Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Moderne biler og vinter.

NYTT TEMA
TomPadang
TomPadangInnlegg: 12737
07.01.17 21:45

Mange biler sliter med å holde temperaturen oppe når det blir kaldt.  Mange kjører med halvlunka motor og sitter og fryser i kupeene.  Da ser det ut som kruttet finnes opp på nytt: http://www.dinside.no/motor/hvordan-fa-varmere-bil-pa-to-minutter/60989107#_ga=1.146437936.527956572.1483306850

Du verden!  Det var slikt vi drev med før i tiden.  

Det er åpenbart på tide med papplate igjen...

Blid DIN bil varm i minus 10?  På min tapet jeg igjen hele grillfronten med svart tape (grillfront var svart fra før).  Da blir motoren raskt varm.  Null problem med overoppheting pga. stort kjøleanlegg. 

 

(Innlegget ble redigert 07.01.17 21:45)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 33860
07.01.17 21:56

Utrolig.

Enkelte dyre tyske biler har innebygget selvregulerende radiatordeksler.

Det er fortsatt tillatt å bruke motorvarmer før start. 'Broom' skrev at denne kunne redusere skadelig eksosutslipp med 70% på turer inntil 20 km. 

(Ikke si dette til Venstre og Skei Grande, motorvarmer, gå til jobben og andre gammeldagse ting passer ikke inn i avgifts'pornoen', og de fantastiske vyene om 'det grønne skiftet'!!!!

m-sport
m-sportInnlegg: 1451
07.01.17 22:17
TomPadang: Blid DIN bil varm i minus 10?  På min tapet jeg igjen hele grillfronten med svart tape (grillfront var svart fra før).  Da blir motoren raskt varm.  Null problem med overoppheting pga. stort kjøleanlegg.

Ingen problem verken med minus 10 eller 20 med min Forester 2015 modell diesel. 

FredPerry
FredPerryInnlegg: 29752
07.01.17 22:30

Kjørte i 22 minus i går, inkludert kaldstart. Clutchpedalen var en tanke tyngre, men verken temperaturen i motoren eller kupéen var noe problem. Får ikke bedre vinterbil enn Alfa Romeo. 

xorcist
xorcistInnlegg: 2364
07.01.17 22:34

Tar ikke så mange minutter før Mazdaen blir varm. Samme var det med Alfaen. Men det er jo bensinmotorer begge to. Og Mazdaen har en to og en halv liter. Men det er i grunnen sjelden bilen står særlig lenge ute i streng kulde siden jeg har oppvarmet garasje hjemme.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 52339
07.01.17 22:35
TomPadang: Du verden!  Det var slikt vi drev med før i tiden.

Moderne mikrodiesler er håpløse når gradestokken synker litt under null. 

Ser også at disse teresylindrede enliterne i Peugeot, Ford og Citroen sliter de også. En nabo undret seg over at han aldri så mer en to prikker på tempmåleren i den i vinterhalvåret. 

Pakk de inn så de får en driftstemperatur som gir komfort og RENERE forbrenning. 

TomPadang
TomPadangInnlegg: 12737
07.01.17 22:55

Jepp.  Frem med papplata igjen - 40 år etter.

Forresten var de ikke dumme de rullegardinene som fantes en gang.   

passat06
passat06Innlegg: 907
07.01.17 23:12

Finnes fortsatt løsninger i dag, min bil har en "persienne" som automatisk stenger for radiatoren ved behov. Samt bensindrevet tilleggsvarmer, styrt via app på mobilen (eller timer). Kald bil er med andre ord ikke noe tema...

piezo
piezoInnlegg: 5048
07.01.17 23:29

Begge våre holder varmen. En dieselbil med tilleggsvarmer og en bensinbil som er utsatt for downsizing-trenden. Begge er riktignok utstyrt med snødeksler i front. Citroën digger å tette igjen luftinntakene på vinterstid.

Jan
JanInnlegg: 3355
08.01.17 01:04
TomPadang: Blid DIN bil varm i minus 10?

En periode før jul virket ikke Webastoen i Touranen. På dager med -5-6 grader tok det et par timer før tempen på motoren nådde 90 grader.

Nå er den heldigvis i orden igjen og den blir varm på et blunk.

Jazzen min blir relativt fort varm, selv uten hjelp. Men den automatiske temperaturreguleringen er ganske ustabil. Hvis jeg stiller den på 20 grader, blir det etter en stund alt for varmt inni bilen. Det er først når jeg har kjørt i et par timer den synes å virke som den skal.

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2141
08.01.17 01:09

Akkurat hva varme angår er det ikke noe problem. Det er verre at downsizingen har ført til lettere motorer og mindre vekt på fremhjulene. Vi som plages med forhjulstrekk og litt kvass motorkarakter sliter med å unngå hjulspinn på glatta..

SUV
SUVInnlegg: 2847
08.01.17 02:47
TomPadang: Blid DIN bil varm i minus 10?

Min blir varm også i -19 grader (det kaldeste jeg har kjørt i med den bilen). Den har forøvrig varmepumpe i tillegg til 2-literen. Bilen blir for øvrig varm før jeg starter den opp, bare å programmere inn tidspunkt (eller velge å slå på med appen).

SUV
SUVInnlegg: 2847
08.01.17 02:50
Brum-Ole: Det er verre at downsizingen har ført til lettere motorer og mindre vekt på fremhjulene. Vi som plages med forhjulstrekk og litt kvass motorkarakter sliter med å unngå hjulspinn på glatta..

Da må det bety at du har en bil jeg ikke har fått med meg.

Eller at du har åpnet panseret på bilen på profilbildet og sett at der var det ikke mye motor :-) (og bommet på drivhjul)

 Selv har jeg løst problemet med et par tonn over drivhjulene, som for øvrig er alle hjul.

(Innlegget ble redigert 08.01.17 02:52)

kytec
kytecInnlegg: 22054
08.01.17 03:02
TomPadang: Mange biler sliter med å holde temperaturen oppe når det blir kaldt.  Mange kjører med halvlunka motor og sitter og fryser i kupeene.

Har hørt sagt at moderne biler utnytter effekten i motoren så bra at motoren ikkje blir varm nok til å gi nok varme til viften. 

hillebillys
hillebillysInnlegg: 8668
08.01.17 08:27

Aldri hatt problemer med varmen på mine VW.
Vel, måtte skifte termostaten på min første da, en 79 mod Golf. Men syntes ikke det er så ille og gjøre på en gammal bil.

 

Men bortsatt fra det, så har jeg aldri hatt problemer med varmen, selv ikke i -40 grader...

Men firmabilen, Opel møkk...  Den selv med tilleggvarmer bruker veldig lang tid på og gi lunk i kupeen, om motoren blir varm veit jeg ikke, da dem rett og slett har fjernet temperaturmåleren... Sier litt om Opel...  Men må innrømme att forje firmabil, en Nissan hadde samma greia...  Hva som får ledelsen hos oss til og kjøpe slike er for meg en gåte. Sier mest om hvor lite verdt vi ansatte er..

Ribba
RibbaInnlegg: 33808
08.01.17 10:46

Med et forbruk på nesten 1,7 liter pr mil nå om dagen, så er det få problemer med å holde hverken kjølevannet, oljen eller kupeen varm.

(Innlegget ble redigert 08.01.17 10:46)

TomPadang
TomPadangInnlegg: 12737
08.01.17 11:31
Ribba: Med et forbruk på nesten 1,7 liter pr mil nå om dagen, så er det få problemer med å holde hverken kjølevannet, oljen eller kupeen varm

27 kr mila...  Det er omtrent som en bomstasjon hver eneste mil du kjører.

Da skulle det bare mangle at dette ikke ga varme på kjøpet.

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 2296
08.01.17 11:32

Du har det morro om dagen eller? :-)

TomPadang
TomPadangInnlegg: 12737
09.01.17 19:19

Og så må det nevnes - el-biler og varme...humr...humr...  Den gode gamle russiske måten er å anbefale:  Tenn et bål under bilen (batteriene). 

 

M-T
M-TInnlegg: 4914
09.01.17 21:36
TomPadang: Og så må det nevnes - el-biler og varme...humr...humr...  Den gode gamle russiske måten er å anbefale:  Tenn et bål under bilen (batteriene).

En av fordelene til elbiler er jo hvor gode de fungerer i kulda. E-Golfen vår fungerer strålende, selv når det var 20 minus. 

http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/2016/01/09/–-Mye-bedre-i-kulda-enn-fossilbilene-12009788.ece

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 33860
09.01.17 22:27
M-T: En av fordelene til elbiler er jo hvor gode de fungerer i kulda.

Dersom strøm koster, inkl. nettleie, (?) 1 kr/kWh, i Nord-Norge, som visstnok er billig i europeisk sammenheng, så kan han ikke kjøre noe særlig han fyren der: Med oppvarming v bil og temperaturkontroll av batterier går der nok MYE MYE mer strøm inn stikkontakten enn der kommer energi omsatt ut via hjulene. 


DESSUTEN: Var det ikke en greie med store miljøprotester mot Altakraftverket sånn ca. 1981 pga. dettes påståtte miljøødeleggelser?

Elbilistene mfl. der oppe HØSTER altså gevinsten for dette naturinngrepet.
(Jeg er veldig for bensinbiler, elbiler og utbygging av fornybar elektrisitetsforsyning.)


lillegubben
lillegubbenInnlegg: 3111
09.01.17 22:39

Sharan 06 blir ikke varm under -20, det er bare å glemme. Kombinasjonen av domkirkestørrelse på kupeen og 1,9 tdi er ikke god. Den starter alltid dog, så jeg og sønnene kommer oss i barnehage og jobb, godt påkledd!

Fruen har en annen hverdag med elbilen, 6kw varmepumpe gjør jobben utmerket og bilen er alltid ferdig oppvarmet når hun går ut. Det er klart kjørelengden går ned, men hun kjører sjeldent over 5mil tur/retur jobb, så det går bra.

 

aeroX
aeroXInnlegg: 722
09.01.17 23:41

Det irriterer meg at det ikke meldes om flere Tesla-problemer i kaldvær :(

shagalott
shagalottInnlegg: 4031
09.01.17 23:42
M-T: En av fordelene til elbiler er jo hvor gode de fungerer i kulda. E-Golfen vår fungerer strålende, selv når det var 20 minus.
http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/2016/01/09/–-Mye-bedre-i-kulda-enn-fossilbilene-12009788.ece

Og her om dagen var det en reportasje på nrk.no om en som kjørte BMW i3 i Karasjok i minus 42 grader, og det gikk helt fint. Og dette er jo stikk motsatt av dommedagsprofetiene til "ekspertene" her inne som kunne fortelle om at elbiler nok ikke virket i minusgrader.

Ribba
RibbaInnlegg: 33808
10.01.17 11:03
shagalott: Og her om dagen var det en reportasje på nrk.no om en som kjørte BMW i3 i Karasjok i minus 42 grader, og det gikk helt fint.

Ja, for det har aldri vært en bensinbil som har kjørt rundt i Karasjok i 42 minusgrader.

Gamleboyen
GamleboyenInnlegg: 5859
10.01.17 13:11

Dieselbilene og bussene melder jo glatt pass.

shagalott
shagalottInnlegg: 4031
10.01.17 15:24
Ribba: Ja, for det har aldri vært en bensinbil som har kjørt rundt i Karasjok i 42 minusgrader.

Har selv kjørt bensinbil i Karasjok på vinteren i rundt 30 minusgrader og det gikk fint. Men poenget her var jo at "ekspertene" her inne kom med dommedagsprofetier om elbil i kuldegrader, og i hvert fall når temperaturen kom ned i minus 30-40 grader. Det var jo helt umulig i følge de.

Når jeg tenker meg om så var det kanskje samme eksperten som kunne fortelle at "alle" hadde avbestilt Model X før leveransene til Norge kom i gang.

Ribba
RibbaInnlegg: 33808
10.01.17 21:20
shagalott: Har selv kjørt bensinbil i Karasjok på vinteren i rundt 30 minusgrader og det gikk fint.

Men det var ingen journalister som kom å skrev om den bragden?

"Alle" vet at elbiler fungere greit om vinteren og "alle" vet jo at elbiler fungere stort sett like bra som en konvensjonell bil på de fleste områder. Tross alt, elbiler har vært med oss like ca lenge som bensinbiler har vært, så det er ingenting nytt der.

Men det blir jo forsideoverskrifter for alt en elbil greier å gjøre. Ja, selv de mest opplagte tingene får jo folk til å bli imponert. Det er jo som man bare hører et stort WOW gå igjennom rommet når det blir informeres om at man kan både kjøre framover OG bakover med en elbil, etterfulgt av store sendinger på Nyhetskanalen og liknende som informerer om denne fantastiske bragden.

Så den fossilbil = Bil 1.0 mens elbil sees som Bil 2.0-holdningen mange elbilidioter har, det er det som irritere meg og mange andre. Han Altatomsingen som skryter av å komme til varm bil "glemmer" jo totalt at motorvarmer og coupevifter har vært med oss i 40-50 år om ikke lengre. Parkeringsvarmer har vært med oss i 20 år.

Elbiler har vært mikrobiler laget kun for bykjerner og liknende. Men de siste årene har elbiler tatt steget tilbake til å bli fullgode biler som de var i bilens barndom. Det er helt greit det, men det er ikke spesielt revolusjonerende i seg selv annet enn at vi beveger oss vekk fra direkte bruk av fossilt brennstoff i persontransporten.

JudasT
JudasTInnlegg: 4816
10.01.17 22:19
shagalott: en som kjørte BMW i3 i Karasjok i minus 42 grader, og det gikk helt fint.

En tur rundt i kommunesenteret i Karasjok går nok bra i -42°C. Mer interessant er det om en kan komme seg derifra. En tur til fylkeshovedstaden Vadsø, kanskje (25 mil)? Eller en tur til en større by, Rovaniemi eller Tromsø (45/50 mil)? Da begynner det muligens å knipe med batterikapasiteten i kulda!

Jan
JanInnlegg: 3355
10.01.17 22:24
Ribba: Parkeringsvarmer har vært med oss i 20 år.

Mye lenger enn det. Min første bil var en VW 1302, fra 1972. Den hadde bensindrevet parkeringsvarmer av merket Ebersprächer.

Man måtte riktignok starte den selv, så dersom man skulle ut å kjøre i minusgrader, var det å liste seg ut på tunet i pysjamas og tøfler, for deretter å gå i dusjen og kle på seg.

Da kom man til varm bil, forhåpentligvis med nok strøm på batteriet til å starte bilen. Hvis ikke, hadde man vært forutseende og parkert på toppen av en bakke, og bilen kunne trilles i gang.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg