Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

kjøpt bil - mangelfull historikk

NYTT TEMA
majaja
majajaInnlegg: 2409
02.12.16 17:25

RAV 4, 2003, diesel, 2003-modell. Kjøpt hos bilfirma - mai 2016. Tidligere eiere: utenlandske som bor i norge. Betalt 65.000 etter pruting på påstått skiftet viftereim, som forstatt skrek som bare det... 

I kjøpekontrakt under Standard/særlige spesifikasjoner: "Tidligere kollisjonsskadet. Mangler servicehistorikk. Sentrallås virker ikke som den skal."

På spørsmål om hva slags kollisjonsskade - "vet ikke". 

nov. 2016: verkested: ser ut som lekkasje i varmeregisteret. Verksted får ikke bestilt deler, heller ikke merkeverkstedet Toyota. 

- fiktivt chassisnr. 

- det viser seg at dette er importbil, kondemnert sådan og hele motoren er byttet ut. 

- originalt registrert som rød, nå svart bil

Merkeverksted sier de kan bestille deler ut fra opprinnelig chassis, men at de ikke kan garantere for at det blir riktig. Virker noe tilbakeholdne til dette.

Firmaet er kontaktet og de tilbyr seg det som står under, etter mail fra meg hvor jeg ber om relevant historikk og betingelser for reparasjon. 

(bilen kan ikke kjøres så langt, men kunne blitt kjørt til lokalt verksted med påfyll av frostvæske under turen). 

tilbudet og svar lyder slik: 

"vi får en til å hente bilen for deg. Denne utgiften kan vi dele på to. Begrenset til maks 1500 (dvs. max 750 på hver). Vi dropper da egenandel på 1000, slik at det dekker frakt. 

Selve reparasjonen kan vi ta på garantien som bilen ble solgt med, selv om denne har gått ut. Vi ønsker gjerne å overraske deg med en lav sum, men bør kunne ta forbehold om at i "worst case scenario". Det vil i verste fall dreie seg om maks 5000- for din del (jeg har ikke regnet pris og tar i litt ekstra for å være sikker, slik at du ikke blir skuffet). 

Utifra informasjonen som er gitt fra verkstedet du har kontaktet, så er det forespeilet at det er lekkasje fra varmeregisteret og dette bør kunne løses uten store kostnader på deler, slik vi har forstått det. 

Ang. relevant info og historikk så skal vi sjekke for deg. 

Håper selvsagt at vi kan bli enige "med et smil rundt munnen". 

mvh .XXX

Siden jeg er dame og ikke kan noe om bil har jeg 

Spørsmål:

- vil jeg i fremtiden få problemer med reparasjoner på denne bilen?

- har bilfirma utelatt relevant informasjon, iht informasjonsplikten? (de sier at det holder med det de skrev. pga prisen på bilen). 

- vil det være grunnlag for heving av kjøpet?

- hvordan anses tilbudet de har gitt? 

(Innlegget ble redigert 02.12.16 17:33)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34560
02.12.16 18:25

For erfarne bruktbilkjøpere er her flere store alarmer her:

For det første en 13 år gammel dieselbil, som er kjent for motorproblemer.

Videre at der er merkbare mangler og opplysninger om kollisjonsskade.

Det er en eldre bil, som i prinsippet er et sjansespill.

Jeg er ikke sikker på jussen i dette, men det er snakk om 'gamle hauger' som er lite tilknyttet reklamasjonsrett: Jeg venter (også) på svar om jussen.

Uansett: Lykke til.

(Jeg må også si at hadde du spurt meg på forhånd om et slikt bilkjøp hadde jeg gitt en tommel ned så stor at man måtte grave et hull i bakken for å få plass til den.)

majaja
02.12.16 18:43

For ikke så lenge siden leste jeg om at denne type bil var "best i test" som bruktbil. 

Stolte på det.. 

Spørsmålet er nå om firmaet skulle gitt infoen om motor/import/tidligere eiere... osv. Da tror jeg at jeg ikke hadde kjøpt bilen. 

- hvordan vurderer dere tilbudet jeg siterte - fra firmaet? 

(Innlegget ble redigert 02.12.16 18:49)

TomPadang
TomPadangInnlegg: 13326
02.12.16 18:49

Bilfirmaet har klart tilbaheholdt vital informasjon om bilen.  Bare det er hevegrunn.

Men du Maja - neste gang du kjøper bil, så ta en spørring her inne først.  Her er mange flinke bil-folk som kan gi råd og de vet hva du skal sjekke m.m.

majaja
02.12.16 18:51
TomPadang: Men du Maja - neste gang du kjøper bil, så ta en spørring her inne først.  Her er mange flinke bil-folk som kan gi råd og de vet hva du skal sjekke m.m.

det skal jeg. helt opplagt. Her er det mange som kan bil. 

Når jeg snakket med karen i firmaet, får jeg fornemmelse at de ikke ønsker at jeg skal ta kontakt med forbrukerombudet. 

Jeg vil ta kontakt med ombudet på mandag og høre om det er grunnlag for heving av kjøp. 

de sier at det faktum at denne bilen har gått gjennom "forskriftene" fritar dem fra å måtte gi opplysninger om historikken. 

Mitt anliggende nå er å finne ut om firmaet har rett i sin forklaring. 

(Innlegget ble redigert 02.12.16 18:55)

rosmebraad
02.12.16 18:53

Håper jeg ikke høres sur/streng ut, men på brukte biler er det altså en del ting å være obs på:)

rosmebraad
02.12.16 18:56

Og: Jeg ville satt denne typen bil, i særdeleshet dieselutgaven, godt oppe på listen over bruktbiler å være særlig på vakt mot.

Men her er det nok mye muffens i bakgeunnen dessverre.

Er spent på fortsettelsen!

majaja
02.12.16 18:57

skal oppdatere når det kommer opplysninger av betydning. Kan være at andre kan dra nytte av erfaringen. 

(Innlegget ble redigert 02.12.16 19:00)

majaja
02.12.16 19:01

spørsmål:

- dersom det er hevegrunn her, hva skal jeg eksakt begrunne det med? (fagspråk og tema jeg jo ikke kan noe om...)

- dersom det er hevegrunn, hvordan stiller det seg med reparasjoner/utgifter hittil? 

- for er det hevegrunn, så ville man ikke hatt de utgiftene om man ikke hadde kjøpt akkurat den bilen? 

jeg vet at man må forvente reparasjoner når man kjøper bruktbil, men IKKE at et såkalt seriøst bilfirma skjuler den type informasjon. 

(Innlegget ble redigert 02.12.16 19:12)

majaja
02.12.16 19:27

noe sier meg at de kanskje må heve kjøpet.. spesielt siden jeg spurte spesifikt flere ganger hva slags kollisjon og omfang. Og de unnlot å svare... 

http://advokatveiledning.no/artikler/bil_bat_bobil_camping_gjenstander/manglende_opplysninger_bilen_har_vaert_kondemnert/?gclid=CPr4v7qP1tACFU1nGQodw6YF_A

(Innlegget ble redigert 02.12.16 19:28)

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 4420
02.12.16 19:32

Når dem har skjult slik imformasjon, så trur jeg Ganske sikkert att det å hevekjøpet blir en kamp.

Trur faktisk du må forvente hjelp, og da mer en hva du kan fange opp her.

Ikke helt sikker på ussen, men trur på så gammel bil, at selger har rett til å forsøke å reparere feilene. Og dette med 5 000,- som maks, kan jeg ikke si så mye om, jeg fikk intrykk att bruktgarantien er ute. Dog mener jeg det er tydlig att feilene har oppstått tidligere, selv om du ikke har market/reagert tidligere.

Når det gjelder selvereprasjonen, så vil jeg si de fleste bilmekanikere fikser dette uten stor fare for problemer senere. Men kan ikke garantere dette hos disse.

Dette med deler.. Det er ikke alltid så enkelt å få rett deler på første forsøk. Selv med chassinr.

majaja
02.12.16 19:35
Bill_Babba: Når dem har skjult slik imformasjon, så trur jeg Ganske sikkert att det å hevekjøpet blir en kamp.

dette forstod jeg ikke. Betyr det at unnlatelse av slik info ikke er viktig/relevant for kjøper og at jeg derfor ikke har særlige sjanser?

I vedlegget jeg la ved, står det motsatt - at det er å regne som vesentlig mangel - å ikke informere om det. 

(Innlegget ble redigert 02.12.16 19:38)

rosmebraad
02.12.16 19:38

Han memte vel at er det typen firma som skjuler slik info, så er det typen firma som (også) krangler på heving av kjøpet.

Enkelte av de mer veletablerte bilforret knger har et opplegf der man kan bytte bruktbilen mot en annen en innen 30 dager.

majaja
02.12.16 19:39
rosmebraad: Enkelte av de mer veletablerte bilforret knger har et opplegf der man kan bytte bruktbilen mot en annen en innen 30 dager.

ikke sikker på at det firmaet er førstevalget for å skaffe meg ny bruktbil... men det kan jo være en løsning. 

Men da skal de være sikre på at alle eventualiteter kommer til å bli sjekket.. og det meget nøye. 

(Innlegget ble redigert 02.12.16 19:40)

rosmebraad
02.12.16 19:51

Ja, som det skrives her, be om råd på forum først, ofte en del vettugt å hente.

majaja
02.12.16 19:54

Ok. Jeg vil kontakte advokat gjennom forsikring og forsøke å få det hevet. 

Så: 

Har til rådighet ca. 70-80 tusen. 

Krav til bil:

- 4-hjulstrekker

- stasjonsvogn

- hengerfeste. 

- skal ikke ruinere meg på drivstoff

- driter i farge og utseende

Hva anbefaler dere meg å kjøpe? 

Hva skal jeg spørre om og sjekke enten det er privat eller firma? 

(Innlegget ble redigert 02.12.16 19:55)

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 4420
02.12.16 20:25
majaja: dette forstod jeg ikke. Betyr det at unnlatelse av slik info ikke er viktig/relevant for kjøper og at jeg derfor ikke har særlige sjanser?
I vedlegget jeg la ved, står det motsatt - at det er å regne som vesentlig mangel - å ikke informere om det

Når dem utelater informasjon som er så viktige, så vil dem trolig krangle på det å heve kjøpet.

majaja
02.12.16 20:42
Bill_Babba: Når dem utelater informasjon som er så viktige, så vil dem trolig krangle på det å heve kjøpet.

Det vil de helt sikkert men det hjelper dem lite:

Forbrukerkjøpsloven bil: 

Paragraf:  18 og 19. 

de må ikke opplyse om at den er kondemnert (litt uenighet har jeg funnet ut), men de plikter å opplyse om SKADENS OMFANG. 

Når jeg så spør spesifikt om det og de ikke svarer - da er det iallefall brudd på opplysningsplikten. 

PS. jeg ventet noen svar angående råd om hva jeg skal se etter for å kjøpe bil.. men ingen svar på det da..

(Innlegget ble redigert 02.12.16 20:46)

_roffe_
_roffe_Innlegg: 5733
02.12.16 21:04

Kan det være mulig at dette er en bil som tidligere har vært kondemnert, for siden blitt "fikset opp" i et lavkostland i øst Europa?

Personlig så ville jeg styrt unna slikt, Det er store sjanser for at Airbagene har vært utløst, og bare "dyttet" tilbake på plass. Så neste potensielle storkrasj, så virker de neppe som de skal..

majaja
02.12.16 21:08

tidliger eiere er fra østblokkland, hadde bilen bare i kort tid. Driver byggefirma et eller annet sted på vestlandet. 

Det var umulig for meg å vite før jeg tok kontakt med forrige eier fordi vognkort ikke var levert inn og jeg ikke kunne kjøre bilen lovlig på et par uker. 

I samme slengen spurte jeg om kollisjon og omfang og da var det bare ulne svar på så gebrokkent norsk at jeg ga opp. De visste ikke noe om noen kollisjon... 

(Innlegget ble redigert 02.12.16 21:14)

rosmebraad
02.12.16 22:47

Men allerede (eller lenge før) ved manglende vognkort og dessverre også ved 'gebrokkent norsk' burde værsellampene for kjøpet være røde og sprengkåte.....

majaja
02.12.16 22:53
rosmebraad: Men allerede (eller lenge før) ved manglende vognkort og dessverre også ved 'gebrokkent norsk' burde værsellampene for kjøpet være røde og sprengkåte.....

ja. men da var jo kjøpet gjort. Og det å ikke være norsk er ikke kriminelt i seg selv, heller ikke at firma ikke har sendt inn vognkortet. Og siden jeg ikke har telepatiske evner, kunne jeg ikke vite at dette var en vraket bil med utenlandsk opprinnelse. 

Skjønner ikke hvordan jeg skulle vite det - før merkeverksted gjør meg oppmerksom på det. 

Selv ikke de som er blitt lurt i Norge (TV2hjelper deg har hatt noen slike saker ser jeg), av nordmenn og norske bilfirmaer, fant ut av dette før kjøpet og reparasjoner var et faktum. 

(Innlegget ble redigert 02.12.16 22:55)

Jan
JanInnlegg: 3869
02.12.16 22:54
majaja: S. jeg ventet noen svar angående råd om hva jeg skal se etter for å kjøpe bil.. men ingen svar på det da..

Det er ikke lett å finne en bil som oppfyller dine krav innenfor prisrammen du har gitt.

Biler i den prisklassen, med krav som stv, 4wd og hengerfeste, er tikkende bomber uansett merke og årsmodell. De er alle minst 10-15 år gamle, og alt kan gå til helvete med så gamle biler.

Mitt råd er, ta med deg en bilkyndig person hvis du finner en bil som oppfyller kriteriene dine.

majaja
02.12.16 22:58
Jan: Mitt råd er, ta med deg en bilkyndig person hvis du finner en bil som oppfyller kriteriene dine.

ja. men når har jeg allerede lært en del. 

- ikke kjøpe bil med mer enn 2 eiere. 

- kontakte tidligere eiere, spørre om bilen og ellers ta en liten titt på google

- lese kontrakten nøye og forlange servicehistorikk

- kontakte biltilsyn, dobbeltsjekke opplysninger 

- ta bilen til et NAF-verksted for sjekk før jeg evt. kjøper den. 

- sjekke for kilometerjuks

- har hatt med bilkyndig person før og han har avdekket en god del. men i dette tilfellet var han dessverre ikke telepatisk han heller. 

Og dessverre hastet det, min bil gikk ikke gjennom- og jeg kunne pga jobb og dyr ikke være uten slik bil. 

(Innlegget ble redigert 02.12.16 23:13)

sl500
sl500Innlegg: 10224
02.12.16 23:52
majaja: - ta bilen til et NAF-verksted for sjekk før jeg evt. kjøper den.

Det er ikke for sent å gjøre det nå.
Det kan jo hende at reprasjonen er gjort fagmessig eller at det her er snakk om et karosseribytte.
Da er jo strengt tatt ikke karosseriet reparert og er i samme forfatning som da det forlot fabrikken.
Jeg hadde ikke vært komfortabel med denne sitvasjonen på en nyere bil fordi slike opplysninger trekker ned verdien og er salgshemende.
På en bil i fra 2003 som man planleger å ha noen år er det vel så viktig at bilen er bra og at en slik mangel betyr mindre når den skal videre selges engang.
Bare en liten motvekt til all negativiteten

rosmebraad
02.12.16 23:58

Jeg har tidligere anbefalt en bok fra søttitallet. Men psykologi med mere viser den hvordan man mestrer bruktbilmarkedet UTEN å kunne noe særlig om bil. 

Den viser blant annet spørsmål, mennesketyper, praksiser med mere. Jeg har opplevd denne boken som svært nyttig, og den har gjort er jeg er full av alarmer og forbehold til bruktbiler.

Spennende bok!!

M-T
M-TInnlegg: 4997
02.12.16 23:58
majaja: I kjøpekontrakt under Standard/særlige spesifikasjoner: "Tidligere kollisjonsskadet. Mangler servicehistorikk. Sentrallås virker ikke som den skal."

Skjønner at det er lett for oss å si i etterkant, men til neste gang du kjøper bil må du unngå slike objekter. Både manglende servicehistorikk og en ullen kollisjonshistorikk tyder på at man bør gå videre til en annen bil. Men håper det ordner seg for det, hold oss oppdatert!

Her er en type bil jeg ville vurdert ut ifra kravene dine. Men det aller beste ville vært om du klarer å lease en helt ny bil, da får du en helt annet trygghet. Og over tid kan det fort bli billigere å lease en ny bil fremfor å holde en gammel bil vedlike. 

sl500
03.12.16 00:04
majaja: Ok. Jeg vil kontakte advokat gjennom forsikring og forsøke å få det hevet.

Bare pass på at advokaten ikke koster deg penger.
Det er ikke uvanelig å dra på seg store utgifter i slike saker som kan slå begge veier.
Det er ingen automatik lenger at man i slike "små saker" får dekket sine utgifter selv om man vinner saken i retten.
Strengt talt trenger du ikke advokat hjelp.
Klag saken inn for forbrukertvist utvalget.
Dette er gratis.
Her kan du lese litt om hva du må gjøre først og du kan også lese alle tideligere vedtak.

http://www.forbrukertvistutvalget.no/

(Innlegget ble redigert 03.12.16 00:07)

majaja
03.12.16 00:06

dette står i vognkortet, gresk for meg. 

"Kjøretøyet er oppbygget med avgiftsfritak. originalt understellsnr. til oppbygd bil ........ er overstrøket, men lesbart. Nytt understellsnr. er....... er innslått på siden. Oppbygd kjøretøy erstatter ...... . typ... .... /2002. Motor, gear og bakstilling er brukt fra denne. Godkjent med frontbøyle.

sl500
03.12.16 00:20
majaja: spørsmål: - dersom det er hevegrunn her, hva skal jeg eksakt begrunne det med? (fagspråk og tema jeg jo ikke kan noe om...)

Etter å ha lest i timesvis på tidligere saker i forbrukertvistutvalget må du vektlegge dette.

"Dersom selger visste at bilen har vært utsatt for storskader foreligger det en plikt for selger til å opplyse om disse feilene. Dette gjelder både i henhold til forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven. Dersom slike opplysninger ikke gis, og dette kan antas å ha innvirket på kjøpet, foreligger det en mangel i lovens forstand".

Det betyr at du må vektlegge at du ikke hadde kjøpt en bil som før hadde vært kondemert.
Du bør også kjøre et paralel løp hvis bilen er mangel fullt reparert eller er full av feil noe som godt kan tenkes.
Til det trenger du teknisk hjelp og dette får du på NAF.
En knusende NAF rapport kan hjelpe deg til å få hevet kjøpet fordi bilen var vesentlig dårligere enn du kunne forventet deg.

Selger har jo i denne saken skrevet i kontrakten at bilen tidligere har vært skadet men har ikke opplyst at bilen har vært kondomert og fått nytt understellsnummer.
Dette er også opplysninger som fremkommer i vognkortet så selger kan feks hevde at du har fått vognkortet fremlagt før kjøp.

(Innlegget ble redigert 03.12.16 00:28)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg