Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

MB GLK

NYTT TEMA
12tribe
12tribeInnlegg: 2899
10.09.16 11:09

Jeg skal kjøpe ny(brukt)bil, og vurderer litt forskjellige modeller av Mercedes. Har hatt flere generasjoner E-klasse, men flytter nå "på landet", og vurderer en "traktor" med 4-hjulstrekk. Har en smertegrense ift pris på 300 000+. Jeg vurder GLK som et alternativ, men må innrømme at dette er en bil jeg vet ganske lite om. Er det noen som har erfaringer, positive eller negative å dele?

12tribe
10.09.16 11:11

En f.eks 3-6 år gammel E-klasse 4matic hadde jo vært perfekt, men de er det ikke så mange av og ville vel antagelig sprengt budsjettet.

ErikAak
ErikAakInnlegg: 62
10.09.16 18:15

Er ingen ekspert, men har som MB-eier og bilfantast fulgt med på en del forum opp gjennom årene. Har lest mye bra om GLK med tanke på driftsikkerhet og andre momenter. Utseende er kanskje mest omdiskutert, men det er nå opp til deg. Jeg liker'n ;) 

12tribe
10.09.16 18:29
ErikAak: Utseende

Ja, det er en del som synes den blir for firkanta osv.. Jeg liker designet også, og det er ikke så mye annet som er aktuelt når man først har blitt vant til Mercedes;).. Jeg kjenner ingen som har den tror jeg, skulle gjerne visst hvordan den er å kjøre også.. Interiøret gir meg umiddelbart en følelse at det er litt mer "traktor" å kjøre enn f.eks følelsen du har i en E-klasse etc.. Har egentlig lyst på en nyere E-klasse enn den jeg har og da stasjonsvogn. Men flytter som sagt på landet, og det kan vær en fordel med noe som trekker på alle 4 til vinteren.. Og å kjøre den jeg har på vinterføre, kan best sammenlignes med å gå i dress-sko på det samme føret..

ErikAak
10.09.16 20:31

Forstår behovet for 4x4, men når det er sagt har jeg bare god erfaring med trekk på bakhjulene på vinterføre. Det skal sies at det er uhyre avhengig av type dekk. Som natt og dag har jeg erfart.. 

Det er nå uansett en god sikkerhet med 4x4 de dagene det skulle være helt forjævlig glatt i kombinasjon med oppoverbakke.. Ellers er jo bakkeklaringen digg i en GLK :) 

Har ikke kjørt en! Ser for meg at den er helt ok, men blir jo noe helt annet enn en E-klasse da. Er jo en annen type bil. 

12tribe
10.09.16 21:50
ErikAak: Ser for meg at den er helt ok, men blir jo noe helt annet enn en E-klasse da. Er jo en annen type bil.

Ja, det er jo det. Jeg har et litt "sammensatt" bilbehov. På den ene siden kjører jeg en del langt, og E-klassen er jo en herlig bil å cruise av gårde  og sluke mil med. Jeg er litt usikker på om jeg er like "uberørt" av 6-7 timers kjøring i en GLK som jeg nå er i min E-klasse.. samtidig så flytter jeg som sagt godt ut på landet med grusvei og litt kupert den siste biten frem til huset. Vel, jeg blir nødt til å få prøvekjørt en for bedre å kunne gjøre meg opp en mening..Hadde jeg hatt litt mer cash til rådighet skulle jeg forsøkt å snuse opp en E-klasse 4matic, men det blir nok for dyrt i denne omgang.

passat06
passat06Innlegg: 994
11.09.16 00:05

Den største ulempen med GLK for de fleste av oss er bagasjeplassen.

12tribe
11.09.16 08:13
passat06: Den største ulempen med GLK for de fleste av oss er bagasjeplassen

Ja, det har jeg hørt før. Jeg vil allikevel tro at den er minst like god som i min E-klasse sedan? Bagasjerommet i den kanboi litt tight med barnevogn+andre ting, men det går. Det er ingen tvil om at bilen jeg har mest lyst på(realistisk sett, ikke ideelt;)) er en nyere E-klasse enn den jeg har , men i st.vogn. Jeg er bare litt bekymret for å bli stående til vinteren. Misset jobbintervju i fjor vinter da jeg bodde med utkjørsel i en bakke, mildvær og snøfall, bakhjulstrekk og automatgir og kom ikke av flekken.

m-sport
m-sportInnlegg: 1613
12.09.16 09:56
12tribe: Ja, det har jeg hørt før. Jeg vil allikevel tro at den er minst like god som i min E-klasse sedan? Bagasjerommet i den kanboi litt tight med barnevogn+andre ting, men det går. Det er ingen tvil om at bilen jeg har mest lyst på(realistisk sett, ikke ideelt;)) er en nyere E-klasse enn den jeg har , men i st.vogn. Jeg er bare litt bekymret for å bli stående til vinteren. Misset jobbintervju i fjor vinter da jeg bodde med utkjørsel i en bakke, mildvær og snøfall, bakhjulstrekk og automatgir og kom ikke av flekken.

Mercedes GLK er min desiderte favoritt i bilklassen om jeg hadde vært alene og ikke trengt særlig med plass. Den kjører svært godt til å være SUV og jeg syns ikke den ligger langt bak E-klassen i komfort. Den har et svært lavt støynivå i normale norske hastigheter og skyhøy kvalitetsfølelse. Men den er fryktelig trang i bagasjerommet, også trangere enn i din E-klasse sedan. Det er nesten litt latterlig hvor lite fokus det har vært på bagasjeplass i en bilklasse hvor mange ønsker å ha med litt. Men bortsett fra det så tror jeg du kommer til å bli veldig fornøyd. 220 motoren er helt ok, men ville nok gått for 320 hvis jeg hadde hatt økonomi til det.

12tribe
12.09.16 10:28
m-sport: Men den er fryktelig trang i bagasjerommet, også trangere enn i din E-klasse sedan. Det er nesten litt latterlig hvor lite fokus det har vært på bagasjeplass i en bilklasse hvor mange ønsker å ha med litt

Hmm..  Vil jo tro at det blir mer plass i høyden ihvertfall? Det var litt mer krem i tuben;), så jeg har fått en "attpåklatt" bare 29 år yngre enn storesøster, med alt det medfører av barnevogn og utstyr..  Ikke lett å bestemme seg. En E-klasse stasjonsvogn har ihvertfall mer enn nok plass for de fleste.. Men ser jo at jeg må tøye budsjettet en del dersom jeg skal ha sjangs på en 4matic ihvertfall.. her må det tenkes og prøvekjøres..

Isnot
IsnotInnlegg: 1970
12.09.16 10:32

GLK er en driftsikker bil og kvaliteten vises på bruktbilprisen. Som noen nevner her så er det begrenset med bagasjerom, men det er vel noe du åpenbart ser selv. En annen ting er bakseteplassen. 3 voksne i 3 mil er 3 sykemeldinger. Hjulkassene bygger så mye inn at det skulle vært forbud mot 3 i baksetet.

Nå som det kommer ny E-klasse, er det mange som selger utgående modell og prisene er på vei ned. Det er ikke farlig å kjøpe en E-klasse som har passert 200000km med servicehistorikk, men 4wd holder ennå fhv høy pris. C 204 med 4wd kan også være et alternativ. Aberet er at personbilene til MB med 4wd har lav bakkeklaring. 

maxg
maxgInnlegg: 6636
12.09.16 10:40
12tribe: Hmm.. Vil jo tro at det blir mer plass i høyden ihvertfall? Det var litt mer krem i tuben;), så jeg har fått en "attpåklatt" bare 29 år yngre enn storesøster, med alt det medfører av barnevogn og utstyr.

Oj... mitt verste mareritt.  Men folk er forskjellige. Lykke til!!

Sikker på at 4x4 virkelig er nødvendig? Jeg bor på "landet" og har aldri hatt behov for det. Jeg har derimot kompiser som har flyttet til Oslo og kjøpt 4x4. Kø med start og stopp i islagte bakker , brøytetraktorer som har lagt igjen 40 cm snøkanter når gata brøytes som må forseres om morgenen ol.

12tribe
12.09.16 11:11
maxg: Oj... mitt verste mareritt.  Men folk er forskjellige. Lykke til!! Sikker på at 4x4 virkelig er nødvendig

Hehe, alt går ikke bestandig som planlagt, men når det først har skjedd så er det hyggelig da, så takk for det. Tja, jeg flytter på et småbruk som ligger litt kupert til, og med erfaringene jeg har med min E-klasse på vinterføre så langt så ser jeg for meg at det kan være en liten kneik eller to som kan bli litt trøblete å forsere etter en natt med snøfall.

lillegubben
lillegubbenInnlegg: 3173
12.09.16 11:21
12tribe: E-klasse på vinterføre

Jeg har kjørt mange forskjellige e-klasser da min far ikke har eid noe annet de siste 20 årene. Han sverget til bakhjulsdrift lenge, men kjøpte 4matic på den siste. 

Det er 15 lysår i forskjell på 4matic kontra uten. Bilen blir mye, mye bedre.

12tribe
12.09.16 11:31
lillegubben: Jeg har kjørt mange forskjellige e-klasser da min far ikke har eid noe annet de siste 20 årene

Jeg har vært der en stund jeg også.. Den eldste jeg har hatt var en 300D 84`modell(kjøpt brukt lenge etter 84). Hadde et lite avbrekk med bmw 525i, det var forsåvidt gøy, men det bekreftet min mistanke om at det bare er mercedes som er "premium", selv i disse "middelklasse-bilene". ja, jeg er veldig keen på en 4matic, så en 350 i går til ca.330k.. smertegrensen min går jo på 300, helst litt under. Samtidig så vil man jo helst ikke legge altfor mye penger i en bil som har gått til månen og tilbake heller. 

lillegubben
14.09.16 10:11
12tribe: ja, jeg er veldig keen på en 4matic, så en 350 i går til ca.330k.. smertegrensen min går jo på 300, helst litt under. Samtidig så vil man jo helst ikke legge altfor mye penger i en bil som har gått til månen og tilbake heller.

Dette er så klart hele problemet. Jeg ville ikke vurdert e-klasse om jeg hadde hatt budsjett på 300.000. Det er ganske usikkert at det hadde blitt Mercedes i det hele tatt.

ErikAak
14.09.16 12:32

Ett alternativ er å se på eldre modeller...
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=82436100

Men igjen, vurderer du på andre merker mener jeg du får mye og bra bil her (hvor jeg synes det eldre karosseriet er penest): 

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=81566101

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=81324457

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=81434891

(Innlegget ble redigert 14.09.16 12:34)

lillegubben
14.09.16 13:37
ErikAak: Ett alternativ er å se på eldre modeller...

Min kjære far har akkurat en sånn en, og bevare meg vel det er en nydelig bil. Men det koster, ingen biler er uslitelige. 

Likte godt den nyeste Outbacken du viser, den har tross alt litt garanti igjen. Kan kjøre garantiutløpstest på NAF og få den skikkelig på nett før garantien går ut.

https://www.naf.no/tjenester/garantiutlopstest/

ErikAak
14.09.16 15:05

Ja, airmatic på 211 er en herlig potensiell utgiftsbombe. Jeg kjøpte bevisst en uten og er såre fornøyd. 

Subaru er jo kanskje ikke like premium, men de er godt sammenskrudd og i mine øyne mer spennende enn en Toyota. Jeg har litt sansen for dem. Dyre deler, men sjelden noe tull. 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11027
14.09.16 17:53
lillegubben: Jeg ville ikke vurdert e-klasse om jeg hadde hatt budsjett på 300.000. Det er ganske usikkert at det hadde blitt Mercedes i det hele tatt.

Man får da helt kurante A-klasse til 300.000. Selvsagt ikke det trådstarter er ute etter, men den heter Mercedes :-)

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3008
14.09.16 18:03

Hvor mye koster reparasjon av airmatic på uavhengig verksted da?

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34293
14.09.16 18:24

Ring 55 70 51 51 og spør.

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3008
14.09.16 18:37

Så interessert er jeg ikke i et svar altså. Er uansett ikke problematikk man forholder seg til når man eier bil med nybilgaranti.

lillegubben
14.09.16 18:40
Iseran2770: Man får da helt kurante A-klasse til 300.000. Selvsagt ikke det trådstarter er ute etter, men den heter Mercedes :-

Nei, jeg tenker verken på den eller B-electric, som du får omtrent blunk ny :-)

lillegubben
14.09.16 18:41
Trolljegern: Hvor mye koster reparasjon av airmatic på uavhengig verksted da?

Kommer an på modellen, vi hadde en GL450 på jobbet, og der var det 20.000 pr hjul. Nå er vel ikke e-klasse riktig så dyr men.

12tribe
27.09.16 08:34

Mange gode innspill.. Jeg vurderer også ML og R-klasse med 4matic. R-klasse ser jo litt spesiell ut, men jeg liker den. Virker som en veldig romslig og praktisk bil, men med mercedes komfort. Har dog inntrykk at den aldri ble noen suksess, og tenker at det kanskje kan bli vanskelig å bli kvitt den gjen? Noen som har erfaringer? Og med ML kontra GLK?

lillegubben
27.09.16 08:52
12tribe: R-klasse ser jo litt spesiell ut, men jeg liker den. Virker som en veldig romslig og praktisk bil, men med mercedes komfort. Har dog inntrykk at den aldri ble noen suksess, og tenker at det kanskje kan bli vanskelig å bli kvitt den gjen

Denne ble solgt mye som begravelsesbil. Jeg jobber i bransjen og har kjørt forskjellige R-klasser, både nye og gamle modell. Bilen er helt super, kjører bra, god plass og super comfort. Men det er klart den hyler ikke trygg bruktbil. 

Har kjørt den både som varebil, begravelsesbil og personbil. Stort sett 350 og 320 cdi så vidt jeg kan huske.

12tribe
29.09.16 13:24

Ikke enkelt å velge.. Når det gjelder både R og ML så synes jeg de er fine biler. jeg har jo en limit på 300k, det føles mye å betale 250-300k for en bil som er 9-10 år gammel også, selv om de sikkert har noen 100k km igjen i seg.. Eøklasse 4matic bikker fort 320-30 og mer hvis man skal ha en som ikke har gått jorda rundt og er såpass ny at den har alt man ønsker seg på en bil i dag. Jeg kjører mye og ofte langt, og da er det nesten bare merce som gjelder spør du meg..

m-sport
m-sportInnlegg: 1613
29.09.16 13:29
12tribe: Ikke enkelt å velge.. Når det gjelder både R og ML så synes jeg de er fine biler. jeg har jo en limit på 300k, det føles mye å betale 250-300k for en bil som er 9-10 år gammel også, selv om de sikkert har noen 100k km igjen i seg.. Eøklasse 4matic bikker fort 320-30 og mer hvis man skal ha en som ikke har gått jorda rundt og er såpass ny at den har alt man ønsker seg på en bil i dag. Jeg kjører mye og ofte langt, og da er det nesten bare merce som gjelder spør du meg..

Dropp tanken om R-klasse og ML i denne prisklassen. Naboen har en ML280 og har de siste årene hatt påkost på over 120 000 kr. Stort sett alt har gått galt. Kjøp heller en nyere GLK med lav km og moderat motor, dvs 220CDI.

12tribe
29.09.16 13:37
m-sport: e GLK

Hmm.. Har hørt en del klage på både bagasjeplass og komfort i GLK da.. Har kjørt nesten bare E-klasse de siste 15 årene, men får bruk for 4matic nå pga flytting til småbruk.. Da blir E-klasse litt dyrt dessverre, selv om jeg synes E-klassen er utrolig mye bil for pengene når man kjøper brukt...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg