Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

2017 5-serie G30

NYTT TEMA
nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 14988
11.10.16 20:19
Offisielt slippes den 13/10-2016, og det har vært dårlig med lekkasjer inntil nå.

Dette skal imidlertid være den nye bilen. Ingen regnet vel med noen revolusjon når det gjelder utseende. 

Innvendig er mye hentet fra siste 7-serie.
Vi vil over tid se motorer med tre, fire, seks og åtte sylindre.
Den vil bli snaue 100 kg lettere enn dagens, mens nye M5(600HK) vil gå ned rundt 180 kg. Stemmer det siste så er det imponerende. 

(Innlegget ble redigert 11.10.16 20:25)

Burkar
BurkarInnlegg: 8295
11.10.16 20:44

Hvilken motor blir den mest utbredte i denne her til lands tror dere?

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3388
11.10.16 20:53

Tror de gikk bort fra 3 sylindre i 5-serien.

Fin bil, men usikker på om jeg liker den bedre enn dagens F10. Nå er F10 en usedvanlig fin bil designmessig. Jeg skal se den live 25. Oktober. Så får vi se :-)

(Innlegget ble redigert 11.10.16 20:53)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 14988
11.10.16 21:00
Kompressor-V8: Tror de gikk bort fra 3 sylindre i 5-serien.

Det skal komme en diesel på 150 HK etterhvert i følge ryktene.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11138
11.10.16 21:15
nometalhorse: Det skal komme en diesel på 150 HK etterhvert i følge ryktene.

Siden motorer med tre sylindre bråker mer enn med fire høres ikke en R3 diesel ut som noe man vil ha i en typisk stor komfortabel "luksusbil".

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3388
11.10.16 21:33

Diesel er vel ikke noe man vil ha uansett i en 5-serie.

Windsor
WindsorInnlegg: 6021
11.10.16 21:35
Iseran2770: Siden motorer med tre sylindre bråker mer enn med fire høres ikke en R3 diesel ut som noe man vil ha i en typisk stor komfortabel "luksusbil".

Samtidig er 5-serien bra støyisolert. 150hk diesel virker helt ok for de som først og fremst skal ha noe stort og komfortabelt.

Edit: For å kommentere bildene også. Den fulgte opp det vi er vant til fra BMW nå. Pent, men forutsigbart. Klarer ikke helt ha sterke meninger om den.

(Innlegget ble redigert 11.10.16 21:39)

Ribba
RibbaInnlegg: 34075
11.10.16 22:30
nometalhorse: Dette skal imidlertid være den nye bilen. Ingen regnet vel med noen revolusjon når det gjelder utseende.

Ser ut som de kjører samme linje som Audi, altså et klassisk eksteriør som er trygt, sikkert, pålitelig og safe uten de store risikoene, samt som de er trofaste mot sine tidligere formspråk. 

Med andre ord, pent, men kjedelig.

ferrek
ferrekInnlegg: 15484
11.10.16 22:50

Er det bare meg eller kunne BMW gjerne fornyet interiørlinjene sine? Hovedelementene er veldig likt F20en jeg hadde for noen år siden. 

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3195
11.10.16 22:53

"Samtidig er 5-serien bra støyisolert. 150hk diesel virker helt ok for de som først og fremst skal ha noe stort og komfortabelt."

Som jeg nevnte her forleden, jeg kjørte en 2012 525d stv et par timer for litt sida, jeg synes den bråket alt for mye. Det var R4, kan ikke se for meg hvor mye R3 diesel vi kakle da...

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3388
12.10.16 00:15

Enig med deg, ferrek. BMW har tapt seg på å lage toppklasse-interiør. Mercedes E-klasse er et godt hakk opp interiørt, synes jeg.

vossen
vossenInnlegg: 1035
12.10.16 00:29

Enig med de over her ang interiøret, selv om det er veldig pent.

W213 er helt klart mer spennende innvendig, men de har en del skuffende elementer, slik som den grusomme billige sorte plastikken som dekker hele nedre del av midtkonsollen. Ikke kan den velges bort heller. Her kan du velge flotte, eksklusive Designo pianolakk lister gjennom midtre del av dashbord, men den grusomme plasten blir du ikke kvitt. Men nok om det.

piezo
piezoInnlegg: 5104
12.10.16 09:10

Trygt, trygt og atter trygt. Innimellom lurer jeg på om tyskerne glemmer at ting kan designes og ikke bare konstrueres. Nei, jeg savner Bangle. 

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
12.10.16 09:18

Med en 3-sylindret 150 hk kan vel vekta bikke under 1500 kilo. Da går nok 0-100 på under 9 sek. Det er adekvat for de fleste. Når det gjelder motorlyd så har ihvertfall VW klart å lage en 3-er som ikke støyer mye og som har et ok lydbilde. Det er riktignok en bensin.. 

Mister_Bister
Mister_BisterInnlegg: 908
12.10.16 10:16

Veldig safe, både innvendig og utvending. Men begge deler ser bra ut. Regner med at kjøreegenskaper og både nyttige og unyttige gadgets holder bra nivå. Men jeg liker ikke plastdingsen bak forskjermene, hverken her eller hos storebror. Helt klart en bil som kunne ha vært aktuell, hvis det ikke var for at jeg allerede har en E-klasse i bestilling. 

Mister_Bister
Mister_BisterInnlegg: 908
12.10.16 10:21
vossen: W213 er helt klart mer spennende innvendig, men de har en del skuffende elementer, slik som den grusomme billige sorte plastikken som dekker hele nedre del av midtkonsollen. Ikke kan den velges bort heller. Her kan du velge flotte, eksklusive Designo pianolakk lister gjennom midtre del av dashbord, men den grusomme plasten blir du ikke kvitt. Men nok om det.

Støttes. Plasten ser OK ut på bilder, ikke så bra live - og må nok tas pent vare på for å ikke bli ripete. 

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2209
12.10.16 10:51

Utvendig likte jeg den bedre enn F10.

m-sport
m-sportInnlegg: 1631
12.10.16 15:45

Flott bil utvendig, men interiøret er for likt 3-serien. BMW begynner å falle igjennom på akkurat dette punktet. Håper de har lagt større vekt på sportslighet og agilitet på denne F10.

Sefiroth
SefirothInnlegg: 145
12.10.16 16:49
nometalhorse: Det skal komme en diesel på 150 HK etterhvert i følge ryktene.

Eksisterer ikke denne allerede? F10/F11 518d?

Sefiroth
SefirothInnlegg: 145
12.10.16 16:52
Kompressor-V8: Diesel er vel ikke noe man vil ha uansett i en 5-serie.

Jeg går med planer om å anskaffe meg en BMW F11 530d eller 535d, som nevnt i en egen, tidligere tråd. Brukt, 2012 - 2015-mod.

P.g.a. god støydemping så ser jeg ikke så mørkt på å ha en R6 diesel under panseret som kraftkilde. Men jeg ville ikke under noen omstendigheter ha valgt en R4 diesel igjen. Det tror jeg vil oppleves som en skuffelse i lengden.

Eventuelt mulig at jeg velger en F11 535i, men det er noen grundige vurderinger jeg må ta den neste tiden.

(Innlegget ble redigert 12.10.16 16:54)

Sefiroth
SefirothInnlegg: 145
12.10.16 17:19
Sefiroth: Eksisterer ikke denne allerede? F10/F11 518d?

G30 er så klart en annen, nyere bil igjen. Med dette mente jeg egentlig om de ikke velger å bruke den allerede eksisterende 518d på 150 hk, som per i dag "står" i F10/F11?

Dårlig formulering fra min side tidligere. Men de utvikler vel en helt ny motor da.  

 

(Innlegget ble redigert 12.10.16 17:20)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11138
12.10.16 17:53
Sefiroth: Med dette mente jeg egentlig om de ikke velger å bruke den allerede eksisterende 518d på 150 hk, som per i dag "står" i F10/F11?

Det er en 2 liter. Nå er det downsizing for alle pengene. En R3 på 1,5 liter slipper muligens ut 2 gram mindre co2.

Sefiroth
SefirothInnlegg: 145
12.10.16 18:01
Iseran2770: Det er en 2 liter. Nå er det downsizing for alle pengene. En R3 på 1,5 liter slipper muligens ut 2 gram mindre co2.

Høres ut som en sørgelig trist motor å ha under panseret på en ellers stilfull G30. Da får i alle fall BMW-mekanikerne (og andre mekanikere) god plass til hendene sine i motorrommet.

Men man redder sikkert verden med denne lille kraftkilden, så da blir det nok kjempebra. :)

(Innlegget ble redigert 12.10.16 18:03)

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3195
12.10.16 18:07

Er mange som er mer opptatt av å late som de har penger enn å faktisk ha en morsom motor! :-)

Sefiroth
SefirothInnlegg: 145
12.10.16 18:16
Trolljegern: Er mange som er mer opptatt av å late som de har penger enn å faktisk ha en morsom motor! :-)

Da jeg importerte E46 320d'n i 2008, så ville jeg i utgangspunktet heller ha en 330d. 3,0 l R6 på 204 hk.

Men den ble for kostbar å importere på den tiden, uten å ta opp et lån. Så da inngikk jeg et kompromiss med meg selv og nøyet meg med en støyende 2,0 l R4 diesel. Den går for all del bra nok, og klarer halvliteren på mila eller mindre, hvis man kjører svært fornuftig på lange turer.

Jeg har angret på valget av motor flere ganger, og derfor vil jeg nå satse høyere og gå for en motorsterk 5-serie. :)

(Innlegget ble redigert 12.10.16 18:19)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 14988
12.10.16 18:19
nometalhorse: Her ser vi resultatet for konkurrenten Mercedes-Benz når de fikk se bildene av G30 i går. ;-)

Det var kanskje noen som kjente igjen bygget. Det er det kjente Europa-Centre i Berlin som ligger like ved en kjent kirke ved Kudamm. Brannen var i går.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11138
12.10.16 19:50
Sefiroth: Høres ut som en sørgelig trist motor å ha under panseret på en ellers stilfull G30.

BMW har bestem at en sylinder skal være på 0,5 liter. Så da blir det R3 med 1,5, R4 med 2,0 og R3 med 3,0.

Men de har gjort merkeligere grep enn det. 116i hadde en R4 med 136 hk. Så ble motoren byttet ut med R3 med 136 hk. Siden bilen hadde fått en sylinder mindre og null hestekrefter mer ble den døpt om til 118i !!!! Helt latterlig.

Windsor
WindsorInnlegg: 6021
12.10.16 21:50
m-sport: Flott bil utvendig, men interiøret er for likt 3-serien. BMW begynner å falle igjennom på akkurat dette punktet. Håper de har lagt større vekt på sportslighet og agilitet på denne F10.

For meg er det soleklart klassens flotteste, men så liker jeg designet på 3-seriens interiør også da.

Klikk for å gå tilbake til toppen