Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ulyder fra clutch

NYTT TEMA
Audi4life
Audi4lifeInnlegg: 5
14.12.16 17:08

Jeg har en Audi a4 1.9 tdi. Clutchen lager en lyd/bank med gjevne mellomrom i oppstart og sving. Lyden høres ut som et "KLUNK". hva må fikses?  

Jan
JanInnlegg: 3682
14.12.16 17:13

Siden det er en dieselbil du har, tipper jeg ulyden kommer fra svinghjulet. Hvis det er dette, vil en erfaren mekaniker høre det med en gang.

sl500
sl500Innlegg: 10129
14.12.16 22:22

Sikkert to massesvinghjulet som er defekt.
Synd for deg men fint for landes økonomi.
Ps gjør juleferingen så billig som mulig for her snakker vi om fem siffret beløp.

vandreren
vandrerenInnlegg: 295
14.12.16 22:38

Clutch som lager lyd i svinger, tvilsomt.

Jan
JanInnlegg: 3682
14.12.16 22:40
sl500: Ps gjør juleferingen så billig som mulig for her snakker vi om fem siffret beløp.

Vi har ikke bare luksusfellen her til lands, men også dieselfellen.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34295
14.12.16 23:20

Husk at folk trigger på 'forbruk' når det er snakk om bruktbilkostnader.

DrPain
DrPainInnlegg: 3271
15.12.16 11:48

Høres mer ut som drivknute-problem. Altså leddet i den ene drivakselen.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 1957
15.12.16 12:07
DrPain: Høres mer ut som drivknute-problem. Altså leddet i den ene drivakselen

Det, eller slakk i motorfeste eller forstilling/bærearm (kjent feil) kan også være en mulighet.

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 2573
19.12.16 12:02

Den erfarne mekanikeren hører med en gang den liflige lyden av penger -- men å finne ut hva det er tar de ikkeno for så bare å få den innom verksted.

perchri
perchriInnlegg: 6827
20.12.16 11:19
rosmebraad: Husk at folk trigger på 'forbruk' når det er snakk om bruktbilkostnader.

...ja...også betyr det for de aller fleste ingenting, i forhold til alle de andre, som avskriving,service, og reparasjoner. Bil er en liddlig god investering.

rosmebraad
20.12.16 16:16
perchri: ..ja...også betyr det for de aller fleste ingenting, i forhold til alle de andre, som avskriving,service, og reparasjoner. Bil er en liddlig god investering.

Får se på bil som en meget bra måte å bruke penger på:
Tenk så leit det er å spare penger, legge seg opp en sparekonto og IKKE blåse pengene på bilen(e) man ønsker seg, og fra graven se griske slektninger hive seg over pengene som er spinket og spart i selvoppofrelsen.

Nei kjør i vei, i lykkens glede over at bensinen blir brent opp og pengene forsvinner!  

TomPadang
TomPadangInnlegg: 13223
21.12.16 23:00
rosmebraad: Får se på bil som en meget bra måte å bruke penger på:
Tenk så leit det er å spare penger, legge seg opp en sparekonto og IKKE blåse pengene på bilen(e) man ønsker seg, og fra graven se griske slektninger hive seg over pengene som er spinket og spart i selvoppofrelsen. Nei kjør i vei, i lykkens glede over at bensinen blir brent opp og pengene forsvinner!

Hehe....der var du god.

rosmebraad
21.12.16 23:41

Jess,mnoe av det tristeste man ser er dem som lar livet sive forbi mens de skraper penger.....

rosmebraad
08.01.17 23:30
Jan: Siden det er en dieselbil du har, tipper jeg ulyden kommer fra svinghjulet

Vi kan vel resonnere litt over hvorfor og hvordan der er en del traktorer rundtomkring som er både 30 og 40 år gamle og seige og pålitelige i driften:

De slipper stort sett saltede veier.

Dieselmotorer med lavt effektuttak: F. eks 70-80 hk på rundt 4 liters motor.

Mangler ofte DM svinghjul, turbo, EGR-ventil, partikkelfilter og annet dyrt. 

Resultat: Seig og pålitelig motor. Som ofte koster lite pr. år da den krever få reparasjoner og har levetid til å ha mange år å fordele kapitalkostnader på. 

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 3669
08.01.17 23:32
rosmebraad: Vi kan vel resonnere litt over hvorfor og hvordan der er en del traktorer rundtomkring som er både 30 og 40 år gamle og seige og pålitelige i driften:

Traktorer er et helt annet dyr. Og slitedeler fornyes regelmessig, men det er ikke et tynnplatekarosseri med mye hulrom som bære konstruksjonen.

rosmebraad
09.01.17 00:03
En_ganske_snill_mann: Traktorer er et helt annet dyr. Og slitedeler fornyes regelmessig, men det er ikke et tynnplatekarosseri med mye hulrom som bære konstruksjonen.

Nei "tunnelen" på traktorer er meget solid sammenlignet med en tynn bil.

Men jeg er smått imponert over bla. britisk og italiensk fra både 60- og 70-tall som fortsatt gjør jobben enkelte steder. Selvsagt langt fra tungt fulltidsvirke på disse, men likevel .

En_ganske_snill_mann
09.01.17 12:49
rosmebraad: Men jeg er smått imponert over bla. britisk og italiensk fra både 60- og 70-tall som fortsatt gjør jobben enkelte steder. Selvsagt langt fra tungt fulltidsvirke på disse, men likevel .

Senest før jul var jeg med på hogst hvor en gammel blå Muir-Hill trakk lasset. Ikke yngre enn 1970 den der.

excon2
excon2Innlegg: 1831
09.01.17 12:52
Audi4life: Jeg har en Audi a4 1.9 tdi. Clutchen lager en lyd/bank med gjevne mellomrom i oppstart og sving. Lyden høres ut som et "KLUNK". hva må fikses?

Trustlager i motoren.

En_ganske_snill_mann
09.01.17 13:06
excon2: Trustlager i motoren.

Hva er det?

Never mind, googlet det... og lærte noe nytt idag.

Hvor i drivverket sitter dette, typisk på en slik FWD tverrstilt affære?

(Innlegget ble redigert 09.01.17 13:08)

excon2
09.01.17 14:46
En_ganske_snill_mann: Hvor i drivverket sitter dette, typisk på en slik FWD tverrstilt affære?

Det sitter ikke i drivverket, men i motoren. Det er der for å oppta aksial forskyvelse når man f.eks tråkker inn clutchen. Det sitter mot veiv og mot ramme slik at veiva ikke får aksial vandring.

excon2
09.01.17 15:58
En_ganske_snill_mann: Traktorer er et helt annet dyr. Og slitedeler fornyes regelmessig, men det er ikke et tynnplatekarosseri med mye hulrom som bære konstruksjonen.

Det er sant. Har selv en Fordson Superdexta fra 1960. Sist jeg skrudde på den var rundt 2000. Et helt ufattelig slitesterkt beist. Bruker den til brøyting og i vedskogen. Ga i sin tid kr 10 000 for den, med vinsj og skuffe/kjettinger. Antagelig det beste kjøpet jeg noensinne kommer til å gjøre.

rosmebraad
09.01.17 20:49

Imponerende. På steder som byfolk sjelden tenker på, finnes der en god del utstyr som er utrolig seigt og holder det gående til tross for at produsent forlengst er nedlagt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg