Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
250GTO
250GTOInnlegg: 9078
10.07.16 15:55
Iseran2770: Det spennende her er, når blir de det? Hvor lenge skal vi subsidiere batteribiler? Norge har allerede gjort det i 10 år.

Slå nå litt av for kjentfolk. Elbilsalget i Norge startet i praksis med iMiev. Når batteribilene blir konkuransedyktige avhenger av flere faktorer.

Viktigste er prisen på batterier. Hvis man ikke regner in den , så allrede elbilen betydelig billigere, både å utvikle og å produsere. 

Den andre viktige faktoren er produksjonsvolum. Den er igjen avhengig av at bilfabrikkene er seriøst interessert i å satse på teknologisk utvikling.

Det igjen kan skje på flere måter. Feks ved at det gis såpass bra incentiv at de ikke har noe valg, at det gis såpass  sanksjoner for å la vær at de ikke har noe valg eller at noen industrielle aktører lykkes såpass bra med det at de av økonomiske årsaker ikke har noe valg. Sånn - Industriell utvikling for dummies.

250GTO
250GTOInnlegg: 9078
10.07.16 16:01
Kompressor-V8: Nye Mercedes-Benz S-klasse forteller ofte hva fremtiden bringer i vanlige biler noen år senere. Facelift S-klasse som presenteres som 2017 modell vil få nye R6 motorer med turbo og det ryktes at samtlige motorer så en liten elmotor som hjelpemotor. Fremfor å kalle den hybrid vil auto-start/stop være utvidet med at den omtrent aldri trenger å gå på tomgang og er lydløs ved vanlig kjøring. Det blir jo nokså hybrid-aktig. Tror det er fremtiden.  Det er i så fall leit for de av oss som setter pris på en grom tomgangslyd og duften av nyoppstartet bensinmotor.

Så enda mer kompliserte biler er fremtiden? Joda, den nære fremtiden er nok slik. Du glemte forresten at Mercedeskommer til å lansere partikkelfilter også io bensinbilene sinde, slik at de rævva problemene og driftsikkerheten til moderne diesler nå også blir å få i besninbil.

Og motorlyd? Flott for de 8-10 personene (av totalt 150000 bilkjøpere) som hvert år investerer i en AMG med V8 motor. For 99,5% av bilkjøpere, som enten må høre på en knatrende dieselmotor eller en intetsigende bensin R4 så er motorlyd totalt uinteressant.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12438
10.07.16 16:17
250GTO: Slå nå litt av for kjentfolk. Elbilsalget i Norge startet i praksis med iMiev.

iMiev var den første elbilen som tok at i elbilprodusentenes drømmeland. Subsidieringen startet med Think. Produksjonen av den skulle reddes uansett hvor bedriten bilen var.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12438
10.07.16 16:43
250GTO: For 99,5% av bilkjøpere, som enten må høre på en knatrende dieselmotor eller en intetsigende bensin R4 så er motorlyd totalt uinteressant.

Det er jeg for så vidt helt enig i.

Jeg har selv eid en V8 med litt grommere lyd en de fleste biler med V8, dog ikke på Mercedes AMG nivå. V8 måtte jeg gi opp, det leveres nå nesten bare i biler som er 5 meter lange og veier 1,8 tonn.

Men jeg klarer allikevel å glede meg litt over den aggressive eksoslyden i min R4.

LAVPROFIL
LAVPROFILInnlegg: 5037
10.07.16 20:40
250GTO: Elbiler har avgiftsfrihet. Kollektivtrafikk er subsidiert.

Og for statskassen er forskjellen......?

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5469
10.07.16 20:54
250GTO: da er det ikke urimelig at det gis insentiver for å støtte kjøp og bruk. Enten som for av skattelette, som i Norge, eller som direkte subsidier, som i England og USA. Kort og godt for det er i samfunnets interesse.

I USA er det ofte ulik praksis i ulike stater, men likt for alle (på føderalt nivå) er skattelette.

Det kan virke som om du blander skatter og avgifter.

Mange vil påstå at avgiftsskjevheten, en debatt som lå latent da et fåtall Buddy et al. suste rundt, men som naturligvis blusser opp når 2,5 tonn tunge batteri-SUV'er er gjenstand for de mest signifikante økonomiske incentivene, er idiotpolitikk. Det hadde vært bedre å bruke alle disse milliardene (statskassa merker selvsagt ingen forskjell på tapt inntekt og økte utgifter) på noe som kom hele fellesskapet til gode, i stedet for de som frakter matpakken sin til jobb i kollektivfeltet. Som f.eks. miljøgater. Eller å stimulere til økt kollektivtrafikk. Eller sykkelstier. Eller vasking av gatene for å fjerne støv. Bylufta i de aller fleste norske byer (i den grad de kan kalles byer) er for øvrig god nok stort sett hele året, bortsett fra på iskalde, stille vinterdager når folk setter igang vedovnene sine / dieselbilene lar det stå til. Det er et ubestridelig faktum. Og dersom globalt utslipp av CO2 er poenget, så hjelper det en slikk og ingenting at noen ICE-biler i Norge byttes ut med batteribilen. I sum er dette langt på vei idiotpolitikk som virker mot hensikten med avgifter;

"Skatte- og avgiftssystemet finansierer offentlige velferdsordninger og bidrar til omfordeling. Skatter og avgifter bør innrettes slik at de bidrar til høy verdiskaping og en god utnyttelse av ressursene i samfunnet.".

Status er at avgiftspolitikken nå langt på vei gir samme anerkjennelse til hybrider, og det er indikatorer som tyder på at avgiftsgapet ift. batteribilen vil tettes ytterligere. Det selges færre dieselbiler, og flere bensinhybrider, noe som er fantastisk. Hvis ikke disse tullepartiene, som allerede har større innflytelse enn populariteten i opinionen tilsier, får mer makt da.

Det beste av alt er at miljødebatten har sørget for et langt lavere avgiftsnivå på moderne, sportslige biler - ikke minst de med hybrid drivlinje. Så vi burde egentlig takke batteribilen og miljødebatten for å ha ført med seg et mer hyggelig avgiftsnivå på bil, i farvannet av avgiftsdebatten som tvang seg frem etter Leafs og - ikke minst - Teslas inntog. Frykter at alternativet kunne ha vært ren inflasjonsjustering. Samtidig er det på høytid at dagens ordning med massivt avgiftslette forsvinner og erstattes av en mer rettferdig incentivordning som ikke gir økt momsfradrag hvis man inkluderer skinnseter, 21" felger (kun fra nybilselger, vel og merke), oppgradert lydanlegg etc. Dette er omfordeling av godene som fremstår som urettferdig, og som bidrar til å sende penger utenlands. En ordning ala USA, med skattelette, er mer i tråd med en god skatte- og avgiftspolitikk. Regner med denne utviklingen slår inn snart, ikke minst når vi ser på de astronomiske utgiftene AS Norge står overfor i nær fremtid - en utvikling som kan slå ben under hele velferdsmodellen.

(Innlegget ble redigert 10.07.16 20:54)

ducatiboy72
ducatiboy72Innlegg: 641
13.07.16 22:20

Sjelden man ser at relativt nye biler er rånet opp. Men ser ofte Tesla med mye snedig:

http://imgur.com/bmBtObb

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2040
14.07.16 07:50

Tesla har nå sluppet en 60 kWh-versjon av Model X. Ganske tydelig at de begynner å bli desperat etter salg. Tidligere i år, da Model X med brask og bram ble fremhevet i media siden den var nærmere leveranse til norske kunder, oppfordret Tesla til å bestille aller snarest da bortimot hele produksjonen for 2016 var utsolgt. Nå viser hjemmesidene at dersom man bestiller nå, kan man få de levert allerede i oktober...

Vil ikke akkurat kalle det et sunnhetstegn at de må gå til såpass drastiske skritt at de lanserer en nedstrupet versjon for å få salg. Versjonen med 60 kWh har nøyaktig samme batteri som 75 kWh, med den forskjell at det er software-begrenset ned til 60.

For et beist som en Model X er, så skal man være temmelig småkjørende, eller veldig ladetolerant, om man skal klare seg med en 60-versjon.

fcuk
fcukInnlegg: 15315
14.07.16 09:16
barnimagen: For et beist som en Model X er, så skal man være temmelig småkjørende, eller veldig ladetolerant, om man skal klare seg med en 60-versjon.

Virkelig?

I underkant av 30mil rekkevidde tror jeg vil holde for hytteturene til de aller aller fleste oppadstormende mellomlederne i dette ganske land.

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2040
14.07.16 09:53
fcuk: I underkant av 30mil rekkevidde tror jeg vil holde for hytteturene til de aller aller fleste oppadstormende mellomlederne i dette ganske land.

Husk at 30 mil rekkevidde på denne er avhengig av lading til 100% (som man frarådes å gjøre, samt at det tar mye ekstra tid for å lade fra 80-100%). Det er videre avhengig av gunstige kjøreforhold (sommertemperatur, bar og fin asfalt, helst vindstille eller medvind, ingen ekstern frakt som ski eller sykler). Reelt for hytteturene blir kanskje 200 kilometer rekkevidde om de går fra 100% og ned mot 0%.

Som sagt, er man småkjørende, eller man ikke bryr seg om å måtte lade titt og ofte, og bedrive mye ekstra planlegging av turene, så kan sikkert denne 60-modellen være midt i blinken.

Kjemi
KjemiInnlegg: 372
14.07.16 10:31
barnimagen: Vil ikke akkurat kalle det et sunnhetstegn at de må gå til såpass drastiske skritt at de lanserer en nedstrupet versjon for å få salg

Really?!

Nevnt ett annet bilmerke som ikke tilbyr modeller med redusert effekt/pris for å nå en større kjøpergruppe.

Ribba
RibbaInnlegg: 34537
14.07.16 10:39
Kjemi: Nevnt ett annet bilmerke som ikke tilbyr modeller med redusert effekt/pris for å nå en større kjøpergruppe.

Bugatti.

fcuk
fcukInnlegg: 15315
14.07.16 10:42
Ribba: Bugatti.

Då må nevne "ett annet", jeg vet ikke hvilket det første er. Kanskje DET var Bugatti?

Ribba
RibbaInnlegg: 34537
14.07.16 10:45
fcuk: Då må nevne "ett annet", jeg vet ikke hvilket det første er. Kanskje DET var Bugatti?

Hennessey.

Ellers har du jo også Koenigsegg. De starter jo som regel med folkemodellene sine, og så kommer de med de litt mer spissede utgavene. 

Om du krever mer, så har du jo også Pagani.

(Innlegget ble redigert 14.07.16 10:48)

Kjemi
KjemiInnlegg: 372
14.07.16 10:56

La oss si i klassen under 3 mill da ;)

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2040
14.07.16 10:58
Kjemi: Nevnt ett annet bilmerke som ikke tilbyr modeller med redusert effekt/pris for å nå en større kjøpergruppe.

Relevans? Nevn en eneste fossilbilprodusent som slanker drivstofftanken for å nå en større kjøpergruppe.

Dette går på rekkevidde, ikke effekt.

Ribba
RibbaInnlegg: 34537
14.07.16 11:09
Kjemi: La oss si i klassen under 3 mill da ;)

Vel, Bugatti Chiron koster jo kun €2,4 millioner. Koenigsegg Regera ligger på beskjedne £1.2 millioner, Hennessey Venom GT på lusne $1,25 millioner, og legger du 150k ekstra på Venom'en, så får du deg en Pagani Huayra.

Så alle er godt innenfor kravet ditt :-)

Kjemi
KjemiInnlegg: 372
14.07.16 11:11

Er ett fett om man struper rekkevidde og/eller effekt. Problemet ditt er at Tesla modifiserer software for kunne tilby en rimeligere modell. Noe "alle" andre bilprodusenter også gjør.

 

Ribba
RibbaInnlegg: 34537
14.07.16 11:11
barnimagen: Nevn en eneste fossilbilprodusent som slanker drivstofftanken for å nå en større kjøpergruppe.

Hadde ikke Porsche en slanket drivstofftank på en av traktorutgavene sine?

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2040
14.07.16 11:33
Kjemi: Problemet ditt er at Tesla modifiserer software for kunne tilby en rimeligere modell

Problemet mitt? Nei. Det er faktisk Teslas problem. Det er temmelig åpenbart at de ikke får så mange bestillinger som ønsket, og at de dermed i desperasjon må "tune" ned 75-batteriene både i Model S og Model X for å få solgt. De kunne også redusert prisen på 75-modellene, men har sikkert tatt et strategisk valg at de heller vil tjene penger på folk som lokkes til å kjøpe 60 nå for så å innse at det batteriet blir for snaut og dermed "tvinges" til å punge ut ytterligere 75000 kroner senere (pluss ytterligere 25% moms) for oppgardering til 75.

At andre produsenter tilbyr redusert motoreffekt for å hanskes avgiftsregimer, blir noe helt annet.

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2040
14.07.16 11:35
Ribba: Hadde ikke Porsche en slanket drivstofftank på en av traktorutgavene sine?

Det kan godt hende. Men jeg tviler på at synkende salg har vært grunnen til det. Mercedes har vel tilbudt større drivstofftank på noen av sine modeller?

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12438
14.07.16 12:09
Ribba: Om du krever mer, så har du jo også Pagani.

Heller ikke Ferrari eller Lamborghini kommer med lavere motoreffekt for å øke salget. Derimot blir motoreffekt økt hver gang de gjør en forandring. 

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
14.07.16 12:10
barnimagen: At andre produsenter tilbyr redusert motoreffekt for å hanskes avgiftsregimer, blir noe helt annet.

Det blir det jo selvsagt... IKKE.

Andre produsenter tilbyr nøyaktig samme høyteknologiske motorer, som de softwaremessig trimmer ned for å kunne tilby differensiering og dermed gjør tilby biler til en lavere innstegspris. Poenget er det samme, at kundene skal føle det er verdt (merverdi) å betale mer for varen.

Dermed kan Mercedes tilby en 136hk til de som er prissensitive (og de er det flere av, du hadde jo selv håpet at Teslas biler skulle bli rimeligere - så hva klages det etter), mens de også tilbyr 204hk til de som er mer opptatt av ytelser og er mindre prissensitive.

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2040
14.07.16 13:17
PassatGL: Andre produsenter tilbyr nøyaktig samme høyteknologiske motorer, som de softwaremessig trimmer ned for å kunne tilby differensiering og dermed gjør tilby biler til en lavere innstegspris. Poenget er det samme, at kundene skal føle det er verdt (merverdi) å betale mer for varen.

Både ja og nei. Tesla kan også strupe motoreffekten. Det har de jo forsåvidt også gjort på de ulike modellene. Men for 75 og 60 er motoreffekten den samme. Det er bare uttaket fra batteriet som er forskjellig.

Igjen: andre produsenter struper motoreffekt for å få modeller som bedre passer i avgiftsregimet i enkelte land (blant annet Norge).

Og som poenget mitt er, som du glatt overser: er dette et tegn på at Tesla sliter med salget? At man kan bestille nå og få leveranse allerede i oktober tyder jo ikke akkurat på at kjøperne står i kø.

LAVPROFIL
LAVPROFILInnlegg: 5037
14.07.16 14:24
PassatGL: Det blir det jo selvsagt... IKKE.

I Teslas tilfelle blir jo ikke bilen billigere pga av lavere avgifter.

Tvert i mot så er det Tesla som taper penger på å selge en bil til samme kostpris billigere.

 

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2040
14.07.16 14:34
LAVPROFIL: I Teslas tilfelle blir jo ikke bilen billigere pga av lavere avgifter.

Exactly. Om Mercedes tilbyr en bil med 135 hk, med motor identisk (bare nedstrupet) med den med 204 hk, så er det fint lite Mercedes justerer ned nettoprisen. Avgiftene medfører derimot betydelig prisreduksjon.

Tesla benytter nøyaktig samme bilen. Nøyaktig samme batteriet. Nøyaktig samme motoren. De nedjusterer antall tilgjengelige battericeller via software, og selger bilen 77 000 nettokroner billigere. Disse 77 000 er det da Tesla alene som går glipp av (og som de håper å få tilbake fra de som må bite i det sure eplet og innse at 60-modellen ble for snau). 77 000 kroner for 15 kWh ekstra er på den annen side hinsides høy pris. Og viser at enten er batteriprisen skyhøy, eller Tesla tar seg godt betalt for 75-modeller, eller de taper mye penger på 60-modellen.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35061
14.07.16 16:37

Jeg er meget spent på å.se om det blir noen 'elbilrevolusjon' eller ikke. Like spent som jeg ville vært i 1914.

Store produsenter som Ford og PSA har ikke seriøse elbiler på norske veier idag.

Og sommernorge er en fest i brennende petroleum på veiene, til sjøs og i luften.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3707
14.07.16 16:48

Det er i følge salgsstatistikken kun solgt (levert) 12 stk Model X i Norge til nå.

Hvor mange har egentlig bestilt? Skal vi tippe 300?

Model X er for sær for Norge og nordmenn i sin prisklasse.

(Innlegget ble redigert 14.07.16 16:48)

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
14.07.16 18:03
barnimagen: Igjen: andre produsenter struper motoreffekt for å få modeller som bedre passer i avgiftsregimet i enkelte land (blant annet Norge).

Nei..

Mercedes tilbyr ikke en 136hk i Tyskland fordi land som Norge har avgift på effekt, det er en veldig navlebeskuende (og helt uriktig) forståelse.

De tilbyr dette fordi en taxisjåfør i Berlin eller Hamburg trolig neppe trenger mer effekt for å dytte seg og passasjerene fremover i trafikken, samtidig som de tilbyr over 200hk til forretningsmannen med A-personlighet som skal suse over autobahnen.

Nok engang så er det ikke unaturlig at produsenten struper der betalingsviljen til kunden er størst. Det ER signifikant forskjell på en 136hk og en 204hk.

For Tesla sin del så går alle bilene såpass godt at betalingsviljen ikke vil være størst på effekten (toppmodellene holdt utenfor), men nettopp rekkevidden.

 

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
14.07.16 18:09
barnimagen: Om Mercedes tilbyr en bil med 135 hk, med motor identisk (bare nedstrupet) med den med 204 hk, så er det fint lite Mercedes justerer ned nettoprisen.

Vel vel vel, hvilken planet lever du på?

En E250 BlueTEC T-modell retailer for 42 550 EUR i Tyskland.

En E200 BlueTEC T-modell retailer for 37 500 EUR i Tyskland.

Med andre ord 5050 EUR, 47 060kr forskjell.. For de fleste av oss vil dette være en nevneverdig forskjell. (og langt over halvparten av påslaget det sytes om på Model X)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg