Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Motoroljelampen - hva kan ha skjedd?

NYTT TEMA
Batorex
BatorexInnlegg: 965
02.01.17 16:35

Hei, spurte her inne om for høyt dieselforbruk for noen dager siden... nå har et nytt og potensielt svindyrt problem dukket opp...

Kjørte i går og plutselig dukket den røde motoroljelampen opp på dashbordet. Stoppet umiddelbart og fikk tauet bilen til nærmeste Audi-verksted. Venter på svar, men er fryktelig bekymret for hvor kostbart dette kommer til å bli. Hvis f.eks. motoren må byttes ut kan det jo koste helt forjævlig mye. Har noe slikt hendt med dere? Hva kan være potensielle problemer? 

Bilen: Audi a6 2007-mod. 2.0 TDI 140 hester

Jan
JanInnlegg: 3519
02.01.17 17:22

Denne motoren er beryktet for svakt drev til oljepumpen. 

Hvis du med den røde lampen mener varsel for lavt eller intet oljetrykk. Tipper jeg det er det som har skjedd. 

Det har skjedd med Tourantaxien jeg kjørt før, men da var den kjørt ca 430.000 km.

Hvis resten av bilen er brukbar, er vel det billigste å få tak i en brukt motor. Helst en hvor denne svakheten er rettet.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9623
02.01.17 20:29
Batorex: Bilen: Audi a6 2007-mod. 2.0 TDI 140 hester

Hvor langt har den gått?

RickiBK
RickiBKInnlegg: 53176
02.01.17 20:34
Batorex: Hva kan være potensielle problemer?

Mulige problemer: 

For lite olje på motoren

Feil på oljetrykksbryter

Feil på oljepumpe

Feil på oljedistrubisjon internt i motoren. 

 

De to første er billige, de andre slett ikke.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 1173
02.01.17 20:39

Med nevnte problem ang drivstoff forbruk i tillegg aner jeg en betydelig regning. Fortsett oppdatering TS.

Batorex
BatorexInnlegg: 965
02.01.17 20:42
Hollabaloo: Hvor langt har den gått?

182 000 km...

Batorex
BatorexInnlegg: 965
02.01.17 20:44
Jan: Denne motoren er beryktet for svakt drev til oljepumpen.

Jepp, det har jeg også fått høre. Gjør meg ikke akkurat mindre bekymret... pokker heller ;/

Batorex
BatorexInnlegg: 965
02.01.17 20:50
RickiBK: Feil på oljepumpe

Har fått mer informasjon nå. 

Det som er sikkert og visst er at det er en betydelig feil på oljepumpen, som alene vil koste rundt 10 - 15 000 kr. Slipper jeg unna med dette er jeg egentlig lettet...

De har imidlertid ikke fått undersøkt alt, så får virkelig håpe at motoren overlever... får nærmere beskjed i morgen.

(Innlegget ble redigert 02.01.17 20:51)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 53176
02.01.17 20:56
Batorex: Har fått mer informasjon nå.

RickiBK: Bilverdenens Snåsakall. ;)

Eller hva heter disse klarsynte i åndenes makt?

lillegubben
lillegubbenInnlegg: 3150
02.01.17 21:16
RickiBK: Eller hva heter disse klarsynte i åndenes makt?

Jeg liker å kalle de svindlere. 

Jan
JanInnlegg: 3519
02.01.17 21:17
RickiBK: RickiBK: Bilverdenens Snåsakall. ;)

Det var jeg som var først ute med oljepumpe. Er jeg da bilverdenens Anna Elisabeth Westerlund ?

RickiBK
RickiBKInnlegg: 53176
02.01.17 21:17
lillegubben: Jeg liker å kalle de svindlere.

AH. Stemmer. Svindlerne. 

 

RickiBK, VGD Bils svindler? 

 

Nei dæven, det så da slett ikke så stilig ut. :S

lillegubben
lillegubbenInnlegg: 3150
02.01.17 21:57
RickiBK: Nei dæven, det så da slett ikke så stilig ut. :S

Nei, enig. Men jeg klarte ikke la vær. De kalles vel "medium" eller "klarsynte"? 

yota
yotaInnlegg: 101
02.01.17 23:14

Sure penger!!! At det koster 15000kr betyr vel egentlig at det er forholdshvis fort gjort,(under en dags arbeid) hvis det er på ett Audi verksted?? Sitter oljepumpa så utilgjengelig til? Får håpe at det ikke er noe mer!!!

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34116
02.01.17 23:47

Husk å spørre andre verksteder, samt motorverksted,,om deres syn på saken!

xantiasx
xantiasxInnlegg: 1894
03.01.17 07:44
Batorex: Det som er sikkert og visst er at det er en betydelig feil på oljepumpen, som alene vil koste rundt 10 - 15 000 kr. Slipper jeg unna med dette er jeg egentlig lettet..

Har hørt at bytte av oljepumpe (som er en kjent konstruksjonsmessig svakhet på de motorene, 2.0 TDi 05-08, har kommet på opptil 41.000,- hos Møller-verksted på en A6.

Oljepumpa med balanseakslene koster fra kr 6000,- og oppover hos andre. Pratet med en mekaniker på et uavhengig verksted litt før jul, de hadde byttet nesten en sånn oljepumpe i uka denne høsten. Samme motor i bla Superb, Passat, A4 og A5. Det er de med balanseaksler som skaper problemer. Og får du tak i brukt motor, bytt oljepumpa til bedre modell før du setter den i.

Høyere dieselforbruk kan ha med dårlig smøring å gjøre, dvs at motoren går tyngre rundt. Men da burde motoren også gå mye varmere.

(Innlegget ble redigert 03.01.17 07:49)

TomPadang
TomPadangInnlegg: 13107
03.01.17 09:22

Enda en grunn til å unngå Audi...

wingswest
wingswestInnlegg: 10701
03.01.17 09:40
xantiasx: Høyere dieselforbruk kan ha med dårlig smøring å gjøre, dvs at motoren går tyngre rundt. Men da burde motoren også gå mye varmere.

Dårlig smøring er vel noe av de viktigste årsakene til at man bør unngå dieselmotorer til småkjøring. Selv har har jeg en 2.0 TDI, men bilen står alltid i varm garasje og jeg har parkeringsvarmer med fjernkontroll. Kan vel telle antallet kaldstarter på en hånd. 
Enkelte som kjører lite og har dieselmotor kan i verste konsekvens kjøre en hel vintersesong med kald motor. Og det sier seg selv at det er skadelig. Sier ikke at det nødvendigvis er det som har skjedd i trådstarter's tilfelle, men disse motorene her er langt ifra bra om man ikke har motorvarmer, garasje eller kjører mye langt. 

yota
yotaInnlegg: 101
03.01.17 22:04

Hvor mye sliter en kaldstart i dag, m dagens effektive motorolje. Hvorfor er det skadelig å kjøre m "halvvarm" motor så lenge den får smøring??

Jan
JanInnlegg: 3519
03.01.17 22:21
TomPadang: Enda en grunn til å unngå Audi...

Hvorfor det ? Dette er en motor som gikk ut av VAGs sortiment ca 2010.

Det som har hendt med denne bilen, gir ingen som helst grunn til å la være å kjøpe ny Audi i dag.

Det er ikke bare VAG som har hatt problemdieselmotorer de seneste 10 år. MB, BMW og GM/Fiat har hatt dieselmotorer som har hatt sine spesifikke problemer. Det samme har Toyota.

Hvis man absolutt vil ha en bil med R4 diesel, er dagens VAG 2,0 en av de beste motorene av sorten. 

 

xantiasx
xantiasxInnlegg: 1894
04.01.17 14:37
Jan: Hvis man absolutt vil ha en bil med R4 diesel, er dagens VAG 2,0 en av de beste motorene av sorten.

Er vel bare de første 2.0 TDi opp til 08 med balanseaksler som har hatt større problemer med oljepumpe/balanseakselpakka, tror de ellers har gått bra, ja. Touran, Golf, A3 m.m. har ikke balanseaksler på 2.0 TDi, og slipper problemet.

(Innlegget ble redigert 04.01.17 14:38)

sl500
sl500Innlegg: 10079
04.01.17 19:48

På generelt grunnlag uten å kjenne til svaketer med TS sin motor så kan man jo spekulere i det høye drivstoff forbruket hans har noe med skaden å gjøre.
Hvis det har kommet diesel i oljen kan dette medføre nedsatt smøre evne og utslitte råde og veivlager.
Da vil man miste oljetrykket i motoren.

Jan
JanInnlegg: 3519
04.01.17 20:16
sl500: På generelt grunnlag uten å kjenne til svaketer med TS sin motor så kan man jo spekulere i det høye drivstoff forbruket hans har noe med skaden å gjøre.
Hvis det har kommet diesel i oljen kan dette medføre nedsatt smøre evne og utslitte råde og veivlager.
Da vil man miste oljetrykket i motoren.

Dersom all den ekstra dieselen bilen har brukt havner i bunnpanna, vil oljenivået stige svært raskt. 

Dersom det blir høyt nok, vil oljen trenge inn i forbrenningskammeret og motoren vil ruse opp noe vannvittig.

Det har skjedd med en god del Volvomotorer for noen år siden. Da skjedde det på grunn av feil med regenereringen av partikkelfilteret.

Bilen til TS er en 2007 mod, så jeg er ikke sikker på om den har partikkelfilter, men jeg tipper den har det. Dersom den prøver å regenerere hele tiden, vil nok forbruket stige.

Batorex
BatorexInnlegg: 965
06.01.17 19:29

OK folkens, takk for alle svar. Har helt glemt å oppdatere dere, fikk egentlig det avgjørende svaret på onsdag.

Det var som nevnt problemer med oljepumpen. Dette har nå blitt fikset, og kostet meg enda mindre enn først antatt. Like under 10 000kr. 

Så var jo spørsmålet om motoren skulle overleve... og det gjorde den! Slapp med skrekken. Bilen kjører nå som normalt... ;-)

Takk for hjelp/råd/svar fra dere alle! 

Jan
JanInnlegg: 3519
06.01.17 19:46
Batorex: Bilen kjører nå som normalt... ;-)

Vil det si at forbruket har normalisert seg også?

M-T
M-TInnlegg: 4958
06.01.17 21:11
Batorex: Det var som nevnt problemer med oljepumpen. Dette har nå blitt fikset, og kostet meg enda mindre enn først antatt. Like under 10 000kr.

Der var du heldig!

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34116
06.01.17 21:25

Flott, under 10000 er jo en snill regning!

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 1173
07.01.17 08:13

Fine greier. Ble forbruket normalt også?

Batorex
BatorexInnlegg: 965
10.01.17 17:40

Forbruket er som normalt nå ja! ;)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg