Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mini på service

NYTT TEMA
quentez
quentezInnlegg: 20921
09.01.17 14:14

Nå har jeg levert Minien på service hos Bavaria og jeg har vært dum nok til å verken avtale hvilken type service som skal utføres eller til hvilken pris det skal være. Skal hente den på Økern om noen timer, og aner ikke hva som venter meg.

Bilen er fem år gammel og har rullet 25.000 km, så her bør det vel ikke være nødvendig med mer enn "Service 1" (som er en "liten" service)? For ordens skyld har den allerede vært på service ved 5.000, 10.000, 15.000 og 20.000 km - med andre ord hvert eneste år. Er ikke det litt vel ofte? Hvor ofte burde man skifte olje?

Har mareritt om at de har utført Service 2 og jeg må betale et femsifret beløp...

(Innlegget ble redigert 09.01.17 14:15)

xorcist
xorcistInnlegg: 2387
09.01.17 14:24

En bil som går så lite bør vel ha oljeskift hvert år? Eller er det bare noe verkstedene sier for å tjene mer penger?

Someone
SomeoneInnlegg: 24028
09.01.17 14:29

Høres mye ut med service så ofte? De fleste har jo enten 18/24 måneder og/eller X-antall kilometer (X er da mye større enn 5000)

 

Sånn sett greit med VW longlife på min Golf. Da jeg nådde 30.000km eller ca 20 måneder var det tid for service

Forfun
ForfunInnlegg: 4824
09.01.17 14:32

Jeg har akkurat bestilt oljeskift på bilen min, til tross for at den bare har kjørt halvparten av longlife. Bytter årlig.

Til Mini'en, noe vedlikehold går på tid, andre på kilometer. Bremseveske på min er hvert 3 år for eksempel. På 5 år/ 25 000 km bør det ikke være en full service 2.

quentez
quentezInnlegg: 20921
09.01.17 14:34

"Problemet" her er vel at den er kjørt såpass lite. Samtidig så fikk jeg servicevarsel på desember 2016. Kan nok være greit å skifte olje såpass ofte i det minste, men kan ikke se for meg at det er behov for mye annet.

xorcist
xorcistInnlegg: 2387
09.01.17 14:50

I den canadiske versjonen av manualen til bilen min står det at intervall for oljeskift er intet mindre enn 4(!) ganger i året. Her må forhandlerene ha gjort et scoop!

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34102
09.01.17 16:27

Hvordan går det med girkassen og bykjøringen, Someone?

Forfun: Nå skal jeg ikke si hva som blir langtidsfasit med meg og bilhold, men minst årlig skifte av motorolje og filter hører nok med: Det Møller kaller tid/km-service tror jeg.

Jan
JanInnlegg: 3512
09.01.17 19:24
quentez: "Problemet" her er vel at den er kjørt såpass lite. Samtidig så fikk jeg servicevarsel på desember 2016. Kan nok være greit å skifte olje såpass ofte i det minste, men kan ikke se for meg at det er behov for mye annet.

Hvis du forsatt har garanti, må du vel gjøre som du får beskjed om.

Ellers hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å drøye både service og oljeskift til hvert annet år.

VAG biler har slike intervaller, da må vel en Mini tåle det også.

cjparker
cjparkerInnlegg: 2029
09.01.17 20:05
Jan: Ellers hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å drøye både service og oljeskift til hvert annet år.

Da vår bil nr2, med tilnærmet lik kjørelengde, passerte 5 år, begynte vi å ha den på service sammen med eu-kontrollen. Når sant skal sies har vel dette begynt å gjelde hovedbilen også. 

Jan
JanInnlegg: 3512
09.01.17 20:26
cjparker: Da vår bil nr2, med tilnærmet lik kjørelengde, passerte 5 år, begynte vi å ha den på service sammen med eu-kontrollen. Når sant skal sies har vel dette begynt å gjelde hovedbilen også.

Jazzen min, som snart blir 12 år,og har kjørt 72.000 km, har vært på service en gang etter at garantien gikk ut da den var 3 år. Ellers har den fått ny olje og filter hos NAF sammen med EU kontrollen.

Resten har jeg kontroll på selv, bremsene sjekker jeg i forbindelse med hjulskift, luft og kupefilter bytter jeg selv ved behov, ellers er bilholdet av typen "If it works, don't fix it".

quentez
quentezInnlegg: 20921
09.01.17 20:41

Var ingen fare. De hadde bare tatt en generell sjekk og skiftet bremseveske - det var eneste. Måtte riktignok ut med 1700 kr for det også, men det var egentlig mitt laveste estimat.

Så fikset de parkeringssensoren som en garantisak, det var jo greit siden garantien går ut om én måned.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 29832
09.01.17 20:44
quentez: Så fikset de parkeringssensoren som en garantisak, det var jo greit siden garantien går ut om én måned.

Ikke dårlig. Hadde du hatt et kundeforhold til en RSA-forhandler i stedet ville de ventet til en måned etter at garantien gikk ut. 

xantiasx
xantiasxInnlegg: 1894
10.01.17 08:39

Ett tips: Bytt batteri før det blir for gammelt.

På Mini er det visst elektrisk rattlås, og når den feiler (dvs bruker for lang tid), gir den ett signal til ett minne. Når minne er fullt (200ggr eller noe sånt), lyser det en gul varsellampe. Den har BMW laget slik at den ikke kan resettes, man må bytte rattstamme...

Og lampen må slukkes på EU-godkjenning. Fikk vite dette av en fortvilet Mini-eier, han fikk prisoverslag på kr 16.000 for bytte. Dette gjaldt en 07-modell, er du heldig, er det bedre på din.

(Innlegget ble redigert 10.01.17 08:40)

Someone
SomeoneInnlegg: 24028
10.01.17 08:40
rosmebraad: Hvordan går det med girkassen og bykjøringen, Someone?

Supert, og aldri vært noe problemer med noen av sakene

xorcist
xorcistInnlegg: 2387
10.01.17 12:04

1700,- var jo pent. Jeg trodde det var det de tok bare for at du skulle kunne parkere bilen der.

quentez
quentezInnlegg: 20921
10.01.17 15:40
xorcist: 1700,- var jo pent. Jeg trodde det var det de tok bare for at du skulle kunne parkere bilen der.

Tror ikke det er langt unna sannheten. Bortsett fra å skifte bremseveske hadde de krysset av et skjema for at bilen hadde fire hjul (med dekk) og ellers virket å være hel.

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 3546
11.01.17 14:31

Fint det ikke var verre. Har selv hatt ubehagelige overraskelser mht. pris på BMW-service. Relevant fordi Mini er BMW-eid.

m-sport
m-sportInnlegg: 1564
11.01.17 14:37
En_ganske_snill_mann: Fint det ikke var verre. Har selv hatt ubehagelige overraskelser mht. pris på BMW-service. Relevant fordi Mini er BMW-eid.

BMW og da særlig Bavaria kan være ganske håpløse på service. Har sjelden betalt mindre enn 10 000 kr når jeg har hatt BMW ene inne. På I3 en har jeg heldigvis en gunstig serviceavtale så der begrenser det seg selv.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 10834
11.01.17 17:20
m-sport: BMW og da særlig Bavaria kan være ganske håpløse på service.

På min E92 335i hadde jeg følgende utgifter på service hos Bavaria Økern (da trolig Autozentrum)

29183 km - kr. 4370
48298 km - kr. 2093
56729 km - kr. 4729

perchri
perchriInnlegg: 6691
11.01.17 22:44
quentez: Bilen er fem år gammel og har rullet 25.000 km, så her bør det vel ikke være nødvendig med mer enn "Service 1" (som er en "liten" service)? For ordens skyld har den allerede vært på service ved 5.000, 10.000, 15.000 og 20.000 km - med andre ord hvert eneste år. Er ikke det litt vel ofte? Hvor ofte burde man skifte olje?

Oljeskift etter bruken av bilen.   Tommelregel er:  Småkjøring pr dag slik at temperaturmåleren skjelden er på 80-90 grader mer en noen km før motoren stanses og blir kald. Skift hver 8000+-km. Vanlig pen kjøring, men bilen er i drift minst en time hver gang den startes, skift olje hver 15000km. Tommelregel : Se på oljen ved å la den avgi en middels dråpe på tommelneglen. Er den middels brun er oljen fortsatt brukbar. Ser du ikke neglen og den er sort...bytt. (olja altså,ikke neglen)

m-sport
m-sportInnlegg: 1564
12.01.17 08:48
Iseran2770: På min E92 335i hadde jeg følgende utgifter på service hos Bavaria Økern (da trolig Autozentrum) 29183 km - kr. 4370
48298 km - kr. 2093
56729 km - kr. 4729

Det er herfra og oppover det blir dyrt, særlig på 5 serie. 

Roshmann
RoshmannInnlegg: 562
12.01.17 13:06

@m-sport

Det ser ikke så veldig avskrekkende ut på de eldre modellene ihvertfall.

https://www.bilia.no/verksted/bilia-service-6/6-bmw-value-service/

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34102
12.01.17 13:15

De serviceprisene for halvgamle biler er selvsagt minstepriser: I praksis kan det renne på med tusenlapper for bremser, slitte deler i hjuloppheng, pærer etc.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9623
12.01.17 14:56
Roshmann: @m-sport Det ser ikke så veldig avskrekkende ut på de eldre modellene ihvertfall. https://www.bilia.no/verksted/bilia-service-6/6-bmw-value-service/

Det var litt artig for meg å se på den prislisten som faktisk har en 520i E39 som de bruker som eksempel. 

Å betale kr 3579 for oljeservice er mye penger, men når man faktisk ser hva originaldelene koster (2700 kr, kullfiltrene alene koster ca 1500 kr!!), så tar de ikke overpris for arbeidskostnaden ihvertfall. Med litt kreativitet med tanke på rabatter og hvor jeg bestiller deler fra, så slipper jeg unna med 1500 kr for deler med tilsvarende kvalitet.

Må innrømme at det hadde vært litt morsomt å sende bilen min på en inspeksjon 1 for å se hva de fant på den. 

m-sport
m-sportInnlegg: 1564
12.01.17 19:37
Roshmann: @m-sport Det ser ikke så veldig avskrekkende ut på de eldre modellene ihvertfall. https://www.bilia.no/verksted/bilia-service-6/6-bmw-value-service/

Det er veiledende startpris. Dyrt når det først er noe som må skiftes utenom, f.eks bremser. 

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9623
12.01.17 21:52
m-sport: Det er veiledende startpris. Dyrt når det først er noe som må skiftes utenom, f.eks bremser.

Det var oppgitt fastpris på bremser der også (eksempel for to modeller). Man må nok imidlertid plusse på litt dersom man har en 335i, men neppe så veldig mye. Bremseklosser bak er 300 kr dyrere til en 335i enn til en e39 520i som var oppgitt med priseksempel, men jobben er den samme rent tidsmessig.

captain_slow
captain_slowInnlegg: 181
12.01.17 22:15

Hadde min 320d (2012 f30, 85.000km) på service i dag, olje/filter/bremseklosser foran/bremsevæske, måtte i tillegg bytte bremseskiver foran, det kom på den nette sum av 11.500 kr. Jeg sjekket litt rundt på forskjellige verksteder men fant ingen som var nevneverdig rimeligere, er det virkelig så dyrt med service på BMW?

 

edit: på min neste 3-serie blir det definitivt serviceavtale.

(Innlegget ble redigert 12.01.17 22:16)

m-sport
m-sportInnlegg: 1564
12.01.17 23:05
captain_slow: Hadde min 320d (2012 f30, 85.000km) på service i dag, olje/filter/bremseklosser foran/bremsevæske, måtte i tillegg bytte bremseskiver foran, det kom på den nette sum av 11.500 kr. Jeg sjekket litt rundt på forskjellige verksteder men fant ingen som var nevneverdig rimeligere, er det virkelig så dyrt med service på BMW?   edit: på min neste 3-serie blir det definitivt serviceavtale.

Det er relativt kostbart ja, men til gjengjeld så har jeg hatt lite trøbbel med mine BMW er, bortsett fra rene slitedeler. Er forøvrig redd for at Subaruen jeg har nå ikke er vesentlig billigere. Godt første service var inkludert.

(Innlegget ble redigert 12.01.17 23:06)

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9623
12.01.17 23:05
captain_slow: Hadde min 320d (2012 f30, 85.000km) på service i dag

Har du M-sport-bremser? (blå kalippere med M-merke på) Dette er en egen utstyrskode "2NH M sportbremse" når man kjøper ny bil. Tror ikke det følger med automatisk når man velger M-sport-grunnpakka, men er ikke sikker. I tillegg til malte kalippere oppgraderer man også størrelsen på bremseskivene foran og bak. Foran går man fra 312x24 til 340x30. Fint og flott når bilen er ny, ikke fullt så fint og flott når man må kjøpe nye deler :)

Original bremseskive 312x24 pr. stk.: 1581 kr

M-sport bremseskive 340x30 pr. stk.: 2746 kr (standard) eller 3380 kr (uthullet og med spor)

Bremseklosser foran: 2333 kr

M-sport bremsklosser foran: 2764 kr

Uansett så blir det jo endel penger bare i delekostnader. Standardbremser: ca 6000 kr + arbeid

M-sport-bremser: ca 8500 kr + arbeid

(Innlegget ble redigert 12.01.17 23:06)

captain_slow
captain_slowInnlegg: 181
12.01.17 23:23

Jeg har luxury line med standardbremsene, tror det er riktig som du sier at m-sport bremser kommer i tillegg til m-sport pakke. Ser på priser på service inclusive (inclusive plus m/bremser), 

http://www.bmw.no/content/dam/bmw/marketNO/bmw_no/Topic/Offer-and-services/service-and-warranty/service-inclusive/BSI%20NO%20veil%20priser%202016-12.pdf

etter hva jeg kan se skiller de ikke på pris om man har en 318d eller 340i, synes det virker litt rart. I tillegg har de noe de kaller "repair inclusive", usikker på hva det er.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg