Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Biljakt og testresultater 2014

NYTT TEMA
Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3388
22.01.17 12:37

Har prøvekjørt A-klasse og CLA ja. Men ikke GLA. Riktignok med 180 bensin og 200 bensin. 45 AMG er sannsynligvis noe helt annet kjøreopplevelsesmessig.

Bakseteplass er det ikke så ofte jeg tester, men akkurat det er nokså trangt i både A-klasse og CLA. Inntrykket mitt er at Golf er et hakk større slik sett. Dette er det jo heldigvis lett for deg å prøve hos en hvilken som helst forhandler som har en slik bil for salg.

CLA 45 AMG er et veldig kult valg. En hardcore gateracer vil jeg tippe.

(Innlegget ble redigert 22.01.17 12:40)

waingro
waingroInnlegg: 1213
22.01.17 12:39

Jeg lurer på baksetet i A-klassen. Er det høyt nok og bra nok plass til folk på 175-180?

Der jeg var hadde de ikke A-klassen inne. Baksetet på GLA'en (200d i utstillingen) var helt kurant, men jeg lurer på komforten. CLA'en er jo notorisk humpete, i alle fall 45 AMG. 

(Innlegget ble redigert 22.01.17 12:41)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3388
22.01.17 12:40

Det husker jeg ikke. Jeg er 184 og synes det er litt trangt bak i de bilene. Synes å huske at A-klasse har litt bedre takhøyde i baksetet enn CLA pga designet.

Alle A-klasse og CLA er relativt faste i fjæringen og ikke spesielt komfortinnrettede. Til gjengjeld oppleves de som sporty. Tipper 45 AMG er på grensen til for stiv om du liker litt komfort. Liker forresten ikke automatgirkassen i de svakt motoriserte. Den er for treg. Tror AMG har en annen sportsligere girkasse. 

De med 200 bensin og oppover har forresten smell i pottene ved giring i sportsmodus. Det har ikke de svakere 180 og 160 bensin. 250 leveres med sportseksos og AMG har visst nokså tøff 4-sylindret lyd uten at jeg har hørt denne selv.

(Innlegget ble redigert 22.01.17 12:46)

waingro
waingroInnlegg: 1213
22.01.17 12:46

Taket på CLA skrår ned slik at jeg med mine 185 tar borti akkurat. Jeg må bøye hodet litt. Når jeg kjører setet bak til å få plass til bena blir det trangt baki der, men det går nok en koreaner eller to i baksetene. 

waingro
waingroInnlegg: 1213
22.01.17 12:48
Kompressor-V8: De med 200 bensin og oppover har forresten smell i pottene ved giring i sportsmodus. De har ikke 180 og 160 bensin. 250 leveres med sportseksos og AMG har visst nokså tøff 4-sylindret lyd uten at jeg har hørt denne selv.

Det er et utrolig leven i pottene på 45 AMG, men du bør ha AMG Performance Exhaust for å ta det helt ut. Setter du bilen i "comfort mode" vil smellene være lavere og forekomme sjeldnere, hvis man er opptatt av sånt.

Standard er AMG Sport Exhaust og jeg tror mange som har bestilt borti her har oversett denne lille greia (kosta bare 400 USD den gang ekstra), på de tre bilene jeg har sett på har alle Sport Exhaust.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3388
08.02.17 08:28

For å forklare hvor vanskelig det kan være å sette riktige karakterer på en kjøreopplevelse må jeg meddele følgende.

Da jeg hadde nettopp solgt Panameraen prøvde jeg en BMW f10 523i som så veldig fin ut med EDC og opplevde følgende: bilen var minst like stillegående (selv med piggdekk) som Panameraen, mer komfortabel, bedre seter (komfortseter) og hadde bedre musikklydanlegg (HIFI loudspeakers vs Bose + i Panamera).

Så ender jeg opp med å kjøpe en 750xi som jeg ikke prøvekjørte først og tenker når jeg kjører den litt og blir vant med den at den er voldsomt grom å kjøre, men ikke så mye grommere enn 523i'en jeg prøvde. Så prøvekjører jeg den samme 523i igjen nå nylig etter å ha blitt vant til 750xi. Da er forskjellene fra 7 til 5 plutselig veldig store, f eks på støydemping. Motormessig holder jeg utenfor da forskjellene er store, men ved vanlig kjøring oppleves de gromme begge to. Overraskende mye hjulstøy fra 523i F10 etter å ha blitt vant med 750 F01. I tillegg er plassforskjellen inne i bilen ganske forskjellig. Når du kommer fra 750 kjennes 5-serien relativt liten og nett ut.

5-serien er dessuten bittelitt stivere i EDC-fjæringen over store humper, men det er bare hårfint og over små humper kan den faktisk oppleves hårfint bedre. Tror systemet er ganske likt bare med kortere akselavstand. Den kjennes mer agil enn 750 og er en anelse tyngre på rattet. Musikkanlegget Hifi professional er ikke bedre enn HIFI loudspeakers, kanskje snarere tvert i mot. Men begge er så gode at de er bedre enn Bose + i Panamera, hvilket var et meget godt musikkanlegg.

523i ble opplevd som fantastisk å kjøre komfortmessig når man kom fra Panamera. Men litt støyende når man kommer fra 7-serie. 750xi og 523i har i denne tetstriden fått relativt like poengsummer for støydemping og komfort, men forskjellen på støydemping kan faktisk være så mye som 1-2 poeng. Jeg tror opplevelsen av en bil kommer veldig an på hva du er vant med å kjøre når du prøvekjører og hvilken bil du sammenligner med. Jeg ble selv overrasket over hvor forskjellig den samme gode bilen kunne kjennes, selv om jeg fortsatt liker 5-serie f10 meget godt og like gjerne kunne hatt en 523i til daglig bruk.

Det jeg er spent på nå er hvordan en w222 S 500 vil kjennes etter å ha blitt vant med BMW 750xi.

PS: har nylig prøvekjørt en E 220d stasjonsvogn S213 også. Forferdelig å kjøre en støyende dieselmotor igjen, startet den opp kald, men fy flate, den nye teknikken har ikke hjulpet og selv MB's nyeste dieselfirer høres nesten like ille ut som for ti år siden. Fin komfort, me bare middels bra pga mangel på luftfjærer (var dynamic select) og avantgarde. Fin styrefølelse og stillegående nesten som en 7-serie bortsett fra motoren. Doble vinduer demper vindstøy og hjulstøy var godt dempet. Greie seter, men ikke førsteklasses. Flott bil, men må nok ha luftfjæring og bensinsekser for å bli en skikkelig grom kjøreopplevelse.

(Innlegget ble redigert 08.02.17 08:41)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3388
19.05.17 08:44

Prøvekjørt: Splitter nye Tesla Model S facelift P100D med 21" og luftfjærer.

Fjæringskomfort 9 Mye bedre enn forrige generasjon, men fortsatt en del stivere enn flyvende teppe-flyten i f eks spesielt superkomfortable S-klasse og kanskje litt 7-serie. Meget bra i normal setting. På grensen til usportslig og meget perfekt, minner om en forbedret utgave av Panamera forrige generasjon fjæringsmessig. Dette er absolutt godkjent i en sedan med sportslig uttrykk.

Støydemping 9 - bra støydempet. Har kjørt Model S før og siden jeg er vant ti 7-serie forventet jeg ikke det helt store med 21". Likevel er den nå meget stillegående på nivå med f eks f10 5-serie, og roligere enn forrige Panamera så dette er jo veldig godkjent også nå. Det er likevel litt igjen til w222 s-klasse, men dette er virkelig bra. Merker omtrent ikke forskjell på 60 og 140. En del bedre enn forgjengeren som hadde høyere hjulstøynivå og den gamle romlet mer på dårlige veier.

Styrefølelse: 9 kvikk og god. Bedre enn før. Retningstabil og fin, mer enn den gamle. Litt "elektrisk" og mer moderne. Litt Mercedes-aktig sportslighet i styringen kanskje. Jeg liker styringen i Model S godt.

Kjøreegenskaper/livlighet 10 veldig hendig og sporty for så stor bil å være. Enormt veigrep som ikke blir satt ut av ekstreme ytelser. Testet ikke skikkelig sportslig kjøring skal sies.

Motorlyd 0 litt rart med helt fraværende motorlyd og man hører så vidt et svoooosj ved heftig pådrag. Det er kanskje fair å skrive 5 poeng, men gjør det samme her så det blir likt mellom elbilene. Det er jo faktisk ikke motorlyd.

Ytelse 12 soleklart raskeste bil jeg har kjørt noensinne, helt utrolig raskt!! 997 turbo, mclaren MP4, Ferrari 458, nye Panamera turbo, s 63 AMG og andre meget raske biler kan ikke måle seg med dette draget. Det gir en berusende følelse, men også en litt skremmende følelse. Når 4 hjul spinner under aks skjønner man at veigrepet snart ikke kan gi verden mer akselerasjon enn dette. Dette er garantert en av de letteste bilene å miste lappen i. Å kjøre i 140 er som å kjøre i 50 med en golf. Godstogfølelse, sportsfølelse og vanvittige ytelser med direkte respons er (dessverre?) helt overlegent. 

Seter: 8.5 gode seter nå, men fortsatt litt å gå til de beste. Sitteputen kan ikke trekkes frem under knærne og de virker litt smalere enn f eks 7-serie komfortseter. Men nå er setene myke og gode å sitte i. Godkjent for min del.

Min mening om designet: 8.5 -flott design med den nye fronten, mer linjelekker og tøffere. Synes ikke den er verdens lekreste, selv om den er veldig fin. 

Kvalitetsfølelse: 8.5 kjennes ikke super-solid ut overalt, men et godt hakk opp fra pre-facelift. Alcantara på dashbord og et godt ratt å holde i gjør mye. Men plast nedover dørene slik som på jaguar f-pace trekker ned inntrykket litt. Dørhåndtakene er også litt bling og virker ikke så solid som de beste gutta i klassen. Den leveres ikke med softclose-dører. Forøvrig deler fra Mercedes gjør at jeg føler meg "hjemme".

 

Konklusjon:

Å prøvekjøre en Model S P100D med åpent sinn (der man ikke har elbilfobi) gav en meget god opplevelse. Overraskende nok fikk jeg lyst på en. Den har en del i råder hvor den ikke når opp til de beste. F eks er den ikke i nærheten av en w222 S 500 på komfort og støydemping selv om den er mer enn god nok, den er heller ikke så rå og sportslig som en skikkelig 991 4 s, men likevel ganske så sportslig og rå i vanlige hastigheter. Men et sted er det ingen som holder følge: aksellerasjon. Den troner på toppen, er nesten sikker på at ingen holder følge! Den er såååå rask. 1/4 milen på 10.5 er sykt og det oppleves som helt utrolig mye ytelser i vanlig norsk trafikk. Hadde klart meg med en 90d og 0-100 på 4,4 sek, men hvorfor skal man ikke ha den beste? Vel prisen er 1,350-1,4, det er den ikke verdt. En 90d koster ferdig spekket 950-1 mill. Fortsatt mye penger, men i elbil-landet Norge kan den være verdt det. Å kjøre verdens raskeste bil gratis rundt overalt i alle bommer i Norge og i kollektivfeltet og bare kunne parkere der man vil etc er jo bare helt sprøtt. Model S har blitt en så god bil nå og jeg har blitt såpass åpen for elbil at jeg muligens vil vurdere å kjøpe en. Vi får se. :-)

 

 

Totale test-poeng rangering:

MB S 500 4-Matic w222 - 87 poeng

MB S 63 AMG 2015 coupe 4wd - 85,5 poeng

Panamera turbo 2017 - 85 poeng

Porsche Panamera GTS 2013 mod - 80 poeng
Porsche Panamera Turbo 2010 mod - 78 poeng

Porsche 911 991 2013 Carrera 4S - 78 poeng

BMW 750xi 2012 - 77,5 poeng


BMW 640i Gran Coupe 2012 mod - 76,5 poeng
Jaguar XJ 3.0 awd 2013 mod - 76,5 poeng

MB SL 350 2013 - 76,5 poeng
(Jaguar XKR cab: - 76 poeng)

MB CLS 63 AMG 2013 525hk RWD - 75,5 poeng

Tesla Model S facelift 2017 P100D - 74,5 poeng

Porsche Cayenne Hybrid 2016 - 74 poeng

Porsche Macan diesel 2016 - 71,5 poeng
BMW 523ia 2010 mod - 71,5 poeng
Audi S7 2013 - 70 poeng
BMW 325ia xDrive coupe 2007: 68,5 poeng
Jaguar XJ8 4.2 2004 - 68,5 poeng
MB CLS 350 cdi 4m airmatic 2012 mod - 68 poeng
MB S 320 cdi 4m 2008 mod - 68 poeng

MB C350 E plug in stasjonsvogn airmatic 2016: 66,5 poeng

BMW X5 40e (hybrid) 2016 - 66.5 poeng

Jaguar XF 2016 20d - 66,5 poeng

BMW 420da coupe M-pakke 2014 mod - 66,5 poeng
Audi A6 Allroad 3.0 204hk 2014 mod - 65,5 poeng
Jaguar XJ8 4.0 Sovereign 1998: 65 poeng
RR sport 211 hk HSE Dynamic 2014 - 64 poeng
RR ekte 258hk Vouge 2013 - 64 poeng
(BMW X3 facelift 2.0i 2015 M-pakke EDC: 63.5 poeng)
Lexus IS 300 h 2014 mod - 62,5 poeng
BMW X3 2.0d facelift EDC 2015 mod - 62 poeng
MB C 180 bensin 2014 mod AMG, airmatic - 62 poeng
BMW X5 2014 3.0 D M-pakke: 61,5 poeng
Tesla Model S P85 D 700hk 2015 mod: 61 poeng
Test: MB GLC 220 cdi 4matic 2016: 59.5 poeng
(MB E 200 cab: - 59,5 poeng)
MB GLK 220 cdi AMG 2014 demobil - 59 poeng
BMW X3 2.0i xdrive automat 2013 M-pakke - 59 poeng
BMW X5 4,8ia 2007 mod - 58,5 poeng
Range Rover sport TDv6 3.0 292hk 2014 - 58,5 poeng
Range Rover Evoque 2,2 diesel automat 2014 - 58 poeng 

Lotus Elise 1.8 97 modell - 57,5 poeng
MB CLA 180 manuell AMG 2014 mod - 56,5 poeng

VW Egolf: - 56 poeng
MB C 220 cdi T 4matic (lånebil) 2014 - 56 poeng
Lexus GS 300h F sport 2014 - 56 poeng
(BMW X3 2.5ia: - 52.5 poeng) 

BMW i3: - 52 poeng
Mini Paceman Cooper S (og Countryman): 51 poeng
Tesla Model S 60 kw - 51 poeng
Volvo XC60 2,4 D med comfortfjæring dieselfemmer 2014 mod - 49,5 poeng
Citroen C5 2.0 hdi stv hydractive - 43 poeng

(Innlegget ble redigert 19.05.17 08:49)

Ribba
RibbaInnlegg: 34075
19.05.17 10:35
Kompressor-V8: Støydemping 9 - bra støydempet. Har kjørt Model S før og siden jeg er vant ti 7-serie forventet jeg ikke det helt store med 21". Likevel er den nå meget stillegående på nivå med f eks f10 5-serie, og roligere enn forrige Panamera så dette er jo veldig godkjent også nå. D

Så en Ford Focus mk.3 er altså bedre støydempet enn en F10?

Nice to know.

m-sport
m-sportInnlegg: 1631
19.05.17 14:38
Kompressor-V8: Å prøvekjøre en Model S P100D med åpent sinn (der man ikke har elbilfobi) gav en meget god opplevelse.

Det skifter fort. Med en gang en bil blir aktuell for deg så vrir og vender du på det slik at den kommer godt ut av testskjemaet. Er overhodet ikke enig i konklusjonen bortsett fra at den er farlig rask. Både på støy, kvalitetsfølelse og kjøreegenskaper så står den relativt langt fra en bil som f.eks Panamera. 

(Innlegget ble redigert 19.05.17 14:38)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3388
19.05.17 17:23

Jeg prøvekjørte først en nylig, deretter ble jeg faktisk interessert. Jeg har jo hatt Panamera GTS og ikke likt Model S noe særlig tidligere. Har prøvd 2015 p85d med luftfjærer, velutstyrt 2013 p85plus og enkel 2013 60 rwd. Synes de jeg har prøvd har vært skranglete, for stive i fjærene, for lite premium og for dårlige seter. I tillegg for mye hjulstøy. Alt dette virker å være signifikant rettet opp i 2017 p100d. Og man forandrer seg jo litt også og retter seg etter tiden vi kommer inn i, jeg ser frem til fremtidens elbiler og elsker fortsatt V8 og bensinmotorer. For min del går det fint an å ha to tanker i hodet på en gang og å like begge deler. Det kommer mye spennende fremover på elbilfronten (og annet) som er mye mer spennende enn en Tesla selv om Model S nå er en brukbart god bil. Model S er derimot langt fra verdens beste bil, men den har blitt mye bedre i faceliften etter min mening.

Ikke sikkert den er aktuell for meg. Men den er helt sprøtt rask. Usikker på om man har gitt full gass i en p100d om man hevder noe annet. Den var betydelig raskere enn den allerede sprøtt kjappe nyeste Panamera turbo.

Enig i at andre biler er bedre på detaljer og finish. Men kjøreopplevelsen i nye p100d var for første gang meget tiltalende. De andre jeg har kjørt har bare vært feil på flere måter.

(Innlegget ble redigert 19.05.17 17:28)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3388
19.05.17 17:58

PS: ser nå at jeg leste feil hva du skrev om ytelser, m-sport. Da er vi i det minste enige i om at den er farlig sprek. :-)

Når det gjelder sammenligning av fjæring og støy med Panamera kommer det an på om vi mener den nye eller den utgåtte. Den nye Panamera er mer stillegående og mer komfortabel og i tillegg mer sportslig. Mens den gamle var mer sportslig, men ikke mer komfortabel og støyen fra hjulhusene i min GTS var høyere enn denne p100d.

For å gjenta meg selv: P100d er ikke helt sykt rått som bil utover helt vill aks, men en god småkjedelig påkostet 5-serie-aktig bilopplevelse med smart karosserideler vil jeg nok påstå at den minner om. Og med en utrolig drivlinje (hvis den holder da hehe). Sjelden jeg blir blasert av ytelser, men her ble jeg sjokkert. Første gang madammen sa: du får ikke kjøpe en så rask utgave for da er jeg redd hele tiden, også når du er ute og kjører uten meg...

Bilen er faktisk en fantastisk god bruksbil om man skal ha elbil. Og pr i dag i grunnen den eneste av sitt slag. Men en spesielt entusiastisk bil er det nok ikke. Ved siden av en elbil vil i alle fall jeg være avhengig av å ha bensinbil-alternativ med motorlyd å kunne bruke til kos.

(Innlegget ble redigert 19.05.17 18:08)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11138
19.05.17 17:59
m-sport: Både på støy, kvalitetsfølelse og kjøreegenskaper så står den relativt langt fra en bil som f.eks Panamera.

Poengene for kjøreegenskaper/livlighet er jeg prinsippielt uenig i. Man kan ikke gi poeng basert på at den er bra til å veie 2,5 tonn.

Dem må være en mer felles definisjon på hva som er gode kjøreegenskaper. Når Tesla og Ferrari ender på samme poengsum er poengene null verdt.   

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3388
19.05.17 18:10

Når det gjelder kjøreegenskaper/livlighet er det kun basert på hvor livlig jeg oppfatter bilen i det jeg kaster den inn i svinger og gasser på ut igjen. Man blir vel også ofte påvirket sv styrefølelsen også og veigrepet på dette punktet.

ferrek
ferrekInnlegg: 15484
19.05.17 18:33

Luftet Jaguaren nedover Vestfold i dag, Kompen?

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3388
19.05.17 19:29

Nei, det må ha vært noen andre. Hvilken farge?

ferrek
ferrekInnlegg: 15484
19.05.17 20:56

Sort. 

Klikk for å gå tilbake til toppen