Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bilvurdering

NYTT TEMA
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34387
19.09.15 13:06

Jeg fabler nok en gang om å se på bil. Kurante typer:

1. Dagens Yaris. Jeg syns denne er solid og fin i karosseriet. Minuset er CVT OG 'drill'tendensene på bensin automat og hybrid.

2. Kia Rio. Pluss for 'gammeldags' automat med momentomformer. En NAF-omtale fra 2012 skrev at antisladd slo inn for sent på denne kontra Yaris. Mulig dette er rettet opp på dagens årsmodell. Pluss for 7 års garanti. MEN gjelder garantien kortere for batteri, radio etc? Syns jeg har sett forbehold om sånt.

3. Golf. Noe dyrere. Men TSI DSG burde være bra. Evt. 1-2 år,gammel med fortsatt garanti.

Hvordan er kjøreegenskapene for dem som har prøvd? I Golf føler jeg at jeg er inne i VW-systemet, og med hauking på garanti og service burde man unngå særlige problemer. Kjørte også e-Golf. Fin bil, men umulig å dra på kjappe Oslo/svensketurer med,,,,, vil jo ikke sitte med stort billån og så ikke kunne ta en kjapp helgetur til Østlandet?

GTE: En tyngre, mer komplisert bil som kanskje bruker mer bensin på langtur. Jeg tviler også på at jeg 'klarer' kjøre denne elektrisk på korte turer/kaldstarter. Går den derimot HELT elektrisk på 20-30 km og er holdbar og pålitelig er det glimrende for lokalturer. OM man gidder fiksfakse med kabler. UTE, I MØRKE OG REGN OGKULDE, MED FROSNE FINGRE. (Kabler er gammeldags, hva med trådløs lading.) Dessverre var ikke demobil av denne inne da jeg spurte.

Jeg vet det er tre biler som ikke er i samme klasse her, men jeg er ikke like begeistret for Polo og ihvertfall ikke Auris. Og cee'd syns jeg virker kjedelig, selv om det absolutt er en kompetent bil.

Med automat unngår man også mye av problematikken med lite plass til 'pailabb' vintersko på venstrefoten.

Jeg er ellers nær ved å avlegge ed på at sølvgrå bil aldri skal i mitt eie.

(Jeg prøvde DnBs 'bilvelger' på nett. Glimrende. Den linet opp med sølvgrå dieselbiler hvor garantien akkurat var gått ut. Akkuart hva man selv advarer mot.)

rosmebraad
19.09.15 13:09

I iveren over VW og tanken på clutchfølelse og DSG glemte jeg selvsagt ett hovedpoeng:

HR-V kommer jo i disse dager!!!!!!!

Kanskje jeg burde se på MIN sjanse til å bli en strålende fornøyd, entusiastisk HR-V-sjåfør?????

lillegubben
lillegubbenInnlegg: 3174
19.09.15 14:27

Hva slags bil bil kjører egentlig du til vanlig? Og hvorfor er ikke HR-V med her?

lillegubben
lillegubbenInnlegg: 3174
19.09.15 14:28

Så innlegg nr 2 etterpå, men poenget mitt står.

SUV
SUVInnlegg: 3126
19.09.15 14:36
rosmebraad: I iveren over VW og tanken på clutchfølelse og DSG glemte jeg selvsagt ett hovedpoeng:
HR-V kommer jo i disse dager!!!!!!!
Kanskje jeg burde se på MIN sjanse til å bli en strålende fornøyd, entusiastisk HR-V-sjåfør?????

De nye mangler noe ganske vesentlig, nemlig firehjulstrekk (gjelder dem som kommer til Norge).

Jeg har ikke sett dem i virkeligheten enda, men har fått brev med invitasjon til førpremieren på torsdag.

rosmebraad
19.09.15 14:39

Ja, du skjønner glippen: I VW-vanvare glemte jeg et øyeblikk mulighetene for HR-V!!!!

Til vanlig kjører jeg biler med de foretrukne girkasser navnt i 'girvalg'-tråden.

Det var forresten også irriterende med 'oppvarmet frontrute' i e-Golf. De trådene var veldig synlige i visse sol/lysvinkler.

rosmebraad
19.09.15 14:40

De nye mangler noe ganske vesentlig, nemlig firehjulstrekk (gjelder dem som kommer til Norge).

Jeg har ikke sett dem i virkeligheten enda, men har fått brev med invitasjon til førpremieren på torsdag.

For meg er 4wd og ikke minst hengerfeste totalt uvesentlig og unngås helst!

For de tunge jobbene er det uansett gammel- HR-V som må til.

SUV
19.09.15 14:57
rosmebraad: For meg er 4wd og ikke minst hengerfeste totalt uvesentlig og unngås helst!

Så du går ikke og drrømmer om å kjøpe min bil en gang i fremtiden?

t109
t109Innlegg: 3204
19.09.15 15:45
rosmebraad: Jeg fabler nok en gang om å se på bil. Kurante typer: 1. Dagens Yaris. Jeg syns denne er solid og fin i karosseriet. Minuset er CVT OG 'drill'tendensene på bensin automat og hybrid

Såvidt jeg har forstått kjører du mye bil, og er vant til MB med ordentlige automatkasser. Dersom du er vant til en kasse som funker (dvs MB) og fortsatt har litt glede av å kjøre bil (ikke bare ser på bilen som et nødvendig onde for å komme seg fra a-b), ville jeg styrt unna alle biler som har CVT kasse. Har kjørt noen av dem (bla en Auris leiebil akkurat nå), og denne gearkassa er ikke konstruert for folk som liker å kjøre bil - slik jeg ser det hvartfall..--

rosmebraad
19.09.15 16:15

Ja, og jeg har også erfaring med at 'det meste' ryker, og er derfor 'livredd' for store reparasjoner og ser slik sett med gru på det meste.

F. eks på VW har jeg 'red alert' på anmerkninger hos Honest John på ting som problemer med 7-trinns DSG SAMT reg. kjedeproblemer på 1,2 TSI. Alle mulige problemer med TDI gir stress i seg selv.

Så leser man automatgirfirmaenes nettsider og kommer til at det er et under at automatgiret fungerer i det hele tatt,,,,,,,, 20 år gamle Toyota og Mercedes med automatgir som fungerer prikkfritt,,,, helt utrolig!

CVT og Auris er jeg veldig på alerten for. Synd de ikke har en ny Corolla med normal automat her. Det burde være en meget kurant bil. Av den grunn ser jeg såvidt på Kia. De har ikke 'oppfunnet drillen' såvidt jeg ser.

Og JA, å gå ut og kjøre bilen (når jeg er uthvilt) er minst like spennende idag som det var da jeg tok lappen.  Da er nok ikke en CVT min drømme-drill, til sånt satser jeg på Bosch 36v til husbruk istedet.

rosmebraad
19.09.15 16:16

Så du går ikke og drrømmer om å kjøpe min bil en gang i fremtiden?

Nei, slik en allmenndyktighet i all transport er en altfor stor oppgave for meg å skli inn i!

M-T
M-TInnlegg: 4983
19.09.15 22:36
rosmebraad: 1. Dagens Yaris. Jeg syns denne er solid og fin i karosseriet. Minuset er CVT OG 'drill'tendensene på bensin automat og hybrid.

Døllere bil finner du ikke...

Vi gikk fra Yaris til Golf, og trives 100 ganger bedre med Golfen. 

Jan
JanInnlegg: 3759
19.09.15 22:41
rosmebraad: (Jeg prøvde DnBs 'bilvelger' på nett. Glimrende. Den linet opp med sølvgrå dieselbiler hvor garantien akkurat var gått ut. Akkuart hva man selv advarer mot.)

Da har du nok lagt inn for lavt månedsbeløp og egenkapital. Selv endte jeg opp med bl.a. en Toyota Camry hybrid 2010, importert fra USA.

Ok bil. Denne viser at de japanske merkenes modellpolitikk i vår del av verden er helt på jordet. I motsetning til Prius, kunne denne vært en glimrende taxi.

rosmebraad
20.09.15 00:22

Ja. Med alle reparasjonene så sikrer man seg trolig langt høyere beløp med halvgammel dieselbil,,,,, jeg fikk 'red alert' på de forslagene.

Forøvrig er enda et krav fire sylindre. Greit å ha med seg når selv E og 5 omtales med tresylindrede alternativ.

Tror Golf er mer til bil enn Yaris ja, det er jo tysk,,,,,, MEN av erfaring så virker Mercedes' motorer langt mer stabile/holdbare enn VW dessverre.

Kjøremessig kunne jeg trives godt i Golf TDI manuell også. Kørka med slik bil til kaldstarter og korte turer.

Norsk 'modellpolitikk' har skydd mye av de modellene som har vært tidlig ute med ting som Euro 6 og SULEV. 

Super Ultra Low Emissions Vehicle. Sånt er det ikke mye av i Norge.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11138
20.09.15 08:00
rosmebraad: GTE: En tyngre, mer komplisert bil

Siden du stadig er bekymret for at jo mer rart de dytter inn i en bil jo mer kan gå i stykker, ville jeg heller valgt en TSI med 150 hk. Selv om staten sponser både batteriene og elmotoren 100%.

Kia Rio må da være noe rakkel?

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11138
20.09.15 08:02
rosmebraad: MEN av erfaring så virker Mercedes' motorer langt mer stabile/holdbare enn VW dessverre.

Dersom du har tenkt å kjøpe deg en taxi og kjøre 700.000 km er nok Mercedesmotorene mest slitesterke. Men for normale bilbrukere holder motoren lenger enn resten av bilen nesten uansett fabrikat og modell.   

cjparker
cjparkerInnlegg: 2066
20.09.15 10:34

Hva med kommende Astra med bensin og automat? Denne bilen tror jeg kan bli veldig god, og den koster betydelig mindre enn Golf. I denne er også reservehjul mulig å få med. Etter en episode i sommer, godt utenfor Hønefoss på en lørdag ettermiddag i fellesferien med flatt dekk, ser jeg absolutt fordelen av et reservehjul. 

Mazda 3 (sedan) er jo også en god bil. Det samme gjelder Mazda 2. 

Alle disse bilene leveres i andre farger enn sølv!

cjparker
cjparkerInnlegg: 2066
20.09.15 10:40
rosmebraad: Kørka med slik bil til kaldstarter og korte turer.

Som tidligere nevnt på forumet, og tidligere slått hard ned på av tyske industrisoldater,kjører de eneste jeg kjenner til, med problemer med partikkelfilteret, VAG.

Men at Golf er en latterlig mye bedre bil enn Kia Rio er det vel ingen som betviler? Jeg er for øvrig veldig usikker på om jeg ville valgt gte fremfor 150tsi. Da er jeg nesten mer fristet til å kjøpe Kia Soul Ev, og ha en enklere tilhengerfestebil ved siden av (hørte jeg hr-v?!)

SUV
20.09.15 11:14
Jan: Da har du nok lagt inn for lavt månedsbeløp og egenkapital. Selv endte jeg opp med bl.a. en Toyota Camry hybrid 2010, importert fra USA.
Ok bil. Denne viser at de japanske merkenes modellpolitikk i vår del av verden er helt på jordet. I motsetning til Prius, kunne denne vært en glimrende taxi.

Hvis Camry stort sett i senere år har blitt levert med store motorer og i tillegg veier mye så har de vel blitt for dyre med det norske avgiftssystemet. Og da kan det hende de rett og slett har konkludert med at Camry ikke selger nok i Norge, uten å tenke på at som hybrid så hadde avgiftsnivået sannsynligvis gjort den veldig aktuell hvis den kan kjøre langt nok på strøm til å få et passe lavt utslipp på 50 km som den der måle-syklusen vel er på.

SUV
20.09.15 11:42
rosmebraad: (Jeg prøvde DnBs 'bilvelger' på nett. Glimrende. Den linet opp med sølvgrå dieselbiler hvor garantien akkurat var gått ut. Akkuart hva man selv advarer mot.)

Jeg testet også DnB sin bilvelger, den foreslo med en gang at jeg skulle kjøpe en 2003-modell Ford Mustang til 450.000 kr. Det var et dårlig forslag synes jeg, for når jeg skal bytte bil er det for å få en nyere bil, ikke for å få en som er to år eldre enn den jeg allerede har. Ikke hadde den firehjulstrekk eller hengerfeste og ikke er det plass til så mye inni bilen tror jeg (det var vel en coupe til og med tror jeg). Også er det sikkert dyr å forsikre også. Konklusjonen blir at det er en bil som passer dårlig for meg blant alt man kan velge blant til 450.000 kr.

Når jeg klikket på firehjulstrekk så foreslo den at jeg heller skulle kjøpe en tre år gammel BMW X3. Kikket ikke så nøye, men antar den er diesel (som ofte betyr dårlig varmeapparat eller at man må ha tilleggsvarmer) siden den forsvant når jeg krysset av for bensin/hybrid.

Da kom det opp en brukt Outlander hybrid som har gått 15000 km og koster mer enn en helt ny 2016-mod med piggdekk og hengerfeste. den foreslåtte hadde riktignok skinnseter og elektrisk justering av setene, men det er ikke viktig for meg. Skinnseter betyr bare at man setter seg inn i en glovarme seter om sommeren og iskalde seter om vinteren om man ikke forvarmer eller kjøler bilen. Elektriske seter er jo greit når man skal justere setene, men det blir en gang etter hver service når en mekaniker som er kortere i beina har "feiljustert" setet. Hadde jeg hatt elektriske seter på den bilen jeg har nå så tror jeg det hadde vært mest et irritasjonsmoment fordi jeg da måtte ha slått på tenninga for å flytte forsetene når jeg skal legge ned baksetene uten å ta av nakkestøttene. I forhold til den foreslåtte så er det jo mye bedre med den nye som har 4 ganger så mange kameraer så man får oversikt over hindringer på alle sider av bilen, ikke bare bak.

Bilvelgeren ser ikke ut til å ha oppdaget at det finnes nye biler (og jeg kommer nok bare til å kjøpe nye biler når det gjelder hovedbil, kan jo bli litt annerledes om jeg skulle hatt en hobbybil i tillegg).

det er også litt rart at man bare får se en bil, for det er jo ikek alle som får treff på korrekt bil i første omgang.

Konklusjonen er at det er mye bedre å gå rett inn på finn og sette inn de rette søkekriteriene der for å velge bil. Så kan heller banken forholde seg til å finne ut hvilket beløp man kan/bør låne for å kjøpe bil for dem som trenger å låne.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11704
20.09.15 11:45

Mazda 2 med automat er vel fasit her. 

End of story-

rosmebraad
20.09.15 20:40
cjparker: Som tidligere nevnt på forumet, og tidligere slått hard ned på av tyske industrisoldater,kjører de eneste jeg kjenner til, med problemer med partikkelfilteret, VAG. Men at Golf er en latterlig mye bedre bil enn Kia Rio er det vel ingen som betviler? Jeg er for øvrig veldig usikker på om jeg ville valgt gte fremfor 150tsi. Da er jeg nesten mer fristet til å kjøpe Kia Soul Ev, og ha en enklere tilhengerfestebil ved siden av (hørte jeg hr-v?!)

Ja, Golf er helt klart mye bedre enn Rio. Jf. mine tilbøyeligheter til "tysk og dyrt". 

Jeg bare kjører Golf (VII) og bare kjenner at det er en kompaktbil som sitter. 

For Golfs del er konfigurasjonen bensin/DSG klart foretrukken for min del. 
Å kjøpe en tre år gammel dieselbil er "høl i hue" om man leser Honest John. Og en kraftigere, ny bensinbil koster "bare" 50% mer. Som i kostnad pr. år over flere år sikkert er lik eller mindre om han får alle "dieselreparasjonene" på rekke og rad. 

Jeg leste Honest John og der var det mye skryt over Golf VII. MEN der stod også om problemer med TSI 1,2 og at denne gikk over fra (det problematiske) kjedet til belte.....  
Der stod også at der var stadig problem med 7-trinns DSG. Og på Wikipedia stod der mye om DSG-problemene. 
Skulle tro det var ordnet nå..... 

Poenget med Kia Rio er at den i enkleste utførelse er en alminnelig bil som er fin og grei, og at den fanger essensen i hva en småbil skal være. 
Vet noen om garantien på disse omfatter "alt", eller er der unntakene med ting som radio og batteri, som jeg har sett noen steder?
Og serviceintervall er 2 år/30000 km på 1,4 bensin på denne og 15000km/1 år på 1,2. Er 1,2 da øen "steinaldermotor"?

Og hva er greia med serviceintervall på to år: Fra Honest John til uanvhengige verksteder i Norge, så anbefaler de fleste olje/filterskift (minst) årlig/15000 km. 

I familien ble det, stikk i strid med mitt "mas", kjøpt en nyere diesel Golf..... jeg tør vel ikke gå på noe sånt, i så fall må det være med egen lån til clutch/DMF-bytte. 

På den annen side så ser man jo 20 år gamle Golf i trafikk, så der må jo være noe liv i biltypen. 
Jeg husker at jeg kjørte Golf III da den var ny, lånt fra hyggelig merkeforhandler som gjerne ville at jeg skulle låne bilen noen dager, noe jeg ikke gjorde.

I praksis er bensin DSG aktuelle versjoner av Golf å se på- E-Golf og GTE blir i praksis ikke noe særlig: Er det noen som liker å plugge i motorvarmer om vinteren? Med disse to bilene er der jo potensiale til å gå og plundre med ledninger opptil flere ganger daglig.
Allerede for 20 år siden ladet el-tannbørsten trådløst, skjønner ikke hvorfor det er "fremtiden" å plunder med ledninger. 

rosmebraad
20.09.15 21:17
Iseran2770: Siden du stadig er bekymret for at jo mer rart de dytter inn i en bil jo mer kan gå i stykker, ville jeg heller valgt en TSI med 150 hk. Selv om staten sponser både batteriene og elmotoren 100%. Kia Rio må da være noe rakkel?

Ja, TSI er helt klart det mest praktiske for meg, iom. at jeg vil ha muligheten for bla. lite planlagte turer til Østlandet, og sånt er jo helt uaktuelt med e-Golf. Og jeg er også mindre lysten på å romstere med ledninger på GTE..... 

jeg skal se på å få prøvd en Rio en gang, på papiret og fra omtaler virker det jo som en kurant småbil ut fra omtaler, men Golf er helt klart bedre på kjøreegenskaper. 
Jeg føler meg faktisk litt "hjemme" i Golf da det er tysk og orden,,,,  ryddig slik jeg liker det, og hele greia føles fast. 

M-T
M-TInnlegg: 4983
20.09.15 22:05
rosmebraad: Jeg leste Honest John og der var det mye skryt over Golf VII. MEN der stod også om problemer med TSI 1,2 og at denne gikk over fra (det problematiske) kjedet til belte.....

Joda, men husk at det selges relativt mange Golfer verden over også da... Og de aller fleste fungerer veldig fint! Og uansett har du jo både garanti og reklamasjonsrett i mange år. 

rosmebraad
21.09.15 00:03
M-T: Joda, men husk at det selges relativt mange Golfer verden over også da... Og de aller fleste fungerer veldig fint! Og uansett har du jo både garanti og reklamasjonsrett i mange år.

Ja!

Og som sagt ser man jo 20 år gamle Golf i drift også..... 

Wikipedia skriver om "Problems and recalls", og der er jo sitt å si om DSG.

Tenker man livskvalitet så får jeg stor glede av bil praktisk talt hver dag. 
Og skulle jeg "dø i ung voksen alder" er det trist om jeg ikke unnet meg en ny bil. 
Beløpet i gjeld/sparing er dessuten noe jeg sjelden tenker på,,,,,,,,   bilgleden gir meg et rush nesten daglig. 

rosmebraad
21.09.15 00:31

Jeg mailet forhandler med spm. om 7-trinns DSG er "fikset". 
Det var mindre inspirerende med slike setninger:

November 14, 2013, Volkswagen Group announced a major worldwide recall over problems with the 7-speed DSG gearbox (model: DQ200) which might lead to loss of power, covering some 1.6m cars including those carrying the Audi, Skoda and SEAT badges. ....."

(Innlegget ble redigert 21.09.15 00:31)

rosmebraad
21.09.15 00:59

Som en (mental) øvelse er det jo mulig å se på ti år gamle eksemplarer av biltypen man lurer på, og på hvorvidt eierne av disse har hatt lykkelige år. 

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30091
21.09.15 01:02
rosmebraad: Som en (mental) øvelse er det jo mulig å se på ti år gamle eksemplarer av biltypen man lurer på, og på hvorvidt eierne av disse har hatt lykkelige år.

Skulle vaske bilen på Soft Wash ved Uno-X på Oppsal i dag da jeg så en fyr med svart sportwagon få starthjelp fra en eldgammel Caravelle. Overholdt ikke hilseplikten i akkurat det øyeblikket, men velger å tro at eieren glemte å skru av tenningen mens han polerte gliset sitt. Skal man tenke for mye på alt som KAN gå galt med en bil bør man holde seg til kollektivtransport. 

(Innlegget ble redigert 21.09.15 01:04)

rosmebraad
21.09.15 01:18
FredPerry: Skal man tenke for mye på alt som KAN gå galt med en bil

Når man tenker på alt som KAN gå galt er det et under (eller rettere sagt en mennesklig storprestasjon) at bilen fungerer i det hele tatt. 

rosmebraad
21.09.15 03:29
rosmebraad: CVT OG 'drill'tendensene på bensin automat

Mens i statene virker det som om de har "antikk automatikk", altså med den momentomformeren jeg vil ha...... 

Klikk for å gå tilbake til toppen