Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ja til personlige bilskilt

NYTT TEMA
lusekoftan
lusekoftanInnlegg: 45191
12.08.17 13:32
MacanT: For tiden har jeg en 2017 BMW i3 og en 2018 Porsche Carrera 4 GTS

Beklager, en opraktisk Porsche Carrera 4 GTS speciellt med norska hastighetsbegränsningar är overkill big time, speciellt för en oldtimer som du, elbilen din kan du fara på lång bilsemester med :o)

Vi har nog helt olika syn på vad en bil ska användas till, men smaken är ju som baken, delad. Ha det ! :o)

(Innlegget ble redigert 12.08.17 13:35)

SUV
SUVInnlegg: 3400
12.08.17 13:34
MacanT: Som jeg har forstått det utfra forskjellige artikler er det bare et potensielt problem hvis registreringen kun består av bokstaver. Uansett så er det jo bare å ta med seg originalskiltene å skifte over hvis man mot formodning skulle bli stoppet.

Hvis disse personlige skiltene ikke oppfyller kravene i andre land, vil det ikke da tilsvare å kjøre uten skilter?

Og hvis man kjører uten skilter så må man vel regne med en bot eller lignende for dette, selv om man har dem i bagasjerommet og skrur dem på straks man blir stoppet og dette blir påpekt. For (gyldige) skilter er jo noe man er pliktig til å ha på bilen hele tiden, ikke bare på vei ut av kontroll. Ved fotobokser, bomstasjoner, feilparkering og lignende så er det jo ikke sånn at et er frivillig om man skal vise bilens identitet eller ikke, man er faktisk pliktig til å ha skilter så alle kan se hvilken bil det er.

SUV
12.08.17 13:36
Larsabal: Endelig en med selvinnsikt

Mens skiltet ELBIL faktisk sitter på en Subaru Outback med 150 hk dieselmotor:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop+og+salg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=elbil

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9799
12.08.17 13:47
grds: Joda, ser den, men har ikke sett folk bruke det på den måten i Norge før. Du kan vel ikke selge den på bruktmarkedet som en 2018-modell når den er 1.gangsregistrert i 2017? Forbrukerrettigheter?

Definisjonen på hva det årstallet innebærer har nok i praksis endret seg i forhold til sånn det ble brukt i "gamle dager". Så man kan fint selge en bil som en 2018-modell dersom den er førstegangsregistrert i 2017, gitt at det er produsentens 2018-modellserie. 

I forhold til forbrukerrettigheter er disse i praksis ivaretatt gjennom bilens registreringsdato, som er offentlig tilgjengelig informasjon. På finn.no ved å se på feltet "1. gang registrert", eventuelt ved å slå opp bilen med skiltnummer på vegvesenet sine sider

grds
grdsInnlegg: 1683
12.08.17 13:52
Hollabaloo: Definisjonen på hva det årstallet innebærer har nok i praksis endret seg i forhold til sånn det ble brukt i "gamle dager". Så man kan fint selge en bil som en 2018-modell dersom den er førstegangsregistrert i 2017, gitt at det er produsentens 2018-modellserie. I forhold til forbrukerrettigheter er disse i praksis ivaretatt gjennom bilens registreringsdato, som er offentlig tilgjengelig informasjon. På finn.no ved å se på feltet "1. gang registrert", eventuelt ved å slå opp bilen med skiltnummer på vegvesenet sine sider

Takk for oppklaringen. Tror aldri jeg har eid en bil som ikke er førstegangsregistrert i modellåret.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30254
12.08.17 14:04
SUV: Mens skiltet ELBIL faktisk sitter på en Subaru Outback med 150 hk dieselmotor:

"EL BIL" burde egentlig stå på noe litt tøft og spansk. Kanskje en Seat Leon Cupra. 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11757
12.08.17 15:26
lusekoftan: Beklager, en opraktisk Porsche Carrera 4 GTS speciellt med norska hastighetsbegränsningar är overkill big time,

Tull og vås.

Det er helt andre kriterier enn fartsgrenser som bestemmer hvor en Porsche 911 passer og ikke passer. Svingete veier med veldig lite trafikk er glimrende for en 911.

Fartsgrensene er like lave i Sverige som i Norge. Dere har noen få kilometer med 120 i Halland, mens vi har max 110 på motorvei. For å kjøre i 120 på motorvei trenger man bare den aller svakest Hyundai.

Iseran2770
12.08.17 15:37
grds: Tror aldri jeg har eid en bil som ikke er førstegangsregistrert i modellåret.

De fleste av de bilene jeg har kjøpt har vært slik. Det er biler jeg har fått i september, oktober eller november.

Det er nesten surt å få levert ny bil i juni - juli 2017 som er en 2017 modell. Alle tyske produsenter bytter årsmodell senest i august.

Toyota hadde tidligere en annen praksis som var enda mer tullete. De brukte konsekvent registreringsår som årsmodell. Så en bil som hadde stått på brygga i Drammen i månedsvis hadde plutselig blitt et år nyere 1.januar siden de ikke hadde klart å selge den.     

Hollabaloo
12.08.17 15:46
Iseran2770: De fleste av de bilene jeg har kjøpt har vært slik. Det er biler jeg har fått i september, oktober eller november.

Den gang man annonserte bruktbiler i Aftenposten sin papiravis (fram til slutten av 90-tallet), så kan jeg ikke huske at det var vanlig praksis å annonsere bilen sin med et annet år enn da den var førstegangsregistrert. Men jeg var bare en ungdom på den tiden, så det er mulig jeg rett og slett ikke fikk det med meg. 

grds
12.08.17 16:01
Iseran2770: De fleste av de bilene jeg har kjøpt har vært slik. Det er biler jeg har fått i september, oktober eller november. Det er nesten surt å få levert ny bil i juni - juli 2017 som er en 2017 modell. Alle tyske produsenter bytter årsmodell senest i august. Toyota hadde tidligere en annen praksis som var enda mer tullete. De brukte konsekvent registreringsår som årsmodell. Så en bil som hadde stått på brygga i Drammen i månedsvis hadde plutselig blitt et år nyere 1.januar siden de ikke hadde klart å selge den.

Skjønner at du er veldig glad i tyske biler, og liker å si rakke ned på spesielt asiatiske merker. Ønsker ikke å skape noe konflikt her, det er ikke bilforumet tjent med. Men fint om du toner dette noe ned, det gjør det hyggeligere å diskutere bil :)

Er usikker på om Toyota har hatt en periode hvor nybilene deres var spesielt tungsolgte.

Uansett så syns jeg det er en forvirrende praksis å gå bort i fra 1.gangsregistrering som basis for hvilken årsmodell man omtaler bilen som. Dette fordi det sier mest om hvor lenge bilen har vært i bruk. Det er mange forhandlere som ikke oppgir registreringsnummer i annonsen, slik at man ikke raskt får sjekket hvor lenge bilen har vært i bruk.

(Innlegget ble redigert 12.08.17 16:02)

Iseran2770
12.08.17 16:03
Hollabaloo: Den gang man annonserte bruktbiler i Aftenposten sin papiravis (fram til slutten av 90-tallet), så kan jeg ikke huske at det var vanlig praksis å annonsere bilen sin med et annet år enn da den var førstegangsregistrert.

Det kan jeg verken bekrefte eller avkrefte. I den første delen av min karriere som nybilkjøper var alltid ny bil på våren.

Fra og med 1997 da jeg fikk ny bil i november var det aldri noen tvil om at dette var en 1998 modell. Siden har høsten blitt tiden for bilbytte for å få den nye modellen hele tiden.

Min siste bil er unntaket. Der var det laaang leveringstid og jeg fikk min i april.     

Hollabaloo
12.08.17 16:21
Iseran2770: Det kan jeg verken bekrefte eller avkrefte.

Jeg tror det var vanlig å annonsere bilen på format "mm/åååå", men er ikke helt sikker. F.eks. 10/1994 dersom bilen var registrert i oktober 1994. Det var på den tiden da man forkortet "tilhengerfeste" til "tilhf" fordi man nærmest betalte annonseplass pr. tegn i avisen. 

Iseran2770
12.08.17 16:31
grds: Er usikker på om Toyota har hatt en periode hvor nybilene deres var spesielt tungsolgte.

Tyske biler bestilles fra fabrikk med detaljert ekstrutstyrsliste. Omtrent ingen biler blir produsert før de er solgt.

Importører av japanske biler må gjette på hvilken motor, hvilken girkasse, hvilken farge og hvilken utstyrsvariant kundene vil ha. Da kan det fort hende at enkeltbiler blir stående ufortollet lenge på brygga.

Om du oppfatter dette som å rakke ned på må du være veldig hårsår.    

Iseran2770
12.08.17 16:34
Hollabaloo: Jeg tror det var vanlig å annonsere bilen på format "mm/åååå", men er ikke helt sikker.

På mobile.de brukes det formatet for registreringsdato.

Skal man bruke registreringstidspunkt bør man absolutt ha med måned. Det er stor forskjell på januar og desember.   

(Innlegget ble redigert 12.08.17 16:37)

grds
12.08.17 16:43
Iseran2770: Om du oppfatter dette som å rakke ned på må du være veldig hårsår.

Det er en generell observasjon, ikke ett innlegg. Men det er min oppfatning, fort gjort når man har andre ståsteder og annen bakgrunn. :)

Hollabaloo
12.08.17 17:19
Iseran2770: Skal man bruke registreringstidspunkt bør man absolutt ha med måned. Det er stor forskjell på januar og desember.

Jeg synes både årsmodell og registreringsdato skal være med. Slik det er idag. Jo mer informasjon, jo bedre er det.

Synes forøvrig det burde være påbudt å oppgi bilens skiltnummer i annonsen så man kan søke opp mer info om bilen. Privatpersoner er flinke til dette, men de fleste forhandlere har en rutine på å droppe dette i sine annonser. 

Iseran2770
12.08.17 19:00
Hollabaloo: Jeg synes både årsmodell og registreringsdato skal være med. Slik det er idag. Jo mer informasjon, jo bedre er det.

Helt enig.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17712
12.08.17 19:53
lusekoftan: Ciao  ! En samling italienska rostburkar och en gammal Bubbla som renoveringsobjekt, jaja, smaken är som baken, delad.

He he, rust tror jeg ikke du finner på noen av mine biler.

Og, Bobla har jeg planer om å sende til Sverige eller Polen får å få satt i stand. Er ikke helt sikker på hvilket land som har lavest lønnskostnader. (Beste er vel en polakk i Sverige)

MacanT
MacanTInnlegg: 9227
12.08.17 20:54
lusekoftan: Vi har nog helt olika syn på vad en bil ska användas till

Der tror jeg jammen vi er enige for en gangs skyld :)

lusekoftan
12.08.17 22:15
Iseran2770: Dere har noen få kilometer med 120 i Halland

Sludder, tull og vås !

De aktuella vägarna i Sverige som har 120 km/tim är:

E4 Uppsala - Gävle

E18 Västerås - Enköping

E20 Eskilstuna - Mariefred

E4 Gränna - Linköping

E4 Strömsnäsbruk - Örkelljunga

E6 Båstad - Värö-Backa

lusekoftan
12.08.17 22:29
Iseran2770: Svingete veier med veldig lite trafikk er glimrende for en 911

(Innlegget ble redigert 12.08.17 22:38)

lusekoftan
12.08.17 22:37

Ett fordon har kört rakt in i motdemonstranter vid en vit makt-demonstration i Charlottesville, USA.

Minst en person har dött, uppger stadens borgmästare.

– Jag såg precis en bil plöja in i dussintals demonstranter. Extrema skador, säger ett vittne.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GVk2B/bil-plojde-in-i-folkmassa-vid-vit-makt-demonstration

Jan
JanInnlegg: 4164
13.08.17 01:08
grds: Takk for oppklaringen. Tror aldri jeg har eid en bil som ikke er førstegangsregistrert i modellåret.

Skoda markedsførte allerede i februar "nye Octavia" som 2018 modell.

Fortsetter de slik, er 2024 modellen like om hjørnet.

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2241
13.08.17 01:38

Så en 964 C4 forleden med reg.nr 911C4   Det var jo ikke så verst!

Iseran2770
13.08.17 08:57
Jan: Skoda markedsførte allerede i februar "nye Octavia" som 2018 modell.
Fortsetter de slik, er 2024 modellen like om hjørnet.

Det skjer nok ikke. Men de har tatt etter amerikansk praksis. 

Når Octavia fra og med juli/august 2016 som alle andre fikk årsmodell 2017 og det kommer en "helt ny" Octavia i februar 2017 blir det en 2018.

Alternativet er at både den gamle og den nye er årsmodell 2017. BMW brukte den metoden da de faceliftet E46 coupe. Så 2003 modell kan være både den gamle og den nye.

(Innlegget ble redigert 13.08.17 08:57)

MacanT
13.08.17 11:43
lusekoftan: Ett fordon har kört rakt in i motdemonstranter vid en vit makt-demonstration i Charlottesville, USA.

Hadde bilen norske personlige bilskilt?

MacanT
13.08.17 11:48
lusekoftan: De aktuella vägarna i Sverige som har 120 km/tim är: E4 Uppsala - Gävle E18 Västerås - Enköping E20 Eskilstuna - Mariefred E4 Gränna - Linköping E4 Strömsnäsbruk - Örkelljunga E6 Båstad - Värö-Backa

Så bra, enda flere veier der man kan kjøre i 150 km/tim før man risikerer å miste lappen en liten periode.

(Innlegget ble redigert 13.08.17 11:49)

SUV
13.08.17 15:20
Hollabaloo: Synes forøvrig det burde være påbudt å oppgi bilens skiltnummer i annonsen så man kan søke opp mer info om bilen. Privatpersoner er flinke til dette, men de fleste forhandlere har en rutine på å droppe dette i sine annonser.

Helt enig i at regnr burde være med.

Men det kan hende at  forhandlere også er redde for at folk som har sett feilinformasjon kan kontakte den som kjøper bilen, som så klager til selger pga manglene. For en del forhandlere driver jo bevisst feilinformasjon.

Jeg så en gang annonse for en bil av samme typen som min forrige, den var annonsert som 5-seter med sportsratt og tåkelys.

Men den finnes kun som 4-seter og hvis kjøper skal på tur med 5 personer i bilen så har han et problem, det er også bare setebelter for 4.

Sportsratt er det jo en del som er interessert i for å ha noe som er litt mer sportslig enn standard (rare greier), men det er jo et helt vanlig standard ratt, så hvorfor kalle det for sportsratt?

Tåkelys er det jo noen som liker å bruke i tide og særlig i utide, dette var førøvrig en bil som ikke hadde tåkelys, bortsett fra det påbudte tåkebaklyset da.

Jeg sendte melfing til selger (forhandler) om feilene i annonsen og sklrev at de burde informere korrekt om hva slags utstyr bilen har. Svaret var at kjøper hadde prøvekjørt bilen og da var det ikke nødvendig å opplyse om at informasjonen i annonsa var feil.

Litt synd da hvis kjøper er for eksempel et par med tre unger og de da må sette igjen ene ungen hjemme når de drar på ferie fordi han prøvekjørte bilen alene og aldri oppdaget at 5-seteren kun er registrert for 4 før kontrakten ble skrevet.

I sånne tilfeller kan det jo hende at selger synes det ville vært ille om jeg hadde kjent til regnr og kanskje videresendt denne mailen til ny eier etter bilen ble registrert på ny eier så denne ble kjent.

Også biler med tvilsom historikk kan det nok være fristende for tvilsomme selgere å ha uten regnr i annonsa. Nå kan amn jo finne mye info via regnr og la oss si at 9 av 10 kjøpere sjekekr km-historikk og slikt, så kan man vente på den ene som ikke gjør dette og selge bilen som har tilbakeskrudd kmstand. Men med synlig regnr og annonsert kmstand så kan det hende det ville dukket opp mange politianmeldelser fra folk som har sett annonser og sjekket historikk på nettet (men ikke har gått så langt som å dra til butikken og finne regnr som man kanskje får først ved handel). Om en useriøs bruktbilselger stadig skrur tilake kmstand og har haugevis av anmeldenser mot seg så kan det lett bli stopp. Men hvis han bare en sjelden gang ibølant blir avslørt så kan de lettere drive videre og si det var en glipp at det stod feil kmstand i annonsa fordi de har skrevet feil eller skylde på andre osv.

det var jo for en tid siden en tråd om en BMW som ble annonsert med en kmstand og siden med ny og lavere kmstand og høyere pris. Samme forhandler begge ganger og med kort tids mellomrom.

SUV
13.08.17 15:49
Iseran2770: De fleste av de bilene jeg har kjøpt har vært slik. Det er biler jeg har fått i september, oktober eller november.
Det er nesten surt å få levert ny bil i juni - juli 2017 som er en 2017 modell. Alle tyske produsenter bytter årsmodell senest i august.
Toyota hadde tidligere en annen praksis som var enda mer tullete. De brukte konsekvent registreringsår som årsmodell. Så en bil som hadde stått på brygga i Drammen i månedsvis hadde plutselig blitt et år nyere 1.januar siden de ikke hadde klart å selge den.

Jeg synes det mest rettferdige ville vært om årsmodell er det året bilen er registrert for første gang, men at man bruker forrige år hvis det er en overligger og det har vært vesentlige endringer siden sånn at det kan bli misforståelser om hva slags bil det er.

Dessverre så er det en del som har dratt ut dette med årsmodell en del og resultatet er at det blir stadig tidligere på året man kan få neste års modell. Dette gir jo dessverre et fortrinn til dem som driver med dette lureriet da de selger en bil (for eksempel juli 2017) som kan kalles 2018-modell, selv om den er mange måneder eldre enn en annen bil som kalles 2017-modell (des 2017). Skal man fportlle andre hva slags bil man har så høres det jo finere ut med en 2018-mod enn en 2017-mod, og det høres finere ut ved salg av bilen, særlig hvis kjøper som ser etter bruktbiler bare ser på årsmodell når ulike merker sammenlignes.

Men dette med å la årsmodell være noe annet enn årsmodell og bare et tall for hvilket år produsenten ønsker å sette på bilen for at kundene skal foretrekke denne bilen synes jeg er noe tull. Nå blir årsmodell bare et forvirrende tall for sånn ca hvilket år bilen er laget og registrert.

Jeg synes den mest fornuftige metoden er den Toyota har som du beskriver (forutsatt at de setter forrige årsmodell om det er kommet en ny i mellomtiden), men for at det skal fungere så må alle gjøre dette og ikke bare noen få, for da blir det forvirring.

Selv har jeg en bil som er førstegangsregistrert i november 2015 og hvor det ble en vesentlig forandring sommeren 2015, og som nok dermed sånn reint juridisk sikkert kan kalles 2016-modell. men jeg synes det virkelig litt feil å kalle den for det da den jo kom på veien i 2015. det naturlige hadde jo vært om den da var en 2015-mod og at det finnes to varianter av 2015-mod (gammel og ny variant), ikke at en bil som kom i 2015 er 2016-mod.

Men nå den en gang skal selges så må jeg vel annonsere den som 2016-mod (men førstegangsregistrert sent i 2015) siden det er det alle andre gjør og det ellers gir et inntrykk av at den er mye eldre enn den faktisk er siden det nå har gått inflasjon i å bruke høye tall på årsmodell.

Tenk hvor mye mer oversiktlig det ville vært om årsmodell faktisk fortalte hvor gammel en bil er, det er vel det som sannsynligvis var hensikten med å ha med årsmodell.

(Innlegget ble redigert 13.08.17 15:50)

Iseran2770
13.08.17 16:06
SUV: Jeg synes det mest rettferdige ville vært om årsmodell er det året bilen er registrert for første gang

Jeg mener fortsatt at fabrikkens årsmodell er relevant informasjon, men at registreringsdato skal oppgis i tillegg. Og ikke bare registreringsår. For de som nå ønsker å kjøpe en bil registrert i 2016 er det stor forskjell på om det er januar 2016 eller desember 2016.

I dag bytter fabrikken årsmodell mens det kanskje ikke er gjort noen endringer av betydning. Om vi går tilbake til 50-tallet og USA ble bilenes utseende endret radikalt nesten hvert eneste år :-)    

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg