Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
InternalExile
InternalExileInnlegg: 17844
25.11.17 03:50
Iseran2770: Det hadde vært moro med en konkurs, selv om de startet opp igjen uten gjeld. Da hadde i hvert fall idiotene som har kjøpt aksjer i verdens mest overprisede selskap fått en smekk.

Men de lever i en evinnelig tro på selskapet.

Investors don’t seem concerned. Tesla shares rose almost 3 percent to $317.81 Tuesday, giving it a market capitalization of $53 billion. Ford Motor Co. is worth $48 billion.

Dette er jo helt sykt for et firma som knapt klarer presse ut noen hundre biler i uken.

Men nå prises jo Tesla som et teknologiselskap og ikke en bilprodusent. Twitter ser nå endelig ut til å gå i pluss. Det tok lang tid før Google og facebook å tjene penger, så man skal aldri si aldri.

MacanT
MacanTInnlegg: 9649
25.11.17 12:11

Fant en ganske morsom video på YouTube :)

Elon Calling his Sheep to buy his New Toys!

(Innlegget ble redigert 25.11.17 12:14)

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5472
25.11.17 12:48
Windsor: Ja, i motsetning til GM så kan vel ikke Tesla regne med at staten redder dem :)

Ikke? Og hvilken stat?

AS Norge har stimulert til en markant andel av salget til Tesla hittil, gjennom nasjonale støtteordninger vi kjenner alt for godt. Samme gjelder andre markeder, som til eksempel Hong Kong. I USA er det et føderalt skattelette på $ 7.5000 ved nybilkjøp, så bidrar noen stater (CA etc.) med ekstra sukker.

Nevada har bidratt med noe sånt som NOK 10 mrd. i skatteletter ifm. Gigafactory. 

Alt dette før vi bringer grønne sertifikater på banen.

Nevadas innsats alene er mer enn 10 % av den totale kostnaden på å redde GM og Chrysler i farvannet av finanskrisen.

Så kan man jo alltids diskutere hvem som har fått mest hjelp pr. produserte bil / ansatte osv.

Xavi7
Xavi7Innlegg: 428
25.11.17 21:21
nometalhorse: Den frittalende tidligere GM sjefen Bob Lutz spår Tesla er slutt i 2019.

Ja dette eventyret vilta slutt. De store bilprodusentene kommer med bedre løsninger snart og dessuten vil de naive støtteordningene forsvinne.

Windsor
WindsorInnlegg: 6572
25.11.17 21:34
KingsRoad: AS Norge har stimulert til en markant andel av salget til Tesla hittil, gjennom nasjonale støtteordninger vi kjenner alt for godt. Samme gjelder andre markeder, som til eksempel Hong Kong. I USA er det et føderalt skattelette på $ 7.5000 ved nybilkjøp, så bidrar noen stater (CA etc.) med ekstra sukker. Nevada har bidratt med noe sånt som NOK 10 mrd. i skatteletter ifm. Gigafactory.

Dette er jo noe helt annet. De første tingene du ramser opp er ikke støtteordninger spesifikt for Tesla. 

Når det gjelda Gigafactory er heller ikke det en redningsaksjon og det er jo helt normalt i USA at delstatene konkurrerer om å få investeringer.

Redningsaksjonene de store bilprodusentene trengte for snaue ti år siden var av en helt annen karakter.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12446
25.11.17 21:59
Windsor: Dette er jo noe helt annet. De første tingene du ramser opp er ikke støtteordninger spesifikt for Tesla.

Men de slår voldsomt mye hardere ut for Tesla. Momsfritaket representerer 70.000 - 80.000 for en i3 eller eGolf. En gjennomsnittlig Tesla blir sponset med 250.000.

I enkelte andre land får de som kjøper elbil et fast beløp i støtte, ikke fritak for merverdiavgift. Det hadde vært mye mer rettferdig om alle elbiler hadde full moms og ble subsidiert med samme beløp.

 

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17844
25.11.17 22:53
Iseran2770: I enkelte andre land får de som kjøper elbil et fast beløp i støtte, ikke fritak for merverdiavgift. Det hadde vært mye mer rettferdig om alle elbiler hadde full moms og ble subsidiert med samme beløp.

Om man ønsker å subsidiere kjøpet av elbiler, er selvsagt dette den rette veien å gå. Fritaket fort moms, og det på hele bilen og ekstrautstyr grenser til komisk. Jeg kjenner faktisk personer som mener at med et fritak av en avgift, så blir de ikke subsidiert.

MacanT
MacanTInnlegg: 9649
26.11.17 12:28
Iseran2770: I enkelte andre land får de som kjøper elbil et fast beløp i støtte, ikke fritak for merverdiavgift. Det hadde vært mye mer rettferdig om alle elbiler hadde full moms og ble subsidiert med samme beløp.

Det er slik det burde vært gjort i Norge også. Jeg er rimelig sikker på at oppblomstringen av det så kalte elbilhatet i stort sett kunne vært unngått hvis man hadde gjort det på den måten. Det er fullt momsfritak for millionbilene som irriterer folk flest, ikke nøkterne biler som for eksempel i3, Leaf og e-Golf.

Når jeg lufter slike tanker på elbilforumet blir jeg som forventet hudflettet av Teslamenigheten :)

(Innlegget ble redigert 26.11.17 12:28)

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30396
29.11.17 22:37

Reuters melder om at 9 av 10 Teslaer må få feil utbedret etter at de er ferdig produsert før de blir sendt ut til kundene. Dette ifølge fabrikkens egne ansatte. 

(Innlegget ble redigert 29.11.17 22:37)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35062
29.11.17 23:19

Man vil vel ikke være den ene av de ti kundene som A/ Er så heldig å få levert en bil og B/ blir en ordentlig odde mann ut ved å ha den tiende bilen som ikke er fikset på før levering.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35062
29.11.17 23:26

Litt OT så er der mange påstander om hvor skrøpelige div. amerikanske biler er........ vi har jo vært inne på ar Caprice Classic mfl. skulle være meget slitesterke i yrkesbruk. 

Så man kan ihvertfall ikke komme med generelle påstander om at amerikanske biler holder høy kvalitet. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35062
29.11.17 23:36

Som der står i artikkelen FP linker til fra Reuters, så forestiller man seg at der er strenge krav til gjennomført kvalitet i 'luksussegmentet' der (enkelte) hevder at batteribilene befinner seg: 

"......The overall quality of Tesla vehicles, it concluded, was “not competitive” within the luxury segment, lacking “precision and attention to detail.”......."

 

 

(Innlegget ble redigert 29.11.17 23:36)

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5472
03.12.17 09:18
Windsor: Dette er jo noe helt annet. De første tingene du ramser opp er ikke støtteordninger spesifikt for Tesla.  Når det gjelda Gigafactory er heller ikke det en redningsaksjon og det er jo helt normalt i USA at delstatene konkurrerer om å få investeringer. Redningsaksjonene de store bilprodusentene trengte for snaue ti år siden var av en helt annen karakter.

Selvsagt er det forskjell på Chapter 11 og en føderal kapitalinjeksjon, kontra redusert skatt/mva. hos produsent/kjøper.

Likheten er en massiv, offentlig støtte til en bedrift som behøver økonomisk pustehjelp.

En sentral ulikhet er at Tesla mottar denne ekstreme støtten før de har solgt et nevneverdig antall biler.

Hovedforskjellen er kanskje at redningen først og fremst begunstiger aksjonærene i Teslas tilfelle (og den enkelte bileier), mens det offentlige og de enkelte ansatte er aktørene som tjente mest på redningspakken til GM og Chrysler (aksjonærene satt igjen med smuler).

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5472
03.12.17 09:36
MacanT: Det er slik det burde vært gjort i Norge også. Jeg er rimelig sikker på at oppblomstringen av det så kalte elbilhatet i stort sett kunne vært unngått hvis man hadde gjort det på den måten. Det er fullt momsfritak for millionbilene som irriterer folk flest, ikke nøkterne biler som for eksempel i3, Leaf og e-Golf. Når jeg lufter slike tanker på elbilforumet blir jeg som forventet hudflettet av Teslamenigheten :)

Elbilhat er noe menigheten har funnet på.

Realiteten er at mange synes at den ekstremt kostbare symbolpolitikken, som ikke ser ut til å ha et tydelig mål hva gjelder antall solgte biler / redusert CO2, er det glade vanvidd. Den ser heller ikke til å ha bred støtte hos folket, men blir presset gjennom av minoritetspartier og brukt som billige, politiske poeng (jf. statsbudsjettet og bløffen om at flakene på 2,5 tonn måtte ut med noen titusener i avgifter). Atpåtil har den ført til en økning i personbiltrafikken, hvor folk har hoppet av bussen (og sykkelen i ekstreme tilfeller) for å frakte matpakka si i bilen, bompengefritt.

Legg gjerne til at lufta i de fleste bykjerner er mer enn god nok på de dagene hvor folk ikke fyrer i vedovnen sin.

Jeg forstår veldig godt de som benytter seg av gavepakken fra det offentlige. Men idiotpolitikken blir man påminnet om hver gang man ser en Tesla med avgiftsfrie skinnseter og piggdekk. Så to Model X stå parkert utenfor en filial av Privatmegleren her forleden, og trakk strøm fra det som så ut til å være ansattparkeringen. Da slo tanken meg igjen.

Det blir ikke bedre av at vi til stadighet kjører rundt på krøtterstier i sentrale deler av veinettet, hvor den lave veistandarden bidrar til at menneskeliv går tapt.

At noen er såpass sveiseblinde at de tror det eksisterer et generelt hat mot relativt stillegående, eksosfrie biler er utrolig. Politikken som avler frem disse bilene før de er kommersialiserbare derimot...

Gleder meg samtidig til den dagen at flesteparten av brød&smør-bilene og bussene er elektriske, men håper ikke dette vil være et resultat av en økt forfordeling av produktene før de er gangbare i markedet.

(Innlegget ble redigert 03.12.17 09:42)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35062
03.12.17 16:53

Sånn saklig sett er det jo på steder som Norge/Vestlandet fornuft i å drive transport med regn/snøfall heller enn å brenne opp berdi full olje, som fremtiden trenger til plast, kjemikalier m.m. Dette står også i Teslas informasjonsmateriell.

 

Derimot er mye av 'hverdagen' med elbildebatt i Norge en stor taxfreekrangel, som ikke har noe med miljø,,ressursbruk eller teknologi å gjøre. Snarere er det mat til dem som trenger noe å krangle om, som trenger en skanse å stå på.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15589
05.12.17 21:59

Fatih Biurol, leder for Det internasjonale energibyrået (IEA) slår el-bil fantastene i hodet med sin nye rapport som ble lagt frem nå.

Elbiler vil ikke redde klimaet. Det er fullstendig feil.
- Jeg vet ikke hvordan dette inntrykket har oppstått, men det stemmer i alle fall ikke. 

I rapporten anslår byrået at elbiler riktignok vil ha en enorm vekst i årene fremover, fra to millioner biler i dag til 300 millioner biler i 2040.

Likevel vil effekten på de samlede klimautslippene være nesten ubetydelig.

- Å gå fra 2 til 300 millioner elbiler vil påvirke de globale kilmautslippene med mindre enn én prosent.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30396
08.12.17 19:23

Chris Harris tester P100D

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30396
12.12.17 02:39

Dørhåndtak på Model S prøver å kappe hånda av middels kjent youtuber. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35062
12.12.17 07:32

Er de håndtakene oppvarmet? Eller klarer de å presse seg ut når det er kulde og frosset?

fcuk
fcukInnlegg: 15316
13.12.17 06:48
rosmebraad: Er de håndtakene oppvarmet? Eller klarer de å presse seg ut når det er kulde og frosset?

Nei, men jeg har sett bilde av at de har slått seg gjennom et tjukt islag, typ underkjølt regn. Når de fungerer, så fungerer de.

Mitt håndtak på førerdøren er på vei til å si takk for seg. I helgen etter en bilvask så ville det ikke presentere seg. Har en løsning med en kile på plass skulle det skje igjen. Nytt håndtak er på vei.

De skulle designet dem til å ha en manuell "trykk in, sprett ut" funksjon i stedet for å være helt avhengig av at motorene fungerer. Det er en definitiv svakhet som ikke tar hensyn til at de ikke er særlig holdbare ;)

Men det er vel det man får for å ha en bil designet av folk som kan gå i shorts året rundt.

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4317
13.12.17 19:57
FredPerry: Dørhåndtak på Model S prøver å kappe hånda av middels kjent youtuber.

It's not a bug.... It's a feature :)

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30396
14.12.17 20:34

Teslabjørn og hans Model X leker rævkrok med en Landcruiser. Ikke nødvendigvis så overraskende at bilen som veier 400 kilo mer, har bredere dekk og nesten fire ganger mer hestekrefter vinner

Jan
JanInnlegg: 4394
14.12.17 20:47

Jeg hentet en kunde hos Tesla i Bergen i dag. Det som slo meg, var at minst 10% av byens Teslabestand stod parkert med et tynt lag snø utenfor.

Antagelig stod de der i påvente av fiks.

shagalott
shagalottInnlegg: 4300
14.12.17 21:25
Jan: Jeg hentet en kunde hos Tesla i Bergen i dag. Det som slo meg, var at minst 10% av byens Teslabestand stod parkert med et tynt lag snø utenfor.
Antagelig stod de der i påvente av fiks.

Hvor mange var det ? 

Er vel i hvert fall 1500-2000 Tesla som har Bergen som sitt servicepunkt, så da stod det altså 150-200 Tesla utenfor?

Og hadde alle skilt på? Eller kan det tenkes at det stod en del nye biler der som venter på skilt, Tesla leverer biler så det ljomer etter i november og hittil i desember. Så du etter om det var en grunn, eller var det fordommene dine som slo inn ? 

 

shagalott
shagalottInnlegg: 4300
14.12.17 21:34

BTW, greit nok at man ikke liker et bilmerke, men slike ting blir for teit. Når modell X måtte tilbakekalles på grunn av feil med festet til de bakerste setene, så var det morsomt å skrive om at sånn går det når man skal leke å lage bil. Men når Audi måtte tilbakekalle nye Q7 med akkurat samme feil, så var det ingen som skrev noe morsomt om det her inne. At VAG har produksjonproblemer med Kodiaq (som jo er en enkel bil, laget at hyllevare) eller Q5 så er det ingen som skriver noe fælt om det, men har Tesla problemer så sitter haterne å onanerer i glede mens de skriver morsomme innlegg om amatørene i Tesla. 

Og nå denne uka, VAG må stoppe produksjonen av Transporter og tilbakekalle 3 års produksjon av Tuareg på grunn av juks og feil på utslipp, ingen som skriver sarkastiske innlegg om VAG, men å skrive slike teite innlegg om Tesla som det Jan her klarer, det er gull for VAG gutta her inne. 

Artig er det ikke? Håper dere koser dere, mens dere autofile VAG gutta suser rundt i deres svarte undermotoriserte Golf eller Octavia som det går 123 av på dusinet, mens dere drømmer om en bil dere aldri får råd til. 

Jan
JanInnlegg: 4394
14.12.17 21:56
shagalott: Hvor mange var det ?  Er vel i hvert fall 1500-2000 Tesla som har Bergen som sitt servicepunkt, så da stod det altså 150-200 Tesla utenfor?

Jeg telte ikke nøyaktig, men det var et påfallende høyt antall som stod med skilt på utenfor. I tillegg stod det en haug med biler på en parkeringsplass nedenfor. Det stod også en god del biler på en tomt ved bybanedepotet en liten km unna.

Uansett er det ingen tvil om at det stod flere Teslaer her, enn det står VW, Skoda og Audi utenfor Møllers 6 anlegg i byen til sammen.

Med tanke på at de bare har vært i salg i 4-5 år, var det alvorlig mange biler som så ut som de trengte hjelp.

Jan
JanInnlegg: 4394
14.12.17 22:18
shagalott: men har Tesla problemer så sitter haterne å onanerer i glede mens de skriver morsomme innlegg om amatørene i Tesla.

Egentlig er slike innlegg så usaklige at de ikke fortjener å bli besvart. Kanskje du burde skifte nick til wanckalott.

Mine seksuelle preferanser dreier seg ikke om biler. Jeg kjenner ingen som helst kribling i underlivet når jeg leser om biler. 

Uansett kan det ikke herske noen som helst tvil om at Tesla har hatt visse problemer med byggekvaliteten på bilene sine.

Feil og mangel tråden på Model S på elbilforum er nå oppe i 214 sider.

Det handler ikke om hat eller kjærlighet, men evne til å se nøkternt på et produkt, der kjøperne har blitt brukt som testførere. Når enkelte av dem i tillegg fremstår som frelste og tilbedere av Elon Musk, er det ikke så rart at vi som ikke er overbevist om Teslas fortreffelighet, gjør litt narr av dem.

At Tesla i bilsammenheng er amatører, er ikke så rart. Mange av de andre bilprodusentene har 100 års forsprang.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12446
14.12.17 22:29
shagalott: Artig er det ikke? Håper dere koser dere, mens dere autofile VAG gutta suser rundt i deres svarte undermotoriserte Golf eller Octavia som det går 123 av på dusinet, mens dere drømmer om en bil dere aldri får råd til.

Har hele verden gått deg imot i dag. Det var kjedelig, kanskje vil du se litt lysere på tilværelsen etter en god natts søvn.

Jeg forstår at det kan rakne når noen kritiserer menigheten. 

Jan
JanInnlegg: 4394
14.12.17 22:52
shagalott: Artig er det ikke? Håper dere koser dere, mens dere autofile VAG gutta suser rundt i deres svarte undermotoriserte Golf eller Octavia som det går 123 av på dusinet, mens dere drømmer om en bil dere aldri får råd til.

Å drømme, er heldigvis gratis. Jeg kan ikke se noe galt med det.

Man får kose seg med den bilen man ser seg råd til. Det utelukker ikke at man har meninger om andre og dyrere biler, enten det gjelder Tesla eller andre merker.

shagalott
shagalottInnlegg: 4300
14.12.17 23:47

Påfallende mange som stod med skilt ja, det slo det ikke at dette er nye biler som Tesla registrerer for tiden?

Du tenkte med en gang at nå står Tesla gjengen i kø for å komme på verksted.. sier jo litt..

Og siden du ikke telte så kan jeg opplyse deg om at Tesla registrerer biler så det suser etter i disse dager, så det kan jo være biler på tur ut til kunde. Men det falt deg ikke inn å tenke på. Fortsetter de i samme farta ut desember så er det fullt mulig at de blir nummer 1 både på merke og modell.

 

Hadde det stått "påfallende" mange biler utenfor VAG i Bergen hadde du da tenkt at nå skal de inn på verksted? 

Dette er et godt bevis på at man ser det man ønsker å se. I ditt tilfelle Tesla er med havari i kø for verksted time. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg