Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Uber

NYTT TEMA
xorcist
xorcistInnlegg: 2413
07.12.14 12:09

Hva tenker folk om dette? Jeg har ikke brukt det i utlandet, men prøvde Uber Black for første gang i går kveld i Oslo. Det er veldig få biler (5 tror jeg) så det var sikkert litt flaks å få en ledig bil i julebordssesongen, men det kom i alle fall rullende en S-klasse i løpet av 4-5 minutter. Han måtte ha litt hjelp med veien (kjører sikkert mest på vestsida av Akerselva), men ellers en helt fin og ryddig tur hjem. Noen tanker sett fra kundeperspektiv.

Fordeler:

* Finere bil enn vanlig taxi

* Sjåføren opplevdes som mer profesjonell enn stort sett alle andre taxisjåfører jeg har vært borti i Oslo på kveldstid.

* Mulig å estimere pris på forhånd via appen ved å taste inn destinasjon

* Omtrent samme pris som vanlig taxi for turen jeg tok

* Behagelig å ikke gjøre opp for seg i bilen, betaling trekkes automatisk via Uber

* Lanseringstilbud fra Uber gjorde at jeg ikke betalte noe for turen

Ulemper:

* Få biler, så du kan ikke belage deg på å få en bil innen rimelig tid

* Sjåføren fikk av en eller annen grunn ikke beskjed hvor jeg skulle via Uber, jeg tenker det kanskje hadde vært naturlig.

* Usikker på hvor godt kjent sjåførene er i byen. Jeg føler riktignok dette har blitt dårligere og dårligere i taxier også.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30093
07.12.14 13:16
xorcist: S-klasse

Skjønner at endel guttunger kjører pirattaxi i helgene for å tjene noen ekstra tusenlapper, men hvem er disse voksne karene i S-klasser som gidder å holde på med dette? 

Kjører omtrent daglig forbi lokalene til "VIP Transport" på Jessheim. Er det personer bak slike firmaer som registrerer seg som brukere på Über, eller er det bare folk med dyr bil og mye fritid?

xorcist
07.12.14 13:27

Det er sjåfører for firmaer som har selskapsvognløyve og som bruker Uber innimellom andre oppdrag for å få kjørt inn mer penger såvidt jeg har forstått. Jeg ser på kvitteringen at Uber håndterer betalingen på vegne av et norskregistrert selskap (i alle fall for den bilen jeg satt på med).

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3388
07.12.14 13:36

Det er positivt å gi de slappe innvandrer-sjåførene som kjører ujevnt og hakkete og uten aircondition og ikke vet hvor du skal, litt konkurranse stilmessig og kunnskapsmessig, men det er en uting å kjøpe svart arbeidskraft.

Jeg kommer ikke til å ta dette før jeg vet at det er lovlig og hvitt.

Det er veldig ufint å utklasse/utrydde norsk drosjetjeneste på ulovlig vis. Skitten taktikk som ligner pydamidespill osv.. Det kan like greit være mafia som står bak.

(Innlegget ble redigert 07.12.14 13:38)

TorAtle
TorAtleInnlegg: 970
07.12.14 13:36

Kanskje kan Uber og Haxi røske opp i den eksisterende løyveordningen, som av en eller annen grunn ikke fungerer spesielt bra. Antall turer blir stadig færre og selskapene reagerer ved å skru opp pris. En ond sirkel.

Men det er selvsagt ikke bra at Uber/Haxi-sjåførene trolig ikke har sertifikat og forsikring i orden. Uber sin cut forsvinner ut av landet til et skatteparadis, og hvem vet om sjåførene oppgir det de tjener i selvangivelsen.

Jeg kommer ikke til å bruke de.

xorcist
07.12.14 13:59

Jeg kan ikke detaljene i forskjellene mellom taxi- og selskapsvognløyver så jeg skal ikke uttale meg om det er noen konflikt der, men Uber (Black) fremstår for meg som en bestillingskanal for selskapsvogner. Jeg mottok kopi av faktura for turen på mail umiddelbart påført orgnummer for selskapet sjåføren jobbet for + mva. spesifikasjon så jeg ser ingen grunn til å mistenke at dette var svart.

Uber har også en del interessante funksjoner i forhold til deling av regning osv hvor alt er automatisert pluss rating av både sjåfører og passasjerer.

Generelt sett kunne jeg vel tenke meg å se norsk taxinæring med samme teknologi som Uber har. Å ta Uber der hvor sjåfør ikke har verken firma eller løyve synes jeg ikke noe om. Da er det antagelig både svart og utilstrekkelig forsikret.

Jan
JanInnlegg: 3763
07.12.14 16:05
xorcist: Generelt sett kunne jeg vel tenke meg å se norsk taxinæring med samme teknologi som Uber har.

Det har man allerede. Bergen taxi har en app som både gir mulighet til  å bestille nå og på forhånd. Den utnytter også GPS funksjonen i telefonen, slik at man ikke behøver å kjenne adressen der man er. Ved tildelt taxi får kunden SMS, og kan følge bilen på kartet. Betalingen skjer direkte til sjåfør, storkunder kan få andre avtaler.

Ellers tar ikke de store taxisentralene så mye som 20% av omsetningen, tallet ligger mer på rundt 5 %.

xorcist
07.12.14 16:36

Det handler om mer enn å bestille bil. Uber håndterer som sagt betalingen og har også lettvinte funksjoner for å dele regning dersom man er flere passasjerer. Rating av sjåfør og passasjerer luker også ut uspiselige passasjerer og useriøse sjåfører fra systemet så blir det triveligere for alle parter. Alt dette er vel ting som kan implementeres innenfor løyveordningen (kanskje med unntak av å nekte enkelte passasjerer reise) og det håper jeg at det vil gjøre. Sjansen øker i alle fall dersom de tradisjonelle taxiselskapene får konkurranse. Konkurransen må selvfølgelig skje på like vilkår og innenfor loven.

For meg personlig er det viktigere med forenklet betaling enn at det nødvendigvis skal være så mye billigere enn taxi er i dag. Ved å bruke teknologi til å også gjøre det enklere å samkjøre med andre, ukjente passasjerer og trygt dele regningen med disse er det også en miljøgevinst å hente så da er det alibiet på plass også.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 8889
07.12.14 19:18

Uvesentlig for meg, tar ikke drosje

fcuk
fcukInnlegg: 15238
08.12.14 06:32
xorcist: Generelt sett kunne jeg vel tenke meg å se norsk taxinæring med samme teknologi som Uber har. Å ta Uber der hvor sjåfør ikke har verken firma eller løyve synes jeg ikke noe om. Da er det antagelig både svart og utilstrekkelig forsikret.

Dette med forsikring er det som peker på hva som etterhvert kommer til å ta livet av Uber, akkurat som det gjorde med haiking på 70-tallet.

Før eller siden kommer det et drap, eller en voldtekt ... i alle fall i USA, da skal dere få se hvor populært det blir å bruke Uber.

P.S. Jeg sier ikke at dette ikke skjer i dag i vanlige taxier, men mennesker er irrasjonelle, og går i flokk. Bare vent å se.

aff
affInnlegg: 221
08.12.14 07:26

Vilkårene til Uber-sjåførene i USA endres stadig til store protester.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11704
08.12.14 12:09

Jeg bruker Über stort sett hver gang jeg er i utlandet og tjenesten er tilgjengelig.

Har blitt plukket opp i alt fra Prius, Insight, Octavia RS og E til S-klasse.

Fordelen slik jeg ser det er at betalingen foregår med mobilen, i London tar f.eks. langt fra alle black cabs kort.

Er veldig fornøyd, i farten kommer jeg på New York, London, München og Singapore hvor jeg har benyttet tjenesten - aldri hatt en dårlig opplevelse.

FredPerry
08.12.14 12:39
fcuk: Før eller siden kommer det et drap, eller en voldtekt ...

Det har visstnok skjedd allerede i India, men der borte driver de jo ikke med stort annet enn voldtekt. 

Someone
SomeoneInnlegg: 24158
08.12.14 12:47
Kompressor-V8: Jeg kommer ikke til å ta dette før jeg vet at det er lovlig og hvitt.

Tja, det er da mye innen hovedstadens taxinæring som ikke er dette heller

Nå har jeg aldri brukt Uber, men tror det neppe er skadelig hvis dette kan bidra til og utfordre en delvis råtten næring

cjparker
cjparkerInnlegg: 2066
08.12.14 13:00
Someone: Nå har jeg aldri brukt Uber, men tror det neppe er skadelig hvis dette kan bidra til og utfordre en delvis råtten næring

Istemmes!

Det jeg ikke forstår, er at taxisjåførene ønsker seg (langt) lavere minstepris på turer, slik at de får kjørt mer. Resultatet vi ser er dessverre det motsatte, hvor sentralene skrur opp prisene, og menigmann kjører færre turer.

(Innlegget ble redigert 08.12.14 13:00)

M-T
M-TInnlegg: 4983
08.12.14 15:51
Kompressor-V8: Jeg kommer ikke til å ta dette før jeg vet at det er lovlig og hvitt.

X2. 

Men får de lovverket på plass kan de bli en positiv tilvekst til bransjen. 

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5404
08.12.14 19:47
xorcist: Hva tenker folk om dette?

Uber er helt supert. Har fortsatt til gode å bruke dette i Norge, men min erfaring er at dette er et glitrende verktøy for kjøp av transport - mot et vederlag som er langt mer konkurransedyktig enn kravet som drosjenæringen har bygd opp.

Bestilling av bil er en lek, og det er svært forutsigbart når bilen ankommer. Man kan også sjekke prisestimat før man bestemmer seg. Uber er spesielt godt egnet i områder hvor man ikke er kjent. 

Man slipper å gi fra seg kortet, hvilket er et kjempepluss. 

Kvittering utstedes umiddelbart etter endt tur, og det er ingen grunn til å tro at mer konvensjonell taxi-virksomhet er flinkere til å betale skatt på inntektene sine. Snarere tvert imot - den bransjen er jo notoriske kjent for skatteunndragelse.

Kombinasjonen Uber (e.l.) og autonome kjøretøy vil revolusjonere måten vi forflytter oss på. 

fcuk
15.12.14 15:03

Jeg hørte en god tolkning av hva Uber er på en podcast her om dagen. Satt på spissen, så klart, men ikke uten et snev av sannhet.

Det er middelklassen som, for å ha råd til bil nå om dagen, blir bedt om å bruke den som Taxi.

Og vi applauderer det! (ja, ikke jeg da)

Jan
15.12.14 17:37
fcuk: Det er middelklassen som, for å ha råd til bil nå om dagen, blir bedt om å bruke den som Taxi.

Det bør de passe seg for. Dersom de krever fradrag for bruk av bilen som næringsbil, vil de måtte skatte for privatkjøring på linje med en som har firmabil. Det kan bli ganske mye penger for en E klasse.

M-T
M-TInnlegg: 4983
15.12.14 19:12

Ikke rart taxi er dyrt når sjåførene kjører rundt i S-klasser. 

Jan
15.12.14 20:02
M-T: Ikke rart taxi er dyrt når sjåførene kjører rundt i S-klasser.

Det er ikke hver enkelt sjåfør som setter prisene. I de store byene er det sentralene, og på steder uten konkurranse, er det konkurransetilsynet.

Dersom en drosjeeier velger å kjøre S klasse eller en annen dyr bil, må han betale moroa selv. Det er av ulike årsaker som avgiftsreduksjon og fradrag for moms, ikke sikkert regnestykket blir så veldig ugunstig i forhold til en billigere bil, som f. eks Mondeo. 

Man må se på de totale utgiftene gjennom minst 3 år før man trekker noen konklusjon om dette. En sak er sikkert, en S klasse som bare er kjørt av drosjeeieren selv, 150-200.000km på 3 år, har en høy restverdi. Gjerne 5-600.000. En tre år gammel Mondeo med samme km, vil man nesten måtte gi bort, for i de hele tatt å bli kvitt den.

KingsRoad
15.12.14 22:00
fcuk: Jeg hørte en god tolkning av hva Uber er på en podcast her om dagen. Satt på spissen, så klart, men ikke uten et snev av sannhet. Det er middelklassen som, for å ha råd til bil nå om dagen, blir bedt om å bruke den som Taxi. Og vi applauderer det! (ja, ikke jeg da)

God tolkning? Skjønner ikke.

Bil har da blitt veldig mye rimeligere enn før, sammenlignet med gjennomsnittlig inntekt, både hva gjelder innkjøp og driftskostnader. Og med elbil kan man jo atpåtil kjøre omtrent gratis, gjennom å la seg sponse av øvrige bilister. 

Vedkommende tror kanskje at middelklassen stod uten bil for 20 år siden?

Uber er intet annet enn en veldig god utnyttelse av moderne teknologi (samt et middel for å bryte norsk lov...).

Jan
15.12.14 22:34
KingsRoad: Uber er intet annet enn en veldig god utnyttelse av moderne teknologi (samt et middel for å bryte norsk lov...).

Det handler egentlig om at Uber skal tjene mest mulig penger, 20% av omsetningen. Dette uten å ta ansvar eller risiko. Det er det de som kjører for Uber som gjør.

fcuk
16.12.14 06:38
KingsRoad: God tolkning? Skjønner ikke. Bil har da blitt veldig mye rimeligere enn før, sammenlignet med gjennomsnittlig inntekt, både hva gjelder innkjøp og driftskostnader. Og med elbil kan man jo atpåtil kjøre omtrent gratis, gjennom å la seg sponse av øvrige bilister.  Vedkommende tror kanskje at middelklassen stod uten bil for 20 år siden? Uber er intet annet enn en veldig god utnyttelse av moderne teknologi (samt et middel for å bryte norsk lov...).

Jeg snakker om land hvor Uber er virkelig store, som i USA.

KingsRoad
18.12.14 21:33
fcuk: Jeg snakker om land hvor Uber er virkelig store, som i USA.

Beklager. Jeg var kanskje i overkant etnosentrisk. Eller. Påstanden blir jo bare enda mer tullete hvis man drar inn USA sin middelklasse. Den bermen har jo utsmykket seg med et drøyt antall biler i en årrekke, og når man ser på personbilsalget for 2014 ligger det an til å bli det beste salget på veldig, veldig mange år (lenge før denne finanskrisen). Billig bensin har de også, i hvert fall i disse dager.

FredPerry
15.02.16 15:46
TorAtle: Haxi: Flere sjåfører anmeldt i Stavanger etter politiaksjon

Og nå har sjåførene blitt frikjent i både Ting- og Lagmannsretten. 

Burkar
BurkarInnlegg: 8296
15.02.16 15:55

Siden denne tråden var oppe sist, har jeg blitt en svoren Uber-fan.

Har til nå kjørt Uber i London, Oslo, Manama, Bangkok og Athen - og det fungerer utrolig bra. Vanvittig behagelig å slippe å forholde seg til lokal valuta (kontanter) også.

KingsRoad
15.02.16 16:08
FredPerry: Og nå har sjåførene blitt frikjent i både Ting- og Lagmannsretten.

Fantastisk!

Betyr dette at sjåførene nå slipper å bli avskiltet av politiet, eller skal onkel la klippetanga svinge til høyesterett har behandlet saken?

Forstår det slik at norsk politi driter litt i hva som skjer i domstolene, og avskilter Uber/Haxi/Lyft...-sjåfører åkke som. Bedre føre var.

Edit; Er det ikke naturlig at disse får erstatning fra Politiet? Vi snakker tross alt om en anseelig størrelse tapt inntekt. FP, du studerer jo dette sånn ca., regner med du har svaret klart ;)

(Innlegget ble redigert 15.02.16 16:12)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg