Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gode og dårlige Mercedesmotorer

NYTT TEMA
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34971
28.07.16 19:35

OK, jeg syns at også VW trenger en tråd, Mercedes også.

Gode, som jeg har erfaring med:
M111 firesylindret bensin:
Solid grunnmotor, uten turbo, kan ha bankesensor og variable ventiltider.
Ved god oljesituasjon og riktige servicer og ikke misbruk fra fører burde denne være veldig holdbar. 
Ved misbruk og neglisjering av (olje-)servicer er den selvsagt havaristkandidat. 
(Pluss for gjennomgående (?) bruk av Duplexkjeder. 

OM651 firesylindret dieselmotor:
Meget god og slitesterk og responsiv dieselmotor. Til tross for en rekke typefeil på visse utgaver/årsmodeller som gir kjølevæskelekkasje, samt både bytteintervall samt havarimulighet på "single" kamkjedeopplegg m/aksjon/bytteintervall!!! kan denne motoren gjerne oppleves som frisk og fin etter 3-400000 km.
Det er en motor man stoler på, og tør å dra opp mot rødmerkingen under f. eks forbikjøringer, fordi man vet nøyaktig hvordan den kommer til å reagere.
(Minus for tilsynelatende HELT latterlig nedskalering av kamakseldrift: Mercedes burde ha bånn solide "Duplex" eller "Triplex" kjeder for kamakseldrift, med null bytteintervall eller servicebehov. Bare spør dem som har hatt havari på OM651!!!)

OM642 sekssylindret dieselmotor:
God og holdbar "Berlinboks". Selvsagt ikke ukjent med vanlige dieselting.
Denne går i alt fra C-klasse til varebiler og er kanskje den beste "kompromiss"motoren for Autobahn når det gjelder forbruk (for dem som er opptatt av sånt.)
Noe annet gang, -moment og lydkultur enn firesylindret diesel, igjen for dem som er opptatte av sånt. 

Om andre tilføyer, så har vi kanskje snart en miniguide for hvilke motorer (og utgaver?) bruktbilkjøpere burde være ekstra på vakt for.

De nevnte motorene finner selvsagt i en rekke (effekt-)versjoner, og ingen av dem har godt av kaldstarter, pådrag ved kald motor og neglisjering av tilsyn og servvice hos godt verksted. 

Jan
JanInnlegg: 4279
28.07.16 20:19
rosmebraad: OM651 firesylindret dieselmotor:

Du har oppsummert svakhetene med denne ganske treffende. Alle vil før eller siden få nevnte problemer med registerkjede. Det som er synd, er at dr ing. i Stuttgart, valgte å plassere nevnte kjede på baksiden av motoren, slik at bytte blir dyrt.

Forgjengeren, OM 646 hadde ikke dette problemet.

De mest langlivede motorene Mercedes har laget, er nok OM 615, 616 og 617 som ble brukt i W 123 på 70 og 80-tallet. De var kjent for å ha tilnærmet ubegrenset levetid.

t109
t109Innlegg: 3282
28.07.16 20:28
Jan: De mest langlivede motorene Mercedes har laget, er nok OM 615, 616 og 617 som ble brukt i W 123 på 70 og 80-tallet. De var kjent for å ha tilnærmet ubegrenset levetid

Er en av disse den 5 sylindrede motoren som satt i bla MB240D 3.0? En venn av min far hadde en slik motor i en Mercedes han kjøpte i 1974(?). Det er den eneste taxien han beholdt som hovedbil i 5 år. Senere brukte han den som reservebil/privatbil i flere år. Mener den rundet millionen etterhvert...

Ellers tynet han også mange kilometer ut av en nyere 300D, selv om denne hadde både turbo og automat... 

rosmebraad
28.07.16 20:34
Jan: Du har oppsummert svakhetene med denne ganske treffende. Alle vil før eller siden få nevnte problemer med registerkjede. Det som er synd, er at dr ing. i Stuttgart, valgte å plassere nevnte kjede på baksiden av motoren, slik at bytte blir dyrt.

Jeg mistenker at det er økonomer også. 

Dette er noe av grunnen til at jeg ikke er så stor fan av Mercedes om dagen, at de går vekk fra en del gamle prinsipper: (Og har "ettermontert" skjerm.)
De har gått vekk fra Duplexkjede.
OG flyttet cruisekontrollhendelen til UNDER viske/blinkebryteren.

Hadde kjedet vært supersolid og uten bytteintervall kunne det vært plassert hvor som helst.

Selv om BOS og "Algaard" langt fra har en plettfri vandel hos meg, oppleves de som meget gode, fleiksible og kjappe (hører dere, RSA??) på verkstedssiden de senere år. 
(Av idiotiske opplevelser kan nevnes at de i Fabrikkgaten begynte å krangle på at bilen var levert i Åsane og at de derfor var meget motvillige til å se på den. 
OG at jeg hadde avtalt å prøvekjøre W212 og tok buss og gikk ut dit til Åsane, hvor de verken hadde lagt frem nøkkel eller klargjort bil og vedkommende selger var "barikkadert" inne på sitt kontor. De sikrer seg at jeg aldri skal handle der.) 

Man skal ha kjørt E-klasse, være borte fra biltypen i 20 år og så sette seg inn og i blinde finne hoved-betjeningsorganene!
(Mulig med litt avvik for rattstammemontert girskiftehendel. Jeg syns også at den opplevde kvaliteten på de rettstammemonterte betjeningsorganene er noe svak. OG: Hvor greit er det å ha samme delene i S-klasse som i A-klasse?)

Enkelte eldre "folkebiler" fra 70- og 80-tallet innser man at det er (var) utrolig lett å bytte deler på. (Dessverre var man barn på den tiden og kunne ikke ta for seg verkstedenes elendighet på emnene.)

rosmebraad
28.07.16 20:36
t109: Ellers tynet han også mange kilometer ut av en nyere 300D, selv om denne hadde både turbo og automat...

(Visse eksemplarer/utgaver av) W124 E300D Turbo  er, med rett bruk og verkstedstilsyn, meget holdbare.)

Noe annet med W124 er de "vanvittige" utstyrekombinasjonene:
Man kan ha største dieselmotor m/automat i en ellers rådyr bil, og fremdeles sitte der med billige stoffseter og sveivevinduer! 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11921
28.07.16 20:40

I starten av perioden hvor man gikk fra 2 til 4 ventiler hadde vel Mercedes et lite feilskjær.

Motoren i W124 300E ble regnet som lang solidere enn den sprekere 300E-24 som fikk et dårlig rykte. Min bror hadde en slik, men det var girkassen og rusten som var det største problemet med hans W124.   

rosmebraad
28.07.16 20:41
Jan: Forgjengeren, OM 646 hadde ikke dette problemet.

Av litt trivia, så ser det ut som om Wikipedia mener denne fortsatt leveres i Sprinter.

(Innlegget ble redigert 28.07.16 20:42)

rosmebraad
28.07.16 20:43
Iseran2770: det var girkassen og rusten som var det største problemet med hans W124.

Girkassene i E-klasse har jeg opplevd som særdeles holdbare. 

t109
28.07.16 20:56
rosmebraad: Man kan ha største dieselmotor m/automat i en ellers rådyr bil, og fremdeles sitte der med billige stoffseter og sveivevinduer!

Nå vet jeg ikke helt hvordan den tidligere "luksusavgiften" på biler slo ut for de som hadde drosjerefusjon, men jeg mener en dyrlege jeg kjenner måtte betale flere titalls tusen ekstra for å få takluke og skinnseter i en en MB 230E han kjøpte i 1984/85 (en av de første bilene MB leverte i Norge med 124 karosseri). Nesten alt var avgifter til staten. Han prioriterte skinn og luke fremfor metalikklakk (som også kostet "skjorta", pga odører som fulgte med yrket som dyrlege på landsbygda...

Apropos motorer og MB. Tror han kjørte denne bilen, en 230E - bensin - i nesten 10 år og ca 5-600000km. Hørte aldri at han sa noe om at motoren var sliten...

(Innlegget ble redigert 28.07.16 20:58)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17775
28.07.16 20:56
rosmebraad: OG flyttet cruisekontrollhendelen til UNDER viske/blinkebryteren.

Det er vel den nye "industristandarden"?

Og jeg liker det! På Lanciaen er den på blinklysbryteren, men på de to nye Alfaene har CC fått egen bryter under den.

Synes det er helt topp. Hviler venstre arm på kneet og har da lett tilgang til hendelen som enkelt justeres opp eller ned.

De med adaptiv CC har kanskje et annet syn på saken.

Jan
28.07.16 21:03
t109: Er en av disse den 5 sylindrede motoren som satt i bla MB240D 3.0?

Det er det. Nærmere bestemt OM 617. Mange av disse gikk mer enn en mill km. 

Ikke så rart kanskje. For det første hadde de bare 88-90 hk på 3 l volum. For det andre var den konstruert uten tanke på kostnader. Det var før økonomene bestemte hva bilen kostet å lage. Man må også huske at på den tiden var Mercedes det eneste tyske premiummerket, så de slapp å tenke på konkurrenter. Verken BMW eller Audi spilte i samme divisjon da disse motorene ble laget. De hadde ikke en gang dieselmotorer på programmet.

Jan
28.07.16 21:20
t109: Nå vet jeg ikke helt hvordan den tidligere "luksusavgiften" på biler slo ut for de som hadde drosjerefusjon,

Den slo kraftig ut der også. Hele engangsavgiften var progressiv og verdibasert. 

På midten av 80- tallet kostet utstyr som automat, skinnseter, klimanlegg, ABS-bremser og soltak 25-30.000 hver, så det var ikke vanskelig å øke nyprisen med 50 %.

I 1987 kostet en velutstyrt MB 230E mellom 4 og 500.00,- for en privatkunde og godt og vel 300.000 som taxi.

Alvorlig mye penger, særlig med tanke på at renten på lån til bil lå på over 20%. En middels årslønn på den tiden var vel ca 150.000.

rosmebraad
28.07.16 21:27
InternalExile: Det er vel den nye "industristandarden"?

Hm, ikke mye standard som appellerer til meg ihvertfall.

Andre systemer for CC er knapper på rattet. (Evt. liten hendel på rattet.)

I layout er den nå gamle Mercedesstandarden den desidert beste etter mitt syn: Man ser hva man driver med, og styrer hele bilen med én hånd. 

rosmebraad
28.07.16 21:28
Jan: Verken BMW eller Audi spilte i samme divisjon da disse motorene ble laget. De hadde ikke en gang dieselmotorer på programmet.

Akkurat det siste punktet der kunne vært greit å holde på i premiumssammenheng. 

(Ja. jeg vet at minste diesel gjerne er mest solgte utgave av S-klasse i flere markeder.)

rosmebraad
28.07.16 21:36
Jan: I 1987 kostet en velutstyrt MB 230E mellom 4 og 500.00,- for en privatkunde og godt og vel 300.000 som taxi. Alvorlig mye penger, særlig med tanke på at renten på lån til bil lå på over 20%. En middels årslønn på den tiden var vel ca 150.000.

Mao. er realprisen og tilgjengeligheten på nye bensinbiler i Norge i dag/i disse tider trolig den lavest/beste den noensinne kommer til å være, så den som er interessert i bil burde bare hive seg rundt og bestille ny bensinbil. 

Jan
28.07.16 22:17
rosmebraad: Andre systemer for CC er knapper på rattet. (Evt. liten hendel på rattet.)

Jeg synes ikke MBs løsning for CC er spesielt god. VWs løsning på retningsviserhendelen og en del andre med knapper på rattet fungerer minst like bra. Den verste løsningen jeg har vært borti, er på Prius. Der vet man aldri hvor hendelen er, da den roterer med rattet.

Jeg mistenker at medieoppslagene om løpske Priuser for noen år siden, skyldes utilsiktet betjening av denne.

sl500
sl500Innlegg: 10290
28.07.16 22:26
Jan: Alle vil før eller siden få nevnte problemer med registerkjede.

Jeg satser på siden da kjedet hitil fungerer bra etter 25 år.
M119.960 motoren min skal nå få sitt første skift av tennkabler,fordelerlokk og rotorer ellers er alt på motoren slik det var når den ble laget i 1991 inkludert vannpumpe og eksosanlegg .

Edit kom på at den har fått ny multireimstrammer, multireim og thermostat 2 ganger.

(Innlegget ble redigert 28.07.16 22:34)

sl500
28.07.16 22:40
Jan: På midten av 80- tallet kostet utstyr som automat, skinnseter, klimanlegg, ABS-bremser og soltak 25-30.000 hver, så det var ikke vanskelig å øke nyprisen med 50 %.

For ikke glemme hva en cab utløste av engangsutgifter.
Biler uten tak fantes nesten ikke i Norge på åttitallet

t109
28.07.16 22:40
rosmebraad: ao. er realprisen og tilgjengeligheten på nye bensinbiler i Norge i dag/i disse tider trolig den lavest/beste den noensinne kommer til å være, så den som er interessert i bil burde bare hive seg rundt og bestille ny bensinbil.

Begynner å bevege meg litt O.T.nå, men merket dette når vi nå lette etter en nyere bil (stv) i 200000kr klassen. Av bensinbiler var det stort sett bare de supertreige (og litt "dodgy")  1.6 og 1.8 litrene i Avensis å oppdrive. Noen ytterst å Passater er utstyrt med 1.4 literen på 122 hester. Det er vel heller ikke VW sin mest "skuddsikre" motor. Bla C5, 508, V70 og Mondeo var (og er) vel bare, helt unntaksvis, levert med bensinmotor.

Nå var/er ikke fravær av bensinmotorer noen stor sak for meg; noe som sikkert er like greit når man skal kjøpe bruktbil. Hvis ikke måtte jeg nok lett etter "nåla i høystakken"  

rosmebraad
28.07.16 22:42
Jan: Jeg synes ikke MBs løsning for CC er spesielt god. VWs løsning på retningsviserhendelen og en del andre med knapper på rattet fungerer minst like bra. Den verste løsningen jeg har vært borti, er på Prius. Der vet man aldri hvor hendelen er, da den roterer med rattet. Jeg mistenker at medieoppslagene om løpske Priuser for noen år siden, skyldes utilsiktet betjening av denne.

Jeg syns den gamle MB-spaken er suveren da den står alene og vanskelig forveksles med andre. 
På nuværende VW er der flere knapper i nærheten: Skjønt, man lærer seg dette, og med ACC betjenes det uansett relativt sjelden.
(Én kritikk mot vedkommende VW-ratts knappelayout i test har vært at knappene for volum og spor/sangskift er på hver sin side av rattet, men dette er jo helt riktig da man er i stand til å styre både volum og sporskift med hver sine tomleg uten å bevege hendene for å gjøre det. 
(Enkelte biltestere må innse hva det er de "tester".) 

De løpske Priusene høres vanvittig ut. Det må ha sviktet både i bremser, tenning og girspak og gasspedal samtidig skal de gå løpske: Var det en totalkollaps i ECU, kanskje?
Dessverre husker jeg ett eller flere tilfeller der det var eldre, forvirrede menn som "førte" bilene. 

sl500
28.07.16 22:45

Ikke motor realitert men nå må jeg fylle etter med AC gass da den begyner å kjøle dårligere.
Det har jeg ikke gjort på de 16-17 årene den har vært i mitt eie.
Finner ikke noe i service historiken at det noen gang er gjort av første eier heller.

Har foresten funnet en suspekt fyr med r112 gass i en mørk bakgate.
Vedder på han røyker rullings og har filla hengende ut av baklomma på kjeledressen
Den skal fylles i nattens mulm og mørke når øvrigheten sover
Det skal bli spennende...Ikke si det til noen.

(Innlegget ble redigert 28.07.16 22:53)

Isnot
IsnotInnlegg: 1972
28.07.16 23:34
Jan: Det som er synd, er at dr ing. i Stuttgart, valgte å plassere nevnte kjede på baksiden av motoren, slik at bytte blir dyrt.

Dette er gjort som et grep ifht fotgjengerbeskyttelse.

Jeg var også ukomfortabel med girvelgeren på rattstammen til nyere MB, men har aldri erfart noen funksjonsfeil. Dessuten blir D/M av girkasser med elektronisk girvelger mye enklere.

Det medfører frustrasjon når registerkjeder som har fungert godt i mange år blir fornyet til noe som svikter. Men det kan vel forklares med det at vi lever i en tid hvor alt har potensiale for forbedring og mindre friksjon gjennom lettere komponenter er et ledd i drivstoffbesparelser. Som vi erfarer har ikke alle nyvinninger vært suksess i dette rotteracet.

Never change a winning team, -gjelder ikke lenger.

InternalExile
28.07.16 23:56
sl500: Ikke motor realitert men nå må jeg fylle etter med AC gass da den begyner å kjøle dårligere.

Der er jeg kjempeheldig. :-)

Har en venn som driver med dette, og det er en utrolig enkel jobb med rett utstyr.

Han fant på få sekunder hvor han skulle koble til slangene, satte inn et termometer i luftutgangen på bilen. Etter noen minutter med fylling gikk de ned fra 21 grader til 10 grader.

Han tar normalt sett 1500,-for en jobb som dette. Men OBS, går du til et verksted så er de pliktig til å lete etter lekkasjer og prisen kan fort doble seg++++.

InternalExile
29.07.16 00:04
Isnot: Jeg var også ukomfortabel med girvelgeren på rattstammen til nyere MB,

En venninne til kona har kjøpt seg en (verdens styggeste bil?) MB CLA Shooting Brake.

Første bilen jeg har kjørt med rattgir siden vi hadde en Mitsubishi L300 som firmabil for 10 år siden.

Nevnte jeg den er hvit? Grøss og gru for en bil.

rosmebraad
rosmebraad
29.07.16 00:13
Isnot: Dette er gjort som et grep ifht fotgjengerbeskyttelse.

Virkelig? 

Er der ikke såpass med deksler og ting imellom utsiden og kjedet at det verner tilstrekkelig? 

Ellers lar man seg imponere over komplekisteten i panserhengslene på W212 E-klasse. (Opplegg ifm. "Active Bonnet"?)

Isnot
29.07.16 01:11
rosmebraad: Virkelig?  Er der ikke såpass med deksler og ting imellom utsiden og kjedet at det verner tilstrekkelig?  Ellers lar man seg imponere over komplekisteten i panserhengslene på W212 E-klasse. (Opplegg ifm. "Active Bonnet"?)

Ja sånn er det. Mykere i fronten. Panserhengslene utløses og løfter panseret i bakkant for å gi fotgjengere et mykere møte med front og rute. Legg også merke til at panseret ikke lenger går helt ut til grillen, men avlastes av en større plastfront som ikke bare er et resultat av vindtunnelldata. Tidligere var det elektriske følere i frontfangeren, men nå er det en slange som ligger i fangeren som ved klem gir økt trykk og dermed signal til panserhengsler som blir utløst elektrisk eller pyroteknisk. Tidligere kunne disse tilbakestilles,-nå må de skiftes.

Isnot
29.07.16 01:13
InternalExile: En venninne til kona har kjøpt seg en (verdens styggeste bil?) MB CLA Shooting Brake. Første bilen jeg har kjørt med rattgir siden vi hadde en Mitsubishi L300 som firmabil for 10 år siden. Nevnte jeg den er hvit? Grøss og gru for en bil.

En sterk subjektiv vurdering.

Hvilken bil har du selv?

rosmebraad
29.07.16 02:00

Ja bare de panserhengslene kunne lett fylt et mastergradsarbeid på ingeniørhøgskolen.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11921
29.07.16 08:10
Jan: De hadde ikke en gang dieselmotorer på programmet.

En råtreg dieselmotor med 88 hk bærer jo preg av at dette vare rene nyttekjøretøyer, arbeidsmaskin på linje med veiskrape :-)  

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg