Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Subarutråden

NYTT TEMA
m-sport
m-sportInnlegg: 1709
28.12.16 18:39

Subaru er et av de bilmerkene eierne er aller mest fornøyd med - og kanskje et bilmerke mange enten liker svært godt eller er totalt likegyldig til. Det er få Subarueiere på VGD, men flere som liker merket godt. Her kan alt som har med Subaru å gjøre postes. 

 

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3808
28.12.16 19:31

Vil det nye avgiftssystemet bli dukken for Subaru i Norge? I 2015 kosta en Levorg 450'000, i år 470'000 og det er ikke umulig at den går opp 20'000 til neste år. Dette begynner å bli dyrt og gjelder for alle modellene deres pga høye utslippstall. Hva tenker folk?

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34729
28.12.16 19:39

Jeg har vel aldri kjørt en Skrubaru. Men jeg har sittet på i en eldre en. Der dro fører i en håndbrekklignende spak for å koble inn 4WD. 
Ellers husker jeg fastkjørte Justy 4WD. 

Husker postbudet hadde en Subaru på 80-tallet: Med "silless windows". 
OG trygdene i kontanter i en stor kasse i forsetet! 


 

(Innlegget ble redigert 28.12.16 19:41)

m-sport
m-sportInnlegg: 1709
28.12.16 19:44

Levorgprisene dine stemmer ikke. 2017 priser er rett over 400k for Classic og 460k for topputgaven. Det har forøvrig vært relativt lett å få god rabatt hos Subaru. Regn ihvertfall med 30 000 kr. Outback i topputgave har blitt solgt for 519k i 2016. Det er ikke spesielt dyrt for en stor fullutrustet stasjonsvogn med 175HK bensin og et av markedets beste firehjulstrekksystem. Men Subaru bør definitivt komme med lavere utslippstall på papiret, i praksis bruker ikke bilene særlig mye mer enn konkurrentene. 

Jan
JanInnlegg: 4007
28.12.16 19:45
Trolljegern: Vil det nye avgiftssystemet bli dukken for Subaru i Norge?

Det ser ikke ut som de er helt på høyden når det gjelder utslipp.

Jeg sjekket kalkulatoren på Bilnorge.no. Alle Subaruer får en økning i avgiften på mellom 10-og 30.000.

Det gjelder for øvrig også mange andre biler med 4wd, men ikke alle. Feks. Audi får nedgang i avgiften på alle A4 allroad. Den mest ekstreme får en avgiftslette på ca 43.000.

m-sport
m-sportInnlegg: 1709
28.12.16 20:06
Jan: Det ser ikke ut som de er helt på høyden når det gjelder utslipp. Jeg sjekket kalkulatoren på Bilnorge.no. Alle Subaruer får en økning i avgiften på mellom 10-og 30.000. Det gjelder for øvrig også mange andre biler med 4wd, men ikke alle. Feks. Audi får nedgang i avgiften på alle A4 allroad. Den mest ekstreme får en avgiftslette på ca 43.000.

Levorg får ikke mer i ekstra avgift enn f.eks en BMW 320i X-drive touring og ingen kan vel beskylde BMW for å ha høye utslipp? Men jeg er helt enig i at Subaru vil få problemer med de høye utslippene etterhvert. 

cjparker
cjparkerInnlegg: 2088
28.12.16 20:23

Jeg er svak for produsenter som skiller seg litt ut, og gjør ting på sin egen måte. Subaru er et av mine favorittmerker, selv om jeg ikke har eid en Subaru (ennå). Når bilen en dag skal byttes står Levorg og Forester høyt på listen.

Til neste år kommer det ny Impreza, og det kan virke som det blir en skikkelig oppdatering. Nå begynner jo interiøret å komme seg også. Denne bilen bygges nå på plattformen til resten av de kommende Subaru-modellene, og det blir spennende å se hvordan neste Forester vil se ut. Det ryktes at 1.6 literen vil yte rundt 200hk i denne, med lavere forbruk enn dagens toliter.

Når det kommer til forbruk mener jeg klikk.no målte dette i LEvorg til 0,04 l/mil høyere enn Octavia med 180hk og upermanent awd.

m-sport
m-sportInnlegg: 1709
28.12.16 20:37
cjparker: Når det kommer til forbruk mener jeg klikk.no målte dette i LEvorg til 0,04 l/mil høyere enn Octavia med 180hk og upermanent awd.

Det stemmer og det fikk jeg også bekreftet under prøvekjøring. Bilen kan kjøres på rett over 0,6 på rolig langkjøring. Det er først under aktiv kjøring at forbruket gjerne blir litt høyere enn det ville blitt med dieselmotor. Under en 82 km lang prøvetur på svingete vestlandsveier så landet jeg på 0,81 l/mil. Syns ikke det er så ille. 

Jan
JanInnlegg: 4007
28.12.16 21:19
m-sport: Levorg får ikke mer i ekstra avgift enn f.eks en BMW 320i X-drive touring

Akkurat 320 i X-drive touring får en økning i avgiften på ca 10-20.000. 

Men hvis man i stedet velger den sterkere 330 i X-drive, går avgiften på den ned med ca 30-40.000.

Siden du trekker frem BMW 3-serie, kan jeg nevne at de kraftigste bensinmodellene får en reduksjon i avgiften på 60-80.000. M3 får rundt 120.000 i lavere avgift.

cjparker
cjparkerInnlegg: 2088
28.12.16 21:46
Jan: Siden du trekker frem BMW 3-serie, kan jeg nevne at de kraftigste bensinmodellene får en reduksjon i avgiften på 60-80.000. M3 får rundt 120.000 i lavere avgift.

Det blir en litt spesiell sammenlikning, da disse tidligere har hatt en voldsom effektavgift. 320i xdrive er vel den bensinmotoriseringen som best lar seg sammenlikne med Subaru sine modeller. Levorg (159)har likt co2-utslipp som 320 ixdrive, mens Outback slipper ut 2 gram mer (161) (tok de første tallene jeg kom over).

Til sammenlikning går Opel Insignia Country Tourer opp 40 000 til neste år (297 000 i avgift!).

Edit: Det overrasker meg at Outback, med 2,5 liter og 175 selvpustende hester, kun har marginalt høyere utslipp enn Levorg (med 1,6 turbo, 170hk).

(Innlegget ble redigert 28.12.16 21:52)

m-sport
m-sportInnlegg: 1709
28.12.16 22:15
Jan: Akkurat 320 i X-drive touring får en økning i avgiften på ca 10-20.000.  Men hvis man i stedet velger den sterkere 330 i X-drive, går avgiften på den ned med ca 30-40.000.

Er klar over det, men folk flest velger ikke 330. 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11490
29.12.16 08:27
m-sport: Er klar over det, men folk flest velger ikke 330.

Det har vært forholdsvis mange 328i (som nå heter 330i) til salgs på finn.no.

Men for modellene flertallet velger (under 200 hk) vil det hos BMW trolig bli en langt lavere andel med xDrive.

suckeronthevine
suckeronthevineInnlegg: 2371
29.12.16 22:53

Jeg har fått store unger og trenger ikke så stor bil lengre. Må ha 4-hjulstrekk, Og gjerne høy bakkeklaring. Sitter og ser litt på nettet, og Subaru XV ser ut til å fylle kravene. Noen som har erfaring å dele om en sånn? Evt andre med kvalifiserte meninger? Noen åpenbare styrker/svakheter?

m-sport
m-sportInnlegg: 1709
29.12.16 22:56
suckeronthevine: Jeg har fått store unger og trenger ikke så stor bil lengre. Må ha 4-hjulstrekk, Og gjerne høy bakkeklaring. Sitter og ser litt på nettet, og Subaru XV ser ut til å fylle kravene. Noen som har erfaring å dele om en sånn? Evt andre med kvalifiserte meninger? Noen åpenbare styrker/svakheter?

Subaru XV slet med høyt støynivå og litt stumpete fjæring da den ble lansert. Det har hvert år siden lansering blitt gjort store forbedringer og den siste utgaven som ble lansert i 2016 er en meget kompetent minisuv. Anbefaler den med 150 HK bensin og automat i siste årsmodell. Du begynner imidlertid å nærme deg Forester i pris, en bil som er betraktelig større og mer komfortabel. Men kjøremessig er XV en bedre og jeg syns også den ser litt tøffere ut. Firehjulstrekksystemet er fabelaktig og gir en fremkommelighet som du ikke tror er mulig. En fin test av siste utgave her.

(Innlegget ble redigert 29.12.16 23:03)

suckeronthevine
suckeronthevineInnlegg: 2371
29.12.16 23:07

Takk for svar. Får prøve en. 

cjparker
cjparkerInnlegg: 2088
30.12.16 10:54
suckeronthevine: Takk for svar. Får prøve en.

Så bra, post gjerne når du har fått deg en tur. Jeg har prøvd XV (pre oppdatering), med 109hk diesel, og det var absolutt en bil jeg kunne hatt (om jeg ikke hadde to små barn), men da fortrinnsvis med 150hk bensin.

suckeronthevine
suckeronthevineInnlegg: 2371
30.12.16 20:38

Nissan Quashqai vs Subaru XV. Tanker? 

Jan
JanInnlegg: 4007
30.12.16 23:46
m-sport: Er klar over det, men folk flest velger ikke 330.

Kanskje de vil gjøre det nå. Hvis 330 går ned 30.000 og 320 går opp 20.000, vil prisforskjellen bli minimal.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34729
31.12.16 00:39
Jan: Kanskje de vil gjøre det nå. Hvis 330 går ned 30.000 og 320 går opp 20.000, vil prisforskjellen bli minimal.

Ja man kan studere prislistene som kommer.

Men 330i er fortsatt fire sylindre? Må man opp i 340i for å komme i sekser? 

Jan
JanInnlegg: 4007
31.12.16 00:40
rosmebraad: Men 330i er fortsatt fire sylindre? Må man opp i 340i for å komme i sekser?

Man må nok det, i hvert fall som bensiner.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34729
31.12.16 00:43
Jan: Man må nok det, i hvert fall som bensiner.

Ja skulle ha minnet meg selv på hvilke dager det var på slutten av 1990-tallet da "alt" av 3-serie bensin hadde R6. 

cjparker
cjparkerInnlegg: 2088
02.01.17 12:36

Jeg ser Subaru venter til 10. januar med å fortelle hvilke priser de tar for bilene sine. Interessant strategi. Jeg er spent på om/hvordan avgiftshoppet påvirker prisene.

m-sport
m-sportInnlegg: 1709
02.01.17 13:33
cjparker: Jeg ser Subaru venter til 10. januar med å fortelle hvilke priser de tar for bilene sine. Interessant strategi. Jeg er spent på om/hvordan avgiftshoppet påvirker prisene.

Siden de markerer kampanjen så denne måten så tipper jeg de vil presentere priser som ikke har steget noe særlig. Tipper de har fått bedre innkjøpsavtale med fabrikken, evt at de har fått god pris på velutstyrte biler som de selger med god rabatt ut til kunde. 

m-sport
m-sportInnlegg: 1709
02.01.17 13:34
suckeronthevine: Nissan Quashqai vs Subaru XV. Tanker?

Jeg er såpass fanboy at jeg hadde valgt XV selv om Quashqai objektivt sett hadde vært en bedre bil. Tipper Subaruen er best på kjøreglede, fremkommelighet og kjøreegenskaper.

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2239
02.01.17 21:23

Der må jeg si meg enig.

cjparker
cjparkerInnlegg: 2088
09.01.17 20:09
m-sport: Siden de markerer kampanjen så denne måten så tipper jeg de vil presentere priser som ikke har steget noe særlig. Tipper de har fått bedre innkjøpsavtale med fabrikken, evt at de har fått god pris på velutstyrte biler som de selger med god rabatt ut til kunde.

Dagen før (pris)dagen er her, og jeg antar at Subaru-fanboysa sitter klistret på Subaru.no og trykker F5 idet klokken passerer midnatt (nye priser fra 10 januar).

Etter hva jeg skjønner kommer det i år en facelift på Levorg, og det blir spennende å se om den da kommer uten drill. 

Ny Impreza og Xv lar seg forhåndsbestille til sommeren. Interesserte kan dra på sikletur til Subaru.com.

 

m-sport
m-sportInnlegg: 1709
10.01.17 09:54

Da er de nye prislistene klare. Fra-prisene på førstesiden ser ikke bra ut, men går man inn i prislistene på hver enkelt modell så ser man at det har relativt gode kampanjetilbud på de fleste modeller. De fleste bilene går faktisk ned i pris selv om man har hatt en forholdsvis tøff avgiftsstigning. Honnør til Subaru for det. 

cjparker
cjparkerInnlegg: 2088
10.01.17 12:29
m-sport: Da er de nye prislistene klare

Ordinær pris for Outback 2.0D Sport Premium blir 578 000. 

Ellers ser det ut til at den ordinære prisen (de modellene jeg vurderer) for Levorg Classic er opp 20k, og opp 45k for Forester 2.0i classic.

m-sport
m-sportInnlegg: 1709
10.01.17 12:46
cjparker: Ordinær pris for Outback 2.0D Sport Premium blir 578 000.  Ellers ser det ut til at den ordinære prisen (de modellene jeg vurderer) for Levorg Classic er opp 20k, og opp 45k for Forester 2.0i classic.

Men hvorfor bry seg om ordinær pris når de stadig har kampanjer? Får Premium Outback til rett over 500k. 

m-sport
m-sportInnlegg: 1709
31.01.17 15:03

Litt snop for Subarufansen her inne.

(Innlegget ble redigert 31.01.17 15:03)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg