Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bytte av hovedlys forbudt

NYTT TEMA
TomPadang
TomPadangInnlegg: 14109
09.01.17 16:15

En kjenning har byttet sine hovedlykter/pærer til annen og sterkere type.  Regner med at det er Xenon.  Så kom han i kontroll nylig og da fikk han pålegg om å skifte tilbake til halogen.  Han påpekte at han hadde vært i flere kontroller med de byttede lysene.  Biltilsynet opplyste da at de skulle gå hardere til verks mot dette, og kontrollantene ble gitt instrukser om å sjekke nøye.  De opplyste også at "slike ting" ville de bli langt strengere på fremover.

Da var det bare for han å sette inn de gamle hovedlampene igjen.

Er dette noe bilfolket er kjent med?

 

xorcist
xorcistInnlegg: 2471
09.01.17 16:17

For å ha xenonlamper så skal vel disse ha automatisk vippestyring og lyktespylere. Alt typegodkjent så klart. I praksis ikke mulig å ettermontere lovlig. Selv på biler hvor opprinnelig kjøper ikke gjorde noe annet feil enn å glemme å krysse av for xenon i utstyrslista.

Ribba
RibbaInnlegg: 34418
09.01.17 16:19

Sterkere lys krever at man både har nivåregulering og at det finnes verktøy for å holde lyktene rene (spyledyser og liknende).

I tillegg har man jo begrensninger på hvor sterk lysene kan være. På nærlys er det vel 0,7 lux i en gitt høyde og avstand fra bilen.

Fjernlys har vel maks lux på 480.

Ribba
RibbaInnlegg: 34418
09.01.17 16:21
xorcist: For å ha xenonlamper så skal vel disse ha automatisk vippestyring og lyktespylere.

Nei, det er ikke noe krav spesielt for xenon, men det er på hvor kraftige lyset i lyktene er. F-eks kan halogen også kreves at man har nivåregulering og spyledyser på lyktene.

Jeg hadde samme formening som deg for litt siden, men så begynte det jo å dukke opp Teslaer med xenon-lykter uten hverken nivåregulering og spyledyser, og da fant vi vel ut her på forumet at disse reglene var ikke styrt av teknologi, men av styrken på lyset. Xenonlyktene Tesla'ene hadde var mye svakere enn hva som er normal standard for oss europeere.

(Innlegget ble redigert 09.01.17 16:22)

insomniac
insomniacInnlegg: 990
09.01.17 20:24

Lykter bygget for halogenpærer er ikke godkjent for xenon uansett om man får tak i pærer med sokkel som passer. Stort sett blender slike "juksexenon"møtende trafikk som bare pokker også. 

passat06
passat06Innlegg: 1083
09.01.17 21:10

Selvsagt, gammelt nytt. Veldig bra at de slår ned på dette. 

sl500
sl500Innlegg: 10293
09.01.17 21:56
xorcist: For å ha xenonlamper så skal vel disse ha automatisk vippestyring og lyktespylere. Alt typegodkjent så klart. I praksis ikke mulig å ettermontere lovlig. Selv på biler hvor opprinnelig kjøper ikke gjorde noe annet feil enn å glemme å krysse av for xenon i utstyrslista.

Helt umulig er det ikke.
På MB min er modelen typegodkjent med og uten Xenon.
Halogen modelene har lykte spylere og automatisk nivå regulering av lyktene.
Så får man tak i komplette xenon lamper er det bare til å kjøre på.

SUV
SUVInnlegg: 3425
10.01.17 00:36
TomPadang: En kjenning har byttet sine hovedlykter/pærer til annen og sterkere type. Regner med at det er Xenon. Så kom han i kontroll nylig og da fikk han pålegg om å skifte tilbake til halogen. Han påpekte at han hadde vært i flere kontroller med de byttede lysene. Biltilsynet opplyste da at de skulle gå hardere til verks mot dette, og kontrollantene ble gitt instrukser om å sjekke nøye. De opplyste også at "slike ting" ville de bli langt strengere på fremover.
Da var det bare for han å sette inn de gamle hovedlampene igjen.
Er dette noe bilfolket er kjent med?

Å se godt er viktig, og siden det er når man blir blendet av møtende trafikk man er absolutt minst så synes jeg det er bra at det reageres på dem som bytter til lys som blender møtende trafikk.

Om lysene hans blender eller ikke vet jeg ikke, og det vet han vel sannsynligvis ikke selv heller da de fleste sjelden møter sin egen bil i mørket. Og for at man skal ha en enkel vurdering av lysene som er litt enklere enn at lysene til Hansen er jo godkjent, så da burde jo Olsen få lov til å bruke sine, noe Pettersen er uenig i, så må man jo ha en godkjenningsordning. Og har man ikke godkjente lys, da får man sette inn de originale godkjente igjen.

Hvem tror du har mest greie på sikkerhet og lysene til den aktuelle bilen? Bilprodusenten som har brukt en milliard eller mer på å utvikle bilmodellen, eller kineseren på eBay som har laget noe som passer inn i festene og gir mye mer lys enn det førstnevnte har laget?

Det er ikke vanskelig å lage noe som lyser kraftig så man ser godt, men det er vanskelig å få det til uten å blende dem som befinner seg 1-2 meter til siden for der man ønsker å se.

Jeg har en del ganger blitt blendet av biler og blinker med langlysa mine for å få de til å slå av langlysa sine. Så kommer langlysa deres på, for det viser seg at det var nærlysa deres som blender like mye som det langlys normalt gjør. Disse nærlysa er sannsynligvis enten helt feiljusterte, eller så er det noe ettermontert som sannsynligvis er ulovlig og bør lukes ut av trafikken.

At han kameraten din har gått gjennom noen kontroller med disse lysene betyr ikke at de dermed bør godkjennes. Husk på at en kontroll for eksempel langs veien eller EU-kontroll ikke er en fullstendig gjennomgang av bilen, det kan hende noe oversees, inkludert ting som skulle vært kontrollert.

Og selv om kameraten din sikkert kanskje gleder seg over at han ser bedre så er det ikke sikkert han er så glad hvis han får en bil i fronten i 80 km/t fordi den møtende bilisten ble blendet av lysene hans og derfor ikke klarte å holde helt riktig plassering i veibanen.

xorcist
xorcistInnlegg: 2471
10.01.17 07:42

Takk for avklaring om at dette ikke gikk på teknologi, men på lysstyrke. Det gir jo mening (uten at det alltid later til å være et argument..

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 4650
10.01.17 20:39
insomniac: Stort sett blender slike "juksexenon"møtende trafikk som bare pokker også.

Her i Bergen er det voldsom mange biler med ettermonterte Xenon. Men jeg syns da original Xenon blender mer, spesielt BMW og Mercedes av nyere dato.

TomPadang
TomPadangInnlegg: 14109
10.01.17 21:05
Bill_Babba: Xenon

...blender mer og ødelegger nattsynet.

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 4650
11.01.17 20:19
TomPadang: ...blender mer og ødelegger nattsynet.

Spesielt de originale til BMW og Mercedes, dem er helt forferdlige å møte.

violettab
violettabInnlegg: 2
13.01.17 21:21

Så det beste er å ikke ettermontefe xenon selv på lykter som har halogen? Men hva hvis en finner xenon som ikke blender imøtekommende biler? Går det ann? Man må vell også skifte reflektor på de lysene da?

RickiBK
RickiBKInnlegg: 62175
13.01.17 21:24
violettab: Så det beste er å ikke ettermontefe xenon selv på lykter som har halogen? Men hva hvis en finner xenon som ikke blender imøtekommende biler? Går det ann? Man må vell også skifte reflektor på de lysene da?

Man kan rett og slett ikke montere Xenon i lamper som kun er godkjente for Halogen. 

Rett og slett fordi lampene er godkjente med halogen og intet annet. 

Ikke engang LED kan du sette inn i lamper som ikke er godkjente for det. 

Så skal du ha Xenon, så må du montere lamper som er godkjent for dette, OG som bilen din er typegodkjent med. 
Den siste blir nok det vanskeligste. 

Jan
JanInnlegg: 4280
13.01.17 21:38
RickiBK: Så skal du ha Xenon, så må du montere lamper som er godkjent for dette, OG som bilen din er typegodkjent med. 
Den siste blir nok det vanskeligste.

Det er nok enklere å bytte bil, hvis man på liv og død vil ha Xeneon.

violettab
violettabInnlegg: 2
13.01.17 21:51

Jeg skjønner. Takk for svar gutter :-)

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3928
14.01.17 00:13

Hvordan har egentlig disse originale til BMW og MB blitt godkjent når de er så rævva å møte? Må ikke produsenten sende bilen gjennom en EU-test eller liknende før den kommer på markedet?

Ribba
RibbaInnlegg: 34418
14.01.17 12:14
Trolljegern: Hvordan har egentlig disse originale til BMW og MB blitt godkjent når de er så rævva å møte? Må ikke produsenten sende bilen gjennom en EU-test eller liknende før den kommer på markedet?

Ofte pga av at mange bilinteresserte ser på bilen når det er en BMW eller en MB, men ignorerer tvert om det er en Suzuki som kommer kjørende forbi.

Og ser man på bilen i mørket, så blir man blendet. Tross alt, vi lærte jo på kjøreskolen å se ned til høyre når vi møtte møtende biler i mørket. Altså vekk fra bilen og ikke mot.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg