Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Verkstedpriser.

NYTT TEMA
yota
yotaInnlegg: 116
31.12.16 00:37

Fikk pris på bytte av skiver og klosser foran,samt den ene caliperen bak på 2011 Avensis. 10300kr m jobb og deler på Toyota.

Byttet caliper bak på under en halv time inkl lufting. Brukte ca 1,5 t på skiver og klosser foran. Kjøpte deler på nett for totalt 4400kr. Sparte ca 6000kr på å gjøre dette selv. Hva slags timeprisen opereres det egentlig med på verksted. Hvor lang tid bruker en proff på dette??  Første gangen jeg gjør dette selv, kom over noen veldig bra instrvideoer på youtube som gjorde jobben overkommelig.

Jan
JanInnlegg: 3870
31.12.16 01:04
yota: Hva slags timeprisen opereres det egentlig med på verksted.

Et Toyotaverksted i en av de store byene opererer vel med ca. kr 2.000/t. Det var nettopp en sak i media der verkstedpriser på kr 2.800/t var nevnt. Her i Bergen tar de fleste merkeverksteder i hvert fall rundt kr 2.000/t.

Ikke så rart egentlig, som kunde må du betale lønn til mekaniker, kundemottaker, økonomiavdeling, delelageransatte, husleie, verktøy, lys og varme, og vask og renhold av hele butikken. Ikke minst må du ha i bakhodet at slike foretak holder til i store glasspalass med sentral beliggenhet. Det er ikke billig

Til sammenligning fikk Tourantaxien jeg kjører, byttet skiver og klosser rund baut for ca kr 8.000 på et uavhengig verksted nå i romjulen. De tar kr 850/t pluss moms. Der driver de mye mer effektivt. Mekanikeren tar i mot bilen. Bestiller deler fra en uavhengig leverandør, og skriver alt han har gjort inn på dataen og sender regning på epost til kunden.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34562
31.12.16 01:23

*forutsetter at mekaniker har EDB-kurs samt at kunde er kredittverdig.

Jan
31.12.16 01:39
rosmebraad: *forutsetter at mekaniker har EDB-kurs samt at kunde er kredittverdig.

De fleste under 70, er vel såpass datakyndige at de klarer dette. Dersom kunden ikke er kredittverdig, har de bankterminal.

Werther2
Werther2Innlegg: 56
31.12.16 03:06

I Oslo/Akershus er det dyrt. For 8-9 år siden var timeprisen på uavhengige verksteder 800kr timen mener jeg. I dag finner jeg ikke billigere enn 1200kr timen.

Var på et uavhengig verksted for et par dager siden som kun driver med BMW/Mini/RR, og de tar 1600kr timen(!). Pris for bytte av 2 støtdempere og 2 styrestag+forhjulskontroll på en E46 Coupe var 19000kr Blir helt oppgitt. For en vanlig lønnsmottaker som meg selv er 19000kr helt hinsides pris for en relativt ukomplisert forstillings-jobb. Greit nok at deleprisen kom på 6k, men 12k i jobb er helt drøyt.

JudasT
JudasTInnlegg: 5075
31.12.16 10:40
Jan: De fleste under 70, er vel såpass datakyndige at de klarer dette.

Skulle tro det, ja. En jeg kjenner meget godt som er over 70, kjøpte sin første datamaskin i 1983, for 33 år siden, og internett har han hatt i 20 år. 

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9744
31.12.16 11:16
yota: Hvor lang tid bruker en proff på dette??

Jeg vil tro de estimerer med 2 timer for en sånn jobb. Si at det går med 4000 kr i arbeidspenger. Da gjenstår 6300 kr til delene. Du betalte 4400 kr for disse. Prisforskjellen ligger i at du har kjøpt uorigniale rimeligere deler, mens Toyota-verksted bruker originaldeler som er priset høyere. 

yota
yotaInnlegg: 116
31.12.16 12:03

Noen må jo produsere disse original delene? Hvor blir dette laget? Alle delene jeg kjøpte var Bosch, både skiver og klosser. Caliper kjøpte jeg på Toyota, Bosch det også.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9744
31.12.16 12:41
yota: både skiver og klosser.

Bremseskiver til min BMW fra Bosch koster 2/3 av prisen for originaldel. Snakker vi bremseklosser så er prisforskjellen svimlende 1/3. Hvem som produserer originaldeler for Toyota vet jeg ikke. Selv om Bosch leverer calipere så betyr det ikke nødvendigvis at de også leverer bremseskiver og klosser. 

Benz-In
Benz-InInnlegg: 304
31.12.16 12:55
yota: Hva slags timeprisen opereres det egentlig med på verksted. Hvor lang tid bruker en proff på dette??

Jeg regner med at de fleste innen fakturerbare yrker driver en viss "sosial utjevning" på oppdragene, noen jobber går med godt overskudd, andre i 0 eller underskudd.

Jeg fikk pris på bytte av styrekuler, da var det lagt inn 2,5 timer per side, og da måtte bilen uansett opp på bukk for andre ting. Byttet med jekk i garasje på 1 time på første siden, og kanskje 45 min på andre siden.

Samtidig ble det gitt pris på bytte av knirkeforing begge sider totalt 5 timer. Jeg så på det som vanskelig med jekk, uten spesialverktøy og satt vekk jobben. Etter 8 timer på verksted var de fortsatt ikke helt ferdig...Min pris ble dog som avtalt, og det er jo litt spesielt, hadde det vært rørlegger/elektriker hadde det sannsynligvis kommet krav om tillegg.

Jan
31.12.16 13:02
yota: Noen må jo produsere disse original delene? Hvor blir dette laget? Alle delene jeg kjøpte var Bosch, både skiver og klosser. Caliper kjøpte jeg på Toyota, Bosch det også.

Delene kommer ofte fra samme produsent. De holder som oftest samme kvalitet også.

Forskjellen i pris kommer av at jo flere hender som skal ta i dem før de kommer på bilen din desto dyrere blir de. 

Merkeforhandlere og importører i Norge har også noen saftige påslag på bildeler. Det ser man hvis man sammenligner priser på orginaldeler i Norge og andre høykostland. 

Bare en tur til Danmark, kan halvere prisen. Reiser man videre til Tyskland blir det enda billigere.

Hvis man virkelig vil spare penger, bør man ta turen til Polen eller Baltikum. Da snakker vi om pris på orginaldeler hos merkeverksted på 1/7 av de norske.

rosmebraad
31.12.16 13:39

Det 'spennende' er jo å se hvor mange timer man må jobbe for å leie seg awlv en time.   

Ikke rart folk vil ha norsk lønn/trygd og kjøpe Toyotaen i Thailand.

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3480
31.12.16 21:14

Og likevel er det bedre for ei ung thailandsk jente å finne seg en gammal gubbe fra det kalde nord å klatre opp på enn å bo i landet. Oh the irony.

SUV
SUVInnlegg: 3196
01.01.17 05:35
Benz-In: Jeg regner med at de fleste innen fakturerbare yrker driver en viss "sosial utjevning" på oppdragene, noen jobber går med godt overskudd, andre i 0 eller underskudd.
Jeg fikk pris på bytte av styrekuler, da var det lagt inn 2,5 timer per side, og da måtte bilen uansett opp på bukk for andre ting. Byttet med jekk i garasje på 1 time på første siden, og kanskje 45 min på andre siden.
Samtidig ble det gitt pris på bytte av knirkeforing begge sider totalt 5 timer. Jeg så på det som vanskelig med jekk, uten spesialverktøy og satt vekk jobben. Etter 8 timer på verksted var de fortsatt ikke helt ferdig...Min pris ble dog som avtalt, og det er jo litt spesielt, hadde det vært rørlegger/elektriker hadde det sannsynligvis kommet krav om tillegg.

Kanskje ikke akkurat sosial utjevning, men heller det at man ikke kan klare å kalkulere helt riktig tidsforbruk og noen ganger bommer i ene eller andre retningen.

På forrige bilen min så har jeg stort sett brukt merkeverkstedet når bilen måtte på verktsted. Mesteparten er tatt på forhåndsavtalt fastpris, de sier på forhånd at denne jobben er x timer ganger timespris + deler = xxxx kr. De tok aldri mer betalt enn det de sa på forhånd, men en gang fikk jeg en regning som var mindre enn avtalt på bytte av bremserør, og de sa at jobben tok mindre tid enn de hadde kalkulert med, så da ble det billigere (selv om prisen var avtalt på forhånd). Så det var jo fint.

Et par andre verksteder var mindre seriøse.

Jeg sjekket pris et annet sted på bytte av bremserør. Jeg fikk svar på mail at han måtte se bilen først for å gi pris. Greit det, je stakk innom til avtalt tid, men da var han ikke der. En mekaiker kikket under bilen, men kunne ikke gi fastpris, bare fortelle at han trodde det tok to timer (tror jeg det var), men kanskje mer. Også sa han timespris og hva han regnet med av deler. Antatt pris der ble litt billigere enn merkeverksted, men man har jo null peiling på om det er det det ender opp med, så jeg valgte merkeversktedet.

Samme useriøse sted hadde tilbud på EU-kontroll. Jeg sendte en mail og spurte hvor lenge det tilbudet varte fordi jeg først måtte få fikset bremserøret som er nevnt over. Fikk svar og etter at bremserøret var byttet (på merkeverksted) så bestilte jeg time for EU-kontroll på det useriøse stedet, det var forstsatt innafor tiden de sa tilbudet gjaldt. Men da fikk jeg svar at det ville koste mye mer for EU-kontroll fordi det var innført flere punkter enn før. Jeg svarte at det burde da de som driver med EU-kontroll vite  siden det allerede da de annonserte tilbudet sitt var skrevet om dette i media og de sikkert får sånn informasjon internt også i god tid. Men neida, det at tilbudet deres gjaldt ut den aktuelle måneden, det var ikke med de punktene som man er pålagt å ta i denne måneden.

Så da bestilte jeg EU-kontroll hos merkeverkstedet. Men det hadde jo vært mye enklere å ta EU-kontrollen i samme slengen som bremserørbyttet enn å ta det som to separate jobber med to verkstedbesøk.

Bytte av hjullager fikk jeg pris på både hos merkeverskted og et annet verksted, som var noen få hundre bililgere. Jeg valgte da (under tvil) å ta det på det andre verkstedet, og det skulle vise seg at det ble problematisk. En sånn jobb kan enten gjøres på en fredag jeg slutter tidlig sånn at jeg kan levere inn bilen etter jobb og kjøre hjem derfra senere samme dag. Eller det  kan gjøres annen dag med leiebil. Dette verkstedet sa de kunne ta jobben en fredag. Etter jobb dro jeg til verkstedet og kom til skranka litt før avtalt tid for å levere bilen og sa hvilken bil det gjaldt, og han skulle da finne frem nøkkelen. Jeg sa da ifra at jeg skulle levere bil, ikke hente. Han ble da litt overrasket over at de skulle starte med hjullagerbytte så seint, men de hadde jo sagt det gikk greit. Etter å ha labbet rundt på et kjøpesenter et par tiimer ringer telefonen og jeg tenker at nå er bilen klar for henting. Men neida, nå hadde de fått demontert mesteparten og kunne fortelle at de rakk ikke å bli ferdige, så jeg måtte hente bilen på mandag. Jeg sa da ifra at de hadde sagt de kunne ta dette på fredagen fra klokka xx og gjøre det ferdig, men han hevdet da at de bare skulle prøve. Jeg svarte at  jeg trengre bilen på jobb på mandag og i helgen og at det antes 3 alternativer.

1. Fullføre jobben som avtalt så jeg kjører hjem med bilen min.

2. De monterer sammen bilen min uten å fullføre lagerbyttet (hadde ikke tatt ut lageret enda) så jeg drar derfra med samme gamle lageret og ikke betaler noe sliden de ikke har fått utført det avtalte lagerbyttet. Passer dårlig da jeg skulle på langtur snart på ferie og helst ikke vil kjøre med dårlig hjullager som har begynt  gi ulyd.

3. De får ha bilen min på verkstedet til mandag, men jeg får lånebil inntil de er ferdige med jobben de skulle gjøre på fredagen.

De svarte:

1 er ikke var aktuelt da mekanikerne skulle hjem.

2 er ikke aktuelt, de skulle ha betalt for timene med bortkastet arbeid hvis jeg skulle kjøre hjem med bilen den dagen.

3 var ikke aktuelt, hvis jeg skulle ha lånebil til de var ferdige med jobben de skulle gjøre å fredagen så måtte jeg betale dem nesten en tusenlapp for å få låne bil av dem.

Jeg svarte at hvis det er sånn så bryter de det de har lovet og som var grunnen til at jeg valgte dem, og det vil bli mye dyrere enn avtalt å få fikset dette hos dem. Etter hvert gikk de motvillig med på å gjøre ferdig jobben som avtalt så jeg kunne kjøre hjem samme dag med bilen min.

Mulig det ble et tapsprosjekt for dem, men det får være deres problem, de som driver verksted bør vite bedre enn vanlige bilister hvor lang tid det tar å bytte et hjullager, og vet de det ikke så bør de heller la være å ta på seg slike oppdrag like før helgen hvis de ikke har andre alternative løsninger enn å skulle la kunden stå uten bil flere dager mer enn avtalt.

Benz-In
02.01.17 23:30
SUV: Kanskje ikke akkurat sosial utjevning, men heller det at man ikke kan klare å kalkulere helt riktig tidsforbruk og noen ganger bommer i ene eller andre retningen.

Når man ikke mener eksakt det som blir skrevet er det vanlig å bruke hermetegn for å vise at det er en lettbeint måte å forklare noe på uten å bruke flere ord enn nødvendig. Så derav skrev jeg ikke sosial utjevning, men "sosial utjevning".

Verkstedet vet selvsagt at det ikke tar 2,5 timer å bytte styrekule, når en amatør som meg gjør det på 30-60minutter. De kalkulerer neppe enkle standardjobber selv, men slår det opp i et register levert av noen andre.

Benz-In
02.01.17 23:40
SUV: En sånn jobb kan enten gjøres på en fredag jeg slutter tidlig sånn at jeg kan levere inn bilen etter jobb og kjøre hjem derfra senere samme dag.

Hvorfor ikke bare slutte tidlig, eller begynne senere en annen dag om du ikke kan risikere å være uten bil i helgen?

Jeg foretrekker å ha time mandag kl 8, da har de noen dager på seg til å rette opp egne tabber, eller fikse andre ting som dukker opp og være ferdig før det er helg.

kytec
kytecInnlegg: 24793
02.01.17 23:42
yota: Hva slags timeprisen opereres det egentlig med på verksted.

Mener Mercedes i Bergen (Åsane) tok 1995 kr timen for 10 år siden.

Sykt. 

kytec
kytecInnlegg: 24793
02.01.17 23:44
Trolljegern: Og likevel er det bedre for ei ung thailandsk jente å finne seg en gammal gubbe fra det kalde nord å klatre opp på enn å bo i landet. Oh the irony.

Litt usikker på korleis og kvifor eit slikt innlegg kom inn i ein tråd om verkstedspriser? :-) 

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3480
02.01.17 23:45

Tja, hvis du leser innleggene i tråden etter hverandre i stedet for å lese et tilfeldig burde du ta den...

SUV
SUVInnlegg: 3196
03.01.17 01:43
Benz-In: Hvorfor ikke bare slutte tidlig, eller begynne senere en annen dag om du ikke kan risikere å være uten bil i helgen?
Jeg foretrekker å ha time mandag kl 8, da har de noen dager på seg til å rette opp egne tabber, eller fikse andre ting som dukker opp og være ferdig før det er helg.

Fordi jeg faktisk har noe å gjøre på jobben, må jo sørge for at nye ting som skal rulle mange hundre tusen km på norske veier er best mulig. Hadde jeg vært helt nødt så kunne jeg jo selvfølgelig tatt meg fri noe fra jobben, men da hadde jeg heller bare gjort som når bilen min er på service og byttet til lånebil etter jobb en dag og byttet tilbake til min egen etter jobb neste dag.

Hvis jobben kan gjøres etter min arbeidsdag så er det det beste, men hvis ikke så må jeg finne alternativer. Verkstedet sa de kunne gjøre jobben etter jeg var ferdig på jobb siden jeg sluttet tidlig den dagen, så da gjorde jeg det slik. At ikke verkstedet klarer å beregne hvor lang tid en jobb tar burde heller verkstedet ta kritikk for, de bør ikke ta på seg jobber de ikke klarer.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15066
07.01.17 18:47

Det står om en dame med 2013 Nissan Leaf i dagen papir VG i dag. Hun klart å slenge veska med laptop mot radio/navigasjons skjermen i bilen slik at glasset sprakk.

Hun spurte Nissan hva det ville koste å ordne det, og så får hun følgende tilbud - enhet = 65.178 + arbeid = 83.730,-

En 2013 Leaf selges for 120k-170k, så over 80k for dette er drøyt...

Forsikringsselskapet hennes kontaktet et firma i Oslo som byttet indre og ytre skjerm til en pris av 10.000.

Roshmann
RoshmannInnlegg: 574
07.01.17 20:30

Det må jeg si var litt av en pris! Det er jo faktisk ca 6 ganger så dyrt som BMW sin skjerm!

m-sport
m-sportInnlegg: 1686
07.01.17 20:37
nometalhorse: Hun spurte Nissan hva det ville koste å ordne det, og så får hun følgende tilbud - enhet = 65.178 + arbeid = 83.730,-

Sykt. Jeg var uheldig å knuste en av skjermene til DVD spilleren i hovedstøttene på 5 serien jeg eide. Ny skjerm der kostet nesten 30 000 kr. 

Jan
08.01.17 00:10
m-sport: Sykt. Jeg var uheldig å knuste en av skjermene til DVD spilleren i hovedstøttene på 5 serien jeg eide. Ny skjerm der kostet nesten 30 000 kr.

Man får jo en toppmodell 65 tommers flatskjerm for 30.000. og da er det mottaker og masse annet inni også.

Enkelte priser på bildeler er helt hinsides en hver fornuft.

Jeg forstår at en bil kjøpt i deler må koste en del mer enn en hel bil.

Men når noe så enkelt som en skjerm, som i tilfellet med Leafen,koster omtrent 1/3 av prisen på en ny bil, er det noe som er galt.

rosmebraad
08.01.17 00:24

Burde vel hete Ni$$an. BR og andre med amcar-delepriser av rette slaget blir nok sjokkerte av sånt.

Jan
08.01.17 22:13
nometalhorse: Hun spurte Nissan hva det ville koste å ordne det, og så får hun følgende tilbud - enhet = 65.178 + arbeid = 83.730,-

Jeg ser på VG.no at de unnskylder seg med at det selges få av disse enhetene.

Det betyr antagelig at de må bestilles fra Japan dersom et skifte skulle være nødvendig. Dermed er det ingen grunn til å ta en så avsindig pris for denne enheten.

rosmebraad
09.01.17 22:36
Jan: Jeg ser på VG.no at de unnskylder seg med at det selges få av disse enhetene.

Og dessuten opererer de stikk motsatt av økonomifagets teori om likevektspris: "Liten etterspørsel = høy pris."

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg