Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35163
05.05.16 22:46

Spennende dette Teslaopplegget!

Lurer på hvordan bilbransjen er om ti år....... Hvem er størst på antall solgte biler? Og hva er verdens andel elbiler. Ihvertfall garantert at fossile drivstoffer er livsnerven til sivilisasjonen i reell fremtid.

Ezio
EzioInnlegg: 1531
06.05.16 00:44

"Du kan ikke sammenligne en Tesla med en CLS. Selv om innkjøpskostnadene kanskje er ganske like, vil driftskostnadene bety at de to stiller i helt forskjellige klasser, spesielt i Norge."

Nettopp. Ville heller hatt de kostnadene enn å leve med et slikt makkverk av en bil til nærmere millionen...

BorisA
BorisAInnlegg: 2651
06.05.16 10:48

Er virkelig en Tesla et makkverk  av en bil? 

Har inntrykk av at Teslaeierne er ganske fornøyde med bilene sine.

Aveirinha
AveirinhaInnlegg: 29416
06.05.16 11:42

Joa, bilen er helt fantastisk den. Er på ingen måte låst til et bilmerke, men kommer neppe til å gå tilbake til ICE-biler igjen. Gleder meg til å se hva de tyske kjempene kommer opp med på elfronten de neste årene.

Mitt største ankepunkt er den altfor svake infrastrukturen. Overbelastede servicesentre i og rundt Oslo som tærer på servicen og mangelen på ekspansjon for å lette på dette trykket. Musk er ikke troverdig nok når han skylder på at det er vanskelig å ansette folk i Norge. Diverse småplukk som man er vant med fra alle bilmerker må man nå vente 2-3 måneder på å få utbedret, noe som gjør at disse ikke går i glemmeboken (som med andre merker), men i stedet blir store irritasjonsmoment. I tillegg er det neppe sunt å drive slik med tanke på særs unødvendige ekstrakostnader ifm lånebiler. 

(Innlegget ble redigert 06.05.16 11:45)

Aveirinha
AveirinhaInnlegg: 29416
06.05.16 11:46
Ezio: Dekker Tesla drivstoffkostnader også eller?

Ja. 

Har du i det hele tatt prøvd bilen siden du bare blir mer og mer dramatisk i din omtale av den? Nå sist blir den altså omtalt som et makkverk. 

(Innlegget ble redigert 06.05.16 11:47)

Ezio
EzioInnlegg: 1531
06.05.16 11:49

TMS er en altfor dyr bil til en altfor høy pris til at det er greit. Se for deg at Audi, BMW eller MB skulle levert en bil med så mye feil og så lang ventetid på utbedring...

Aveirinha
AveirinhaInnlegg: 29416
06.05.16 11:51
Iseran2770: Tesla Norge kommer med den vanlige, men helt latterlige unnskyldningen: "– Vi har flyttet systemet som håndterer leverandører og utbetalinger, og dette har skapt noen logistiske utfordringer." Man kan ikke skylde på "systemet" når man lar store krav gå til inkasso og påføre seg selv store inkassoomkostninger i tillegg. Informasjonssjefer må tro at alle er stup dumme når de kommer med unnskyldningene sine.

Typisk amerikansk arroganse fra store firmaer, som forventer at mindre leverandører skal opptre som bank ved å godta helt latterlige fakturabetingelser. Gjerne 70-90 dager forfall, innen en gitt dato hver måned. Hvis ikke løper det 30 dager til automatisk.

Ikke første gang vi ser dette fra store aktører, uten at det nødvendigvis sier noe om likviditeten til disse selskapene. 

Aveirinha
AveirinhaInnlegg: 29416
06.05.16 12:41
Ezio: TMS er en altfor dyr bil til en altfor høy pris til at det er greit. Se for deg at Audi, BMW eller MB skulle levert en bil med så mye feil og så lang ventetid på utbedring...

Hva sikter du til? Mange TMS-eiere har jo for så vidt godtatt at bilen vil komme med barnesykdommer til tross for at den er svært dyr. Når det gjelder TMS er inntrykket mitt at de har luket vekk de fleste av disse med de nyere versjonene (sjøl har jeg ikke hatt noen problemer). Som sagt, problemet oppstår når de kompliserer fiks av småbugs som vanligvis ville ha forsvunnet raskt fra hukommelsen med andre merker. 

Det er relativt frustrerende å være vitne til at selskapet fortsatt ikke har kommet seg bort ifra et tungrodd og svært fordyrende serviceapparat. De burde ha skalert opp i Norge for en god stund siden. Men de har f.eks. vist at de kan med senteret i Brumunddal, som så å si har fått kun positive skussmål. 

(Innlegget ble redigert 06.05.16 12:42)

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30423
06.05.16 19:58
Ezio: Se for deg at Audi, BMW eller MB skulle levert en bil med så mye feil og så lang ventetid på utbedring...

Det hadde ikke vært greit om Nissan, Skoda eller Opel hadde gjort det heller, men har inntrykk av at mange liker tanken på å være en del av et "fellesskap" som både lider og elsker sammen. Ganske pussig, siden nordmenn aldri har vært spesielt glad i nye og spennende ting. 

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2052
07.05.16 07:54
CapoConsigliere: Nevn de 10 mest besværlige er du snill

Jeg hadde gleden av å være i USA og besøke en kjenning som har en Model X i forrige uke. Fikk meg selvsagt en prøvetur med den. Ingen hemmelighet at den har heftige ytelser når det gjelder aksellerasjon.

Men han hadde sin "fair share" av problemer og kommer mest sannsynlig til å kvitte seg med bilen til fordel for noe bensindrevet. Her er litt av hva han har opplevd:

- Ene falkevingedøren har levd sitt eget liv til tross for at de to ganger har forsøkt å fikse det på verksted. Noen ganger ville den ikke åpne i det hele tatt. Andre ganger kunne den nekte å lukke helt.
- Fører- og passasjerdør foran vil ikke åpne. Ikke åpnet de automatisk, og ikke reagerte de på trykk på dørhåndtaket (eller hva man skal kalle løsningen på Model X).
- Bakre seterad er byttet på recall
- Et par ganger i uken er det noen systemer som henger seg opp slik at bilen må rebootes. Skjermene har vekselvis låst seg selv i fart.
- Varmeanlegget fusket på en dag med temperaturer under frysepunktet. Passet særdeles dårlig da de var hele familien på tur. Måtte sitte med boblejakker, luer og votter inne i bilen.
- Noe småstein har sneket seg inn i mekanikken som flytter andre seterad frem og tilbake. Knaser når setene kjøres.
- Ene setet på andre seterad ville ikke flyttes
- Klunk fra hjuloppheng. Skulle tas på neste verkstedtime
- Passformen til falkevingedørene i forhold til resten av karosseriet er elendig.
- "Double vision". Tydelig å se at frontruta ikke er helt optimal
- Solskjermene foran er en vits.
- Falkevingene er ubrukelige når regn kombineres med lett vind. Samme gjelder også når det snør. Fyller bilen med vann og snø. De har alltid liggende et stort badehåndkle til å tørke opp når de har åpnet bilen i slike forhold.

Så var det noen punkter til som jeg ikke kommer på. Tre verkstedopphold så langt på bare et par måneder, og fjerde verkstedoppholdet skulle være et nytt oppsamlingsheat i slutten av mai.

 

fcuk
fcukInnlegg: 15343
11.05.16 14:24

Et innlegg på vwvortex om elbiler.

Having driven a Tesla P90S and a P95D, a Fisker, and owning an i3, the i3 - while the most "fancy golf cart" of the 3, clearly has the highest level of fit and finish.

 

The Fisker was swathed in alcantara (I can't stand that stuff), had very little room inside, and felt a bit like a kit car. It was on a high end used car lot, so I never got the chance to talk with the owner. You can tell they spent a lot of money to make it feel special; my disdain for alcantara may have clouded my judgment. It drove very average.

The Tesla's are beautiful and owned by a friend. Some of the plastics, switchgear and the occasional rough edge were detrimental to the car, though. The new sport seats are better than the originals but just good. Both cars have slightly deformed windshields. The owner has never had an issue with either of them, though. The 90 now has about 80K miles on it. He and his wife love them. 

Then there is the i3. Built like a damn good BMW. Comparing it to another friends M4 it actually feels like they used better quality materials and switchgear; my buddy agrees. The seats are very comfortable even though they look flat. The Tesla owner asked how they charge so little for a car so beautifully built. Their 90 is going to collage with their son  so he is going to look into a 2017 with the increased range. Mine is a Giga, so it has the open pore wood dash and the wool/leather interior and, as mentioned, feels very Scandinavian. And Ikea living room on wheels!

Just to throw in a monkey wrench: Another friend has an ELR. Knock its Volt underpinnings, and the interior design may not be for you, but it is far better finished than the Tesla or Fisker. On par with the i3 - if you can get in and out of the thing!

:)

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30423
11.05.16 15:33
fcuk: The Fisker was swathed in alcantara (I can't stand that stuff), had very little room inside, and felt a bit like a kit car. It was on a high end used car lot, so I never got the chance to talk with the owner. You can tell they spent a lot of money to make it feel special; my disdain for alcantara may have clouded my judgment. It drove very average.

Hvis ikke du har sett filmene til han her, anbefales det å sette av en times tid. Veldig ærlig og fin gjennomgang av Fisker. Nesten så det virker som om han på et visst plan hater bilen sin. 

https://www.youtube.com/watch?v=WnYuO0bGSTc

Særlig den 40 minutter lange videoen om hvor jævlig infotaiment-systemet er er verdt en titt: 
https://www.youtube.com/watch?v=rK8MqjagHu8

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30423
11.05.16 19:11

(Innlegget ble redigert 11.05.16 19:12)

fcuk
fcukInnlegg: 15343
11.05.16 19:33
FredPerry: Hvis ikke du har sett filmene til han her, anbefales det å sette av en times tid. Veldig ærlig og fin gjennomgang av Fisker. Nesten så det virker som om han på et visst plan hater bilen sin.

Virker? :)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35163
11.05.16 19:52

Business Insider har vel noe bakkekontakt.

Men spør deler av fansen, så er det bare spm. om tid før VW Golf og Toyota Corolla blir for nisjebiler å regne sammenlignet med Teslabjlenes herredømme.

Ezio
EzioInnlegg: 1531
12.05.16 01:59

Altså, tester ikke Tesla bilene sine før de starter opp produksjon?

Mye av feilene må jo sies å være trafikkfarlig, som fx "double vision"-problematikken, det burde jo være tilbaketrekningsgrunnlag fra myndighetenes side?

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35163
12.05.16 21:02
Ezio: Altså, tester ikke Tesla bilene sine før de starter opp produksjon? Mye av feilene må jo sies å være trafikkfarlig, som fx "double vision"-problematikken, det burde jo være tilbaketrekningsgrunnlag fra myndighetenes side?

Det er nesten helt sikkert "med viten og vilje", akkurat som enorme A-stolper på en del modeller skaper dårligere sikt og dårligere aktiv sikkerhet: Designerne er vanligvis fullstendig klar over slikt:
"5 stjerner i NCAP" selger trolig bedre enn 3-stjerners bil med mindre sjanse for å kollidere. 

Ezio
EzioInnlegg: 1531
13.05.16 10:38

Helt enig rosme. Ser mye av det i nye småbiler, feite stolper og små vinduer. Hva er poenget med alskens sikkerhetssystemer når man ikke har det viktigste hjelpemiddelet, nemlig sikt? Dette er grunnen til at man må prøve bilen godt før man kjøper, så man kan finne ut av om man ser godt i den.

Vet at i statene så kan man prøvekjøre en bil i flere dager mot en liten sum. Jeg skulle gjerne betalt en liten som for å prøve en bil en hel helg slik at jeg virkelig fant ut av om jeg likte seter, sittestilling, sikt osv. Man finner ikke ut av stort på 30-60 min.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3812
16.05.16 12:20

Jeg mangler DAB radio på alle bilene. Men kommer ikke til å bry meg med (etter)montering.

Om staten vil fjerne signalene så dropper jeg å høre på radio. Mye bedre med gode spillelister. Slipper reklame og mye pjatt.

(Innlegget ble redigert 16.05.16 12:21)

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30423
16.05.16 12:58
InternalExile: Nå er Tesla i senter av fokus for DAB radio også

Skulle tro Tesla var det eneste bilmerket Astrid Meland hadde hørt om. Som om de har noe med DAB å gjøre.. Uansett syns jeg DAB er noe stort tull. Kan ikke engang kjøre Oslo - Gardermoen med nrk mp3 uten at signalet faller ut. 

Ezio
EzioInnlegg: 1531
16.05.16 13:04

DAB er noe vissvass. Typisk Norge å skulle være et foregangsland på noe man ikke behøver å endre på.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35163
16.05.16 13:35

Latterlig med DAB. 'Radiobransjen' og bilforhandlere har jo mast om at man må ha DAB+. 

Og så er det omtrent bare Norge som skal ha det.

Regner med en boom i salget av adaptere til FM-radioene.

Holder med Tandberg TP-41 på FM. DAB kan ikke måle seg.

Jan
JanInnlegg: 4488
16.05.16 13:49
rosmebraad: Holder med Tandberg TP-41 på FM. DAB kan ikke måle seg.

Den burde holde lenge. Selv har jeg en Tandberg TR 200 Receiver kjøpt for hardt opptjente sommerjobbpenger rundt 1970. 

Jeg husker at den kostet den nette sum av kr 1695,-. Det var alvorlig mye penger den gangen.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35163
16.05.16 13:51

Men på kostnad pr. år og på kvalitetsopplevelse stiller Tandberg sterkt!

Kjenner man rette miljøene er der nok muligheter for ev. reparasjon også.

Det var tider da Norge var best på radio og TV! 

Tandberg radio og Radionette TV fra Tandberg!!!

Jan
JanInnlegg: 4488
16.05.16 14:07

Klart det, med en levetid på 40-50 år, er det ingenting å si på prisen. 

Min meget HiFi interesserte onkel i Amerika, var stor fan av Tandberg, der borte ble det regnet som det ypperste. 

Jeg har også en spolebåndopptaker av samme merke, den har ikke vært brukt på flere tiår.

TR 200en står på kontoret, og er lite i bruk, I stuen har noe amerikansk/kinesisk tatt over.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35163
16.05.16 14:29

Bare ta vare på de gamle! 

Jeg hører mest på musikk i bil, samt på 7-høyttaler 'bppmbpx' Philips/Singapore fra 1991. Denne har holdt veldig bra for å være 'billig'.

Her står også anlegg med bi-amping av 'håndlaget britisk' merke. Dog ikke helg til Tandbergstandard. Selvsagt med gullforgylte kontakter på kabler til en del tusen. Dette ble montert i forretningen i Jonsvollsgaten, sikkert nedlagt for mange år siden.

Folk må huske at det aller, aller mest verdifulle er ØRENE. Dernest naturlyder og stillhet. 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12639
16.05.16 15:50
rosmebraad: Og så er det omtrent bare Norge som skal ha det.

Det stemmer da ikke. I Tyskland kan jeg velge mellom alt for mange kanaler som sender på DAB+.

Jeg har satt radioen til å kun ta inn DAB kanaler for å sjekke hvordan dekningen er.   

Jan
JanInnlegg: 4488
16.05.16 16:57
rosmebraad: Dette ble montert i forretningen i Jonsvollsgaten, sikkert nedlagt for mange år siden.

Ikke nedlagt, bare byttet navn og flyttet. Den heter i dag Soundgarden og ligger i Strandgaten 18. De har også en butikk på Horisont og i de fleste norske byer av en viss størrelse.

Alt jeg har av lyd og TV er kjøpt der.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35163
16.05.16 17:11

Ja stemmer nok det, Jan. Jeg har aldri væet der etter flyttingen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg