Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35061
15.01.17 00:19

Enkelte kan jo se på det som et stort pluss å nettopp måtte ha med seg tilhenger!

SUV
SUVInnlegg: 3464
15.01.17 01:44
xorcist: Dette er stor humor på opptil flere nivåer på én gang.
http://bildr.no/view/Q29EYUNs

Morsomt bilde det der (Model X med Brenderup 3205 SB med skiboks).

Men hvis man stadig skal ha med seg skiboks så er det kanskje lurt å kjøpe noe slikt med takstativ:

https://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=37437230&fks=37437230

Selv om det sikkert er uvant å måtte betale moms for noe med nummerskilt på.

Men bilisten på bildet ditt er nok en som bruker henger til mye forskjellig ettersom det også er høye karmer på den.

Synes det var litt rart bilisten ikke brukte Tesla-feltet, men så kom jeg på at dette bildet er vel tatt på vei vestover ut fra Oslo, der det ikke er slikt.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3696
15.01.17 08:52

Haha, superteit å kjøre med skiboks på henger bak flerbruksbilen.

Går det ikke an å få en app eller noe som skrur fast skiboksen da?

(Innlegget ble redigert 15.01.17 08:53)

solitude
solitudeInnlegg: 4620
27.01.17 17:40

(Innlegget ble redigert 27.01.17 17:41)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3696
27.01.17 20:24

Haha, utrolig å kjøre med fremre bagasjerommet åpent. Ny app fra Tesla med vinterferieshow som en oppfølger etter det blinkende juleshowet?

(Innlegget ble redigert 27.01.17 20:25)

Jan
JanInnlegg: 4389
27.01.17 20:34
solitude: Tesla-sjåfører er ikke som andre sjåfører...

Det samme opplevde jeg mens jeg lå i ca 140 km/t i venstre felt på Autobahn.

Heldigvis oppfattet bilistene i høyre felt situasjonen raskt og og vinket meg inn på veiskulderen.

Bilen min var en SAAB 900 med panseret hengslet i forkant. Likevel ble det stående rett opp. Det var i hvert fall ikke på tale å fortsette kjøringen før situasjonen var løst.

De_tre_store
De_tre_storeInnlegg: 130
28.01.17 19:02

Kommentar fra en på elbilforum ang Teslaen med åpent panser:

 

"Videoen er utydelig, men for meg ser det ut som at nummerskiltet er tatt ut og ikke sladdet i etterkant, noe som kan tyde på at det er en planlagt video. Da kan det være PR stunt fra konkurrerende bilmerker/teslahatere for å underminere imaget på Telsaeiere. "What the fuck" og påfølgende sarkastisk latter, er ikke en naturlig kommentar fra nordmenn, men er vel mer skreddersydd for å "gå viralt" verden over. VG vil publisere dette uansett da alt med Tesla er bra "clickbait"."

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35061
28.01.17 19:11

Fake news:)

Samme med dem som gjør tullete ting med colaflasken på video, antiamerikansk propaganda!

Krefter som vil elbilrevolusjonen til livs! Flotte kjøretøy som sparer både skatt og eksos! Rart med de der hengslene. Selv en bensinbil kan jo få skade og slipp i låser, evt. bli utsatt for folk som lar panser stå oppe.

De_tre_store
De_tre_storeInnlegg: 130
28.01.17 23:45

Her har vi elbilforumets store humortråd, utrolig nivå på humoren her

"Morsom" tråd

Jan
JanInnlegg: 4389
29.01.17 00:41
De_tre_store: Her har vi elbilforumets store humortråd, utrolig nivå på humoren her

Dette var humor på virkelig høyt nivå. Synd det ikke deles ut komipris for nettforum. Da hadde dette vært en absolutt vinnerkandidat.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30394
16.02.17 14:38

I mellomtiden, i Tyskland. En Tesla-eier på autobahn med akutt rekkeviddeangst kjører inn foran en løpsk Passat og bremser kraftig ned for å få nok regenerering på batteriene til å komme seg til nærmeste ladepunkt. 

http://jalopnik.com/heroic-driver-sacrifices-his-tesla-to-save-unconscious-1792349590

C-172
C-172Innlegg: 2538
16.02.17 15:37
FredPerry: I mellomtiden, i Tyskland. En Tesla-eier på autobahn med akutt rekkeviddeangst kjører inn foran en løpsk Passat og bremser kraftig ned for å få nok regenerering på batteriene til å komme seg til nærmeste ladepunkt.  http://jalopnik.com/heroic-driver-sacrifices-his-tesla-to-save-unconscious-1792349590
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35061
16.02.17 15:52

Bra heltedåd og bra PR.

fcuk
fcukInnlegg: 15313
26.02.17 12:43

Consumer Reports top 10 minst pålitelige biler

1. Fiat 500L
2. Ford Fiesta
3. Chevrolet Tahoe/GMC Yukon
4. Ram 2500
5. Tesla Model X
6. Chrysler 200
7. Chevrolet Suburban/GMC Yukon XL
8. Jeep Renegade
9. Ford Focus
10. Cadillac Escalade

Har ikke fått like mye oppmerksomhet i media som når de ranket Model S som den med mest fornøyde kunder ;)

Et dypdykk i Model X-forumet på elbilforum.no bekrefter langt på vei at dette er å regne som et mareritt av en bil, særlig når man tar prisnivået i betraktning.

fcuk
fcukInnlegg: 15313
26.02.17 13:02
rosmebraad: Bra heltedåd og bra PR.

Bra PR, men er det det investorer vil høre nå som de er nippen til å begynne å rulle ut 10x eller 20x så mange biler?

Setter ikke dette urealistiske forventninger?

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35061
26.02.17 16:05

Kaller man FiatChrysler amerikansk så ble det jo hel-amerikansk på ti på topp på losten over upålitelige biler!

Blir spennende å se hva som blir opplegget med Model 3. Den burde absolutt ta med seg 'spøkelsene' fra Corollaene som ble bygget på Teslafabrikken og bli rimelige og pålitelige biler!

Roshmann
RoshmannInnlegg: 578
28.02.17 14:45

En liten artig ting ang Model X.

https://youtu.be/0G96fI24v0s?t=676

Det er kanskje ikke noen big deal, siden man uansett kan bryte seg inn i alle biler, men med dette trikset så kan man stjele og lukke igjen etter seg, uten at man har sett det.

Bytex
BytexInnlegg: 85
28.02.17 15:34

Kanskje litt off topic, but but.

Hva tenker dere om elbiler og merkeidentitet i fremtiden? Jeg tenker om f.eks 30 år hvor de fleste nybiler er elbiler, og rekkevidde-angst ikke lenger er et problem.

I dag er jo motor- og drivlinje en av de viktigste faktorene ved bilkjøp. Motorkarakteristikk og motor/girkasse-kombinasjoner er mye av det som skiller f.eks Skoda og Mazda, og kan avgjøre om en bil er interessant eller helt uaktell. Joda, det er fortsatt understell, design, støydemping,\ m.m. som vil skille bilmerker i fremtiden. Men produsentenes el-motorer og tilhørende elektronikk vil være mye likere enn dagens  IC-motorer er. 

(Innlegget ble redigert 28.02.17 15:34)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3696
TorAtle
TorAtleInnlegg: 1054
28.02.17 16:07
Bytex: Joda, det er fortsatt understell, design, støydemping,\ m.m. som vil skille bilmerker i fremtiden. Men produsentenes el-motorer og tilhørende elektronikk vil være mye likere enn dagens  IC-motorer er.

Ja, du har rett i det. Produsentene må finne noe annet å være best på. Alle biler kommer til å ha "nok" hestekrefter og 4WD (hvis de vil).

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35061
28.02.17 17:32
TorAtle: Alle biler kommer til å ha "nok" hestekrefter og 4WD

I så tilfelle slipper man kanskje noe av maset om Tesla og alle kreftene den har. 

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30394
28.02.17 21:22
Bytex: Hva tenker dere om elbiler og merkeidentitet i fremtiden? Jeg tenker om f.eks 30 år hvor de fleste nybiler er elbiler, og rekkevidde-angst ikke lenger er et problem.

Bentley hinter nå om at det kommer en elektrisk baby-Bentayga, men som journalisten/bloggeren skriver: 

"This is fine! Really, it is. I mean, what are Bentleys, at their heart? They’re big, torquey beasts that are capable of wafting their occupants in supreme quiet and comfort, with the secret superpower of being able to destroy tires. And there’s nothing really better for that mix than electric motors."

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3696
01.03.17 05:58

Det kan jo være litt forskjell på elmotorer også. Gassrespons, tillegge girkasser etc. 

Merkeidentitet er mye annet enn selve motoren også;  kjøreopplevelsen, opplevd kvalitet, holdbarhet, design, sikkerhet, selvkjørende eller ikke, komfort/støydemping, styrefølelse, seter osv.

Det vil også bli forskjeller på merkeidentitet innen ladestruktur, batteriteknologi og annet. 

Men en av mange viktige deler av bilers identitet forsvinner jo likevel litt dersom kraftig innføring av elbiler. Motorene og deres karakter. Dieselfirere har etter min mening ødelagt dette allerede da de oppleves og høres like ille ut enten det er BMW eller Skoda.

Selv om det blir forbud mot fossile biler vil bensinmotorene og muligens noen dieselen overleve via lovlige hybridutgaver og teknologi rundt det. Dessuten vil mange andre land trolig etterspørre fossile biler og dermed vil det fortsatt produseres pga at det er salgbart.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3696
01.03.17 07:14

Når vi snakker om bilmerker og deres karakteristikker. Dette er vel så BMW-karakter du kan få det. Herlig gammeldags velklingende rekkesekser som dominerer kjøreopplevelsen hele tiden. Her samme biltype på vinterføre. Og elbilteknologi får ikke gjort noe sånt.

(Innlegget ble redigert 01.03.17 07:15)

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10911
01.03.17 10:39
Kompressor-V8: Herlig gammeldags velklingende rekkesekser som dominerer kjøreopplevelsen hele tiden.

Takk! Fikk frem gode minner fra mitt første år med lappen på 80-tallet. Da kjørte jeg mye i en nesten samme bil, 528i med manuell kasse. Samme farge (og sportsratt) som den i videoen.

Ribba
RibbaInnlegg: 34537
01.03.17 17:11
Bytex: Hva tenker dere om elbiler og merkeidentitet i fremtiden?

Jeg trur ikke "elbiler" er det som kommer til å forandre så mye på merkeidentiteten i framtiden. Enkelt og greit fordi elbiler er ikke den store forandringen for folk flest eller for bilprodusentene sin del. Den store utfordringen er derimot autonome biler og de problemer og utfordringene knyttet til det. For der vil bilprodusentene måte på problemer de pr i dag ikke har i noe særlig grad.

For autonome biler utgjør en "trussel" mot privatbilismen. Med trussel, så mener jeg at privatbilismen slik vi kjenner den i dag, den vil nok i stor grad endre seg. For med større urbanisering og drømmen om autonome, privateide biler er en veldig dårlig combo.

Allerede i dag sliter jo de fleste store og mellomstore byer med enorme trafikkproblemer, der det rett og slett er for mange biler og for liten kapasitet. Så det å ha i tillegg masse tomme, selvkjørende biler på veiene også, det sier jo seg selv at det funker ikke. 

Så andel biler må nok gå ned, men med autonome biler, så åpner det seg jo også en veldig unik mulighet. For da kan man i større grad timeshare en bil enn man kan i dag. Dermed blir det ikke usannsynlig at det blir mer vanlig å leie bil framfor å eie egen bil.

Og da må jo bilprodusentene forholde seg til helt andre premisser enn i dag.

Så jeg trur at selv store merker kan oppleve store endringer i sin identitet, mye pga av brukmønsteret våres vil nok endre seg i løpet av de neste 30 årene.

(Innlegget ble redigert 01.03.17 17:11)

fcuk
fcukInnlegg: 15313
01.03.17 20:21

Akseptabelt på en bil til en million (uten moms og avgifter)?

fcuk
fcukInnlegg: 15313
01.03.17 20:22
Ribba: Jeg trur ikke "elbiler" er det som kommer til å forandre så mye på merkeidentiteten i framtiden. Enkelt og greit fordi elbiler er ikke den store forandringen for folk flest eller for bilprodusentene sin del. Den store utfordringen er derimot autonome biler og de problemer og utfordringene knyttet til det. For der vil bilprodusentene måte på problemer de pr i dag ikke har i noe særlig grad.

Elektrisk fremdrift kommer til å forsterke identiteten til Rolls Royce og Bentley.

Jan
JanInnlegg: 4389
01.03.17 20:50
fcuk: Akseptabelt på en bil til en million (uten moms og avgifter)?

Det som linken din viser, har jeg også lagt merke til på alle Model X jeg har sett.

Selv billigbiler fra alle verdens kanter har bedre tilpasning av dører enn dette.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3696
01.03.17 22:53

Helt utrolige skjevheter på bildet til fcuk.

Folk som kjøper Tesla er tydeligvis i elbilrus og glemmer all annen fornuft og gammel lære. Plutselig har interiørkvalitet null niks å si. Bakhjulsdrift ble plutselig ikke så farlig. Skjevheter i karosseri er ikke så farlig. Rustgaranti er ikke så farlig. Nytt merke uten kvalitetsstempel eller trygghet for egen selskapsøkonomi er ikke så farlig. Sikkerhet og det å ferdigutprøve før salg er ikke så viktig. Setekomfort er helt glemt. Stasjonsvogn er plutselig ikke viktig. Ikke SUV heller (flerbruksbilen Model X er plutselig blitt SUV). Gode lys i mørket bryr man seg ikke om lenger. Den høye vekten er plutselig ikke viktig. Dessuten sitter den lavt. De tror dermed at de har kjøreegenskaper som en Ferrari. Myk fjæring er derfor ikke viktig. Støydemping? Den går jo helt stille fordi man ikke hører motoren. Veistøy/hjulstøy er plutselig ikke viktig og har ikke hatt noe som helst med støydemping å gjøre... Altfor stort karosseri? Ikke viktig. "Dessuten kommer Model 3".

Det viktigste er nok å kunne kjøre gratis i bussfilen gjennom bommen og slippe å fylle drivstoff og det å få 0-100 på under 5 sekunder avgiftsfritt. At bilene faktisk er ganske dyre har plutselig ingenting å si så lenge de er skattefrie... da er 800-1,1 mill plutselig ikke like mye lenger og oppleves som løp og kjøp-priser. Man bør forte seg å kjøpe en Tesla før de stiger fortere enn boligmarkedet i Oslo. Tenke seg om man blir sittende utenfor Teslamarkedet? Bare å kaste seg inn i månedslang kø for å sikre seg dette gullet.

(Innlegget ble redigert 01.03.17 23:04)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg