Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
fcuk
fcukInnlegg: 15343
28.03.17 12:49

Model X med AP rekker ikke å svinge unna i tide.

ducatiboy72
ducatiboy72Innlegg: 643
28.03.17 15:04
fcuk: Model X med AP rekker ikke å svinge unna i tide.

Og her har du utfordringen med "selvkjørende biler": Folk har alt for mye tiltro til systemene. Mange kommer til å bli drept frem til systemene er bra nok til å kjøre uten at folk er oppmerksomme og klare til å ta over på kort varsel.

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10937
28.03.17 15:18

Med alt mulig som reguleres ift vegtrafikkloven, vil det i det hele tatt være tillatt å benytte seg av selvkjørende biler i Norge? For min del håper jeg ikke det blir tillatt så lenge dette, i aller beste fall, er på et svært tidlig beta-stadie. Jeg er overhodet ikke interessert i å være prøvekanin for Tesla når deres kunder skal ut og prøve oppdatert programvare i bilene sine.

shagalott
shagalottInnlegg: 4330
29.03.17 08:02
Iseran2770: men Tyskland er et av landene som frem til nå ikke har subsidiert elbiler.

Tyskland startet å subsidiere elbiler og hybrider i mai 2016, så dette stemmer ikke helt. Elektriske biler får 4000 Euro i støtte, ladbare hybrider får 3000 Euro i støtte. Biler som koster over 60000 Euro er ikke omfattet av støtten. Så påstanden din om at Tyskland ikke har noen incentiver er direkte feil.

M-T
M-TInnlegg: 5084
29.03.17 13:53
ducatiboy72: Og her har du utfordringen med "selvkjørende biler": Folk har alt for mye tiltro til systemene. Mange kommer til å bli drept frem til systemene er bra nok til å kjøre uten at folk er oppmerksomme og klare til å ta over på kort varsel.

Men mange flere kommer til å bli reddet. Selv om Tesla-systemene enda bare er tidlig beta, har de allerede mye lavere ulykkesrate enn folk som kjører selv. 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12663
29.03.17 13:59
M-T: Men mange flere kommer til å bli reddet. Selv om Tesla-systemene enda bare er tidlig beta, har de allerede mye lavere ulykkesrate enn folk som kjører selv.

What?????

Hvor mange selvkjørende Tesla befinner seg på veien??????

Ribba
RibbaInnlegg: 34626
29.03.17 14:39
M-T: Selv om Tesla-systemene enda bare er tidlig beta, har de allerede mye lavere ulykkesrate enn folk som kjører selv.

Klassisk bullshit statistikk.

For her bruker du jo man jo Telsa mot røkla.

Men røkla er jo ikke bare en type biler, det er en haug med forskjellige biler med forskjellige sikkerhetsdubeditter.

Så med mindre man tar opp en statistikk som viser moderne biler med alt av tilgjengelig sikkerhetsdubeditter og da sammenligner med Tesla's autopilot, så er statistikken absolutt verdt ingenting.

Først da kan man si om dagens semi-autonome biler er bedre enn bilfører som kjører en moderne bil.

Faren med å rushe ting som Tesla gjør, det er at folk mister tiltruen til slike systemer. Riktignok er jo Teslameningheten hjernevasket, så de vil jo overhode ikke miste tiltroen selv om bilene hadde på egenhånd parkert over hele familien til den hjernevaskede. Så der er det jo null fare for at de miste tiltruen til slike system. 

Men resten av folket.

For når det gjelder sikkerhet og automatiske systemer, så er tillit til systemet alfa-omega.

(Innlegget ble redigert 29.03.17 14:40)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17899
01.04.17 12:26

Dette hadde vel Tesla eiere håpet ikke var en Aprilspøk ;-)

Nytt tiltak skal gjøre det mer attraktivt å kjøpe elbil.

MacanT
MacanTInnlegg: 9808
01.04.17 14:31
Iseran2770: Nei, men Tyskland er et av landene som frem til nå ikke har subsidiert elbiler.  Og uten subsidier er konseptet nærmest helt dødt og vil være det i mange, mange år fremover.
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35178
01.04.17 17:49
Ribba: Men røkla er jo ikke bare en type biler, det er en haug med forskjellige biler med forskjellige sikkerhetsdubeditter.

Og "mye rart" bak rattet som ikke akkurat regelmessig skolerer seg på trafikkregler og betjening av bilen. 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12663
01.04.17 21:22
MacanT: Arbeiderne som har bygget din bil ser visst ikke på elbil konseptet som "nærmest helt dødt" :)

Hva som skjer i fremtiden og hva folk vil ha skal ikke jeg forsøke å spå om.

VAG lager allerede flere elbiler. eGolf er grenseløst dyr (uten latterlige subsidier), rekkevidden er dårlig og det tar en halv evighet å lade den fra 0 til 100%.

De som er villige til å betale nesten like mye for en eGolf som for en Golf R tilhører ikke samme kategori mennesker som meg.  

SUV
SUVInnlegg: 3505
02.04.17 19:24
Jan: Det er ikke bare Tesla som har problemer med å holde på hjulstillingen. Historisk sett, har mange Mercedeser vært ganske følsomme på dette også.

Min forrige bil holdt godt på hjulstillingen. Den slet lite på dekkeen, og etter at den ble påkjørt med treff på den ene hjulet så bilen flyttet seg ca en halvmeter til siden så ble det tatt hjulstillingskontroll, og resultatet var at alt var som det  skulle være.

På den bilen jeg har nå så var det nok feilinnstilt fra fabrikk, for allerede før det var gått et år så fikk jeg mistanke om for mye spissing og en hjulstillingskontroll viste at jeg hadde rett. Så da ble det korrigert.

(Innlegget ble redigert 02.04.17 19:24)

SUV
SUVInnlegg: 3505
02.04.17 20:24
M-T: Men mange flere kommer til å bli reddet. Selv om Tesla-systemene enda bare er tidlig beta, har de allerede mye lavere ulykkesrate enn folk som kjører selv.

Men så er det vel sånn at selvkjøringsfunksjonen bare kan brukes til å følge hovedveien (og bare når du passer på selv i tillegg). Å kjøre på E18 er jo forholdsvis trygt sammenlignet med kompliserte vurderinger der man skal ut på forkkjørsveier og den slags (som man neppe ville tort å la selvkjøringsfunksjonen ta seg av).

Det blir litt som om man lar 16-åringene ta seg av kun den enkle kjøringen mens godt voksne og erfarne sjåfører selv tar seg av den vanskelige, da vil nok 16-åringene ha en lavere ulykkesfrekvens enn de godt voksne med mye erfaring. Skulle de derimot kjørt identiske strekninger så ville selvfølgeligi den erfarne vinne suverent.

Og en problemstilling ved selvkjøring er hvem som skal ha ansvaret når noe gpr galt. Dessuten så vil man ikke konkret kunne si at der reddet selvkjøringa et liv, da man aldri vet når situasjonen ville oppstått om personen selv hadde kjørt og hvordan vedkommende ville taklet det.

La oss si man er en stor bilprodusent og at det omkommer 10 personer hvert år som følge av feil begått av førerne bak rattet i dette bilmerket (bilulykker skjer jo med alle bilmerker). La oss så si at man ved selvkjøring kunne redusert det til en dødsulykke i året der dette skyldes feil fra selvstyrngssystemet.

Ville du ha innført selvstyring i bilene hvis du var sjefen for dette bilmerket?

Jeg tror det vil være negativt for bilmerket å innføre det fordi man vil få enorm medieoppmerksomhet rundt den ene dødsulykken som skyldes feil i selvkjøringssystemet, mens man aldri vil kunne lage noen sak om de ulykkene som ikke har skjedd.

Du vil aldri finne en reportasje om "Petter fra Oslo som måtte svare på en sms, men som reddet livet ved at han ikke kjørte selv den dagen".

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30426
04.04.17 00:23
fcuk: Hvorfor ikke støydempe en MPV til en million?

Som en sier: "Mtp. hva bilen koster burde det ikke sitte så langt inne å bruke noen tusenlapper ekstra."

Musk burde starte kurs for andre biltopper i hvordan man kan få kundene til å få slik holdning til ens produkter. Den kunnskapen kan være verdt milliarder. 

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17899
04.04.17 05:00
FredPerry: Musk burde starte kurs for andre biltopper i hvordan man kan få kundene til å få slik holdning til ens produkter. Den kunnskapen kan være verdt milliarder.

Men nå er det noen som spår at Model 3 kan bli Teslas største tabbe og undergang.

http://www.side3.no/motor/--model-3-kan-ne-teslas-strste-tabbe/3423317706.html

shagalott
shagalottInnlegg: 4330
04.04.17 07:55

Ny salg og produksjonsrekord for Tesla i første kvartal, og salget er opp 69% kontra samme periode i fjor. Og nå tar BMW etter Tesla og innfører muligheten med trådløse oppdateringer som Tesla har hatt en stund.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35178
04.04.17 17:06

Alt etter hvor man holder skansen, så er Tesla enten det neste store alle andre bare må følge etter, eller så er de på en snublende vei til bilmerkened gravhaug.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17899
04.04.17 17:12
shagalott: Ny salg og produksjonsrekord for Tesla i første kvartal, og salget er opp 69% kontra samme periode i fjor.

Det er lett å vokse mye i % når man er liten.

Tesla vises jo fortsatt ikke på kartet av bilprodusenter.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35178
04.04.17 19:20

Vi får lese (en litt på siden blogg) om MUSKTOPIA og forsikre oss om at Musks batterifremtid er bedre enn selv Jens' månelanding og Skei Grandes 'grønne skifte'.

Forfun
ForfunInnlegg: 5233
04.04.17 19:44
shagalott: Og nå tar BMW etter Tesla og innfører muligheten med trådløse oppdateringer som Tesla har hatt en stund.

Det er ikke akkurat overraskende. Spørsmålet er heller hvorfor har de ikke gjort det før? Sim kort ligger i alle leverte BMW siste årene. Tipper det er noe kommunikasjon. Bilprodusentene er ikke så dumme at det bare var ett tidspørsmål før det skjer for alle.

Musk har utvilsomt endret bil-verden. (fremskyndet en del prosesser).  Blir spennende å se om de overlever når de etablerte satser.

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2052
04.04.17 21:02
Forfun: Det er ikke akkurat overraskende. Spørsmålet er heller hvorfor har de ikke gjort det før? Sim kort ligger i alle leverte BMW siste årene. Tipper det er noe kommunikasjon. Bilprodusentene er ikke så dumme at det bare var ett tidspørsmål før det skjer for alle.

Grunnen er nok at de ikke har hatt behovet. For Tesla har det vært en nødvendighet. Når man slipper biler i beta-utgave, med uprøvd software, sier det seg selv at man ikke kan kalle inn bilene i hytt og gevær til verksted for å få oppdatert software (eller firmware eller hva man velger å kalle det). 

Tesla har en lei tendens til å slippe nye versjoner av programvaren til bilene titt og ofte. Og kanskje litt for ofte? Helst med altfor lite gjennomtestet programvare. Ofte har bugs blitt rettet, men samtidig nye bugs blitt introdusert. 

Og så gir det jo eierne en viss tilfredsstillelse når varselet om oppdatering dukker opp og de spent følger med på nedtellingen den halvannen timen oppdateringen krever. 

Jan
JanInnlegg: 4505
04.04.17 21:33
barnimagen: Og så gir det jo eierne en viss tilfredsstillelse når varselet om oppdatering dukker opp og de spent følger med på nedtellingen den halvannen timen oppdateringen krever.

Det minner om Windows oppdateringer.

Noen ganger slår man på PCen for å sjekke om det har skjedd noe nytt i verden.

Så kommer det opp varsel om at nye oppdateringer er tilgjengelige. Er man dum nok til å velge å installere dem med en gang, går neste halvtimen med til å vente.

Når det gjelder biler, får vi håpe gutta på fabrikken har gjort en så god jobb at oppdateringer kan vente til neste service.

shagalott
shagalottInnlegg: 4330
05.04.17 08:20
InternalExile: Det er lett å vokse mye i % når man er liten.
Tesla vises jo fortsatt ikke på kartet av bilprodusenter.

Det har du rett i, for Tesla sin del så betydde tallene ca. 25000 i første kvartal. Holder vi modell 3 utenfor så indikerer dette et salg på ca. 100000 biler i 2017. Men husk at Tesla er en nisjeprodusent med kun 1 drivlinje og  kun 2 (relativt) dyre modeller. Men på tross av alle dommedagsspådommer her inne så fortsette Tesla å øke, og selv om de er små så har de en ordrereserve som tilsvarer 2 årsproduksjoner for f.eks Porsche (som jo også er en liten produsent)

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2052
05.04.17 09:22
shagalott: Men på tross av alle dommedagsspådommer her inne så fortsette Tesla å øke, og selv om de er små så har de en ordrereserve som tilsvarer 2 årsproduksjoner for f.eks Porsche (som jo også er en liten produsent)

Ordrereserve? Nja, vet ikke helt om jeg vil bruke det ordet. De har fått et hav av reservasjoner på Model 3. De aller fleste av disse vil nok konvertere sin reservasjon til en faktisk bestilling (og dermed ordrereserve). Men mange vil falle fra. Selv har jeg satt meg på listen og betalt inn depositumet. Om jeg faktisk velger å gå over i bestilling når det åpnes for det, er jeg usikker på. Til nå har Tesla vist altfor lite av den til at jeg kan ta noen avgjørelse. Og det som til nå er vist er ikke særlig imponerende. Videre blir dette en bil hvor karosseriet lages i stål. Når jeg ser hvor mye trøbbel det er med Model S og Model X når bilene kjøres der hvor det ikke er sommer hele året, må jeg si jeg blir litt skeptisk til Model 3 hvor Tesla skal kutte kostnader så det holder. 

Hverken Model S eller Model X gir meg særlig premiumfølelse. Ytelsene er "top notch". Rekkevidden er god (om vi ser bort fra 60-modellene). Og elektrisk drivlinje er behagelig. Men knirking, stadige verkstedbesøk, tåpelige designvalg, total mangel på lastesikring (i "verdens sikreste biler"...), dårlig skinnkvalitet, dårlig støyisolering etc, gjør at Tesla må heve seg voldsomt når de reelle konkurrentene på elektrisk drivlinje kommer. Til nå har Tesla vært ekstremt heldige som har kommet seg unna med så å si alt, takket være en fanatisk fanskare og det at de i ro og mak og uten konkurranse har fått pushe ut biler som de selv ønsker. 

Til nå er den enkle delen av Teslas reise foretatt. Å være nisjeprodusent er behagelig. Og særlig når konkurranseforholdene har vært som de er. Reisen fremover vil bli langt mer turbulent. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35178
05.04.17 10:33

Sikkert mange 'lykkejegere' som har sendt inn reservasjon og ikke klarer/gidder å stille finansiering.

Igjen lurer jeg på hva som er greia med å atille depositum, det virker helt uhørt ut fra min meget begrensede bilhandelerfaring, altså tok forhandler risikoen med å sitte med en bestilt og ubetalt bil om jeg var no-show: Ingen bnakattest eller lignende før levering.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30426
05.04.17 16:32

Road & Track mener General Motors og Tesla burde fusjonere. Ser ikke for meg at Elon Musk vil gi fra seg kontroll over noe som helt, men skribentens poeng er godt: 


"The potential benefits of a Tesla-GM merger are plain to even a business-school dropout like your humble author. You put together a carmaker with mojo and a carmaker with capacity. Peanut butter in the chocolate. Get the idea? All of a sudden, a mildly-revamped Volt with "Tesla DNA" is selling like hot cakes at forty grand, because it's a cheap Tesla instead of a hugely-expensive Chevy."


http://www.roadandtrack.com/car-culture/a33131/the-case-for-the-tesla-gm-merger/

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17899
05.04.17 16:43
FredPerry: Road & Track mener General Motors og Tesla burde fusjonere. Ser ikke for meg at Elon Musk vil gi fra seg kontroll over noe som helt, men skribentens poeng er godt:

Det kan vel passe godt med et salg av Opel til PSA. Antar Ampera-e/Volt teknologien forblir i GM.

Største problemet jeg ser er at Tesla sin børsverdi nok er et gedigent luftslott.

SUV
SUVInnlegg: 3505
05.04.17 17:45
FredPerry: Road & Track mener General Motors og Tesla burde fusjonere.

Hvis General Motors og de som lager elektrisk bil skal fusjonere så blir vel navnet General Electric. Men så var jo allerede det navnet  opptatt, så da blir det ikke noe fusjon :-)

https://no.wikipedia.org/wiki/General_Electric

SUV
SUVInnlegg: 3505
05.04.17 18:13
rosmebraad: Sikkert mange 'lykkejegere' som har sendt inn reservasjon og ikke klarer/gidder å stille finansiering.
Igjen lurer jeg på hva som er greia med å atille depositum, det virker helt uhørt ut fra min meget begrensede bilhandelerfaring, altså tok forhandler risikoen med å sitte med en bestilt og ubetalt bil om jeg var no-show: Ingen bnakattest eller lignende før levering.

Depositum kan være nyttig for å skille reelle kunder fra dem som kanskje skal ha slik bil og på den måten få en ganske god oversikt over hvem som vil kjøpe denne bilen. Man lager for eksempel litt ulik produksjonslinje om det er snakk om 100 biler eller 1.000.000 biler.

Depositum er jo ingen garanti, men da har man hvertfall fått dekket inn sånn ca tapet ved manglende salg om det ikke blir noe salg.

Om man bare hadde spurt folk: "Tror du at du kommer til å kjøpe en Tesla Model 3?" så er det nok mange som svarer ja uten å helt tenke gjennom om de har råd osv.

Jeg har faktisk selv drevet med bilsalg med depositum, og det fungerte helt fint. Jeg skulle selge en bil straks den nye var klar til levering, men annonserte den til salgs litt før så alt skulle være klart til levering samme dag som ny bil kom.

Mange var interessert i å kjøpe og jeg avtalte handel og sa deretter nei til alle de andre som ringte og var veldig interesserte i å kjøpe bilen. Så var det på tide å ordne kontrakten, men da sa hun at hun hadde fått bilskrekk (hun hadde lånt en bil av onkelen sin og fått motorstopp på et ugunstig sted) og ikke skulle kjøpe bilen min likevel.

Det er veldig irriterende å si nei til så mange fordi jeg har en avtale og så holder ikke hun sin del av avtalen. Det er vanskelig å vite om en person som sier hun skal ha bilen faktisk skal det eller om hun bare skal sikre seg muligheten uten forpliktelser.

Så ringte telefonen igjen, ny person som sa hun var interessert i å kjøpe bilen. Om hun snakker sant eller ikke var ikke lett å vite. Det ble prøvekjøring som gikk ut på at broren hennes (som kunne mer om bil enn henne) kjørte, jeg spurte om hun ikke skulle kjøre selv også så hun fant ut om hun selv synes bilen var grei å kjøre, men hun mente det holdt at broren kjørte (minnet litt om forrige prøvekjøring hvor bare onkelen til "kjøperen" kjørte).

For å slippe en mulig reprise av forrige avtale så ble vi enige om at hun skulle betale 500 kr ved kontraktsignering og resten av kjøpesummen ved overlevering av bilen. En som bare skal sikre seg muligheten til å kjøpe bilen uten å forplikte seg til det ville jo da sagt nei til noe slikt, og da er det jo best at det ikke blir noen kontrakt. I kontrakten stod det da at jeg skal selge bilen til henne (ikke til noen andre), og at hun kan gå fra avtalen om salg uten neon som helst begrunnelse, men da i så fall mister depositumet. Og hvis bilen blir skadet før overtakelse (man kan jo aldri gardere seg mot for eksempel kollisjoner) så får hun tilbake depositum hvis hun derfor elger å ikke kjøpe den.

Dette fungerte fint, og den dagen ny bil var klar til henting møttes vi utafor bilbutikken og hun hadde med kjøpesummen (minus depositumet som hun hadde betalt allerede) og vi ordnet handelen før jeg gikk inn og hentet min nye bil.

Med depositum så visste jeg (ganske sikkert) at jeg kunne stole på at det ble handel, ellers ville jeg vært mer usikker på om hun holdt sin del av avtalen.

Men om man vil ha en ordning med depositum eller ikke får jo hver enkelt avgjøre. Men det kan i enkelte tilfeller være nyttig. Hun var for øvrig godt fornøyd med handelen da jeg snakket med henne lenge etterpå.

Jeg har siden solgt en henger uten depositum, og da ble jeg ganske mye i tvil om jeg hadde gjort noe dumt da jeg avtalte handel med en som skulle komme først om flere dager, mens mange ringte like etterpå og ville kjøpe med en gang til den prisen jeg hadde annonsert. Men da gikk det bra, kjøperen kom som avtalt og handelen ble gjennomført. Jeg jeg kunne lett ha solgt den mye raskere til en av de andre, men jeg synes nå at avtaler skal holdes, så da skal hvertfall ikke jeg være den som bryter avtaler.

Jeg trodde jo egentlig jeg hadde satt prisen litt høyt, men den store etterspørselen tydet på at det ikke var så gal pris, og jeg var uansett fornøyd med prisen jeg fikk. 

Forfun
ForfunInnlegg: 5233
05.04.17 18:42
SUV: For å slippe en mulig reprise av forrige avtale så ble vi enige om at hun skulle betale 500 kr ved kontraktsignering og resten av kjøpesummen ved overlevering av bilen

500 kr var ekstremt lite. 10 000 ville jeg krevd.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg