Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lage vesker av gamle skinnseter

NYTT TEMA
FredPerry
FredPerryInnlegg: 29910
29.12.16 16:27

Snublet tilfeldigvis over en side som kunne vært kjekk å vite om før jul. Det er et canadisk firma som lager vesker, lommebøker og diverse av skinnseter fra gamle biler, og det burde vært den perfekte gave for den delen av befolkningen som i tillegg til å være bilinteresserte belemrer seg med såkalte manbags. 

Hva sier dere til en weekendbag laget av skinnet fra en 2003 modell Passat W8, manbag fra en 90-talls Cadillac DeVille, bag fra E38 735i, lommebok av en Volvo 740 eller clutch fra en Fiat 124

Min personlige favoritt er nok denne budveska laget av skinnsetene fra en Mercedes 220SE, men drøyt 5000 kroner er vel mer enn hva min totale samling av kofferter og bager koster til sammen. 

Selv vurderer jeg å bli gründer og starte produksjon av peelingkrem for menn laget av knuste girkasser fra RSA.

(Innlegget ble redigert 29.12.16 16:32)

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9660
29.12.16 17:21
FredPerry: Min personlige favoritt er nok denne budveska laget av skinnsetene fra en Mercedes 220SE, men drøyt 5000 kroner er vel mer enn hva min totale samling av kofferter og bager koster til sammen.

Den var skikkelig fin. 6500 kr kommer jeg til når jeg regner med moms og dagens kurs. Det er dyrt, men det er ikke noe problem å finne dyrere (Gucci, Louis Vuitton etc.). I motsetning til disse sjelløse overprisede moteveskene, så er den 220SE-vesken hva man på engelsk vil kalle "a conversation piece". 

FredPerry
30.12.16 17:35

Syns de var veldig stilige. Liker ting som er bilinspirert uten at det går over i å være glorete Ferrari-jakker og lignende. Bestilte meg en klokke for en stund siden som jeg venter på å få i posten. En norskdesignet sak med urskive som visstnok skal være inspirert av turtelleren på en klassisk Porsche

Hollabaloo
30.12.16 17:48
FredPerry: Syns de var veldig stilige. Liker ting som er bilinspirert uten at det går over i å være glorete Ferrari-jakker og lignende. Bestilte meg en klokke for en stund siden som jeg venter på å få i posten. En norskdesignet sak med urskive som visstnok skal være inspirert av turtelleren på en klassisk Porsche.

Flott klokke. For stor for meg dessverre (jeg venter på en 38mm Seiko)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 10929
30.12.16 18:11
FredPerry: En norskdesignet sak med urskive som visstnok skal være inspirert av turtelleren på en klassisk Porsche.

Den hadde i hvert fall en hyggelig pris. 

Iseran2770
30.12.16 18:13
Hollabaloo: For stor for meg dessverre (jeg venter på en 38mm Seiko)

Jeg "kjører litt større". Certina DS Podium Chronograph 42 mm. En del luksusbilmerker leverer spesialdesignede klokker til svimlende priser.  

(Innlegget ble redigert 30.12.16 18:28)

m-sport
m-sportInnlegg: 1595
30.12.16 20:32

Kjekt med litt klokkeinteresse på et bilforum. Jeg går for tiden rundt med en enda større klokke, en Panerai PAM 270. I tillegg har jeg en Omega Seamaster AQ til dressbruk. Fascinerende med mekaniske klokker. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34241
30.12.16 21:39

Jeg sluttet med armbåndsur for flere år siden. Men jeg har troen på roboter som er nær umulige å skille fra mennesker, se bare på Jaquet Droz' programmerbare dukker fra 1700-tallet, laget uten steøm og uten olje.

Iseran2770
30.12.16 21:58
m-sport: Fascinerende med mekaniske klokker.

Definitivt.

Jeg vurderte mekanisk urverk sist jeg handlet. Men han jeg snakket med hos urmakeren fikk meg ned på jorden med følgende uttalelse: "Hva er vitsen? Mindre nøyaktige og om du legger den fra deg stopper den etter maks 72 timer." 

FredPerry
01.01.17 12:43
Iseran2770: "Hva er vitsen? Mindre nøyaktige og om du legger den fra deg stopper den etter maks 72 timer."

Får meg til å tenke på en sak fra Road & Track om "The joy of complex".

Har for øvrig en Certina DS Podium selv. Fikk den i bursdagsgave for mange år siden, og den har gjort jobben sin fint. Enn så lenge er jeg der at jeg ikke kan ha en klokke som koster mer enn bilen min, men en Heuer Luftforsvaret hadde vært stilig. 

Ribba
RibbaInnlegg: 33926
01.01.17 12:59
rosmebraad: Jeg sluttet med armbåndsur for flere år siden.

Ga meg med armbåndsur i 2001.

Synes det er så uendelig mye mer behagelig å ha armen fri for en enorm utvekst på armen. Klokker har man stort sett over alt ellers, så det å vite hva klokken er sjeldent et problem i en normal hverdag.

Ellers, så har jo armbåndsur i dag blitt først og fremst et smykke menn og kvinner benytter seg av. Og det er jo en ærlig sak det for de som liker det.

quentez
quentezInnlegg: 20979
01.01.17 13:22

Har en Tissot Le Locle og Timex Weekender (sommerklokke) jeg er veldig fornøyd med, men ønsker å oppgradere på sikt. Har vært innom Breitling Navitimer, men den kan fort bli litt harry. Da kan man kanskje like godt gå for en Submariner.

Armbåndsur kommer jeg til å bruke frem til jeg ligger i grava. Og det kommer aldri til å være en smartklokke eller noe Polar/Garmin-greier.

(Innlegget ble redigert 01.01.17 13:22)

FredPerry
01.01.17 13:32
quentez: Armbåndsur kommer jeg til å bruke frem til jeg ligger i grava. Og det kommer aldri til å være en smartklokke eller noe Polar/Garmin-greier.

Hadde noen år hvor jeg ikke brukte armbåndsur, men etter at jeg fikk jobb hvor sjefene ikke syns det er greit at mannskapet drar fram mobilene sine i tide og utide har det blitt en nødvendighet. 

FredPerry
01.01.17 13:50
Hollabaloo: "a conversation piece".

Apropos. Har en svart bag med PanAm-logo på som jeg bruker til trening og skole. Ble stoppet her om dagen midt på Majorstua av en fyr som fortelta meg at faren hans pleide å jobbe der.

lillegubben
lillegubbenInnlegg: 3154
01.01.17 14:00

Jeg bruker Polar m400 til hverdag og trening. Jeg har hatt flere klokker av den mer stilige typen, men jeg får vondt i armen av tunge klokker. Forstå det den som kan.

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 16910
01.01.17 17:22
FredPerry: en fyr som fortelta meg

Usikker på hva det er, men det høres grisete ut. 

Iseran2770
01.01.17 19:30
lillegubben: men jeg får vondt i armen av tunge klokker

Det er lenkene som gjør klokkene så tunge. Jeg hadde tidligere en kraftig Certina med stållenke. Den ble ofte liggende hjemme, mens jeg brukte en lettere klokke.

Med den låsemekanismen som lærremmene har i dag holdet de vesentlig lengre også. 

Jan
JanInnlegg: 3618
01.01.17 19:50
lillegubben: men jeg får vondt i armen av tunge klokker. Forstå det den som kan.

Jeg bruker en stor, 42mm, tung Certina DS Podium med stållenke. Jeg føler meg naken uten. Eneste gangene jeg tar den av, er når jeg vasker den.

På meg virker mindre ur pinlglete, det skal sies at da jeg kjøpte den, var det ikke nødvendig å ta av noen ledd på den medfølgende lenken, og det er bare to hull igjen på justeringen.

Jeg måtte sjekke, den er faktisk tyngre enn smartmobilen i følge min digitale kjøkkenvekt.

lillegubben
lillegubbenInnlegg: 3154
01.01.17 21:28
Iseran2770: Det er lenkene som gjør klokkene så tunge. Jeg hadde tidligere en kraftig Certina med stållenke. Den ble ofte liggende hjemme, mens jeg brukte en lettere klokke.

Ja, men jeg har prøvd med lær-reim og, det hjelper ikke. Så jeg får bare se "sportslig" ut enn så lenge.

Hollabaloo
01.01.17 23:41
Jan: Jeg bruker en stor, 42mm, tung Certina DS Podium med stållenke. Jeg føler meg naken uten. Eneste gangene jeg tar den av, er når jeg vasker den. På meg virker mindre ur pinlglete, det skal sies at da jeg kjøpte den, var det ikke nødvendig å ta av noen ledd på den medfølgende lenken, og det er bare to hull igjen på justeringen.
Hollabaloo
01.01.17 23:50
Iseran2770: Det er lenkene som gjør klokkene så tunge. Jeg hadde tidligere en kraftig Certina med stållenke. Den ble ofte liggende hjemme, mens jeg brukte en lettere klokke.

Det finnes mange produsenter av klokke-reimer. Hirsch for eksempel. Blant "entusiastene" er det ganske vanlig å skifte reimer for å "fornye" klokka fra tid til annen. Eller rett og slett for at klokka skal stå i stil til resten av det man har på seg. Sort reim til sorte dressko f.eks. Dersom du fortsatt har klokka i en skuff, kanskje du kan kjøpe en ny reim og gi den et nytt liv?

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34241
02.01.17 00:22

Selvtrekkende klokker skal jo ikke i skuffer, men stå på trekke,askinen når de ikke brukes.....

Allegerita
02.01.17 01:00

Jeg har aldri skjønt greia med svære armbåndsur. Det er som digre SUV'er, som jeg heller ikke har sansen for. Et armbåndsur synes jeg skal være så slankt og diskré som mulig, så lenge man lett ser tiden og eventuelt datoen, og det ikke tikker som et plastur. 

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 2755
02.01.17 02:40

Det er mye man ikke skal forstå her i livet :-)

Allegerita
02.01.17 02:49
Trolljegern: Det er mye man ikke skal forstå her i livet :-)

Sant nok. Men den som klarer å forklare meg hva man skal med en halvkilos metallklump som stikker 2-3 cm ut fra håndleddet, er jaggu god. Om man ser bort fra dykkere, altså. 

Garindan
GarindanInnlegg: 4665
02.01.17 02:54

Det som var skikkelig kult, men som egentlig er litt harry også er at lukkemekanismen på flere av veskene er sikkerhetsbeltet xD

Jan
JanInnlegg: 3618
02.01.17 11:39
Hollabaloo: Her er en slags guide for hvor stor klokke man skal bruke i forhold til omkretsen på håndleddet. Ligger du på rundt 7 inches kanskje (18cm) ?

7 1/2 faktisk. Da har jeg i hvert fall ikke for stor og prangende klokke i følge guiden. Godt å vite.

Forfun
ForfunInnlegg: 4870
02.01.17 12:19

Sluttet å bruke klokke i 1995 når jeg dro på jordomseiling. Har kjøpt noen klokker etterpå, men de blir bare liggende. Brukt en Suunto klokke med høydemåler en del på tur, også en polar pulsklokke (også med høydemåler) har fått bli med en del på tur. Tidligere hadde jeg diverse spesialklokker til seiling.

Min innebygde klokke er overraskende nøyaktig. Bruker telefon for å sjekke det jeg tror, sjelden jeg bommer mye. Har sett på og vært i markedet for "gammeldags" klokke, glad  jeg ikke har kjøpt da den ikke ville blitt brukt.

Iseran2770
02.01.17 18:16
Allegerita: Men den som klarer å forklare meg hva man skal med en halvkilos metallklump som stikker 2-3 cm ut fra håndleddet

Det var en voldsom overdrivelse. Chronograph med 6 visere synes jeg er tøft :-)

Men jeg bruker stoppeklokkefunksjonen omtrent bare når jeg koker egg eller poteter. Når jeg trener bruker jeg Garmin med GPS.

quentez
quentezInnlegg: 20979
10.02.17 13:27

Når vi snakker om klokker - hva mener den gemene hop om Longines Legend Diver?

(Innlegget ble redigert 10.02.17 13:32)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg