Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Leiebiltråden - hva bestilte du og hva fikk du?

NYTT TEMA
Burkar
BurkarInnlegg: 8349
13.07.14 22:13

Her er en tråd hvor vi kan dele litt erfaringer med leiebilselskapene. 

Hvilket selskap, hvor plukket du opp bilen, hvilken klasse ble bestilt og hva slags bil fikk du utlevert?

Jeg plukket opp en bil fra Sixt ved flyplassen i Nice for en uke siden. Hadde bestilt SDMR, som Sixt kaller det, men fikk en liten oppgradering og kjører nå rundt i en F31 318d med xDrive og M-pakke. Bra utstyrt bil, med navi, panoramatak, ryggekamera. Absolutt en bra feriebil, og mye bedre enn hva jeg hadde forventet å få utlevert. 

Liker kjøreegenskapene på svingete Provence-veier veldig godt, men motoren er bråkete og oppleves som litt kortpustet. På langkjøring funker den prima, bra støynivå og gode seter. Et minus er effekten av klimaanlegget, synes ikke det kjøler bra nok. Er det en BMW-greie?

Burkar
13.07.14 22:26

Neste bestilte leiebil for meg er i september, da fra Malpensa-flyplassen. Valgte Sixt da også, men nøyer meg med en EDMR. Bileksemplene der er Lancia Ypsilon, Fiat Punto, Fiat Panda 4x4, Opel Corsa.

vossen
vossenInnlegg: 1035
14.07.14 00:57

Kan jo kanskje dele litt andre erfaringer rundt dette med leiebil. Sikkert fin informasjon å ta med seg for andre. 

Kan jo spørre deg først Burkar -

Hva velger du av forsikringer.

Har du et avslappet forhold til skader - evt hatt noen uenigheter rundt dette ved tilbakelevering av bil.

Burkar
14.07.14 08:08

Jeg velger vanligvis de vanlige forsikringene, med egenandel rundt 1000 - 1500 euro. De ekstra forsikringene der man reduserer eller eliminerer egenandel synes jeg pleier å være uforholdsmessige dyre.

m-sport
m-sportInnlegg: 1706
14.07.14 09:19

Jeg velger aldri forsikringer og har heller aldri havnet i noe trøbbel pga dette, på tross av at jeg har leid bil 8-10 ganger i året de siste årene. 

veegee
veegeeInnlegg: 4159
14.07.14 11:53

2010 Opel Astra 1,6 stålcab hos " en på hjørnet " i på Kreta. 80eur for ett døgn, flott med cab for familien i de høye fjellpassene der. Utrolig bratte og svingete veier!

25.000 km på telleren men den virket litt sliten allerede.

De hadde også -13 A3 og Beetle 1,2tsi cab til 139eur, men følte ikke det var verdt det.

(Innlegget ble redigert 14.07.14 12:04)

sabre2
sabre2Innlegg: 12799
14.07.14 12:33

Bestilte liten Mazda el hos Hertz på MCO, og fikk Corvette til samme pris.

Ellers er min erfaring at jeg omtrent annenhver gang får oppgradering i USA. Og når en leier med kort fra 365 er det ned mot halv pris, og det med LDW forsikring til over 20$ pr dag inkludert.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34725
14.07.14 13:31
m-sport: Jeg velger aldri forsikringer og har heller aldri havnet i noe trøbbel pga dette, på tross av at jeg har leid bil 8-10 ganger i året de siste årene.

Jeg leide bil hos Hertz i Bergen og måtte ut med 6000,- for en "skade". En stripe som var så liten at den ikke viste igjen på bilder.

Jeg kontaktet bilutleieforening og lignende, men det var visst slik at man måtte ut med beløpet. Selv om der ikke forelå kvittering for reparasjon av "skaden". Hva om nestemann riper opp samme sted mer eller mindre, og så fakturerer de på nytt, og foretar én reparasjon på flere "skader"? Da snakker man butikk.

En annen gang leide jeg samme sted, og måtte betale rundt 5000 for en varebil i to dager, en bil hvis display skrek etter service. Jeg sa fra om dette, men da mente de bak skranken at de hadde "egne serviceintervaller" og at hva bilen sa fra om ikke var noe å bry seg med.

Dette i kontrast til rimelige og ålreite leier samme sted: ERfaringene er meget varierte, og jeg ville absolutt hatt det meste av forsikringer, ellers renner tusenlappene for den minste ting, ting man gjerne ikke engang ville ha visst om dersom det var egen bil. 

Moral: Er man frekk, er det bare å lage noen riper i en leiebil, så må noen sannsynligvis betale tusenlapper for to sekunders innsats. 

ferrek
ferrekInnlegg: 15528
14.07.14 14:03
Burkar: Et minus er effekten av klimaanlegget, synes ikke det kjøler bra nok. Er det en BMW-greie?

Jeg merker det samme på min 1-serie, skal be verkstedet se på det når den uansett skal inn nå. Kjørte svigers Tiguan en del i helgen og den hadde mye bedre kjøleeffekt.

sabre2
14.07.14 14:53
rosmebraad: Jeg leide bil hos Hertz i Bergen og måtte ut med 6000,- for en "skade". En stripe som var så liten at den ikke viste igjen på bilder.

En kollega var ute for noe liknende i CA.

Men når jeg leier av min lokale rep i FL går de vanligvis over bilen og merker av på et skjema evt riper og skader, og gir deg en kopi. Og mange biler har riper etter at tidligere kunder har dratt bagage ut og inn av bagagerum.

Jan
JanInnlegg: 4004
14.07.14 17:15

I fjor sommer bestilte jeg en 5 serie, manuell, hos Sixt på Kastrup.

Til min store glede, va rbilen jeg fikk, med BMWs fantastiske 8 trinns automat. Den var bare kjørt 5000 km, ved henting, men hadde noen småskrammer, som var korrekt avmerket på skjemaet, som fulgte med bilen. Jeg ble oppfordret av damen i skranken, å sjekke bilen nøye ved avhenting, og gi beskjed, dersom noe ikke stemte.

Ved tilbakelevering, ble jeg møtt i parkeringshuset, av en kar fra Sixt, som så over bilen,og umiddelbart sendte meg epost om at alt var i orden, med drivstoff og skader.

Neste uke, har jeg bestilt en 3 serie m automat samme sted. Det blir spennende å se hva jeg får. Alternativene er C klasse og A 4.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34725
14.07.14 17:18
Jan: Ved tilbakelevering, ble jeg møtt i parkeringshuset, av en kar fra Sixt, som så over bilen,og umiddelbart sendte meg epost om at alt var i orden, med drivstoff og skader.

Ja det var profft i Tyskland: Eget mottagerteam med dataterminal på armen som mottok bilen og krysset av på tilstand. Bla stod der "verschmützigkeit stark" når bilen knapt nok var skitten etter mine begreper.

Ref. mine "skader" i Norge så kan barn med sandkassehender gjøre "skader" for adskillige titusener om de finner på å skulle klappe på bilene som står i nabolagene. Evt. efterlater de fingeravtrykk som er nesten  umulige å få bort. 

Burkar
14.07.14 20:34

Altså en SDAR, Jan? :-)

Jan
JanInnlegg: 4004
14.07.14 21:08
Burkar: Altså en SDAR, Jan? :-)

Stemmer. Håper nesten det blir en ny C klasse, ser at Sixt kjører kampanje på den i mange land nå. VAG, kjører jeg på jobben, så det har jeg ikke lyst på.

Burkar
14.07.14 21:25

Det går mange nye C-klasser her i Frankrike, en god del av de er nok leiebiler.

flourhouse
flourhouseInnlegg: 30464
14.07.14 21:28

Hadde min første leiebilopplevelse for rundt en måned siden, Hertz i 55th st på Manhattan. Var på budsjett,  så bestilte billigste biltype, illustrert ved en Ford Focus. Fikk en noe lengre Toyota Camri. De ansatte virket ikke å være videre interessert i hvorvidt jeg var kjent i gamet, men det kan jeg vel også skylde meg selv for. Jeg ba derfor til høyere makter om å ikke bli stoppet av politiet da jeg kom på at de krever en slik "registration". Ikke vet jeg hvordan dette dokumentet så ut, men det var iallefall intet sted å finne.

I frykt for å bruke hele dagen på å komme oss ut av Manhattan, leide vi også en såkalt Neverlost navigasjon. Den viste seg å være helt nyttesløs i byen, og vi endte opp med å kjøre etter turistkart. Vel ute på FDR Drive ba den oss om å "keep left". Dermed ble vi sendt ut på en ufrivillig tur over Robert Kennedy Bridge hvor vi trodde ez-passet vårt skulle funke på bomstasjonen. Det gjorde det selvsagt ikke, og med frustrerte amerikanere bak oss måtte vi få hjelp av en politimann - ydmykende. Denne bomturen (bokstavelig talt) kostet oss altså 7 dollar. Etter å ha kommet oss av det amerikanerne kaller freeway (vi ba neverlosten om å holde oss vekk fra den) havnet vi innpå det som vi i Norge kaller firefelts motorvei. Etter dette gikk alt pussig nok knirkefritt.

ehall
ehallInnlegg: 18824
15.07.14 21:26
flourhouse: De ansatte virket ikke å være videre interessert i hvorvidt jeg var kjent i gamet, men det kan jeg vel også skylde meg selv for. Jeg ba derfor til høyere makter om å ikke bli stoppet av politiet da jeg kom på at de krever en slik "registration". Ikke vet jeg hvordan dette dokumentet så ut, men det var iallefall intet sted å finne.

Er man ny eller ukjent for noe må man jo bare spørre. Kan ikke forvente at de andre er tankelesere :) Men hva er denne "registration" du snakker om? 

Jeg ga også opp å bruke GPS på Manhattan, er skyskraperne som sperrer for satellittene. Men jeg løste det ved å kjøre etter street nummer, gikk så bra så.

flourhouse
15.07.14 23:47

Ehall: det stemmer,  og jeg legger derfor rettmessig skylda på meg selv også :)

Hva jeg mener med registration aner jeg ikke selv, men er det noe jeg har lært fra Cops er det "license and registration please". Om denne registration er et personlig dokument aner jeg heller ikke, men regner med det hører med bilen om det i hele tatt eksisterer lenger.

Ja, systemet på Manhattan er jo såre enkelt, annenhver gate er enveiskjørt mot høyre og vice versa, så med en gang vi kom ut av 43rd gikk det jo greit - med unntak av turen over broa

ehall
ehallInnlegg: 18824
16.07.14 01:01

Åja, registration er nok ikke annet enn vognkort. Jeg skal også leie hos Hertz når jeg skal over på fredag, forutsetter at alle nødvendige papirer er i bilen. Er ikke problem når man bruker seriøse bilutleiefirma.

Ellers er politiet der borte så hyggelige at det ikke er noen problem, spesielt ikke for oss turister. Mangler det noe så hjelper de sikkert bare til :)

flourhouse
16.07.14 01:56

Ehall: ja, vi lette og lette etter noe som kunne ligne på vognkort eller et eller annet slags dokument, men vi fant bare håndbøker, manualer og lignende - men vi slapp da unna trøbbel :) tviler ikke på at de fleste politifolk ville vært behjelpelige, men det er jo ikke de vi leser om på VG

sabre2
16.07.14 14:08

I Florida er registreringa gjenparte av lappen som tagen sitter på.

Tag er lappen du limer på skiltet som viser at du har betalt årsavgift, den følger fødselsdato til eier.

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 16956
17.07.14 03:03

Har leiebil i Spania nå, husker ikke koden men det var antydet en Astra - fikk en ceed. Greit nok det. Kunne tatt en Fiat 500L men var bittelitt i tvil om den har plass nok, så ga blaffen i det. Angrer litt på det nå.

Leier hos et lokalt ukjent firma, som får gode reviews på nettet, med den største fordelen at de leverer ut bilene kjapt - max 5 minutter. Hadde jeg leid av de kjente selskapene måtte jeg stått en time i kø og ventet på tur inne på terminalen. 

Med tanke på at vi skal farte rundt hit og dit og parkere på typiske kaos-parkeringsplasser til stadighet tok jeg full pakke på forsikring, kosta €100 ekstra for nesten tre uker. 

Burkar
17.07.14 07:58

Hva heter selskapet, Allegerita?

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11474
17.07.14 08:05
Allegerita: Kunne tatt en Fiat 500L

En kollega dro til Italia en uke før jeg startet ferie. Han mente at han hadde bestilt en Toyota Avensis som leiebil i Milano. De andre lo litt da jeg ved lunsjbordet spurte "Skal du leie en Toyota Avensis i Italia???".

Deretter forklarte jeg hva "or similar" innebærer. Flere gliste da han sendte en mail og sa at han hadde fått en 500L. De trodde at den var omtrent på størrelse med en vanlig 500. Han hadde med kone, 2 barn og et ukjent antall kofferter.   

(Innlegget ble redigert 17.07.14 08:06)

ferrek
ferrekInnlegg: 15528
17.07.14 09:14

Så stor og stygg 500L er må det være ganske god plass i den. Jeg blir forundret hver gang jeg ser den hvor stor den virker. 

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 16956
17.07.14 13:23

Drivalia heter selskapet, Burkar. 

sabre2
17.07.14 14:23

Jeg fikk en Fiat 500Lego med diesel hos Hertz på Fuhllsbuttel i fjor sommer da jeg skulle til Hannover for å hente Z4n min. Oppfattet den som langt større enn vanlig 500.

Forbausende kjapp i bytrafikk, men over 120 ble den veldig fort andpusten. Tror ikke jeg ville stappa familie og kofferter i en slik. Ellers hadde den et irriterend stop/startsystem.

(Innlegget ble redigert 17.07.14 14:24)

Burkar
18.07.14 22:01
Burkar: F31 318d

Da er BMWen levert tilbake, og lysten på en egen 3-serie er absolutt vekket.

Reisefølget vårt kjørte forøvrig nye 308 på ferien, også det en bil som absolutt gjorde et positivt inntrykk.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11474
19.07.14 08:39
Burkar: Reisefølget vårt kjørte forøvrig nye 308 på ferien, også det en bil som absolutt gjorde et positivt inntrykk.

Nyeste 308 har vel fått mange positive tilbakemeldinger i tester og ser ganske bra ut.

Jeg leier veldig sjelden bil, men når jeg gjør det får jeg ofte et negativt inntrykk av bilmodellen. I tillegg til begredelig motor er ofte leiebilene så spartansk utstyrt at inntrykket blir dobbelt negativt.    

Burkar
19.07.14 11:22

I Frankrike virker det mer å være normen at leiebiler er ganske bra utstyrt. Jeg har leid C5 2 ganger, og begge var godt utstyrt med integrert navigasjon. Det samme gjaldt denne 308en, og min 318d på denne turen hadde både M-pakke, navigasjon, ryggekamera og panoramatak.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg