Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Montere Xenonlys

NYTT TEMA
torbjornberget
torbjornbergetInnlegg: 32
01.02.16 10:28

Hva må til for å montere bi-xenonlys på en Volvo V70 2002?

http://www.ekstralys.no/products/lumen-prosystem-h13-bixenon

Holder det å kjøpe settet over, eller er det andre sett jeg heller burde kjøpe?

Hva vil ''H3'', ''H4'', ''H7'' si? Er det samme hva jeg velger?

Mvh Torbjørn

torbjornberget
01.02.16 10:43

Leste noe om at lyktene må være typegodkjent for xenon.. er lyktene på bilen min det? Er automatisk høydejustering inkludert i pakken?

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15144
01.02.16 10:54
torbjornberget: Holder det å kjøpe settet over, eller er det andre sett jeg heller burde kjøpe? Hva vil ''H3'', ''H4'', ''H7'' si? Er det samme hva jeg velger?

Så lenge du vil at bilen ikke skal bli godkjent på EU-kontroll så er det bare å kjøpe.

Normalt stilles det tre krav til biler for å kunne bruke Xenon-lys:

-Bilen må ha automatisk høydejustering av lyktene. Det vil si at lyset justeres opp og ned, blant annet basert på vekt i bilen, slik at man ikke blender møtende bilister.

-Lyktene skal ha spylere. Dette fordi smuss på lyktene kan bryte lyset feil, og blende andre bilister.

-Selve lyktene forøvrig skal være typegodkjent til bruk med xenon-pærer. Alt dette kan totalt koste mangfoldige tusen kroner å få ettermontert.

Jeg tipper at du har spylere på lyktene, men at du ikke tilfredsstiller de to andre kravene.

aeroX
aeroXInnlegg: 742
01.02.16 11:20

En kamerat har gjort dette, eller, han byttet ut hele lyktene med noen originale lykter med xenonlys. Han har ikke automatisk høydejustering, og må hver gang lete etter en snuskete EU-kontrollør som ikke legger merke til dette, for å få bilen godkjent. Jeg vil anbefale deg å styre unna ettermontering av xenon.

steib
steibInnlegg: 1780
01.02.16 13:30

Styr unna det, så slipper vi andre å møte en Volvo V70 med feilstilte lys på veien..

Jan
JanInnlegg: 3945
01.02.16 16:51
torbjornberget: Hva må til for å montere bi-xenonlys på en Volvo V70 2002?

Du kan kjøpe to stk originallykter, styringsenhet, ballaster og det som skal til for at automatisk høydejustering skal virke. 

Du havner vel på en sum som er omtrent det samme som bilen er verdt.

Alle andre løsninger er ulovlig å bruke. Dessuten har jeg notert meg at lyset fra slike løsninger, umulig kan havne på veien, da de lyser godt opp alle andre steder.

Vent heller til du får råd til en bil med originale xenonlys.

Jan
JanInnlegg: 3945
01.02.16 16:54
torbjornberget: Hva vil ''H3'', ''H4'', ''H7'' si? Er det samme hva jeg velger?

Det er betegnelse på ulike Halogenlamper for bil. Det er ikke det samme hva du velger.

Dersom dette er Xenonpærer som er ment å erstatte disse, er det ulovlig. I kontroll vil du få mangellapp, evt avskilting.

torbjornberget
01.02.16 21:30

Takk for svar folkens! :) ser ut som jeg blir å styre unna xenonlys for denne gang.. :)

sl500
sl500Innlegg: 10229
01.02.16 21:58

Det er en helt riktig konklusjon.
Jeg har prøvd og her kan du lese om resultatet jeg fikk på min bil.

Montering av xenon sett

(Innlegget ble redigert 01.02.16 22:10)

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 4422
04.02.16 19:46

kjøp heller slike: Pærer

Bare husk å kjøpe den typen som din bil skal ha.

Roshmann
RoshmannInnlegg: 574
04.02.16 21:58

Faktisk så er volvo V70 opp til 2004 eller 2005 typegodkjent uten automatisk høydejustering, med xenon.

Ellers er jeg ganske sikker på at V70 opptil 2007 har samme lykt på for halogen og xenon!!

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9757
05.02.16 00:04
Roshmann: Faktisk så er volvo V70 opp til 2004 eller 2005 typegodkjent uten automatisk høydejustering, med xenon.

Hvis det virkelig er tilfelle så hadde det vært interessant å se hvilke regler som da er gjeldende ved ettermontering. Det som bilen var typegodkjent med i sin tid, eller standard-reglene med lyktespylere+høydejustering.

Roshmann
RoshmannInnlegg: 574
05.02.16 12:27

Joda, det hadde vært meget interessant for de det gjelder.

Man vet jo at typegodkjenning overstyrer norske lover og regler, bla med baklys som ikke lyser på de bilene med automatiske kjørelys, som bare kjører med LED striper på dagtid. Disse ble lovlige pga typegodkjenning i Norge før loven var endret.

Ribba
RibbaInnlegg: 34224
05.02.16 12:36
Roshmann: Faktisk så er volvo V70 opp til 2004 eller 2005 typegodkjent uten automatisk høydejustering, med xenon.

Nope, det tviler jeg på. 

For tar man et raskt lite søk på biler med og uten xenon, så ser man at V70 med xenonlys har automatisk justering, mens biler med halogen har manuell nivåjustering.

piezo
piezoInnlegg: 5118
05.02.16 13:22
Roshmann: Faktisk så er volvo V70 opp til 2004 eller 2005 typegodkjent uten automatisk høydejustering, med xenon. Ellers er jeg ganske sikker på at V70 opptil 2007 har samme lykt på for halogen og xenon!!

Jeg kjørte en V70 '04-modell med xenon som drosje, og den hadde automatisk høydejustering. Det var ingen bryter inne i bilen, og den gjorde "opp-ned"-sjekken av lysene ved oppstart. 

Lyktene var også nokså forskjellige. Xenonlyktene hadde klart glass, sort innfatning, rund fjernlysreflektor, "vipping" av xenonlykta når du slo på fulllysene og parklys i blinklysene.

Halogenlampene hadde riflet glass, høydejustering inne i bilen og parklyset i nærlysreflektoren.

promille_krapylet
promille_krapyletInnlegg: 27164
16.03.17 19:57

Det er en bedriten operasjon, snart ferdig med min konvertering på en 04 xc70.

For å få dette lovlig på en Volvo må du gjøre følgende, oppsettet blir da som om det er fabrikkmontert:

1) Komplette lamper fra en tilsvarende v70.
Ca 3000 på skroten
2) Kabelmatten kontaktstykket,(burde følge gratis med) fra lampen pga forskjeller fra halogen.
3) Lysbryteren fra donorbil (noen få hundrelapper)
4) nivåsensor på bakaksling (kontakten burde ligge under tanklokket
5) programvare til rem (4 og 5 = 2500 på Volvo sånn ca)
Og sist men ikke mest bedritent, som til nå har kostet mye blod, svette, tårer, søvnløse kvelder mens man tråler koblingsskjema, googlesøk og telefoner på dagtid:
Programvaren til cem.
Volvo nekter å levere ut den.

Du kan selvsagt ta en cem fra en annen v70 som er levert med xenon og prøve å få endret startsperre og slike ting. Ikke gratis, ikke umulig, men en viss sum er det jo.
For å spare deg for samme slitet, og før du begynner å kaste penger på bilen:
Finn deg en skrotet bil med xenon og prøvemonter en lampe.
Dersom du har kabler til det, burde funksjonene i xenonlampen virke, inkludert motoren på reflektoren.

Dersom den ikke gjør det, dropp prosjektet.
Hvis ikke, følg listen min over.

Jeg har løsningen på problematikken rundt cem, ett tips, les rundt på forum som handler om Volvo.
Jeg blir trolig bil nr 2 med en slik ombygging..

Når programvaren er lastet i cem har du en lovlig xenonkonvertering som er identisk med en fabrikkbestilt bil, og profilen i vida gjort om.

Det eneste du mangler nå er de gule klistremerkene med advarsel om høy spenning.

Dersom du går for alternative løsninger:
Ta ned cem, ligger i fotbrønnen, og finn nederste shunten, står 1 pinne mot passasjersiden enn dem over, plukk av grå plasttopp formet som en L, finn ledningen som går på pinne nr 2 på shunten, flytt den en pinne til høyre, sett inn shunt og voila.
Lampevarslingen er borte vekk.
Halogen drar 55W, mens xenon drar normalt 35W. Altså trenger du mer motstand som ett alternativ til å flytte ledningen til lampevarslingen.

Ikke begynn å drille 2 mm hull i shunten.

Hella hadde en automatisk nivåjustering, den leverer dem ikke her i landet lenger.
Sørg også for at du har klart glass på lyktene du skal bruke.

Lykke til.

Mvh
Lovlig ombygget til xenon

(Innlegget ble redigert 16.03.17 20:09)

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30153
16.03.17 20:18
promille_krapylet: Mvh
Lovlig ombygget til xenon

Takket være politiet er Volvo V70/XC70 en av få personbiler som er stuerene å kjøre med tusenmetere. Det hadde nok blitt min løsning. 

(Innlegget ble redigert 16.03.17 20:19)

promille_krapylet
16.03.17 20:21

Har da xenon på hovedlykter også.
Skal få programmert cem innom kort tid.

Tusenmetrene er halogen, vurderer å bygge dem om til xenon, men siden xenon tenner senere er jeg litt usikker på om det er verdt det..

(Innlegget ble redigert 16.03.17 20:22)

sl500
sl500Innlegg: 10229
17.03.17 23:06
torbjornberget: Holder det å kjøpe settet over, eller er det andre sett jeg heller burde kjøpe? Hva vil ''H3'', ''H4'', ''H7'' si? Er det samme hva jeg velger?

Kjøp deg ett sett med kvalitets hologen pærer.
Kina pærer bør du gleme da de høyst sansynlig lyser med ett dårlig lys bilde.
Så må du stille deg spørsmålet om hva ønsker du å oppnå?
Hologen hovedlys pærer kan deles inn i fire grupper

Maxium. Sterkere watt styrke.Ulovlig å bruke på offentlig vei.

Performance.Mere og bedre lys.Feks Osram Nightbreaker.Lovlige

Styling.Hvitere eller blåere lys enn standard.Lovlige og ulovlige utgaver finnes.

Longlife.Som navnet tilsier så varer de lengre enn standard pærer.

(Innlegget ble redigert 17.03.17 23:07)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 58475
17.03.17 23:09
torbjornberget: Hva vil ''H3'', ''H4'', ''H7'' si? Er det samme hva jeg velger?

OM du må spørre om hva disse betyr, bør du slett ikke montere noe som helst på bilen din. 

promille_krapylet
19.03.17 20:03

Roshmann:

Ellers er jeg ganske sikker på at V70 opptil 2007 har samme lykt på for halogen og xenon!!

Det er feil.

Formatet på lykten, ytre mål, er like.
Det som er likt er fjernlysene (h1) og blinklysene.
Nærlyset har forskjellene, med tenner, ballast, annen reflektor som løfter seg når du bruker fjernlys og itillegg innvendig motor som justerer høyden.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg