Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
Jan
JanInnlegg: 4394
16.11.16 21:51
M-T: Greit at du ikke liker Tesla, men å si at Model S er stygg er å dra den veldig langt...

Jeg tror det var model x han mente.

Model S har mange designelementer fra Jaguar, og det er svært få som vil kalle den stygg. Selv synes jeg den er en ganske så pen og velproposjonert bil.

Model X derimot, stiller i samme klasse som første gen. Cayenne.

Jeg husker godt første gang jeg så den live. Det var på en smal vei i Hardanger, med plass til bare en bil. Den hadde ZH- skilt fra Zürich, var beige metallic og møkkete. Jeg måtte rygge, for rikingen bak rattet, synes det var mer fornuftig at jeg rygget 100 m. enn han 10. 

Min første tanke var at dette måtte ha vært noe fra Russland, som jeg aldri hadde sett før. Etter hvert kom jeg på at jeg hadde lest om Cayenne i AMS, og at dette måtte ha vært et eksemplar av arten.

Når det gjelder Model X, virker den som noe som har blitt trykket sammen. Jeg har også lagt merke til, på de jeg har sett, at den har typisk amerikansk byggekvalitet. Håndtakene på for- og bakdørene er ment å være på samme linje, men på alle jeg har sett, er det moen millimeters forskjell.

Måkevingedørene bak, kan heller ikke være ideelle på en SUV. Mange Suver i den øvre prisklassen eies av folk som har skiboksen montert hele vinteren, enten fordi de skal på Geilo eller delta i Birken. Dette må være vanskelig med slike dører.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3709
16.11.16 21:56

M-T

Jeg har ikke sagt at Model S er en stygg bil. Den er helt grei, ser litt ut som en asiatisk utgave av en Jaguar XF av forrige generasjon i facelift. 

Model X er derimot nokså stygg, unntatt selve fronten, den er helt grei og har tøffe lys. Men det ser litt dumt ut at bilen ser ut til å ha munnbind.

Jeg vil jo si at det snart forhåpentligvis kommer elbiler også de kresne (som meg) kan like. Tesla Model S appellerer dessverre ikke til kresne bilkjøpere. Den ser bra ut, men ikke superlekker ut. Den har svak kvalitet og kvalitetsinntrykk, den har relativt lav status i forhold til biler i prisklasse 1-2 mill, så det ville blitt å bytte seg betydelig ned fra en Panamera. Så er det dårlig med ekstrautstyr tilgjengelig, selv om det har blott bedre. Så er det akkurat blitt ok LED lys å få, men ikke supergode som på MB S-klasse.

Så er komforten for svak, for stump fjæring og for dårlig støydemping. Setene har nå blott gjennomsnittlig gode etter oppgradering. Velten er høy, men styrefølelse og sportslighet er bra synes jeg, men ikke bedre enn f eks min egen Panamera GTS.

Fremtiden bringer sikkert elbiler som er litt skikkelige også, slik at vi som er kresne og tør å være åpne på dette faktisk får noe gromt å vurdere, dersom man absolutt skal fristes av en elbil.

Porsche Mission E, Jaguar I-Pace og Audi Q6 begynner å ligne noe.

Tesla blir litt mer "Chrysler" eller litt mer Ford-aktig, nivåmessig, selv om de er meget tidlig ute med relativt bra elbilteknologi.

(Innlegget ble redigert 16.11.16 22:04)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35062
17.11.16 00:26

Bra med gangsyn, Kompressor!

 

Altfor mange blir blendet og begynner å røre når de hyller Model S.

Sammenligner man med oberklasse, er Model S i beste fall godt under middels. Dersom man legger til breisidev godvilje altså.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15589
17.11.16 17:20

Tesla Model S P100D får en sw oppdatering over nettet som gjør at 0-60 mph (96 km/h) kuttes til 2,4s. Det er 0,4s raskere enn McLaren P1. 0-402m skal bli 10,6 s.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35062
17.11.16 19:02
nometalhorse: Tesla Model S P100D får en sw oppdatering over nettet som gjør at 0-60 mph (96 km/h) kuttes til 2,4s.

Glimrende. 

Leverer den slike tall i praksis? Blir en del strøm for batteriene å spy ut på få sekunder. 

(Jf. effektsøksmålet i Norge og lignende: Der fremkom ulikheter på effekt testet koblet til strømnett og på batterier.)

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2040
18.11.16 21:50
rosmebraad: Leverer den slike tall i praksis? Blir en del strøm for batteriene å spy ut på få sekunder.

Det gjør den nok. Men det forutsetter at du har god tid når du skal gjøre 0-100-øvelsen. For du må inn i menyen, og gjøre valg om at du nå skal ha maks ytelse. Deretter følger en 20-30-minuttersseanse hvor bilen varmer opp og sørger for optimal batteritemperatur. Og selvsagt må du i forkant ha sørget for at batteriet er ladet opp til riktig nivå.

Så står du der i lyskrysset og skal kjøre fletta av Ferrarien ved siden av, så har det nok dannet seg ei temmelig lang kø av Yaris'er, Octavia'er og andre buskvekster med kaklehøns under panseret, før du endelig kan tråkke gassen (unnskyld: wattpedalen) i bånn og poste din skryte-"sheeeeet" på youtube. Sjansen er vel stor for at du de 50-60 grønnlysene du ventet, har fått stiftet bekjentskap med blålyset.

Tesla burde vel heller prioritere å oppgradere navigasjonen og kvaliteten sin heller enn å barbere ytterligere en stusselig tidel av 0-100-tiden (eller 5-100 som Tesla har for vane å oppgi).

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2040
18.11.16 21:57
M-T: Greit at du ikke liker Tesla, men å si at Model S er stygg er å dra den veldig la

Den er en av de bedre personbilene som ruller rundt på veiene. Men etter noen år merker jeg selv at jeg synes Model S pre-facelift føles som utdatert. Fronten, med nosecone, har jeg gått lei. Nosecone føles nå mest som en simpel plastnese på en av ungenes tøybamser. Facelift er langt bedre. Men skal jeg dømme ut fra gatas representant så blir den langt raskere slitt. Han kjører riktignok langt, men fronten er nå full av steinsprut og fungerer mest som insektsamler.

Model X trodde jeg at jeg skulle bli fortrolig med. Jo mer jeg ser den "live", desto styggere synes jeg den er. En slags oppblåst, avmaskulinisert X6.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35062
18.11.16 23:14

Å å, jeg trodde det var 'on tap' med max aks. for tung høyrefot. 

Så max ytelse er av såkalt akademisk interesse ja.

På fri/utrafikkert tørr Autobahn dekker selvsagt AMG E-klasse langt flere km enn Tesla har sjans til.

De_tre_store
De_tre_storeInnlegg: 130
20.11.16 10:28

Det konkluderes med at kvaliteten på Tesla Model X er God på Elbilforum. Han har kjørt den hjem og ikke opplevd noen feil eller mangler enda.

 

[quote]Og plutselig hadde jeg fått min. En drøm å kjøre hjem med et forbruk på 230 med 19" piggdekk og temperatur rett under null og ca 270 høydemeter. Da er det bare å kose seg videre og så langt jeg har sett har kvaliteten vært god. Ingen feil og mangler avdekket så langt.[/quote]

(Innlegget ble redigert 20.11.16 10:30)

ferrek
ferrekInnlegg: 15590
20.11.16 11:32

Elbil med piggdekk, får man en kombinasjon som sender mer tvetydige signaler? Evt viser det bare hvor lite eierne bryr seg om lokal luftforurensning. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35062
20.11.16 17:21

Så lenge bilen ikke faller sammen hos forhandler, er kvaliteten god.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30396
21.11.16 02:40
De_tre_store: Han har kjørt den hjem og ikke opplevd noen feil eller mangler enda.

Den samme velsignede følelsen som vi med franske og italienske biler føler når vi kan parkere hjemme for egen maskin. 

M-T
M-TInnlegg: 5055
24.11.16 22:08

Ifølge en ny SEB-rapport går Norge mot kun nullutslippsbiler allerede om ni år.

 http://www.dn.no/nyheter/2016/11/23/2139/Motor/forste-steg-mot-nullutslipp

(Innlegget ble redigert 24.11.16 22:08)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35062
24.11.16 22:19

Ja de får rapportere som de vil: Jeg har troen på parker av selvkjørnde elbiler drevet av denne vannkraften vår. Det er eneste holdbare i lengen dersom 'miljø/ressursbruk'greiene har noe for sef.

Men en del her inne kommer nok til å holde på sine (nåværende?) bensinbiler.

DERSOM bensinbiler i privat eie blir 'forbudt'/utfaset er det jo bare å ta max lån evt. sparepenger og kjøpe siste året set er lovlig. Vi er vel ikke der at vi er enige med 'hvem vil ha en bensinbil når vi ser alle de fantastiske elbilene'.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12446
25.11.16 16:17
rosmebraad: Men en del her inne kommer nok til å holde på sine (nåværende?) bensinbiler.

Jeg er såpass gammel at jeg kan garantere at jeg aldri skal eie en batteribil. Jeg kaster ikke bort enormt mange timer i året på å lade opp dritten.

Om Støre og hans gode hjelpere skal forby bensinbiler er det alltid en mulighet å emigrere til land som ikke styres av fanatikere. 

(Innlegget ble redigert 25.11.16 16:19)

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2265
25.11.16 17:24

Var ute for noe merkelig idag. Parkerte ved siden av en Tesla idag. Når jeg var ferdig med jobben og skulle sette meg i bilen begynte Teslaen sin alarm og ule. Jeg vet at jeg ikke var i nærheten av Teslaen når jeg satte meg inn så jeg åpner sideruten og kikker bort på Teslaen. Da ser jeg at vinduet hans er helt åpent. Er det en oppdatering gone bad? Ikke vet jeg... dette var inne i et p-hus slik at  den stod iallefall ikke ute i regnet... regner med eier får beskjed på mobilen når alarmen går?

MacanT
MacanTInnlegg: 9649
25.11.16 18:36
Iseran2770: Jeg kaster ikke bort enormt mange timer i året på å lade opp dritten.

Du trenger da ikke stå ute i garasjen om natten å følge med på ladingen, den foregår helt automatisk :)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12446
25.11.16 18:40
MacanT: Du trenger da ikke stå ute i garasjen om natten å følge med på ladingen, den foregår helt automatisk :)

Jeg har et kjøremønster som passer veldig dårlig for lading hver natt i garasjen. Mange dager kjører jeg 13 km, da trenger vel ikke batteribilen lading? Andre dager kjører jeg 1000 km på en dag.

Jeg ser overhodet ingen grunn til å kjøpe en batteribil og skal ha meg frabedt å bli tvunget til det av Støre, Lysbakken og Rasmus Hansson. Jeg er så dritlei bilhaterne at jeg vurderer å stemme FrP i fremtiden. 

(Innlegget ble redigert 25.11.16 18:45)

Jan
JanInnlegg: 4394
25.11.16 18:50
MacanT: Du trenger da ikke stå ute i garasjen om natten å følge med på ladingen, den foregår helt automatisk :)

I følge reklamasjonstråden til Tesla på Elbilforum må de passes på om natten.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17844
25.11.16 20:03
Iseran2770: Jeg ser overhodet ingen grunn til å kjøpe en batteribil og skal ha meg frabedt å bli tvunget til det av Støre, Lysbakken og Rasmus Hansson

Jeg ser heller ikke over hode noen argumenter for å kjøpe en batteribil i dag, og det selv med alle godene Støre, Lysbakken og MDG tvinger på de.

De må være utrolig kreative med incentiver for å lure meg til å kjøpe en batteribil, men min store frykt er at om de R/G overtar, så vil guleroten med batteribil bli erstattet med straff for en ordentlig bil.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3709
25.11.16 22:49

Det er etter min mening lite trolig at det blir regjeringsskifte til høsten. Støre er ingen folkekjær figur og dagens regjering gjør det egentlig ganske så bra.

Jeg tviler også på at det blir forbudt å bruke allerede produserte bensinbiler til evig tid. De blir bare dyrere å bruke, såpass dyrt at de fleste velger å gå over til elbil, mens de velstående og interesserte velger eksklusive bensinbiler.

Tipper at alternativene (bensinhybrid plugin med trådløs lading) blir såpass bra at det ikke blir så voldsomt fortvilende for oss som liker skikkelige biler. I tillegg vil elbilene etterhvert bli såpass gode at de faktisk kan friste flere av oss. Så jeg tør ikke garantere at je gikk kjøper elbil i fremtiden.

Men jeg kan garantere at jeg alltid vil ha minst en bensinbil (V8) i garasjen.

(Innlegget ble redigert 25.11.16 22:50)

MacanT
MacanTInnlegg: 9649
26.11.16 15:09
Jan: I følge reklamasjonstråden til Tesla på Elbilforum må de passes på om natten.

He he, med den byggekvaliteten de har må de vel helst passes på hele døgnet :)

MacanT
MacanTInnlegg: 9649
26.11.16 15:34
Iseran2770: Jeg har et kjøremønster som passer veldig dårlig for lading hver natt i garasjen. Mange dager kjører jeg 13 km, da trenger vel ikke batteribilen lading? Andre dager kjører jeg 1000 km på en dag. Jeg ser overhodet ingen grunn til å kjøpe en batteribil og skal ha meg frabedt å bli tvunget til det av Støre, Lysbakken og Rasmus Hansson. Jeg er så dritlei bilhaterne at jeg vurderer å stemme FrP i fremtiden.

Elbil som eneste bil passer selvsagt ikke for alle. Selv ser jeg på dem som et godt kompliment til den skikkelige bilen. Forhåpentligvis får jeg utlevert min i3 neste uke. Den vil da ta seg av jobbpendlingen og bykjøringen. Spesielt nå om vinteren skal det bli deilig å spare Mac for saltlake og annet svineri, skal kun ta den ut på tørre fine dager. På våren og sommeren skal den derimot få strekke ut på ekstra mange mil, fortrinnsvis utenfor bommenes og hastighetsbegrensningenes forgjettede land :)

(Innlegget ble redigert 26.11.16 15:35)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3709
26.11.16 18:22

Jeg har samme oppfatning og holdning til elbil som MacanT har. 

Elbiler blir i større grad rene bruksbiler/transportmidler uten "følelser" og kan være ypperlig til pendling eller å spare km/slitasje på de skikkelige bilene.

Men på den annen side er livet for kort til å ikke ha V8 til all slags bruk og i alle sammenhenger :-)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12446
26.11.16 18:47
MacanT: Elbil som eneste bil passer selvsagt ikke for alle. Selv ser jeg på dem som et godt kompliment til den skikkelige bilen.

Det er helt greit og forståelig. Men miljøfanatikerne har våte drømmer om å forby nordmenn å kjøpte noe annet enn elbil. Og Støre er ikke helt fremmed for å la de få sin vilje allerede om få år.  

MacanT
MacanTInnlegg: 9649
27.11.16 13:53
Iseran2770: Men miljøfanatikerne har våte drømmer om å forby nordmenn å kjøpte noe annet enn elbil. Og Støre er ikke helt fremmed for å la de få sin vilje allerede om få år.

Vi må for all del håpe at MDG og SV ikke kommer i samme posisjon som Venstre/KrF i en eventuell Støre regjering, det ville vært en katastrofe. Heldigvis virker SP å være mer fornuftige og ikke minst vet LO meget godt at et alt for raskt så kalt grønnt skifte vil gå hardt ut over arbeidsplassene.

(Innlegget ble redigert 27.11.16 13:54)

SUV
SUVInnlegg: 3464
27.11.16 13:58
Brum-Ole: Var ute for noe merkelig idag. Parkerte ved siden av en Tesla idag. Når jeg var ferdig med jobben og skulle sette meg i bilen begynte Teslaen sin alarm og ule. Jeg vet at jeg ikke var i nærheten av Teslaen når jeg satte meg inn så jeg åpner sideruten og kikker bort på Teslaen. Da ser jeg at vinduet hans er helt åpent. Er det en oppdatering gone bad? Ikke vet jeg... dette var inne i et p-hus slik at den stod iallefall ikke ute i regnet... regner med eier får beskjed på mobilen når alarmen går?

På bilen min (som ikke er Tesla) så får jeg så vidt jeg husker ikke låst bilen om ikke dørene er ordentlig lukket (kun lukket et klikk), men jeg får låst bilen om den står med vindu helt åpent. Med alle mulige hint og varsler om alt mulig lite viktig så kunne jeg heller tenkt meg et lite varsel når jeg låser bilen med åpent vindu enn mye av det andre.

quentez
quentezInnlegg: 21166
27.11.16 16:21
M-T: Ifølge en ny SEB-rapport går Norge mot kun nullutslippsbiler allerede om ni år. http://www.dn.no/nyheter/2016/11/23/2139/Motor/forste-steg-mot-nullutslipp

Kan være tilbøyelig til å være enig med SEB dersom vi omskriver til "kun lav- eller nullutslippsbiler" (les: enda mer effektive varianter av disse hybridene vi ser i dag).

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3709
27.11.16 18:42

Det blir i så fall deiligere og deiligere å kjøre V8. Mer og mer ekslusivt og eksotisk. 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12446
27.11.16 21:22
MacanT: Vi må for all del håpe at MDG og SV ikke kommer i samme posisjon som Venstre/KrF i en eventuell Støre regjering

De gangene en gallup viser flertall for de røde (og grønne) er både SV og MDG med i grunnlaget. KrF kan jo vingle seg over på den røde siden også.    

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg