Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4185
19.11.17 23:59
FredPerry: Ikke engang alfister som har gått for lut og vann i årevis er fornøyd med kvalitetskontrollen til Tesla.

Dette var ikke uvanlig på GM-biler på 70 og 80-tallet.
Men veldig trist at de ikke har fått orden på den delen. Vi får håpe det ordner seg.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15504
20.11.17 18:10

Den frittalende tidligere GM sjefen Bob Lutz spår Tesla er slutt i 2019.

“The company, folks, is going out of business. At this rate they’ll never get to 2019,” Lutz said.


Lutz specifically pointed out Tesla’s out of control costs, inefficient manufacturing operation and no dealership network. Furthermore, there’s nothing that Tesla does that can’t be duplicated by other automakers. “There is no secret sauce in Tesla.

They use the same lithium-ion batteries as everybody else.” Given that, Lutz believes his former employer, GM, could be at an advantage because its batteries are more capable and cost less. Yes, Tesla has better design than GM; just look at the Model 3 compared to the Bolt. 

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5464
20.11.17 19:55

Lutz har vel fått med seg at det tentative, norske statsbudsjettet for 2018 inkluderer en helt hinsides flæskavgift på elbiler over 2,2 tonn, og at Musk derfor ‘’teller på knappene’’ mht. hvorvidt det er noe poeng i å fortsette med satsningen.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35007
20.11.17 23:30

Går Tesla på dunken så står nok den norske skattebetaleren v/Innovasjon Norge klar til å overta. En unik mulighet.

 

 

(Innlegget ble redigert 20.11.17 23:30)

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30365
21.11.17 00:27
rosmebraad: Går Tesla på dunken så står nok den norske skattebetaleren v/Innovasjon Norge klar til å overta. En unik mulighet.

Hvis man skal tro denne glitrende analysen syns jeg det er rart at ikke oljefondet har satset alt på Tesla. 

"Tesla har ganske mye penger på konto, og det virker som leveransene av Model 3 nå endelig er på vei opp. Da vil de slutte "brenne penger". I tillegg får de nå inn betydelige summer fra Roadster reservasjoner, som kan benyttes om de skulle få behov uti 2018 en gang."

Sistnevnte høres nesten ut som et pyramidespill. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35007
21.11.17 16:59

Fantastisk analyse. 

For meg og andre gammeldags tenkende er det produktet og dets ydelse som gjelder, ikke svulsitge ors.

Som om Tine hausser opp hvor fantastisk deres melkeindustri er mens de bare leverer noen få hundre av 400000 reserverte melkeskvetter.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35007
21.11.17 17:09

Og stadig er det fascinerende at deler av befolkningen er så fanatiske tilhengere av råkapitalismen......... man bryr seg vel mindre om produsenten så lenge man får det ønskelige produktet og det greit kan leveres eller produseres?

De sier at man raskt skjønner at folk er 'vegan' og/eller driver med crossfit fordi det sjelden går mange minutter uten at de snakker om det.......... 

de som er så frelst av Model 3 burde være ute og kjøre den fremfor å hylle eieren/lederen.

FP bruker vel presist 0 sekunder på å hylle Agnelli?

Windsor
WindsorInnlegg: 6566
21.11.17 18:40
nometalhorse: Den frittalende tidligere GM sjefen Bob Lutz spår Tesla er slutt i 2019. “The company, folks, is going out of business. At this rate they’ll never get to 2019,” Lutz said.

Ja, i motsetning til GM så kan vel ikke Tesla regne med at staten redder dem :)

Jan
JanInnlegg: 4321
21.11.17 18:41
FredPerry: Hvis man skal tro denne glitrende analysen syns jeg det er rart at ikke oljefondet har satset alt på Tesla.

Jeg kikket på siden du linket til. 

Det som var mest påfallende var det nærmest religiøse forholdet enkelte av debattantene har til Store Far.

Jeg er sikker på at mange katolikker har et mer nøkternt syn på Paven i Roma.

 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12026
21.11.17 20:10
Jan: Det som var mest påfallende var det nærmest religiøse forholdet enkelte av debattantene har til Store Far.

Mange av Teslakundene i Norge er som en fanatisk religiøs bevegelse. 

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15504
21.11.17 20:17

Det er flere det er synd på.....

Fikk prissjokk av elbillading

Jan
JanInnlegg: 4321
21.11.17 21:04
nometalhorse: Det er flere det er synd på.

Stakkars mann. Å måtte betale for seg, er nok en rystende opplevelse. I mitt enfold trodde jeg at elbiler var så overlegne fossilbiler at dieselbil ikke var noe alternativ, uansett kostnader.

Jeg fylte tanken på Golfen for et par dager siden. Det kostet meg nesten kr 700. Siden jeg fra naturens side er utrustet med en sterk psyke, kom jeg fra opplevelsen uten traumer.

DavidSkruiz
DavidSkruizInnlegg: 6078
21.11.17 21:05

Eneste problemet til tesla er at prisklassen er totalt uaktuell for de fleste.

Med andre ord en begrenset brukergruppe for spesielt ihuga tech fans, da folk flest ikke akkurat er spesielt bilinteressert nok til å kjøpe noe man kan få for en betydelig billigere penge et annet sted.

(Innlegget ble redigert 21.11.17 21:09)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35007
21.11.17 21:47

Nok et argument for at 'elbileventyret' er tuftet på pris og taxfree.

 

 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35007
21.11.17 21:48

Tesla har jo Model 3 i folkelig prisklsse. Eneste minuset er at produksjonen går treeeegt.

Jan
JanInnlegg: 4321
21.11.17 21:58
rosmebraad: Tesla har jo Model 3 i folkelig prisklsse. Eneste minuset er at produksjonen går treeeegt.

Det er bare i Norge den havner i "folkelig prisklasse". I USA vil den koste +/- 50.000$. Det er langt fra folkelig.

Der borte koster folkelige biler som Honda Accord ca halvparten.

Windsor
WindsorInnlegg: 6566
21.11.17 22:09
Jan: Det er bare i Norge den havner i "folkelig prisklasse". I USA vil den koste +/- 50.000$. Det er langt fra folkelig.

Ikke folkelig, men det er jo ca der 3-serie ligger så den er godt innafor rekkevidden for mange.

Det faktum at det er enormt mange på venteliste viser jo også at Teslas problem er mye mer enn bare pris.

Jan
JanInnlegg: 4321
21.11.17 22:35
Windsor: Ikke folkelig, men det er jo ca der 3-serie ligger så den er godt innafor rekkevidden for mange.

I oktober ble det solgt ca 27.500 Accord i USA og ca 4.500 3- serie.Totalt solgte BMW litt færre biler i USA, enn Accord alene. Det samlede salget av Honda i USA denne måneden var ca 127.000 biler.

Så av en befolkning på 323 millioner, er det ikke mange som bruker 50.000$ når de kjøper ny bil.

Tesla-salget denne måneden var for øvrig 3450, hvorav 1.000 var light Trucks. Hvilken modell det er, vet jeg ikke. Mulig Model X, er så tung at den regnes som light truck.

Til og med Porsche selger vesentlig flere biler i USA enn Tesla.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35007
22.11.17 12:47

Enda mer PR for Tesla.

Elbiler skal jo ha færre komponenter, færre ting som kan gå i stykker. og mindre servicebehov.

Er det undersøkelsens metoder som bør ettergåes her?

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5464
22.11.17 13:31
FredPerry: Hvis man skal tro denne glitrende analysen syns jeg det er rart at ikke oljefondet har satset alt på Tesla.

De mest garva analytikerne, som tilfeldigvis også har syltet ned sine surt oppsparte midler i TSLA, kravler typisk frem gjennom kommentarfeltet til E24; 

https://e24.no/bil/tesla-motors/bloomberg-tesla-vil-gaa-tom-for-penger-neste-sommer/24193018

Fritt valgt kommentar;

''Dette er så latterlig. Tesla vil gå konkurs forde de går tom for penger? 

De har jo bygget opp infrastrukturen som vil gi dem langsiktig, sikker og stabil inntekt. 
De har brukt pengene de har hentet inn ekstremt godt, som igjen gjør det ekstremt lett for dem å gå ut å hente mer penger. 
Jeg kaster gjerne mer penger etter dem, ingen har forvaltet mine penger bedre en dem.
Det er lett å tenke på firma som General Magic og Enron som lovte og lovte men ikke leverte, og som resultat gikk konkurs. Tesla har faktisk investert pengene de har fått helt genialt.''

Hallelujah.

(Innlegget ble redigert 22.11.17 13:33)

Someone
SomeoneInnlegg: 24399
22.11.17 13:43

Nå handler det mer om at Tesla vil trenge mer penger, enn at de nødvendigvis vil gå konkurs. Ser om det i prinsippet ser ganske likt ut, er resultatet veldig annerledes. Primært er det jo aksjonærene som da vil få sine eierandeler vannet ut og aksjene blir mindre verdt

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17815
22.11.17 13:50
KingsRoad: Hallelujah

Det trengs nok noen halleluja. Tesla sin aksje er priset noe hinsides fornuft.

Tesla er priset som en tek-aksje og ikke som en bilprodusent. De har jo en bilproduksjon som er mikroskop sammenlignet med andre bilprodusenter. Som er priset langt lavere.

Skal Testa levert tall i pluss må de begynne med reklame i skjermene på sine biler. Men det går vel ikke bra før de er selvkjørende. 

Men kanskje en konkurs i Tesla ikke er så dumt. De kan kvitte seg med mye gjeld og starte opp igjen. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35007
22.11.17 18:21

Gå konk og starte opp igjen som 'Nye Tesla Motors'.

(Er det andre enn Kia og Tesla og Mitsubishi som kaller seg 'Motors'?)

 

Skulle de leke med å nærme seg konkurs så er jo både bilbransjen og ikke minst flyselskaper kjent med emnet i statene fra før.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12026
22.11.17 18:25
InternalExile: Men kanskje en konkurs i Tesla ikke er så dumt. De kan kvitte seg med mye gjeld og starte opp igjen.

Det hadde vært moro med en konkurs, selv om de startet opp igjen uten gjeld. Da hadde i hvert fall idiotene som har kjøpt aksjer i verdens mest overprisede selskap fått en smekk.     

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30365
22.11.17 18:54
rosmebraad: (Er det andre enn Kia og Tesla og Mitsubishi som kaller seg 'Motors'?)

Tata kaller seg "motors". Og GM er jo innlysende. 

Jan
JanInnlegg: 4321
22.11.17 19:48
rosmebraad: (Er det andre enn Kia og Tesla og Mitsubishi som kaller seg 'Motors'?)

General

Edit: FP kom meg i forkjøpet. Scrollet ikke langt nok ned på siden

(Innlegget ble redigert 22.11.17 19:53)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15504
22.11.17 22:26
rosmebraad: Enda mer PR for Tesla.
Elbiler skal jo ha færre komponenter, færre ting som kan gå i stykker. og mindre servicebehov.
Er det undersøkelsens metoder som bør ettergåes her?

På elbilforum i tråden - månedsvis ventetid på servicesentrene skriver en "sannheten"

Alt for lite kapasitet vs biler virker det som   

Egentlig ikke, de leverer bare ut så vannvittig mange biler med så mye feil og dette er det SC må bruke tid på å fikse. Dette stjeler all kapasitet, kvalitetssikring er ikke tilstede og det er jo helt merkverdig. Tesla Bergen er en av Europas største verksted, de alene har flere løftebukker enn VW har på sine verksted i Bergen. Og hvem selger flest biler...

 

 

(Innlegget ble redigert 22.11.17 22:27)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35007
22.11.17 22:41

Så verkstedbransjen trenger ikke frykte elbiler med lite behov for verksted?

I opphaussingen snakkes det jo om at der knapt trengs service eller bytte av bremsedeler........ og så er sannheten at biler står i kø for å komme på verksted. 

Skal nok se at verkstedsdrift er et sikkert yrke.

MacanT
MacanTInnlegg: 9502
22.11.17 23:17
rosmebraad: I opphaussingen snakkes det jo om at der knapt trengs service eller bytte av bremsedeler........ og så er sannheten at biler står i kø for å komme på verksted.

Har ikke hørt om noen køer hos BMW eller de andre ikke-amerikanske elbil-produsentene :)

MacanT
MacanTInnlegg: 9502
22.11.17 23:29
nometalhorse: Egentlig ikke, de leverer bare ut så vannvittig mange biler med så mye feil og dette er det SC må bruke tid på å fikse. Dette stjeler all kapasitet, kvalitetssikring er ikke tilstede og det er jo helt merkverdig. Tesla Bergen er en av Europas største verksted, de alene har flere løftebukker enn VW har på sine verksted i Bergen. Og hvem selger flest biler...

Må bli meget kostbart å drive på den måten, i stort sett alle reparasjonene går jo på garantien.

Tesla-Bjørn la nettopp ut en video der han lister opp 24 feil han har hatt på sin 15 måneder gamle Tesla X, er vel snart bare rammen igjen av den opprinnelige bilen :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg