Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Din neste bil?

NYTT TEMA
Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3519
25.09.15 10:52

Noen har akkurat byttet bil, andre har kanskje ny bil på gang rett rundt hjørnet? Mens en tredje gruppe kanskje er som meg og vurderer ny bil hele tiden.

Som bilinteressert har jeg tre biler og vurderer en fjerde. Men hva vil man bytte ut bilene i? Og hva slags drivlinje vil den sannsynligvis få, elbil, diesel, bensin eller hybrid? Kanskje noe annet til og med?

Line opp bilparken man har i dag og nevn hva det kanskje kan bli neste gang.

Hva kjører du i dag og hva blir din neste bil/drivlinje?

Mitt svar kommer fortløpende.

M_GmbH
M_GmbHInnlegg: 1526
25.09.15 11:41

Godt mulig vi bytter fra BMW F31 316i til ny Mercedes-Benz B-klasse el. Jeg betaler 80 kroner i bomkostnader pr. dag (Nordstrand-Lysaker) og i tillegg trenger vi mer egenkapital til boligkjøp.

Mulighet for å kjøpe bil på firma gjør også at bilholdet blir billigere, men også kjedligere. Allikevel er ikke 3-serie uten M-sport og motor så veldig spennende i seg selv, så et fornuftig bilbytte og samtidig spare penger til "prosjekt bilkjøp til far 2020" kan jeg leve med. BMW E90 335i med N54-motoren er f.eks en bil jeg kunne tenkt meg i dag som 2. bil.

T
G8

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10887
25.09.15 11:56

Bleiebussen fra Citroen gjør en så god jobb at den ikke står i fare for å bli byttet ut på mange år.

Jeg har nettopp fått meg hytte i nordmarka med kjøretillatelse/vei helt frem og savnet etter Cherokee'en har meldt seg for fullt. Nå angrer jeg på at den ikke ble beholdt som bil nr 2. På vinterveier i marka vil C4'en komme til kort, og det skal kjøres en del "drit" opp og ned de kommende mnd som hadde passet bedre bak i Jeep'en enn i Citroen'en.

For å svare på spørsmålet så kan min neste bil bli en nr 2 bil med 4x4 og god plass, som feks Cherokke eller en pickup av noe slag

(Innlegget ble redigert 25.09.15 11:57)

Burkar
BurkarInnlegg: 8371
25.09.15 12:15

Jeg har en V60 T3 på leasing. Den skal leveres tilbake om en uke, og jeg aner fortsatt ikke hva den skal erstattes med.

Forfun
ForfunInnlegg: 5014
25.09.15 12:22

Har ingen planer om bilbytte, den jeg har fungerer veldig bra. Den er litt liten til sportsutstyret mitt, er alene i bilen denne helgen, men bagasjerommet, baksetet og taketstativet er fullt.

Det som jeg vurderer som neste er den nye jaguaren (XE?) og Giullia. Bensin, automat og firehjulstrekk er drivlinjen. Jeg tror ikke jeg vil velge en kjedelig bil neste gang. Vil ha noe som skiller seg litt ut og kjører godt. Eneste unntaktet er hvis jeg vil ta ett års ferie, da trenger jeg å spare litt i forkant. Litt i tenkeboksen.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9031
25.09.15 12:22

Blir nok lenge til jeg bytter ut Polo'n.
Men ser det kommer mer og mer hybrid alternativer som frister.

Så får jeg råd til ny bil, regner jeg med att det blir hybrid.
Blir det en nyere bruktbil, holder jeg meg nok til ren bensin.  Helst uten turbo, men det vil vel nesten ikke eksistere på bruktmarkedet da tiden kommer.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34801
25.09.15 13:52

Se tråd 'bilvurderinger'. 

Jeg er helt perpleks om el. hybrid eller bensin. (Diesel er mindre aktuelt!!!!)

Realistisk sett er 'mine' biltyper Yaris, Golf og E-klasse.

Kjører ellers 'mye rart'.

ferrek
ferrekInnlegg: 15546
25.09.15 14:07

Jeg går fra en Golf 1,4 150 TSI til en Golf GTE. Etter GTE (første halvdel 2017) er jeg "redd" det blir noe med betraktelig mer plass. 

cjparker
cjparkerInnlegg: 2095
25.09.15 15:24

Vi har to biler (2009-modeller), begge med begrenset verdi, og da blir det fort slik at man må ha bilen ett år til hvis bilen går gjennom pkk eller man kjøper nye dek..

Jeg er litt usikker på hvilken av bilene som ryker først. Blir det den lille ønsker jeg meg Kia Soul EV, eller noe i den duren. Blir det dieselhundehuset som går er listen litt lenger. Foreløpig ser listen omtrent slik ut: Opel Astra (nye modellen), Subaru Levorg, Bmw 2-serie hybrid, Mazda 6 2,5. Outsideren er Giuliaen som kommer hvert øyeblikk - såfremt den kommer i sportwagonversjon. 

Hvis Subaru Forester hadde hatt seter det gikk an å sitte i ville den også vært på listen. 

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30202
25.09.15 17:12
Kompressor-V8: Hva kjører du i dag og hva blir din neste bil/drivlinje?

Er veldig glad i sedaner, men er såpass eplekjekk i forhold til min ny-innkjøpte 159 at jeg mener det ikke finnes noen sedaner som er finere enn den foruten Aston Martin Rapide og forrige generasjon Quattroporte. Ser imidlertid ikke for meg at det er realistisk å bytte til noe sånt med det første, så kanskje jeg ender opp med en brukt Giulia eller 6-serie Gran Coupé om endel år. Jaguar XJ er også ganske fin, men den er så diger at jeg må realisere odelsretten min for å få parkeringsplass. 

Er i hvert fall helt ferdig med anonyme biler som forsvinner i mengden på parkeringsplassen. 

(Innlegget ble redigert 25.09.15 17:14)

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2239
25.09.15 18:22

Jeg kommer nok ikke til å bytte bil før om et års tid når bilen jeg har (rav4 2,2d) blir tre år. Da vet jeg ikke helt.. Hjertet sier glc350e men fruen sier alt med stjerne er gubbebiler, dessuten er den litt dyrere enn det jeg liker å bruke på bil. Hvis fornuften får bestemme blir det nok Octavia 4x4 tsi DSG...

ErikAak
ErikAakInnlegg: 67
25.09.15 19:04

Etter bare 8 mnd har jeg nettopp solgt min Volvo V70 D3 Summum 2014-mod. Var strålende fornøyd med bilen, men "bytter ned" for å realisere penger til oppussing av hus som vi kjøpte i vår. 

Den "nye" bilen blir en Mercedes E220 CDI Stv. 2008-mod (facelift) med bare 107'km på telleren. Mye bil igjen, og sitter igjen med ca 200 store til å klasse bort på huset. 

Kommer til å savne keyless, adaptiv cruise og VOC men overlever nok ;) 

Planen om 1-2 år er å bytte ut bil nr 2 (sur gammel Mazda 99-mod som går som ei klokke) med en E-Golf eller liknende. Mercedesen får da bli bil nr 2 til lengre turer. 

Drømmen på 5-7 års sikt: Alfa Romeo Giulia. 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11608
25.09.15 19:19

Her blir det ikke bilbytte verken i 2016 eller 2017.

Jeg er superfornøyd med TTS'en. Det kjører bra, har en barsk eksoslyd, er liten og lett, men passe praktisk.

Mine favoritter i litt høyere prisklasse Cayman (uten Norgesmotor) og Jaguar F-type blir i overkant upraktiske en del dager i året. Og en tobilsløsning er fortsatt ikke aktuelt.

M-T
M-TInnlegg: 5011
25.09.15 19:19
ferrek: Jeg går fra en Golf 1,4 150 TSI til en Golf GTE. Etter GTE (første halvdel 2017) er jeg "redd" det blir noe med betraktelig mer plass.

Hva er egentlig grunnen til bytte? Er ikke de to bilene så og si like?

villevesten
villevestenInnlegg: 195
25.09.15 19:47

Mercedes C350e på gang.. "Fødselsdag" på mandag og håper den er på skilter om ca en mnd.. Litt usikker på om det kan svare seg å vente til Januar og kanskje spare noen avgiftskroner...

vossen
vossenInnlegg: 1037
25.09.15 20:13

2015 Range Rover TDV6

Hva neste bil blir er usikkert, men det blir en ekstra bil. Noe morsommere, med 2 dører.

Kompressor-V8
25.09.15 20:25

Jaguaren er hellig, den klarer jeg aldri å bytte ut. 

Madammen har ønske om å kjøre bil som er litt nyere enn sin nåværende 2010 mod E-klasse cab. Det blir enten MB CLS med firehjulsdrift (diesel er egentlig uaktuelt og det er et problem), eller så blir det Range Rover Evoque bensin 4wd. det mest sannsynlige nå er at det blir en nesten ny facelift E-klasse cab bensin i en mørkere farge. 

X3'n har jeg nesten byttet ut 2 ganger siden jeg fikk den splitter ny i januar. Ikke fordi jeg er misfornøyd, jeg er faktisk strålende fornøyd med den som bruksbil og hverdagsbil. Den har nesten blitt byttet ut i Range Rover Sport 340hk bensin (ble til slutt vurdert som for ufornuftig mye penger i mellom og for over the top som hverdagsbil) og nesten en BMW 640xi gran Coupe. Så har nye Jaguar SUV F-Pace virkelig fått min interesse. Vi får se når den er prøvekjørt. Spørsmålet er om det er en bedre og finere bil enn en nesten ny Range Rover sport eller ikke. Alternativt venter jeg på neste BMW X3. 

Så drømmer jeg om en gammel komfortbil som bil Nr 4, og jeg er svært nære å kjøpe en Jaguar XJ 1998 om vi blir enige på pris. Vi får se.

(Innlegget ble redigert 25.09.15 20:29)

Kompressor-V8
25.09.15 20:26

Fin Range Rover, vossen! Hvor store er felgene? 23"?

(Innlegget ble redigert 25.09.15 20:27)

t109
t109Innlegg: 3269
25.09.15 20:40

Er i markedet for bil, og har forsåvidt vært det en stund da det er mange uker siden vi heldigvis ble kvitt Honda CRVen vi hadde. Den likte jeg ikke.

Kjenner jeg faktisk har gått litt lei å bytte bil (skulle bare mangle vil nok mange si:)).

Angrer litt på at jeg solgte en 2014 modell V70 vi hadde en stund. En god bil, selv om den manglet både det lille ekstra mht krefter (D2) og at den hadde manuelt gear. Vurderer V70 igjen, men det ligger litt langt inne å betale kr. 20-30000 mer for en 2014 modell nå (med "kun" Momentum utstyrspakke og med høyere km.stand) enn det vi fikk for den vi hadde (som var Summunm). 

508 er også en god bil, men etter å ha eid 4 stk kunne det vært artig med noe annet. 5008 har vært med akkurat litt for lenge til at en 2014 modell står øverst på ønskelista akkurat nå.

I "svake" øyeblikk vurderer jeg div Subaru (litt fordi den fortsatt er bittlitt "sær"), men så husker jeg plutselig det triste interiøret og de vonde setene...

308SW har vært innenfor radaren, men har egentlig lyst på de ekstra centimetrene her og der som bla 508 har.

Titta på en 2014 Passat, men den er nokså trist med Comfortline utstyrspakke. Det samme gjelder forøvrig den nye Passaten, dersom man ikke spytter i mange 10-tusner av kroner mer for en av de høyere utstyrsvariantene...

GC4P er en favoritt, men syns forhandlere priser utgått modell (med 115 hester og ETG kasse) litt for høyt. Regner også med at prisen på 1150 hesteren vil rase (mer enn før) når 120 hesteren får innarbeidet seg i markedet. 

BWW 3 serie stv er vurdert, men blir litt for liten. Det samme med A4 og C-klasse (utgåtte modeller, som i tillegg begynner å bli nokså gamle...)

Men, som nevnt i en annen tråd. Jeg er ikke mer prinsippfast enn at dersom det dukker opp et "kjøp jeg ikke kan si nei til",  overlever jeg nok greit med f.eks. Mazda 6, Insignia, eller lignende...

Bottomline er at forvirringen er komplett og motivasjonen for å handle en lettere overpriset nyere bruktbil er så som så (gidder fortsatt ikke kjøpe helt ny da jeg helst vil at andre skal ta 1-årstapet). 208en (med skiboks) får nok duge også i høstferien. Det går omtrent akkurat så lenge vi slipper å ha med div. slalomski, brett, langrennski, div slalomstøvler, x antall ski- og varmedresser osv...

vossen
vossenInnlegg: 1037
25.09.15 20:53

Ja, det er 23" med 305 bredde foran og bak. Fyller hjulbuene perfekt, som jeg ønsket. Og da må du opp på slike størrelser.

Men det morsomme er at du ikke merker noe til det. Ingen sporing, komforten er den samme som med 22" original. Kun litt mer støy merkes i forhold til de piggfrie vinterdekk. Men det er så lite at det knapt merkes.

rosmebraad
25.09.15 23:07
Kompressor-V8: Jaguaren er hellig, den klarer jeg aldri å bytte ut.  Madammen har ønske om å kjøre bil som er litt nyere enn sin nåværende 2010 mod E-klasse cab. Det blir enten MB CLS med firehjulsdrift (diesel er egentlig uaktuelt og det er et problem), eller så blir det Range Rover Evoque bensin 4wd. det mest sannsynlige nå er at det blir en nesten ny facelift E-klasse cab bensin i en mørkere farge.  X3'n har jeg nesten byttet ut 2 ganger siden jeg fikk den splitter ny i januar. Ikke fordi jeg er misfornøyd, jeg er faktisk strålende fornøyd med den som bruksbil og hverdagsbil. Den har nesten blitt byttet ut i Range Rover Sport 340hk bensin (ble til slutt vurdert som for ufornuftig mye penger i mellom og for over the top som hverdagsbil) og nesten en BMW 640xi gran Coupe. Så har nye Jaguar SUV F-Pace virkelig fått min interesse. Vi får se når den er prøvekjørt. Spørsmålet er om det er en bedre og finere bil enn en nesten ny Range Rover sport eller ikke. Alternativt venter jeg på neste BMW X3.  Så drømmer jeg om en gammel komfortbil som bil Nr 4, og jeg er svært nære å kjøpe en Jaguar XJ 1998 om vi blir enige på pris. Vi får se.

Må si jeg er fan av å høre om "Kompressorlivet"! 
(Men å leve det er ikke mitt bord.)

Hva er "greia" med CLS? Jeg forestiller meg stadig at den er 211-era. Og det er jo så smått gammeldags når E-klasse straks er over på W213. 

Som du sier, så blit det jo stor byttekostnad med nyere, dyrere biler, bare omregavgift er jo en del?
Og hvorfor RR Sport? I mine øyne "må" slik bil være Vogue. 

Hele "SUV"-greia er ikke noe for meg, være det seg HR-V eller BMW. 
(I vage øyeblikk sjekker jeg riktignok Suburban. Vel så mye i fascinasjon over at slike biler fins iom. miljø/klimahysteriet noen driver med.....)

For gamle Jaguarers del håper jeg du har gode verksteder på hånd, hvor vedlikehodes den du har?

Er det Jaguar i Sofienberggt. som er adresse for å se på ny?

Hadde jeg operert i disse prisklassene hadde trolig biler som E og evt. S vært aktuelle, da i mest mulig komfortorienterte utgaver. (Og med minst mulig "assistensystemer"......)

rosmebraad
25.09.15 23:12
t109: Bottomline er at forvirringen er komplett og motivasjonen for å handle en lettere overpriset nyere bruktbil er så som så (gidder fortsatt ikke kjøpe helt ny da jeg helst vil at andre skal ta 1-årstapet).

Morsomt med alle bilbyttene. Men er du da ikke en "finn.no-general" med mye oppringninger og annonseringer?

Jeg syns også at nyere bruktbiler gjerne er "lettere overpriset" og at det, spesielt dersom man skal eie noen år, like gjerne kan gå for ny, så er man på riktig for med garanti etc.

Hva med å finne en ny bil som faller i smak, og så falle til ro med den i fire år, selge ett år før garanti går ut? 
Blir det kløe i byttefoten før det?

Jeg vet ett individ som sikkert får litt vondt av å høre at du ikke trivdes med CR-V, men det er jo greit å bytte om man ikke er bra fornøyd. 

SI hva som blir neste! 

Burkar
25.09.15 23:14

Jaguar har flyttet fra Sofienberg. Nå må du opp i den gamle postgarasjen i Konows gate for å handle.

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10887
25.09.15 23:31
Burkar: Jaguar har flyttet fra Sofienberg.

Ikke bare har de flyttet og fått større og mer egnede lokaler, de har også byttet navn til Insignia, for ikke å kun assosieres med Jaguar. De er forhandler av Jaguar, Land Rover, Aston Martin og Morgan

Ribba
RibbaInnlegg: 34279
26.09.15 06:42
Kompressor-V8: Line opp bilparken man har i dag og nevn hva det kanskje kan bli neste gang.

Har jo, på niende året, fortsatt en 2002 mod Opel Speedster 2.2. Vinterbilen er en 2014 mod Mazda 3 2.0 Optimum (sedan). Begge gjeldfrie.

De siste 5 årene har i stor grad gått til å spare opp penger til en bolig, men nå som bolig ble kjøpt i januar, så må jeg jo bruke overskuddet hver mnd på noe annet. For jeg sliter med alt for lave kostnader i forhold til inntekten.

Så en av planene mine er at jeg går for å realisere bildrømmen min om et par år. Det vil si at jeg legger meg om litt ekstra egenkapital, selger Opelen og bruker litt av mitt månedlige overskudd på å betale en eller annen bank hver mnd så jeg kan realisere bildrømmen uten at jeg må spare i åresvis. Bildrømmen er en bil som jeg enda ikke har sett på Finn.no, så det blir ikke Norges mest vanlige bil.

Eventuelt at jeg tar det snusfornuftige valget og skaffer meg en 4C.

Om jeg derimot går får å bytte ut Mazda'n i noe, så frister både XE og Giulia. Men jeg er jo veldig feig når det kommer til helårsbil, og med hverken en Jaguar enn Alfa Romeo-forhandler rett nede i gata, så kan det være at jeg.

Jeg har jo også vært innom tanken å gå for en morro vinterbil i tillegg til å beholde Mazda'n som helårsbil og Opel'n som sommerbil. De to valgene jeg har sett på er enten en brukt GT-86 eller en ny Mazda MX-5 2.0 Sport.

Men å betale på veiavgiften, forsikringer og normalt bilholdsutgifter på 3 biler når man reelt sett egentlig ikke har behov for noen, det blir litt vel råflott. 

ducatiboy72
ducatiboy72Innlegg: 629
26.09.15 08:52

Har i dag kun en bil, 2013 BMW 320i touring. Denne har kona brukt til jobb, mens jeg tar toget til jobb.

Planen har vært å kjøpe en BMW veteran til neste år. Samtidig har vi fått en baby som skal begynne i barnehage neste år.

Siden jeg ikke ønsker å kjøre en veteranbil på vinteren ser jeg følgende muligheter:

1) Kjøre veteranbil til barnehage/stasjon om sommeren. Gå om vinteren.

2) Veteranbil om sommeren. Kjøpe en billig skrotbil for vinterbruk.

3) Kjøpe en litt nyere BMW (E46 cab?) som brukes hele året

4) Kjøpe en elbil i3/Golf (mest fornuftig)

- Samtidig kommer vi nok til å kjøpe en større bil etterhvert for familiebruk. Her er innvendig plass i lengderetning viktig, samtidig er jeg redd for hva MDG finner på av begrensninger på fossilbiler. Det frister litt med elbil. Nå kommer det vel ikke noen spennende elbiler før BMW i5 og Audi Q6(?)

Må vel si at alternativ 1 er det som frister mest. Og så kan vi evt beholde 320 når vi skal ha en større bil, men venter med å bestemme meg til jeg ser hvor vi får barnehageplass...

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11608
26.09.15 09:38
Ribba: Bildrømmen er en bil som jeg enda ikke har sett på Finn.no, så det blir ikke Norges mest vanlige bil.

Den er jeg litt nysgjerrig på.

t109
t109Innlegg: 3269
26.09.15 10:14
rosmebraad: Jeg syns også at nyere bruktbiler gjerne er "lettere overpriset" og at det, spesielt dersom man skal eie noen år, like gjerne kan gå for ny, så er man på riktig for med garanti etc. Hva med å finne en ny bil som faller i smak, og så falle til ro med den i fire år, selge ett år før garanti går ut? 
Blir det kløe i byttefoten før det?

Helt enig i at kjøp av ny bil, stort sett, fremstår som minst like gunstig - kanskje gunstigere i noen tilfeller - dersom man planlegger å ha bilen en stund.

Jeg har flere ganger hatt planer om å ha bilen minst 3 år, men det har hittil skåret seg - med god margin - hver eneste gang.

Siden det er noe som heter at dersom man skal si noe om fremtiden så "look at history", og der stiller jeg dessverre svakt mht å eie en bil særlig lenger enn et år. Rekorden er en Citroen Xantia som jeg eide i nesten 2.5 år. Men så syns jeg det var en skikkelig god bil også da (etter datidens målestokk) 

Kompressor-V8
26.09.15 10:19

Jeg ble også nysgjerrig, Ribba :)

Kanskje en Ferrari i racingutgave?

Jeg har som regel byttet biler etter rundt ett år, og noen har jeg hatt i bare 6-9 mnd. Det lengste jeg har hatt en bil er Golf 1 cab (2,5 år), BMW Z4 3.0si (2,5 år) og BMW X3 2.5ia (2,5 år). Nå har jeg hatt Jaguaren i 2,5 år og den blir den bilen jeg har eid lengst.

(Innlegget ble redigert 26.09.15 10:28)

Burkar
26.09.15 10:38

Mulige scenarioer for meg:

1: Kjøpe en bruktbil til rundt 250k

2: Ta over en leasingavtale igjen

3: Flytte til et land uten bilavgifter

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg