Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3816
16.03.17 21:22

Enig. Det er jo aldri motoren som støyer i skikkelige biler. Så en S-klasse blir ikke spesielt forskjellig fra S 600 v12 til en elektrisk 600. Og i en Maserati Quattroporte GT S vil man helst høre motoren høyt. Bare i dieselbiler man ofte hører støy fra motor. Støydemping handler om hjulstøy og vindstøy. 

(Innlegget ble redigert 16.03.17 21:24)

Jan
JanInnlegg: 4505
16.03.17 21:29
Kompressor-V8: Støydemping handler om hjulstøy og vindstøy.

Helt klart, i enkelte biler av det sportslige slaget, er det ønskelig å høre motoren.

Hjul- og vindstøy, derimot, er bare irriterende uansett biltype.

fcuk
fcukInnlegg: 15343
17.03.17 21:17

Ikke nok med det! (TV-Shop stemme)

Nå må de ha årlig hjulstillingskontroll også.

Noterte meg spesielt denne kommentaren:

Det tyder heller på at de har oppdaget en konstruksjonsfeil på bilen som gjør at den ikke klarer å holde på hjulstillingen sin og at dette skal vi som kunder betale for.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30426
17.03.17 21:24
fcuk: Det tyder heller på at de har oppdaget en konstruksjonsfeil på bilen som gjør at den ikke klarer å holde på hjulstillingen sin og at dette skal vi som kunder betale for.

Såvidt jeg har forstått er elbiler og særlig Tesla konstruert slik at det lille som er av bevegelige deler kontra fossiltrollene gjør at de i praksis ikke kan gå i stykker.

Enda godt at Teslaene i tillegg til skjev hjulstilling ikke trenger dyre dekk.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3816
17.03.17 21:35

Karosseri, hjulstilling, aksler og diverse... De virker skjeve både her og der. Gjelder det kanskje for eierne også? De tåler i alle fall mye som vi andre ikke tåler. Ok, den var drøy. :-)

Jeg opplever Tesla som litt frastøtende. Og jeg har prøvd å like Model S. Elbil i seg selv er også greit og jeg liker en del av de. Og Model S er en fin bil, men totalkombinasjonen av religiøst eierskap og arrogante verksteder, massevis av feil og oppskrytthet som viser seg å være mye mer oppskrytt enn man først tror... og verre blir det. Jeg kjører kanskje heller en Huyndai med diesel.

(Innlegget ble redigert 17.03.17 21:39)

fcuk
fcukInnlegg: 15343
17.03.17 21:36
FredPerry: Såvidt jeg har forstått er elbiler og særlig Tesla konstruert slik at det lille som er av bevegelige deler kontra fossiltrollene gjør at de i praksis ikke kan gå i stykker.

Det er sant, og glemt!

Bank i bordet! Rundet 50000km absolutt feilfrie km i dag. Men den bilen er både liten og lett.

Jan
JanInnlegg: 4505
17.03.17 22:44
fcuk: Det tyder heller på at de har oppdaget en konstruksjonsfeil på bilen som gjør at den ikke klarer å holde på hjulstillingen sin og at dette skal vi som kunder betale for.

Det er ikke bare Tesla som har problemer med å holde på hjulstillingen. Historisk sett, har mange Mercedeser vært ganske følsomme på dette også.

Ribba
RibbaInnlegg: 34626
17.03.17 22:45
fcuk: Bank i bordet! Rundet 50000km absolutt feilfrie km i dag. Men den bilen er både liten og lett.

Trudde at Lotusen fortsatt lå å sov.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35178
17.03.17 23:25

Du Kompressor, nye i30 ser faktisk ille så verst ut. En ærlig liten bil, med bra garanti, og så klarer man vel snuse opp wt profft verksted i Oslo. Noe som trolig gjør eieropplevelsen bra.

Jan: 212 E-klasse har klart seg bra på humpete veier, syns jeg. Greit nok at stag, luftfjæring m.m. må byttes ettertvert, men jeg tror ikke Model S tåler det like bra? Om de da ikke har lånt hjuloppheng også fra E-klasse, ikke bare ting som visker/blinklysbryter og vindusheisknapper.

passat06
passat06Innlegg: 1145
17.03.17 23:55

Heldigvis så er elbiler enkle å vedlikeholde om ikke annet - som sagt ingenting som kan gå i stykker. 6.600 kroner for første service på Model X, deretter 8.700, 5.800 og 10.300 for år 2, 3 og 4. Intet mindre enn et kupp...

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3816
18.03.17 06:23

Ribba, er bare vårveier i Oslo-området nå med 10-12 grader og sol. Så sommerbilen min og mange andres rundt her har også våknet fra hiet nå. Motorsykler også. Men er mye grus og støv. Jaguaren nærmer seg 70.000km på sine 10 år og har kun hatt en feil (katalysator er skiftet). Siste 3 årene er feilfrie og ulydsfrie.

(Innlegget ble redigert 18.03.17 06:27)

fcuk
fcukInnlegg: 15343
18.03.17 07:33
passat06: Heldigvis så er elbiler enkle å vedlikeholde om ikke annet - som sagt ingenting som kan gå i stykker.

Det var jo mildt sagt, satt på spissen. Det er fortsatt mange ting som kan gå i stykker, men det kan jo sies at det er færre av dem, og mindre arbeidskrevende å reparere/erstatte.

(Innlegget ble redigert 18.03.17 07:33)

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5486
18.03.17 08:08

Den sinnsyke prisen på service (på en batteribil fri for feilbare komponenter) tyder på at Tesla gjør et forsøk på å tjene penger på denne bilen. 

Noe av årsaken ligger i at de opererer med advokatpris på mekanikerelektrikerne sine; 1450 kr. Håper dette inkluderer mva...

Venstre, MDG etc. går sikkert inn for momsfritt arbeid på elbiler, når Teslaene havner utenfor garantitiden. Det skulle da bare mangle. 

passat06
passat06Innlegg: 1145
18.03.17 10:08

fcuk: Om du leser på elbilforum fremstilles det enkle vedlikeholdet som en av elbilens aller største fordeler. Noen debattanter hevder at servicene kan droppes helt uten at det betyr noe. Dessverre gjenspeiles ikke dette i fabrikantenes serviceprogram og priser. Gjelder slett ikke bare Tesla, men også mange av de rimeligere elbilene.

Bytex
BytexInnlegg: 86
18.03.17 13:00
KingsRoad: Venstre, MDG etc. går sikkert inn for momsfritt arbeid på elbiler, når Teslaene havner utenfor garantitiden. Det skulle da bare mangle.

Eller hvis de virkelig skal slå seg på brystet, i miljøets navn selvfølgelig, gå inn for at staten dekker service- og reperasjonskostander for elbiler. Skulle også bare mangle, egentlig. Norske elbil-eiere er jo tross alt med på å redde jordkloden *host*.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15652
18.03.17 13:07
Bytex: Eller hvis de virkelig skal slå seg på brystet, i miljøets navn selvfølgelig, gå inn for at staten dekker service- og reperasjonskostander for elbiler. Skulle også bare mangle, egentlig. Norske elbil-eiere er jo tross alt med på å redde jordkloden *host*.

Ja, det høres rimelig ut.....

Vi leste tidligere i uken at køene i Oslo hadde økt mest i Europa, og det er selvsagt fordi elbil-eiere nå velger bilen fremfor buss og tog nettopp for å redde verden. Egentlig burde myndighetene nå økte moms på kollektivbilletter opp til 25% slik at enda flere velger å redde kloden. Samtidig som de selvsagt fortsetter med null moms på elbil.

Jan
JanInnlegg: 4505
18.03.17 17:48
KingsRoad: Noe av årsaken ligger i at de opererer med advokatpris på mekanikerelektrikerne sine; 1450 kr. Håper dette inkluderer mva...

Det er ikke så ille. I storbyene tar merkeverkstedene høyesterettsadvokat honorar for arbeid på bilene. 

Mange av dem ligger på kr. 2000/time og mer. For dyrere biler, ligger prisen på nærmere 3000/time.

MacanT
MacanTInnlegg: 9808
18.03.17 20:55
KingsRoad: Den sinnsyke prisen på service (på en batteribil fri for feilbare komponenter) tyder på at Tesla gjør et forsøk på å tjene penger på denne bilen.
Noe av årsaken ligger i at de opererer med advokatpris på mekanikerelektrikerne sine; 1450 kr.

He he, da er jo timeprisen lavere enn hos Mekonomen :)

MacanT
MacanTInnlegg: 9808
18.03.17 21:10
nometalhorse: Ja, det høres rimelig ut.....Vi leste tidligere i uken at køene i Oslo hadde økt mest i Europa, og det er selvsagt fordi elbil-eiere nå velger bilen fremfor buss og tog nettopp for å redde verden. Egentlig burde myndighetene nå økte moms på kollektivbilletter opp til 25% slik at enda flere velger å redde kloden. Samtidig som de selvsagt fortsetter med null moms på elbil.

Av og til virker det nesten som rakettforskerne fra en viss fjasbok-gruppe har funnet veien til VGD's bilforum :)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12663
18.03.17 21:54
MacanT: Av og til virker det nesten som rakettforskerne fra en viss fjasbok-gruppe har funnet veien til VGD's bilforum :)

Selv om du digger elbiler må du akseptere at noen synes subsidieringen av elbiler har blitt totalt urimelig. Men den er jo bestemt av de samme politikerne som nå mener at alle andre biler skal kjøre på etanol eller friteringsolje om 2 år og 9 måneder.  

MacanT
MacanTInnlegg: 9808
19.03.17 01:24
Iseran2770: Selv om du digger elbiler må du akseptere at noen synes subsidieringen av elbiler har blitt totalt urimelig. Men den er jo bestemt av de samme politikerne som nå mener at alle andre biler skal kjøre på etanol eller friteringsolje om 2 år og 9 måneder.

Jeg digger både elbiler og bensinbiler.
Du skal ikke se vekk fra at hvis den vellykkede så kalte subsidieringen av elbiler fortsetter må kanskje politikerne ta til vettet og avblåse hele frityrolje-opplegget :)

http://www.aftenposten.no/norge/Elbil-salget-spenner-bein-pa-biodrivstoff-satsingen-617097b.html

MacanT
MacanTInnlegg: 9808
19.03.17 01:30

Jeg digger både elbiler og bensinbiler.

Du skal ikke se vekk fra at hvis den vellykkede så kalte subsidieringen fortsetter må kanskje politikerne avblåse det tullete alkohol og frityrolje-opplegget :)

http://www.aftenposten.no/norge/Elbil-salget-spenner-bein-pa-biodrivstoff-satsingen-617097b.html

 

MacanT
MacanTInnlegg: 9808
19.03.17 01:44

Nå har visst VGD slått seg vrang igjen :)

 

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15652
19.03.17 11:46
MacanT: Av og til virker det nesten som rakettforskerne fra en viss fjasbok-gruppe har funnet veien til VGD's bilforum :)

I stedet for å komme med fjas så kunne du jo heller kommet med din forklaring på økte køer i Oslo.

Neste gang skal jeg også huske å merke slike innlegg med ironivarsel, for noen trenger tydeligvis det.

SUV
SUVInnlegg: 3505
19.03.17 15:20
Iseran2770: Men den er jo bestemt av de samme politikerne som nå mener at alle andre biler skal kjøre på etanol eller friteringsolje om 2 år og 9 måneder.

Hvor gjør forresten de som kjører på frityrolje av avfallsdelen av dette? Jeg så et tv-program (tror det var Live redder verden - litt) der det var en som kjørte HiAce på frityrolje som han hentet inn på noen gatekjøkken og lignende. For gatekjøkkenene så var dette et avfallsprodukt som det ksoter å bli kvitt, så de var jo glade for at han kom og hentet dette. Så filtrerer han det og bruker det på bilen sin. Men hva med den filtrerte guffa som inneholder frityrolje og div matrester og slikt, hva gjør han med den? Det var stablet opp enorme mengder tomme bøtter som han heller ikke hadde kastet, er dette også noe som er vanskelig å bli kvitt siden det er tilgriset og det terpes på at ting skal være reint ved innlevering?

Kan det være så enkelt som at et gatekjøkken må ha gode og lovlige rutiner på hvordan de blir kvitt avfall som for eksempel frityrolje med matrester, mens en privatperson lettere kan kvitte seg med slikt ved å enten skylle det ned i do eller bare kaste bøtter med slikt i restavfallet?

Og en ting man kan lure på om miljømaserne har tenkt på er forholdet mellom tilgang og etterspørsel. Når man ser de som kjrøer på frityrolje henter dette på mange steder så må det vel bety at man trenger mer enn et gatekjøkken for å forsyne en dieselbil med frityrolje. Da kan det gå greit at noen få kjører på dette, men om mange skal kjøre på dette så blir det jo mangel på frityrolje. Skal man da fritere ting og kaste maten bare for å få miljøvennlig diesel aget av et avfallsprodukt (brukt riityrolje)?

Hvis none vil nyttegjøre seg av et avfallsprodukt på en grei måte så er det jo ok så lenge de selv tar kostnaden ved det. Men når man skal bruke gode ressurser på det samme så er det ikke nødvendigvis noen god ressursutnyttelse, og det er jo det som antakelig har skjedd når det er neon drivstoffselskaper som nekter å fortelle hva de bruker i drivstoffet sitt annet enn at det er avfallsprodukt.

Problemet er at veldig ofte så skal noen tjene penger på såkalte miljøvennlige ting og da får de gjennom tiltak som tvinger oss andre til å betale  mye til dem, ofte på indirekte vis. For eksempel så er jeg nødt til å betale ekstra for at diesel skal byttes ut med biogass her.

SUV
SUVInnlegg: 3505
19.03.17 15:20
Iseran2770: Men den er jo bestemt av de samme politikerne som nå mener at alle andre biler skal kjøre på etanol eller friteringsolje om 2 år og 9 måneder.

Hvor gjør forresten de som kjører på frityrolje av avfallsdelen av dette? Jeg så et tv-program (tror det var Live redder verden - litt) der det var en som kjørte HiAce på frityrolje som han hentet inn på noen gatekjøkken og lignende. For gatekjøkkenene så var dette et avfallsprodukt som det ksoter å bli kvitt, så de var jo glade for at han kom og hentet dette. Så filtrerer han det og bruker det på bilen sin. Men hva med den filtrerte guffa som inneholder frityrolje og div matrester og slikt, hva gjør han med den? Det var stablet opp enorme mengder tomme bøtter som han heller ikke hadde kastet, er dette også noe som er vanskelig å bli kvitt siden det er tilgriset og det terpes på at ting skal være reint ved innlevering?

Kan det være så enkelt som at et gatekjøkken må ha gode og lovlige rutiner på hvordan de blir kvitt avfall som for eksempel frityrolje med matrester, mens en privatperson lettere kan kvitte seg med slikt ved å enten skylle det ned i do eller bare kaste bøtter med slikt i restavfallet?

Og en ting man kan lure på om miljømaserne har tenkt på er forholdet mellom tilgang og etterspørsel. Når man ser de som kjrøer på frityrolje henter dette på mange steder så må det vel bety at man trenger mer enn et gatekjøkken for å forsyne en dieselbil med frityrolje. Da kan det gå greit at noen få kjører på dette, men om mange skal kjøre på dette så blir det jo mangel på frityrolje. Skal man da fritere ting og kaste maten bare for å få miljøvennlig diesel aget av et avfallsprodukt (brukt riityrolje)?

Hvis none vil nyttegjøre seg av et avfallsprodukt på en grei måte så er det jo ok så lenge de selv tar kostnaden ved det. Men når man skal bruke gode ressurser på det samme så er det ikke nødvendigvis noen god ressursutnyttelse, og det er jo det som antakelig har skjedd når det er neon drivstoffselskaper som nekter å fortelle hva de bruker i drivstoffet sitt annet enn at det er avfallsprodukt.

Problemet er at veldig ofte så skal noen tjene penger på såkalte miljøvennlige ting og da får de gjennom tiltak som tvinger oss andre til å betale  mye til dem, ofte på indirekte vis. For eksempel så er jeg nødt til å betale ekstra for at diesel skal byttes ut med biogass her.

SUV
SUVInnlegg: 3505
19.03.17 15:21
Iseran2770: Men den er jo bestemt av de samme politikerne som nå mener at alle andre biler skal kjøre på etanol eller friteringsolje om 2 år og 9 måneder.

Hvor gjør forresten de som kjører på frityrolje av avfallsdelen av dette? Jeg så et tv-program (tror det var Live redder verden - litt) der det var en som kjørte HiAce på frityrolje som han hentet inn på noen gatekjøkken og lignende. For gatekjøkkenene så var dette et avfallsprodukt som det koster å bli kvitt, så de var jo glade for at han kom og hentet dette. Så filtrerer han det og bruker det på bilen sin. Men hva med den filtrerte guffa som inneholder frityrolje og div matrester og slikt, hva gjør han med den? Det var stablet opp enorme mengder tomme bøtter som han heller ikke hadde kastet, er dette også noe som er vanskelig å bli kvitt siden det er tilgriset og det terpes på at ting skal være reint ved innlevering?

Kan det være så enkelt som at et gatekjøkken må ha gode og lovlige rutiner på hvordan de blir kvitt avfall som for eksempel frityrolje med matrester, mens en privatperson lettere kan kvitte seg med slikt ved å enten skylle det ned i do eller bare kaste bøtter med slikt i restavfallet?

Og en ting man kan lure på om miljømaserne har tenkt på er forholdet mellom tilgang og etterspørsel. Når man ser de som kjrøer på frityrolje henter dette på mange steder så må det vel bety at man trenger mer enn et gatekjøkken for å forsyne en dieselbil med frityrolje. Da kan det gå greit at noen få kjører på dette, men om mange skal kjøre på dette så blir det jo mangel på frityrolje. Skal man da fritere ting og kaste maten bare for å få miljøvennlig diesel aget av et avfallsprodukt (brukt riityrolje)?

Hvis none vil nyttegjøre seg av et avfallsprodukt på en grei måte så er det jo ok så lenge de selv tar kostnaden ved det. Men når man skal bruke gode ressurser på det samme så er det ikke nødvendigvis noen god ressursutnyttelse, og det er jo det som antakelig har skjedd når det er neon drivstoffselskaper som nekter å fortelle hva de bruker i drivstoffet sitt annet enn at det er avfallsprodukt.

Problemet er at veldig ofte så skal noen tjene penger på såkalte miljøvennlige ting og da får de gjennom tiltak som tvinger oss andre til å betale  mye til dem, ofte på indirekte vis. For eksempel så er jeg nødt til å betale ekstra for at diesel skal byttes ut med biogass her.

SUV
SUVInnlegg: 3505
19.03.17 16:07
Iseran2770: Men den er jo bestemt av de samme politikerne som nå mener at alle andre biler skal kjøre på etanol eller friteringsolje om 2 år og 9 måneder.

Hvor gjør forresten de som kjører på frityrolje av avfallsdelen av dette? Jeg så et tv-program (tror det var Live redder verden - litt) der det var en som kjørte HiAce på frityrolje som han hentet inn på noen gatekjøkken og lignende. For gatekjøkkenene så var dette et avfallsprodukt som det ksoter å bli kvitt, så de var jo glade for at han kom og hentet dette. Så filtrerer han det og bruker det på bilen sin. Men hva med den filtrerte guffa som inneholder frityrolje og div matrester og slikt, hva gjør han med den? Det var stablet opp enorme mengder tomme bøtter som han heller ikke hadde kastet, er dette også noe som er vanskelig å bli kvitt siden det er tilgriset og det terpes på at ting skal være reint ved innlevering?

Kan det være så enkelt som at et gatekjøkken må ha gode og lovlige rutiner på hvordan de blir kvitt avfall som for eksempel frityrolje med matrester, mens en privatperson lettere kan kvitte seg med slikt ved å enten skylle det ned i do eller bare kaste bøtter med slikt i restavfallet?

Og en ting man kan lure på om miljømaserne har tenkt på er forholdet mellom tilgang og etterspørsel. Når man ser de som kjrøer på frityrolje henter dette på mange steder så må det vel bety at man trenger mer enn et gatekjøkken for å forsyne en dieselbil med frityrolje. Da kan det gå greit at noen få kjører på dette, men om mange skal kjøre på dette så blir det jo mangel på frityrolje. Skal man da fritere ting og kaste maten bare for å få miljøvennlig diesel aget av et avfallsprodukt (brukt riityrolje)?

Hvis none vil nyttegjøre seg av et avfallsprodukt på en grei måte så er det jo ok så lenge de selv tar kostnaden ved det. Men når man skal bruke gode ressurser på det samme så er det ikke nødvendigvis noen god ressursutnyttelse, og det er jo det som antakelig har skjedd når det er neon drivstoffselskaper som nekter å fortelle hva de bruker i drivstoffet sitt annet enn at det er avfallsprodukt.

Problemet er at veldig ofte så skal noen tjene penger på såkalte miljøvennlige ting og da får de gjennom tiltak som tvinger oss andre til å betale  mye til dem, ofte på indirekte vis. For eksempel så er jeg nødt til å betale ekstra for at diesel skal byttes ut med biogass her.
fcuk
fcukInnlegg: 15343
19.03.17 20:17
nometalhorse: Ja, det høres rimelig ut..... Vi leste tidligere i uken at køene i Oslo hadde økt mest i Europa, og det er selvsagt fordi elbil-eiere nå velger bilen fremfor buss og tog nettopp for å redde verden. Egentlig burde myndighetene nå økte moms på kollektivbilletter opp til 25% slik at enda flere velger å redde kloden. Samtidig som de selvsagt fortsetter med null moms på elbil.

Det blir spekulasjoner fra min side, men har du sett boligprisene i Oslo, det kan være en driver med at enkelte tar ut gevinst, flytter ut av byen, og pendler inn. Dessuten er Oslo i kontinuerlig sterk vekst.

fcuk
fcukInnlegg: 15343
19.03.17 20:23
nometalhorse: I stedet for å komme med fjas så kunne du jo heller kommet med din forklaring på økte køer i Oslo.

Det blir spekulasjoner fra min side, men har du sett boligprisene i Oslo, det kan være en driver med at enkelte tar ut gevinst, flytter ut av byen, og pendler inn. Dessuten er Oslo i kontinuerlig sterk vekst.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg