøft!

Bilen
kjører ut av garasjen selv

og selvfølgelig

kjører inn i garasjen selv

Etter å ha vært først ute med automatisk selvstyring er det stilig å se at de er de første til å lansere automatisk garasjeparkering for sine kunder. Det virker som om det er noe fordeler ved å ligge midt i nerven til Silicon Valley.

(behagelig nok uten dieselknatret som fulgte med prototypedemoen til noen tyske også)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg