Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3818
20.08.16 20:16

Jeg la merke til det relativt høye støynivået i 80km/t som det ser ut til at Model X har.

(Innlegget ble redigert 20.08.16 20:16)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35182
20.08.16 21:30
Kompressor-V8: Jeg la merke til det relativt høye støynivået i 80km/t som det ser ut til at Model X har.

Passer helt inn med beskrivelsen av Model S som "støyende og av middels kvalitet". 

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9882
20.08.16 23:00
KingsRoad: Måten han avdramatiserer hendelsen på, blant annet gjennom å love et vederlagsfritt og ettermontert titanskjold til alle Teslaer, samt forfekte at elbiler brenner på en relativt lav temperatur (!), er intet mindre enn imponerende. En vaskeekte fanboi. Mannen er åpenbart en eksentriker, men jeg ser liten grunn til å stille spørsmål ved helsa hans.

I videoen under snakker han i over 30 minutter om alle feilene han har opplevd på sin Model S i løpet av 210.000 km. Mulig man kan kalle han en fanboi og han er definitivt noe eksentrisk, men i motsetning til klassiske fanbois så trekker han også fram de negative sidene med bilen sin:

https://www.youtube.com/watch?v=anlYz3Mwamc

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9882
20.08.16 23:07
Jan: Fyren virker ikke helt frisk. Etter som jeg forstår har han laget mange slike snutter.

Han er en "kjendis" i elbil-miljøet og vlogger om Tesla-eierskapet sitt (og annet Tesla-relatert). 

Han er frisk som en fisk.

Jan
JanInnlegg: 4509
20.08.16 23:41
Hollabaloo: Han er frisk som en fisk

Jeg tviler ikke på den fysiske helsen hans. Han ser jo ganske spretten ut. Det var den mentale delen av helsen, jeg var bekymret for.

Å være så engasjert for et bilmerke, er ikke helt normalt.

Jeg har også mine favoritter når det gjelder bilmerker, men jeg har ikke noe religiøst forhold til det. 

Jeg har heller ingen planer om å legge ut en haug med videoer på Youtube om alle de fantastiske egenskapene til mine favorittbiler.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35182
20.08.16 23:49
Jan: Det var den mentale delen av helsen, jeg var bekymret for. Å være så engasjert for et bilmerke, er ikke helt normalt.

Det betenkelige er at "sivilbefolkningen" blir slike proponenter for råkapitalisme:

De fleste bilprodusenter er "rått" ute etter penger:

Er man "sosialist" burde man ihvertfall ikke bruke "trauste" merker som Toyota og Ford; disse er råe på å tjene penger og flytte produksjon hit og dit. 
Man burde kanskje heller gå for de få som er igjen i Detroit og støttes av UAW?

På den annen side er det rå og usympatisk forretningsdrift som har levert varene mange ønsker å ha: Tenk mobiltelefon, tv og datamaskiner:
"Snille" bedrifter er det veldig få av siden Tandbergs tid. 

Å ha enorm opptatthet av noen typer og merker er ganske latterlig all den tid da der generelt er veldig høyt kvalitetsnivå på produktene om dagen.  

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35182
20.08.16 23:52
Hollabaloo: Han er en "kjendis" i elbil-miljøet og vlogger om Tesla-eierskapet sitt (og annet Tesla-relatert).  Han er frisk som en fisk.

Akkurat som en viss SUV-fører her. 

Det er flere enn én som kjører verdens beste bil må vite! 

Jeg er glad for å kun kjøre biler som er vanlige etter dagens omstendigheter og standard. 



 

(Innlegget ble redigert 20.08.16 23:58)

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9882
21.08.16 00:12
Jan: Jeg tviler ikke på den fysiske helsen hans. Han ser jo ganske spretten ut. Det var den mentale delen av helsen, jeg var bekymret for. Å være så engasjert for et bilmerke, er ikke helt normalt. Jeg har også mine favoritter når det gjelder bilmerker, men jeg har ikke noe religiøst forhold til det.  Jeg har heller ingen planer om å legge ut en haug med videoer på Youtube om alle de fantastiske egenskapene til mine favorittbiler.

Man kan gjerne synes han er litt eksentrisk og rar, og man står selvfølgelig fritt til å like eller mislike måten han presenterer seg på i videoene sine. Men å insinuere at man er mentalt syk, det er for drøyt, og det synes jeg man skal holde seg for god til å skrive. Har en mistanke om at du egentlig mener det litt "sleivete og halvt på spøk", men det er ikke særlig morsomt...

Konseptet med å vlogge på den måten han gjør er slettes ikke uvanlig på YouTube. Og for å være en norsk vlogger så gjør han det ganske så bra ift. seertall når man tar høyde for temaet han vlogger om. 

Du har forøvrig sikkert også fått med deg videoen der han skryter av den fantastiske kvaliteten til sin Model S

 

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9882
21.08.16 00:28
rosmebraad: Akkurat som en viss SUV-fører her.  Det er flere enn én som kjører verdens beste bil må vite!  Jeg er glad for å kun kjøre biler som er vanlige etter dagens omstendigheter og standard.

Ja ja. Dere står fritt til å rakke ned på andre som fremstår som "rare og annerledes" så mye dere vil.

Jeg velger å sette pris på at vi har et mangfold av teknologi-entusiaster, og at folk er forskjellige på mange områder. Synes selv de fleste videoene hans er ganske langtekkelige og kjedelige, men noen av de er helt ok. Også ser jeg på videoene med en sunn dose skepsis (det han sier er jo selvfølgelig farget av at han er han en elbil- og Tesla-entusiast), og gjør man det istedet for å sette seg ned og forvente å bli foret nøytral og ufarget profesjonell forbrukerinformasjon, så gir ihvertfall meg det en god underholdningsverdi. La meg forresten nok en gang linke til videoen der han snakker om kvaliteten på sin Tesla Model S. (hvis jeg noengang var i tvil om å kjøpe en brukt Model S før jeg så videoen, så er jeg ikke lenger i tvil nå etterpå. En Model S uten garanti skal jeg aldri eie)

 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35182
21.08.16 00:39
Hollabaloo: Ja ja. Dere står fritt til å rakke ned på andre som fremstår som "rare og annerledes" så mye dere vil.

Det er nok heller det at vi vinkler det litt mot å "hausse opp" dem som har en større entusiasme for sine ting enn en del andre. 

Rakke ned er det ihvertfall ikke, egentlig syns man at det er fint at folk hygger seg med tilhengere og elbiler. 
Det er heller noe med at "konseptene" her i debatten er den at BR mener gamle amcars er stillere, mer komfortable og mer slitesterkt enn det meste av nye, dyre biler.
Mens SUV drar tunge lass kjapt opp lange, bratte bakker med en mini-SUV med mindre motor enn det andre mener er knapt i letter personbiler.... 
mens jeg "hater" hengerfester og praktiske egenskaper og mener privatbiler ikke skal frakte mer enn selve personene med meget små kufferter, samtidig som jeg mener at det meste av bruktbiler er klare til å klappe sammen og trenger store verkstedsopphold,
Jan mener Prius er veiens svar på Iron Maiden........ 

noe karakteristisk.

Teknologifascinasjonen for min del går mye ut på hvordan det er mulig å lage ting utrolig billig og samtidig holdbart, i stort antall og med jevn kvalitet:
Jeg vet samtidig at bilmodeller som regel er utformet som et vell av kompromisser der forretningshensyn ofte har trumfet teknologi og fornuft. 

Jeg syns det er fornøyelig å høre at jeg humper rundt i "dieselsjarker" og at folk har andre tilnørminger og meninger er underholdende. 

Å spinne litt på karakteristikker og særegenheter er slett ikke ment som nedrakking. 

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2054
22.08.16 14:28
Hollabaloo: hvis jeg noengang var i tvil om å kjøpe en brukt Model S før jeg så videoen, så er jeg ikke lenger i tvil nå etterpå. En Model S uten garanti skal jeg aldri eie

I forrige uke byttelånte jeg bil med en kamerat. Han har en Model S, 15-modell med autopilot. P85. Bilen har gått rett under 50 000 km. Siden han behøvde hengerfeste i forbindelse med noe flytting, fikk han seg ei uke med min A6, og jeg ei uke med hans Model S.

Jeg har den siste tiden vurdert å kaste meg på Tesla-bølgen i stedet for å vente til Model 3'en kommer. Men ei uke med denne Model S'en, knapt halvannet år gammel, var en meget skuffende opplevelse. Og jeg innså raskt at Tesla har meget langt å gå før de når opp til andre produsenter i kvalitetsfølelse. Det første som dukket opp var ferskt regnvann som rant ut av bakluken da den ble åpnet. Så satte jeg meg inn i bilen etter å ha tørket opp i bagasjerommet. Førersetet var slitt i sidevangen pga innsteg i bilen. Setene er de såkalte nextgen. Tittet så opp mot panoramataket. Der var trekket tydelig preget av at det hadde vært noe vann som en eller annen gang hadde piplet inn.

Dernest var det tid for å kjøre. Stillheten var ikke stillhet likevel. For her var tilstede motorlyder. Rettere sagt ulyd. Motoren hadde blitt byttet for bare få måneder siden, men nå hadde akkurat ulydene begynt å melde seg allerede. Så han hadde fått time i november for vurdering av problemet.

Ulydene stoppet ikke der. Klarte ikke helt å lokalisere lyden, men det var noe knirk fra et sted mellom sete og midtkonsoll. På ujevnheter var det også mye ulyder fra rattet eller rattstamme.

Ene dagen hadde jeg meg en tur gjennom et støvete veiarbeidsområde. Vel fremme skjønte jeg at det var dumt å sette posene med matvarer i den såkalte "frunken". For der var det mye sandstøv som hadde funnet veien inn. Tesla hadde visstnok strammet opp låsen for noen måneder siden etter at frunken gjennom vinteren stadig hadde blitt fylt av snø. Var tydeligvis ikke en varig fiks likevel.

Så fikk jeg erfare at dårlig tid og ladebehov ikke er særlig forenlig. Selv ikke med superladere. Jeg var allerede forsinket ved avreise den morgenen. Det hjalp ikke akkurat på at ladingen i løpet av natta hadde blitt avbrutt pga en sikring som gikk. Dermed var jeg avhengig av en superlader underveis. Men det skulle jo ikke være noe problem. For de besøkene unnagjøres jo på 10-15 minutter så har man plenty juice. Yeah right...

Ankom superladerlokasjonen med 10% igjen på batteriet, og jeg hadde behov for litt mer enn halv tank for å nå destinasjonen. Når jeg ankom superladeren måtte jeg bare konstatere at jeg måtte stille meg i kø. For der var det fullt. Men greit, det var bare en bil foran meg i kø. Etter fem minutter var det endelig min tur til å rygge meg inn på ei av "pumpene". Gikk ut av bilen, hentet ladepistolen, og oppdaget at jeg hadde "bæsja på leggen". Hadde parkert altfor langt unna. Så da var det bare å sette seg inn, rygge 40 centimeter til, og så endelig koble til. Endelig idyll? Neida! For to og to ladere deler kapasitet. Den som kobler til sist får nemlig bare brøkdelen av kapasiteten til å begynne med. Så, når den andre kommer opp i 50 ++ prosent på batteriet, avtar dens kapasitet og den sist ankomne får stadig mer. Over 20 minutter tok det meg før jeg passerte 50%. Etter en halvtime var den på 65% og nok buffer til at jeg våget å kjøre videre.

Kan for øvrig nevne at de øvrige tre gangene jeg måtte benytte superladere, var jeg nesten alene, og hastigheten var langt hyggeligere. Men tipper mange, meg selv inkludert, er overrasket over hvor raskt ladeeffekten (eller hva det kalles) faller. Og etter 75% føles det som å lade i sirup.

Så hvordan var følelsen når jeg gikk tilbake til A6'en? Hva kommer jeg til å savne? Draget. Det er alltid moro med så momentan aksellerasjon. Autopiloten. Ikke fordi den gjør meg mer uthvilt etter kjøreturene, for det gjør den ikke. Man sitter der likevel, klar til å ta over til enhver tid. Og, med mindre man ønsker pinging og at musikken plutselig blir stille, man må hele tiden følge med i displayet for å se om "Hands on steering wheel"-varselet kommer opp. Og køkjøring blir altfor rykkete. Mye gass, mye brems. Passasjerene mine ba meg heller styre selv da de helst ville slappe av litt.

Hva kommer jeg IKKE til å savne? Laber kvalitet. Selv om min A6 har to år ekstra på veien, og en god del flere kilometer på telleverket, er den betraktelig "fastere i fisken". Ingen skrangling, ingen ulyd. En hørbar motor i front, riktignok, men så snart man kommer opp i mer enn trøsykkel-hastighet er det bare dekkstøy som høres. Og der er A6'en vesentlig stillere enn Teslaen. Verkstedbesøk. På halvannet år hadde eier hatt sin Model S på to servicer og tre andre verkstedbesøk. Og han ventet på ytterligere et besøk (november). Basert på hva som avstedkommer av det besøket, er det meget mulig det blir et motorbytte på enda et verkstedbesøk. Lading. I sommer var vi på langtur i A6. 1100 km på noen få dager. Fylte tanken før avreise. Ingen behov for mer fylling før vi kom hjem. Slapp å tenke på ladekabler, overganger, finne stikk av ymse slag, stoppe på hurtigladere. Og stopp-behovene var styrt av ungene heller enn bilens ladebehov og lademuligheter.

Elbil (i form av Tesla Model S) kunne utmerket godt fungert for oss rent praktisk. Så får vi bare håpe at en sterk konkurrent kommer på banen (for eksempel Audi).

Burkar
BurkarInnlegg: 8485
22.08.16 14:39
barnimagen: Så får vi bare håpe at en sterk konkurrent kommer på banen (for eksempel Audi).

Audi kommer med både Q6 og A9 som helelektriske alternativer sies det.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9882
22.08.16 15:40
barnimagen: Tittet så opp mot panoramataket. Der var trekket tydelig preget av at det hadde vært noe vann som en eller annen gang hadde piplet inn.

Man er ganske våghals når man bestiller en amerikansk bil med kjent "sloppy" finish med "hull i taket + glassplate" (les:panoramasoltak). Det er nok det siste jeg hadde krysset av for dersom jeg hadde kjøpt en fabrikkny Tesla.

ferrek
ferrekInnlegg: 15605
22.08.16 16:36

Vil du ha mulighet til takstativ må du velge panoramatak på Model S. Om du ikke vil poppe fester i taket på ny bil selv, som er løsningen uten panoramatak.. 

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9882
22.08.16 16:50
ferrek: Vil du ha mulighet til takstativ må du velge panoramatak på Model S. Om du ikke vil poppe fester i taket på ny bil selv, som er løsningen uten panoramatak..

Sært. Jeg hadde allikevel under ingen omstendigheter krysset av for panoramasoltaket. Det virker å være altfor mange Tesla Ser som har problemer med lekkasje fra dette ferdigsagde hullet i taket.

passat06
passat06Innlegg: 1150
22.08.16 17:35

Husk at undersøkelser viser at Tesla har de beste bilene og de mest fornøyde eierne, og at det ikke finnes en eneste unnskyldning for å kjøre forurensende fossilbiler lenger ;-)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15654
22.08.16 18:04

I USA stiller de nå spørsmål om hvorfor Tesla har blitt meget aggressive på både markedsføring og prising. Går ikke salget så bra som de trodde?

Tesla is offering the Model S and X for $593/month. That's a very aggressive deal considering what the BMW 3 and 5-Series price in at. In addition, think about the Mercedes-Benz C and E-Class, the Audi A4 and A6, and the Lexus GS

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5486
22.08.16 19:07
nometalhorse: Går ikke salget så bra som de trodde? Tesla is offering the Model S and X for $593/month. That's a very aggressive deal considering what the BMW 3 and 5-Series price in at.

Vi har jo allerede fått indikasjoner på at salget går litt mer trått enn opprinnelige forespeilet, hvorpå markedet trakk på skuldrene.

Men jeg synes på ingen måte at dette var en eksepsjonelt aggressiv prissetting.

593 dollars + 7.300 USD ved signering. Over to år blir dette ca. 900 dollar pr. måned.

Du slipper til gjengjeld unna med ca. 580 USD i månedssnitt for en 528i, noe som må sies å være et betydelig gap ift. Teslaen. Til gjengjeld må du binde deg i 3 år. BMW 3-serie ser jeg liten vits i å dra inn i denne diskusjonen.

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5486
22.08.16 19:10
Hollabaloo: Jeg hadde allikevel under ingen omstendigheter krysset av for panoramasoltaket.

Jeg hadde også helst vært foruten, men dersom dette er påkrevd for skiboks / takstativ, så hadde jeg nok valgt alikevel mht. videresalg; Ola og Kari Dunk vil jo gjerne bli sett med skiboks der de fremstår som "miljøbevisste" (og sporty) batteribileiere.

(Innlegget ble redigert 22.08.16 19:11)

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30426
22.08.16 19:15
KingsRoad: Ola og Kari Dunk vil jo gjerne bli sett med skiboks der de fremstår som "miljøbevisste" (og sporty)

Alternativt kan man droppe panoramatak og bare skaffe seg et klistremerke med reklame for Norseman.

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5486
22.08.16 19:25
FredPerry: Alternativt kan man droppe panoramatak og bare skaffe seg et klistremerke med reklame for Norseman.

Godt poeng.

Sånn apropos, om å sykle på veg til og fra jobb.

"Jeg har også vært borti knehøner fra DnB Markets. I mine øyne har de noen av de svakeste rytterne i hele rittet.

Analytiker (32), Østerås

Svakere enn Wikborg Rein? Du flipper.
Partner (57), Tjuvholmen

Jeg sluttet i Wikborg Rein på grunn av firmaets manglende forståelse for et sterkt sykkelmiljø. Startet for meg selv. Har nettopp rekruttert fire jurister med utfyllende ferdigheter.
Advokat (47), Asker

Diversifisert kompetanse. Kan du utdype? Trenger et case til en forelesningsrekke på BI.
Førsteamanuensis (50), Nydalen

En spurter, en klatrer og en ung hjelperytter som drar opp tempoet fra Lysaker stasjon og innover. Fjerdemann pleier å ta toget, men er god på avtalerett.
Advokat (47), Asker"

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3818
22.08.16 21:13

Artig byttelånshistorie, barnimagen.

Jeg prøvekjørte også en P85D+++++ insane osv.

Savnet Porschen hele tiden. Ingenting i bilen var bedre. Ikke en gang draget av Teslaen savner jeg når jeg kjører Porsche 970 (Panamera) GTS. Seter, fjæring, veigrep, støydemping, styring, drag, lys, utstyrsnivå og mye mer er merkbart bedre på Porschen enn på Model S.

Det er dog litt stilig å kunne kjøre lydløst inn i parkeringshus og ut fra plasser. Porschen gir mye V8 lyd, med mindre man trykker på dempeknappen for eksoslyd (hvilket jeg ikke gjør).

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35182
22.08.16 21:13

Noe OT, men de der Kommentarfeltene i DN er som regel veldig ON SPOT!

Someone
SomeoneInnlegg: 24508
22.08.16 21:17
rosmebraad: Noe OT, men de der Kommentarfeltene i DN er som regel veldig ON SPOT

Det er nok ikke alt der som er helt sant.....

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35182
22.08.16 21:20

Det fanger nå en del av typene,,,,,, sist jeg var i Oslo ble jeg nesten sjokkert over stereotypene.

Bla. snakket gjestene på Godt Brød i Nydalen som tatt ut av stereotypiordboken min.

Someone
SomeoneInnlegg: 24508
23.08.16 13:00
rosmebraad: Bla. snakket gjestene på Godt Brød i Nydalen som tatt ut av stereotypiordboken min

Lurer på egentlig hvordan de snakker i nabolaget, vel teknisk sett nabolaget til nabolaget mitt, med tanke på at det faktisk er relativt god miks av folk der.....

 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35182
23.08.16 14:21

Det var veldig snevert utvalg ved mitt frokosttilfelle, helt typiske studenter etc. (Det var om sommeren.)

Jeg som tilreisende grautnisse fra vest skilte meg stort ut.

Ellers god mat, trivelig betjening og høye priser.

FlGARO
FlGAROInnlegg: 1698
23.08.16 16:43
rosmebraad: Ellers god mat, trivelig betjening og høye priser.

Høye priser er det jo overalt i denne hovedstaden føler jeg. Traff på tre amerikanske turister som spurte om et sted med billig øl. Jeg pekte i en retning og de spurte hva de skulle se etter i den retningen.

Denmark, svarte jeg.

To forstå spøken, den tredje spurte om det var en pub eller noe.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35182
23.08.16 17:12

Nåja, akkurat denne filialen var høyere priser enn hva jeg har sett på andre steder.

Dominorekken går nok nedover, danskene handler i Tyskland, tyskere handler i Tsjekkia (?) osv.

Enkelte økonomer og andre kommer nok med at 'dyre' spisesteder har en svært mye lavere realpris for Oslofolk med høy lønn enn utelunsjen hadde for arbeidere i tidligere tider, men sånt er jo ikke så instinktivt som å si at 'alt er dyrt'.

Jeg får øve meg på å si hvor fryktelig dyrt alt er, så glir jeg lettere inn i mengden en del steder.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30426
23.08.16 23:53
rosmebraad: Enkelte økonomer og andre kommer nok med at 'dyre' spisesteder har en svært mye lavere realpris

Hva som er dyrt av spisesteder i Oslo er relativt, spør du meg. Nå henger jeg ikke ofte på byens aller fjongeste etabilissementer, men har inntrykk av at folk som liker å uttale seg om prisene for å spise ute i Oslo egentlig aldri har vært på noen gode restauranter. Disse har gjerne vært på kjedene som Egon, Peppes, Hard Rock, Friday's, spist en burger eller pizza til 200 kroner og konkludert med at maten i byen er dyr og dårlig. 

For å ta meg selv som eksempel. Forrige helg spiste jeg en ganske annerledes, men meget god pizza med laks, pepperrot og ruccola på Teatro. Skikkelig stilige lokaler, fin service og noe av det bedre jeg har smakt av pizzaer som jeg ikke har laget selv. Pris for en pizza: 182 kroner. Dette er marginalt over hva Peppes tar for en liten pizza, men med en helt annen helhetsopplevelse. 

Tilsvarende kan man si om burgere. "Alle" har vært innom Friday's, men alle har dessverre ikke skjønt hvor ræva de er. Vått brød, ett digert salatblad, usaklig tilbehør som løkringer, hvis eneste hensikt er å få maten til å se fetere ut, servitører på autopilot som lirer av seg standard-replikker for å få maksimalt med tips. En gedigen ripoff. Burgerne der ender i snitt på rundt 200 kroner med pommes frites, og er laget på samlebånd, tilsynelatende uten noen yrkestolthet. Til sammenligning kan man gå på Bun's Burger på Sørenga og få denne til samme pris. 

En annen typisk felle er YaYa's-kjeden. Asiatisk mat i en disneyland-versjon av et tropisk lokale. Tilberedt og servert av svensker som snakker med perfekte R-er. Overpriset og dårlig. Maten smaker helt likt som på enhver asiatisk restaurant i alle landets avkroker, bare at det koster 80 kroner ekstra for at de skal kunne lage falskt regnvær og torden en gang i halvtimen. Stikk heller på steder som f.eks. Rice Bowl rett rundt hjørnet for Youngstorget. Hvorfor? Se på gjestene der. YaYa's er stort sett besøkt av nordmenn. Rice Bowl vil ved 9 av 10 tilfeller ha opptil flere asiatiske gjester, gjerne hele familier som besøkende. Alle som har reist litt ved at man skal spise der lokalbefolkningen spiser, og når man ikke ser et eneste smalt øyelokk på en "asiatisk" restaurant vet man at man er i ferd med å bli lurt. 

Det behøver ikke være "dyrt" å spise i Oslo. Man må bare lære seg hva som er verdt å bruke penger på.

(Innlegget ble redigert 23.08.16 23:57)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg