Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

LEDlyskastere, en utgiftsbombe.

NYTT TEMA
Jan
JanInnlegg: 3357
23.11.16 21:36

I formiddag var jeg innom en taxihytte på en kant av byen jeg ikke er så ofte. Praten gikk ikke uventet om bil. 

Det kom frem at en av karene med en snaut to år gammel E klasse hadde fått byttet hele 10 (ti) hovedlykter på garanti. Grunnen var at de sprakk i lyktehuset og ble fulle av kondens. Det kom inn en annen kollega med en litt nyere E klasse, han hadde fått 8 (åtte) nye lykter. De hadde fått opplyst hos Bertel at utsalgspris på disse lyktene er svimlende kr 40.000,- pr lykt.

Jeg tenkte da med skrekk på stakkaren som kjøper en brukt slik bil uten garanti. En taxikjørt E 220 stv selges gjerne for i overkant av kr 200.000,-. Hvis stakkaren som har kjøpt denne må bytte lyktene, ryker det flere månedslønner og feriepengene i tillegg.

Jeg skulle også gjerne sett at noen fra bilbransjen kom med en troverdig forklaring på slike priser. Bare lyktene utgjør ca 15% av prisen på hele bilen. Hvis man sammenligner med prisene hos Elkjøp & co, blir galskapen enda mer tydelig. For prisen av en lykt kan man kjøpe komplett oppsett av hvitevarer pluss flatskjerm. For prisen av en til, kan man kjøpe både sofa, stoler og spisestue til en normal bolig.

De kan ikke unnskylde seg med små serier. De kjøper inn flere hundre tusen slike lykter hvert år. Hvis de må erstatte kundene på samme nivå som til mine kollegaer, blir det flere millioner lykter

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 33863
23.11.16 21:51

Golf 7 FL kan leveres med LED.

LED skulle liksom vare 'evig' og s m det stadig byttes.

veegee
veegeeInnlegg: 4148
23.11.16 21:54

Jeg skulle likt å sett " garantireprasjonprislappen " Hos B.O.S. Alle mine kjente med nyere MB har fått utført maange/ dyre reparasjoner på garanti.

rosmebraad
23.11.16 22:06

Åpningsinnlegget her er enda et eksempel på hvilket bomskudd det kan være med visse biler som brukt, der man henger seg opp i 'tull' som km og forbruk.

Det som teller er å unngå storeslemmer på verksted. Og disse er det en del av. Gjerne på halvgamle dieselbiiler. Og nå også på LED?

xantiasx
xantiasxInnlegg: 1856
23.11.16 22:06
veegee: Jeg skulle likt å sett " garantireprasjonprislappen " Hos B.O.S. Alle mine kjente med nyere MB har fått utført maange/ dyre reparasjoner på garanti.

Er vel en grunn for at delene er dyre i Norge, ett sted må de ta inn igjen disse kostnadene på biler mellom 2-5 år som fabrikken ikke dekker.

Og lykter er nok dyre, da de selges til fullpris på f.eks. en kollisjonsskade som selskapene (dvs vi) betaler.

(Innlegget ble redigert 23.11.16 22:08)

Jan
23.11.16 22:13
veegee: Jeg skulle likt å sett " garantireprasjonprislappen " Hos B.O.S. Alle mine kjente med nyere MB har fått utført maange/ dyre reparasjoner på garanti.

Jeg hørte for noen år siden at BOS, i bytte mot lavere innkjøpspris, tok garantikostnadene selv. Om det stemmer, kan jeg ikke gå god for.

Uansett, må de dekke "Norgesgarantien" på 5 år i forhold til fabrikkgarantien på 2 år.

Når det gjelder taxier, gir de fra nyttår 3år/300.00 km garanti på hele bilen.

rosmebraad
23.11.16 22:19

De sa at Møller garanterer xenonlys m/pærer i 5 år.....

1. generasjon W212 hadde mye dugg i lyktene fremme, og bytte av disse på garanti. Men jeg er jaggu ikke sikker på om det var halogen eller xenon på de jeg så som dugget

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3076
23.11.16 22:21

Det er helt ville priser på bildeler og bilfiks synes jeg.

Takke seg til garanti på biler. Har hørt at f eks motor og drivverk på min bil koster 4-500.000kr å bytte. Så kjekt med garanti. Porsche har et helt genialt garantiprogram der man kan kjøpe to års garanti når Norges-garantien går ut etter 5 år. Det koster avhengig av modell ca 10-15000kr pr år, men er verdt det, og bilen kan også selges videre med slik garanti for økt trygghet for neste eier. Slik kan Porsche garanteres i hele 9 år. Den dekker det samme som nybilgaranti.

Jeg vet at Land Rover jobber med å innføre noe lignende (kanskje dermed også Jaguar?). Det vil gjøre f eks Range Rover mer attraktiv spør du meg, med sitt skumle rykte fra fortiden. 

Skulle likt å se at BMW og MB fulgte opp med tilsvarende program. Dette ville hindret bruktbilimport i større grad og gjort at ny i Norge har mye mer å si. Jeg kommer aldri til å velge en importert Porsche når jeg vet dette, med mindre den vil kunne garanteres likt.

(Innlegget ble redigert 23.11.16 22:22)

sl500
sl500Innlegg: 10061
23.11.16 22:45

Tipper GPS bandene snart utvider sine menyer til også gjelde dyre hovedlamper.
Prisen virker helt hensides all fornuft hvis den stemmer.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 1856
23.11.16 23:06

Xenon frontlampe til en 10 år gammel Passat koster ca 12.000,-.

Dyrt nok på en så vanlig bil.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9604
24.11.16 00:39
Jan: De hadde fått opplyst hos Bertel at utsalgspris på disse lyktene er svimlende kr 40.000,- pr lykt.

Er det disse det er snakk om? Isåfall ca 18000 kr pr lykt. Lykten jeg linket til er produsert av HELLA så det er ikke en billig kina-kopi. 

sl500
24.11.16 07:37

Det er nok det og det skulle ikke forundret meg om Hella også produserte de orginale lyktene.
Jeg tror de norske bilimportørene hadde stått seg på å ha mindre påslag på dyre deler men det virker som om påslaget er en fast prosent av summen.
Ikke mange reagerer på at bremseklossene koster det dobbelte i Norge da slutt summen fortsatt er lav men når de beregner seg det samme påslaget på fire siffrede summer så finner de fleste forbrukere andre kanaler.

Feks koster air baggene til min oldtimer MB astronomiske summer selv om de kunne solgt de i bøtter og spann til alle de som har en gammel MB rundt i verden da de skal byttes vært 10 år.
Jeg er helt sikker på at mange eirene av slike biler ville ta kosnaden hvis den var mere edrulig.
Feks Produksjonskost + 100% ville gitt MB mye penger og + 50% til forhandlene ville gitt en bra pris ut til forbrukeren

(Innlegget ble redigert 24.11.16 07:53)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 14782
24.11.16 08:33
sl500: Tipper GPS bandene snart utvider sine menyer til også gjelde dyre hovedlamper.
Prisen virker helt hensides all fornuft hvis den stemmer.

Det har de allerede drevet med en stund. Og med slike priser så er ikke det så rart.

DrPain
DrPainInnlegg: 3268
24.11.16 11:38

Her var det mye synsing og rare påstander som virkelig ikke henger på greip altså...

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 14782
24.11.16 12:49
DrPain: Her var det mye synsing og rare påstander som virkelig ikke henger på greip altså...

Og bidraget ditt skiller seg ut mener du?

t109
t109Innlegg: 3106
24.11.16 13:13

Takker for tråder som denne:)

Hadde så smått begynt å tenke i retning av en 2010-2012 modell E-klasse stv igjen. Men med slike priser på det, som må defineres som en slitedel (+ alt annet som kan koste skjorta på en halvgammel MB) er det bare å slå fra seg slike tanker med en gang. Det blir nok en 1-2 år gammel, relativt kjedelig, lettere undermotorisert familietralle som kjøpes inn - nok en gang. Fordelen er med slike "kjedelige, men nyere biler" er at man sover godt om natta, og slipper å være redd for at feriebudsjettet går fløyten selv om f.eks. hovedlyskasterene må byttes....

Er veldig glad for at noen taxisjåfører deler sine erfaringer med oss andre. På taxier oppdages ofte potensielle feilkilder tidligere enn på en privatbil da taxier ofte kjører like langt på ett år som en familie bruker 5-6 år på (har erfart at taxier relativt ofte kan tilbakelegge både 100000 km i året, og mer...) 

Burkar
BurkarInnlegg: 8220
24.11.16 13:15
sl500: Tipper GPS bandene snart utvider sine menyer til også gjelde dyre hovedlamper.

Min kollegas Audi ble rensket for GPS, ratt og frontlykter - så det er i gang.

TomPadang
TomPadangInnlegg: 12748
24.11.16 17:00

Takk for at man blir advart om LED-lys!

Jan
24.11.16 17:31
t109: (har erfart at taxier relativt ofte kan tilbakelegge både 100000 km i året, og mer...)

Taxier som går i bra drift her i byen tilbakelegger 120-140.000 km på et år. Det mest ekstreme jeg har hørt om var 190.000 km. Den bile gikk bokstavelig talt 24/7.

Takk for at du setter pris på innlegget mitt.

rosmebraad
24.11.16 17:35

Det sies at en amanuensis på ett av Bergens større studiesteder en gang på 90-tallet brukte anledningen under en plenumsforelesning til å påpeke oveefor studentmassen hvor dyrt det var at Teigland skulle ha tre tusen kroner for en lykt til Passat. 

Jeg regner med at tallene er oppdatert til dagens verdier og at misnøyen er inflasjonsjustert.

sl500
24.11.16 19:07
t109: Takker for tråder som denne:) Hadde så smått begynt å tenke i retning av en 2010-2012 modell E-klasse stv igjen. Men med slike priser på det, som må defineres som en slitedel (+ alt annet som kan koste skjorta på en halvgammel MB) er det bare å slå fra seg slike tanker med en gang.

Det er bare til å kjøre på.
E-bay er fulle av slike biler som det selges deler av hvis noe dyrt ryker.
Har selv kjøpt noen dyre biter som kostet en halv arm på BOS i fra MB sitt egent bildemoterings anlegg i Tyskland for prisen av en sydentur i lav sesong.
Min erfaring er at det ordner seg uansett hva som måtte skje.
Det har også hendt at deler jeg trodde kostet en halv arm på BOS ikke gjør det.

Jan
24.11.16 19:33
Hollabaloo: Er det disse det er snakk om? Isåfall ca 18000 kr pr lykt. Lykten jeg linket til er produsert av HELLA så det er ikke en billig kina-kopi.

Det er nok disse ja. Selv prisen på div. lykter hos leverandøren du linket til synes i drøyeste laget. 

Jeg synes 18.000 er skammelig dyrt for en lykt også. Ut fra antatte produksjonskostnader, burde de ikke koste mer enn 3-4.000.

Jeg vet fra tyske AMS at bilfabrikkene betaler 8-1200 € for en automatkasse. Da vil jeg tro at de betaler en brøkdel av dette for en lykt.

sl500
24.11.16 19:39
Jan: Jeg synes 18.000 er skammelig dyrt for en lykt også. Ut fra antatte produksjonskostnader, burde de ikke koste mer enn 3-4.000.

De har vel priset inn utviklingskosnader og hva det koster å sette en ny produksjons linje i gang med nye maskiner osv.
3-4 tusen for en relativt ny utviklett LED lampe blir nok for lite i det siste leddet ut til forbruker sett i et bedriftsøkonomisk perspektiv

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9604
24.11.16 21:27
DrPain: Her var det mye synsing og rare påstander som virkelig ikke henger på greip altså...

Hva er det som ikke henger på greip?

perchri
perchriInnlegg: 6635
24.11.16 22:58
rosmebraad: Golf 7 FL kan leveres med LED. LED skulle liksom vare 'evig' og s m det stadig byttes.

CD plater ,sa de, kunne du ripe og møkke til,alikevel spilte den uten støy. Vi som lever i dag vet at det var tullprat. LED ryker som bare det. Særlig de som avgir store effekter, som til frontlys. En gang i framtiden vil Led,en bli antatt bedre, men sålangt, en dyr kjærlighets affære. LED har en forkjærlighet til å slutte å virke på randommelig basis, sagt anderledes: Når det passer den.  

rosmebraad
29.11.16 22:41

Nå må Dr. Pain gi oss innblikk i hva som er realitetene her!

rosmebraad
14.12.16 00:34
rosmebraad: Nå må Dr. Pain gi oss innblikk i hva som er realitetene her!

Er doktoren ute på visitter?

Alltid spennende å høre fra verksteder og importører hva de jobber med og hva som må byttes og ikke! 

DrPain
DrPainInnlegg: 3268
14.12.16 12:46
rosmebraad: Er doktoren ute på visitter?

Du får melde deg inn i gruppa på FB, så ser du at jeg i november disponerte en S65AMG en hel dag i Tyskland.

rosmebraad
14.12.16 12:48
DrPain: Du får melde deg inn i gruppa på FB, så ser du at jeg i november disponerte en S65AMG en hel dag i Tyskland.

Wow, lurt! 

Bra å kjøre ordentlig bil på hjemmebane! 

rosmebraad
14.12.16 19:24

Jeg ser i BT at Skruzuki Ignis kommer med LED hovedlys, kinne vært greit med prissjekk på disse etterhvert.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg