Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skoda Superb 2009 webasto-problem

NYTT TEMA
RayLarsen
RayLarsenInnlegg: 1336
10.12.16 19:03

Hei.

Har problemer med webastoen min. Får opp følgende beskjed i displayet: "aux-heating system fault" når jeg prøver å skru den på. Menyen for webasto som tidligere lå under innstillinger er også forsvunnet. Noen som har opplevd noe lignende?

Jan
JanInnlegg: 4010
10.12.16 19:18

Har opplevd akkurat det samme på Touran.

Er du heldig, kan verkstedet bare resette saken.

Ellers er det mest sannsynlig en feil på selve varmeren. Da må den ut, det tar et par tre timer. Feilen kan ligge i tenneren eller også sirkulasjonspumpen.

Uansett må du nok på et verksted for å fikse dette, siden det må programmering til.

Dette er nok et eksempel på hvorfor dieselbiler bør unngås.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34729
10.12.16 19:46

Men er det tryggere med varmer, også av merke Webasto, på bensinbil, slik jeg har?

Jan
10.12.16 20:23
rosmebraad: Men er det tryggere med varmer, også av merke Webasto, på bensinbil, slik jeg har?

Det er vel ikke stort bedre, men på en dieselbil er slik varmer en dyd av nødvendighet, for i det hele tatt å få lunk i bilen hvis det er en del minusgrader.

En morgen det var -7 i høst, tok det 2 timer å få tempen i motoren opp på 90 grader. Webastoen skal fikses på neste service.

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10880
10.12.16 20:34

Jeg hadde feil med webastoen på min tidligere Superb 2010. Husker ikke om det kom feilbeskjed, men den sluttet i hvert fall å virke.

Dro til Møller og de sjekket at den var OK. Fikk spørsmål om det var mye småkjøring og mulig at batteriet ikke ble helt fulladet med jevne mellomrom. Det var greia for meg og jeg måtte kjøpe en vedlikeholdslader som jeg brukte en gang eller to gjennom vinteren for å holde batteriet godt nok ladet til å starte webastoen.

rosmebraad
10.12.16 22:27

Jeg lar den ihvertfall gå til den slukker av seg selv, i den tro at der da blor mindre soting.

Larsabal: Det må jo være mye småkjøring. Med 140A dynamo og noe kjøretid skal jo et sunt batteri klare å ta til seg bra med strøm.

(Innlegget ble redigert 10.12.16 22:27)

19LSK17
19LSK17Innlegg: 5063
10.12.16 23:29

Hadde akkurat samme beskjed på min forrige Passat TSI 160 hk 2012. Da var det sirkulasjonspumpen som ikke fikk nok kjøling som gjorde at den ikke virket. Heldigvis var det innenfor garantiperioden. Vistnok et vanlig problem på Webasto.

yota
yotaInnlegg: 116
12.12.16 09:22

To timer for å få opp tempen? Hva slags bil kjører du? I 8 minus kjørte jeg i ca 15 min for å oppnå driftstemperatur. Motorvei kjøring Avensis d4d. Har hatt tre biler m varmer. Første hadde bensinvarmer fra Web, virket prikkfritt i seks sesonger. De to siste var diesel m Eber. Den ene en Corolla 1,4 d4d, tre rep i løpet av tre sesonger pluss ett komplett bytte av varmer, heldigvis innenfor garantitiden. Hadde tidsur på denne, så den gikk mye. Ikke hatt noe tull m Avensisen jeg har nå,denne har ikke tidsur ,har ant noe m saken å gjøre det? 

Jan
12.12.16 17:42
yota: To timer for å få opp tempen? Hva slags bil kjører du?

Touran 177 hk TDI 2013.

Det var ikke jevn kjøring, mye tomgang og et par stopp underveis. Typisk taxi.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2012
12.12.16 22:37

Husker jeg satt på med en Caddy diesel i minus 20, da vi stoppet og lot bilen gå på tomgang, tok det ikke lange tida før tempmåleren falt ned i utgangsstilling.

Og blåste bare utetemperatur inn i bilen.

Jan
12.12.16 23:07
xantiasx: Husker jeg satt på med en Caddy diesel i minus 20, da vi stoppet og lot bilen gå på tomgang, tok det ikke lange tida før tempmåleren falt ned i utgangsstilling. Og blåste bare utetemperatur inn i bilen.

Det er et typisk problem på effektive dieselbiler. De gir ikke nok overskuddsvarme til å varme opp bilen.

Jeg har opplevd det samme på dieselbiler av ulikt fabrikat, VW, MB, Opel og SAAB. 

En typisk morgen for meg i taxien er å kjøre hjemmefra til nærmeste holdeplass, ca 1 km. Så får jeg en bestilling et par km unna, og kjører kunden til flyplassen 10-14 km. 

Dersom webastoen ikke virker, eller ikke kobler inn, p.g.a. litt for høy utetemperatur, er tempen på motoren etter en slik runde maks 70 grader. Siden jeg begynner på jobb før det kommer noen fly, kjører jeg tilbake til utgangspunktet, som ligger på et lavere nivå over havet enn flyplassen. Da har tempen på motoren sunket til ca ca 60 grader. Som det miljøvennlige mennesket jeg er, stopper jeg motoren mens jeg venter 10-20 min på neste tur til flyplassen. 

I mellomtiden har motortempen sunket til 30-40 grader og jeg må begynne forfra. Slik tar det et par timer før motoren når sin ideelle arbeidstemperatur.

Derfor er min påstand at diesel er noe dritt. Det er tilsynelatende ingen som bryr seg om hva dieselbiler slipper ut under slike forhold.

rosmebraad
12.12.16 23:44

Jeg må tillegge meg vanen å starte opp bilen en god stund FØR avgang, spesielt på vinteren. Skulle hatt fjernstart på nøkkelen slik bla. enkelte amcars har. 

Kalde motorer og skyer av eksos og biodrivstoff med mere har vi visst en del om i mange år. Selvsagt vet vi at en indirekte injection bensinbil med motorvarmer er 'snill' på eksosen. 

Men politikerne farer omkring som blinde mus og går i ene etter andre utslipps-og avgiftsfella. Og 'godtfolk' betaler mens eksosen skyer ut, i miljøets navn.

rosmebraad
12.12.16 23:51

Jan: Hvordan klarer du å defroste ruten når motoren og skroget ellers er kaldt? Du står vel ikke og skraper ruten med 'stekespaden'? Må være bedre å få på.varmluft og slippe skrapingen. Men dette fordrer noe gangtid før avreise.

For å ta kortversjonen av det som kunne vært en lengre utredning a la SUV: I sin tid lånte jeg en Focus. Da jeg slo på varmen, så sprakk frontruten på tvers. Så glass har (heller) ikke godt av varierende temperatur.

rosmebraad
13.12.16 00:06

Dessuten sørger dieselmotoren for at man risikerer å få hissige bønder på nakken.

roheg
rohegInnlegg: 3193
13.12.16 02:10
RayLarsen: Hei.

Har problemer med webastoen min. Får opp følgende beskjed i displayet: "aux-heating system fault" når jeg prøver å skru den på. Menyen for webasto som tidligere lå under innstillinger er også forsvunnet. Noen som har opplevd noe lignende?

Dette er vel standard fjernstyrt parkeringsvarmar? Truleg er brennkammeret sota ned, og du må/bør få ordna det på verkstad.

Du kan prøve å få dei til å "tvangsstarte" systemet, men det varer sjeldan lenge.

570 000 km med 2 stk superb har medført 4-5 slike utlegg.

PS! Systemet virkar ikkje om du har lite diesel eller straum, men det verkar ikkje som dette er problemet i ditt tilfelle.

PS PS! Sørg for å gjere dette hos nokon som har peiling, eine gongen skulle eg spare pengar, og då datt heile styringseininga til både varme og klima ut.......

(Innlegget ble redigert 13.12.16 02:17)

Jan
11.01.17 19:54

Som jeg skrev lenger oppe i tråden, funket ikke dieselvarmeren på Touranen i høst. 

I romjula var den på service. Problemet var en dårlig kontakt på sirkulasjonspumpen.

Pris for fix, en time a kr 850,-.

(Innlegget ble redigert 11.01.17 19:55)

Pjot
PjotInnlegg: 471
11.01.17 20:15

Vet ikke hva sitter i min gamle (2006) Corolla, Eber?

Har hittil funka fint.

diemaco
diemacoInnlegg: 172
14.01.17 05:54

Selger hos Møller sa det var en del problemer med Webasto på Passat og Touran , men lite på golfen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg