Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Volvo XC40 og V40

NYTT TEMA
nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15586
18.05.16 21:24

Riktignok konsepter, men hvis de blir i nærheten av dette så ser det bra ut. Begge bygges på den nye CMA-plattform (Compact Modular Architecture).

XC40 konsept som vil komme først 
V40 konsept

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12438
19.05.16 15:34

XC40 hadde en litt sær C-stolpe. V40 så veldig konsept ut. Så mye at man kan garantere at det ferdig produktet omtrent ikke ligner på konseptet i det hele tatt.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15586
19.05.16 16:28
Iseran2770: Så mye at man kan garantere at det ferdig produktet omtrent ikke ligner på konseptet i det hele tatt.

Det kan godt være. Uansett så kommer hele rekken etterhvert - V40, S40, C40, XC40. CMA-plattformen er den første til Volvo som støtter alle typer drivlinjer. Den med ren batterdrift skal får 350 km rekkevidde skal vi tro hva de sier.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12438
19.05.16 17:04
nometalhorse: Det kan godt være.

De klarer sikkert å få V40 lekrere enn dagens utgave som jeg ikke synes er vellykket utseendemessig.

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
20.05.16 10:01
nometalhorse: Den med ren batterdrift skal får 350 km rekkevidde skal vi tro hva de sier.

Det er vel det som er default rekkevidde for den typen biler når den kommer på markedet. e-Golf får 300 km på nyåret og en ytterligere økning når Golf VIII kommer.

Ezio
EzioInnlegg: 1531
20.05.16 11:13

Skal Volvo kun lage trange familiebiler nå med unntak av XC90 og S/V90 som kun er for eliten? V40 og V60 har jo kjipere bagasjerom enn Corollaen min...

Rearden86
Rearden86Innlegg: 414
20.05.16 12:14
Ezio: Skal Volvo kun lage trange familiebiler nå med unntak av XC90 og S/V90 som kun er for eliten? V40 og V60 har jo kjipere bagasjerom enn Corollaen min...

Den nye V60 er sagt å skulle bli større enn nåværende, og med et mer praktisk bagasjerom. Dette nettopp for å fange opp en del som nå kjører V70 og som synes nye V90 blir for kostbar.

Ezio
EzioInnlegg: 1531
20.05.16 12:37

Ja, det er nok et smart valg. Jeg synes V60 har er pent design, men den er veldig trang baki og V70-eiere setter pris på plassen. Er jo den ultimate hund-og-barnevogn-bilen i grunn.

Hvordan er forøvrig automatkassa til Volvo? Er den der oppe med de beste?

m-sport
m-sportInnlegg: 1758
20.05.16 13:04
Rearden86: Den nye V60 er sagt å skulle bli større enn nåværende, og med et mer praktisk bagasjerom. Dette nettopp for å fange opp en del som nå kjører V70 og som synes nye V90 blir for kostbar.

Nye V90 blir ikke noe særlig dyrere enn utgående V70 (om en ser bort fra D2 motoren som egentlig er for liten til V70).

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15586
20.05.16 13:32
Ezio: Hvordan er forøvrig automatkassa til Volvo? Er den der oppe med de beste?

I V90 sitter 8-speed Aisin AW TG-81SC, men hvordan denne er i forhold til ZF 8-speed vet jeg ikke.
De kom vel med denne i V70 i 2014, og da var det endel klager på rykkende nedgiringer.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12438
20.05.16 18:29
m-sport: Nye V90 blir ikke noe særlig dyrere enn utgående V70 (om en ser bort fra D2 motoren som egentlig er for liten til V70).

Det er jo D2 som har gjort at V70 selger i bøtter og spann i Norge. V90 blir ikke en storselger før den får en knøttliten dieselmotor.

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
20.05.16 18:51

Den 8-trinns Aisin-kassen er den samme som i BMWs biler med tverstilt motor. Dvs jeg har denne kassen i min 220xd. Jeg syns den er super. Overgangen fra DQ250 var veldig stor. Mye mer komfortabel til vanlig og mye kjappere om ønskelig. Om Volvo klarer å programmere den like bra som BMW vet jeg ikke. ZF-kassen BMW bruker får ihvertfall langt mer skryt i BMW enn i f.eks Jaguar

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12438
20.05.16 19:15
dasAuto: Om Volvo klarer å programmere den like bra som BMW vet jeg ikke. ZF-kassen BMW bruker får ihvertfall langt mer skryt i BMW enn i f.eks Jaguar

Hva hadde BMW gjort bedre enn Jaguar?

Jeg har jo mast gjentatt ganger om hvordan BMW har programmert 8-tinnskassen i biler med relativt beskjeden effekt. Den var sinnsykt ivrig etter å komme opp i 8.gir til total upassende tidspunkter. 

Someone
SomeoneInnlegg: 24465
21.09.17 12:13

Da var XC40 presentert. Litt usikker på baken akkurat der

 

http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2017/09/Her-er-nye-Volvo-XC40

 

Ikke hybrid fra starten av, så inntil den er klar blir vel salget her i landet minimalt

(Innlegget ble redigert 21.09.17 12:14)

ferrek
ferrekInnlegg: 15584
21.09.17 12:36
Someone: Ikke hybrid fra starten av, så inntil den er klar blir vel salget her i landet minimalt

Nja, liten SUV går nordmenn som regel av skaftet for å kjøpe uansett. Når det i tillegg er en Volvo tror jeg denne kommer til å selge uansett. 

Bakparten er jeg ikke helt venn med, i tillegg synes den å være relativt dyr (som alle nye Volvoer)? 550' for en 190 hk diesel R-design er dyrere enn Tiguan med R-line som vel er en klasse over(?). 

Edit: Ser den er 6 cm kortere enn Tiguan, jeg har trodd XC40 skulle være en del mindre.

(Innlegget ble redigert 21.09.17 12:38)

AlvaroC
AlvaroCInnlegg: 342
21.09.17 13:36

Ikke veldig imponert, liker det siste fra Volvo klart bedre enn dette. For lite flyt i linjer, om det hele tatt er noen linjer å finne, men noen mener kanskje den er tøff? Spart litt i interiøret i forhold til XC60 og XC90 også ser det ut til.

Pris er vel omtrent som konkurrentene, selv om bensin vel relativt sett er gunstigere enn diesel. Mange som vil ha Volvo i Norge, men dette er vel knapt noen familiebil, så vet ikke om jeg ser den helt store kjøpergruppen. Må vel trolig vente til hybrid og el. versjon er på plass før det tar av. 

Små SUV selger, men da gjerne med FWD og til halve prisen av en XC40.

shagalott
shagalottInnlegg: 4300
21.09.17 14:19
AlvaroC: Spart litt i interiøret i forhold til XC60 og XC90 også ser det ut til.

Det gjør vel de fleste at det spares litt på billigere modeller, eller er det slik at interiøret i Audi Q3 er like eksklusivt som i Q7? Har ikke sittet i noen av de, så kan jo være greit å få høre om det stemmer. 

Burkar
BurkarInnlegg: 8467
21.09.17 14:38
ferrek: Edit: Ser den er 6 cm kortere enn Tiguan, jeg har trodd XC40 skulle være en del mindre

Hvor fant du mål?

AlvaroC
AlvaroCInnlegg: 342
21.09.17 14:59
shagalott: Det gjør vel de fleste at det spares litt på billigere modeller, eller er det slik at interiøret i Audi Q3 er like eksklusivt som i Q7? Har ikke sittet i noen av de, så kan jo være greit å få høre om det stemmer.

Nei, ikke noe unormalt med det, mer en betraktning i og med interiøret i XC60 ikke virker å stå noe tilbake for XC90. Og om noen plass Volvo tildels har løftet seg over tyskerne så har det vært interiørt, og i forkant av introduksjonen av XC40 har det også vært snakket ganske mye om interiøret. Så bare en smule skuffet, et løft i denne klassen på det som er ganske dyre biler hadde ikke skadet, ikke at XC40 er dårligere enn andre i klassen, og nok bedre enn en aldrende Q3 i alle fall.

AlvaroC
AlvaroCInnlegg: 342
21.09.17 15:09
Burkar: Hvor fant du mål?

"442,5 centimeter lång är Volvo XC40 vilket gör den 1,4 centimeter kortare än BMW X1 men 3,7 centimeter längre än Audi Q3"

http://teknikensvarld.se/volvo-xc40-officiell-fakta-bilder-och-film-534270/

Tiguan er 448 cm.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12438
21.09.17 20:58
Someone: Litt usikker på baken akkurat der

Enkelte fora har kommentert at C-stolpen er litt spesiell. Rett fra siden ser den mer ut som en vegg enn en stolpe. 

(Innlegget ble redigert 21.09.17 20:59)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15586
21.09.17 23:55

Innstegsprisene for nye XC40 i Norge er som følger (veiledende priser - frakt og leveringskostnader kommer i tillegg):

XC40 T5 247 hk AWD (automat) Momentum 560 000 kr

XC40 T5 247 hk AWD (automat) R-Design 603 000 kr

XC40 D4 190 hk AWD (automat) Momentum 510 000 kr

XC40 D4 190 hk AWD (automat) R-Design 553 000 kr

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1081
22.09.17 00:32
nometalhorse: Innstegsprisene for nye XC40 i Norge er som følger (veiledende priser - frakt og leveringskostnader kommer i tillegg): XC40 T5 247 hk AWD (automat) Momentum 560 000 kr XC40 T5 247 hk AWD (automat) R-Design 603 000 kr XC40 D4 190 hk AWD (automat) Momentum 510 000 kr XC40 D4 190 hk AWD (automat) R-Design 553 000 kr

Hvilket blir altfor dyrt til at dette blir noen storselger vil jeg tro. Jeg har kjørt dagens med D2 eller hva det heter. 115 hk diesel, utrolig treg, rykkete gange/slakke ved kjøring i lave hastigheter og lite imponerende egentlig. Gode seter og styringa er jo ok, en del dekkstøy, som vanlig i europeiske biler. At noen evt. kjøpte V70 med denne motoren må være de som ikke prøvekjører før kjøp tror jeg.

 

Men tror nok Volvo må komme med en lignende sparemotor evt. hybrid, for å få ned prisene.

(Innlegget ble redigert 22.09.17 00:32)

fcuk
fcukInnlegg: 15315
22.09.17 22:30
AlvaroC: g om noen plass Volvo tildels har løftet seg over tyskerne så har det vært interiørt, og i forkant av introduksjonen av XC40 har det også vært snakket ganske mye om interiøret. Så bare en smule skuffet, et løft i denne klassen på det som er ganske dyre biler hadde ikke skadet, ikke at XC40 er dårligere enn andre i klassen, og nok bedre enn en aldrende Q3 i alle fall.

Ser vi på samme interiør, for meg ser dette ut som nok en knock-out fra Sverige.

AlvaroC
AlvaroCInnlegg: 342
23.09.17 11:13
fcuk: Ser vi på samme interiør, for meg ser dette ut som nok en knock-out fra Sverige.

Spørs jo litt hva man ser etter da. Om man tar f.eks. E-Pace og X1 har de etter min mening løftet seg over hhv. XE og 3-serie. For meg, ut i fra det jeg ser på bilder, er ganske klart at det er spart en del i forhold til XC60. Et mørkt pressebilde ser selvfølgelig bra ut, men etter det jeg ser er dette det samme interiøret; 

http://indianautosblog.com/wp-content/uploads/2017/09/2018-Volvo-XC40-interior.jpg

Ser ikke at dette skulle være noe bedre enn omtalte modeller, helt greit, men skiller ikke ut bortsett fra fargen på teppet. Om man foretrekker Volvos design fremfor Jaguar eller BMW er jo litt en annen sak. 

Ser forøvrig at den omtales som en urban SUV for en yngre kjøpegruppe, altså litt annen kjøpegruppe enn Volvo tradisjonelt har hatt i Norge. Og er vel derfor de prøver med et litt frekkere design enn på de større modellene også vil jeg tro. Presentert på moteuken i Milano også, men om det skal være en svensk Evoque, føler jeg den er litt for konservativ og mangler sjarm. 

(Innlegget ble redigert 23.09.17 11:13)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 12438
23.09.17 14:04
AlvaroC: Et mørkt pressebilde ser selvfølgelig bra ut, men etter det jeg ser er dette det samme interiøret;
http://indianautosblog.com/wp-content/uploads/2017/09/2018-Volvo-XC40-interior.jpg

Litt mer lys var ganske avslørende. Bortsett fra de oransje teppene var det ganske konservativt. Audi er fortsatt i tet på interiør.

Someone
SomeoneInnlegg: 24465
10.01.18 21:31

Ser ut som "norgesmodellen" av XC40, det vil si ladbar hybrid, kommer til høsten. Frem til det blir vel salget litt begrenset

 

https://www.dn.no/privat/2018/01/10/1053/Motor/volvos-minste-kommer-som-ladbar-til-hosten

(Innlegget ble redigert 10.01.18 21:31)

Klikk for å gå tilbake til toppen