Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Godt bruktbilkjøp til omtrent 50.000 (+/-)

NYTT TEMA
daniekr
daniekrInnlegg: 2436
14.01.17 15:52

Hei!

Har i noenlunde voksen alder bestemt meg for å ta lappen og tar innimellom pause fra lesing av teori og annet med å kikke litt på bilmarkedet.

Jeg ser for meg å kunne bruke 50-60 000 på bilkjøp. Jeg har lest flere sider i bilforumet, samt tråden for tips til bruktbilkjøp (om hva en skal være OBS på) men lurer først på hva slags modeller, årsmodeller og varianter som kan være gode kjøp - forutsatt at den enkelte bil er i bra stand.

Bruksbehov er ikke noe spesielt, lav til middels mengde kjøring i by og noen langturer. Ønsker i utgangspunktet 5 dører, kan godt være en liten bil (bor i sentrum). 

Ønsker selvsagt en bil med tradisjonelt god driftstandard og som varer, også er det jo ikke dumt om de "vanligste" skadene ikke koster 60 000 å reparere. Har lest disse tyske testrapportene som måler tusenvis av servicebesøk. 

F.eks. tenker jeg at en Honda Civic 2008-ish modell er et OK kjøp, ser ut til å ligge en del ute rundt denne prisklassen. Samtidig leste jeg i en annen tråd at disse oppleves som svake (med mindre en koster på 140hk+ variantene). 

Så, hva kan være gode kjøp? Takknemlig for svar.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4095
14.01.17 19:15

Styr unna alt som heter Opel og Ford i alle fall.

Japansk, ja, gjerne Honda, men også Mitsubishi og ikke minst Toyota.

daniekr
14.01.17 19:49

Hei, takk for svar.

Ford (focus) har jeg jo sett oppe på noen lister. Hvilke grunner bør man styre unna disse to merkene for?

lillegubben
lillegubbenInnlegg: 3175
14.01.17 20:16
xpoolman: Styr unna alt som heter Opel og Ford i alle fall.

Dette er bare tull. Det du skal se etter er eksemplar framfor merke/modell. I den prisklassen har historikk veldig mye å si, er du heldig finner du en godt vedlikeholdt bil med ok kilometerstand. 

t109
t109Innlegg: 3259
14.01.17 20:38

Toyota, Honda og Mitsubishi er sikkert ok biler det, men i prisklassen 50-60000 er jeg helt enig med Lillegubben i at tilstanden til selve bilen og historikken minst like viktig som merkenavnet. Japsebiler er heller ikke feilfrie lenger, og jo eldre de er og jo lengre de har gått, jo større er sjansen for påkost.

Jeg har eid alt for mange biler, både japanske og biler fra andre land. F.eks. har franske biler et litt "rufsete" rykte, mens driftsikkerheten stadig har blitt bedre. Jeg har f.eks. hatt - jevnt over - færre problemer med mine franske biler enn japanske. 

For de som er i bruktbilmarkedet er et litt "rufsete" rykte en fordel. Det vil stort sett si at man kan få en nyere, sikrere bil med lavere km.stand ved å velge litt utenfor "mainstream". F.eks denne 2010 mod. Renaulten.

Ellers er en 2008 modell Civic ingen dårlig bil (i utgangspunktet). Bilen har et litt utradisjonelt utseende, som mange liker, og er stort sett greit sammenskrudd. Den minste motoren er ingen kruttønne, men du greier fint å følge trafikken. Som med alle andre biler bør du imidlertid sjekke for rust, og passe på at alle servicer er fulgt. På Honda er det også en fordel at så mange slitdeler som mulig er skiftet allerede da reservedelsprisene er (sky)høye. 

Tvi, tvi med bilhandel.

(Innlegget ble redigert 14.01.17 20:39)

q1w2e3r4t5
q1w2e3r4t5Innlegg: 3488
14.01.17 20:41

Kjøp så ny bil som mulig, og med så lav kilometerstand som mulig. Da får du bil med lite slitasje.

Her er en liten 2012 Citroen C1 til 59999kr som bare er gått 13500km.

FINN-kode: 88674137

(Innlegget ble redigert 14.01.17 20:43)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34731
14.01.17 21:04

Nå MÅ man huske fra bruktbileådstråden at utsagn som at 'Toyota har gjennnomgående høy kvalitet' SLETT IKKE ER SANNHETER!!!!!!!

Forumet har hat innlegg fra enndamemmed store problemer med en Avensis diesel, og hestedamen med 13 år gammel RAV 4 dielsel var heller ikke en solskinnshistorie. (Selv om det var mer brukere og selgere mer enn biltyoen i dette tilfellet.)

GÅ IKKE PÅ AUTOPILOT og tro at halvgamle hauger er bra forsi det er Toyota!

Når så er sagt, biler som Prius og Yaris hybrid er ekesmpler på Toyota som stort sett holder seg fint.

Vær ekstremt opptatt at tilstand. 'Billige' biler kan gi stor glede, grei økonomi, men også,være rottereir av feil: De som kjøpte dem nye har jo i stor grad solgt fordi de vet at kostnader kommer.

Altfor mange leie bruktbilhistorier, glade kjøpere må være KRITISKE

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30183
14.01.17 22:19
xpoolman: Styr unna alt som heter Opel og Ford i alle fall. Japansk, ja, gjerne Honda, men også Mitsubishi og ikke minst Toyota.

Du slår meg som en som har mye å bidra med i denne tråden.

FredPerry
16.01.17 13:30
daniekr: Bruksbehov er ikke noe spesielt, lav til middels mengde kjøring i by og noen langturer. Ønsker i utgangspunktet 5 dører, kan godt være en liten bil (bor i sentrum).

Som andre påpeker er det viktigere å se på en bils konkrete tilstand og historikk enn å lene seg på generelle råd om hva det og det merket er kjent for. Biler i denne prisklassen har levd lange liv, og man kan finne både ihjelkjørte Toyotaer som sist ble vasket da de forlot butikken og Alfaer som har fått mer stell og kjærlighet enn en kreftsyk valp. 

Du sier ikke noe om hvilket bysentrum du bor i, men siden tar for enkelthets skyld utgangspunkt i at det er snakk om Oslo. Som en som (liksom) blir henvist til offentlig transport de neste dagene grunnet eierskap av dieselbil har jeg eliminert dette fra søkene dine. Siden du også sier du kommer til å kjøre lite er det etter min mening den teoretiske besparelsen på å fylle et billigere drivstoff ikke verdt den ekstra risikoen for feil som er latent i mange gamle dieselmotorer som blir lite kjørt.

Utover dette er det jo greit å i det minste titte nærmere på biler som fortsatt har en god stund igjen til de må på EU kontroll. Og det er også en fordel å ikke kjøpe noe som trenger både nye sommer- og vinterdekk ved neste sesongskifte. Da det fort kan gå 5- til 10 000 på dette, avhengig av ha slags bil du har. 

Med dette i mente, her er noen tips: 

- Kia Cee'd.
- Suzuki Swift.
- Renault Modus.
- Subaru Impreza.
- Peugeot 308.
- Saab 9-3.
- Alfa Romeo 147.
- Volvo V50.

daniekr
16.01.17 13:54

Tusen takk for alle svar, og takk til tidsbruk på å finne finn-linker og resonnement :-)

Hører til i Drammen, så det er jo ikke allverdens langt unna, men ikke noe dieselforbud i det minste. 

Ser at mange har gått et godt stykke over 100k km. Er ikke det nødvendigvis en dårlig ting? Tenker at risikoen for umiddelbar dyr fremtid blir veldig høy selv om bilen har div. service nylig.

rosmebraad
16.01.17 13:54

Jeg hadde feiget ut på Skrubaruen bare på den HI-LO-bryteren. Jeg hadde gjerne falt for fristelsen til å prøve å holde den mellom HI og LO.

FredPerry
16.01.17 14:57
daniekr: Ser at mange har gått et godt stykke over 100k km. Er ikke det nødvendigvis en dårlig ting? Tenker at risikoen for umiddelbar dyr fremtid blir veldig høy selv om bilen har div. service nylig.

Det kan være både og. Slik jeg ser det kan man dele opp en gjennomsnittlig bils levetid i fire faser og gjerne sammenligne de med et menneske:

1) Under 100 000 km: "Lettere brukt". Her har bilene stort sett alle de originale delene inntakt foruten normale slitedeler som byttes på ordinær service. De er i de aller fleste tilfeller under garanti, og det er sjelden noen enorme bekymringer man trenger å ha i mente her. En ung mann i sin beste alder. 

2) 100 000 - 150 000 km: Hvis bilen var et menneske ville det vært en mann i siste halvdel av 30-årene. Etter 10-15 år i arbeidslivet begynner man å merke hvor god form man egentlig er i. Blir man skallet eller vil hårmanken bevares? Om man er en sånn som holder seg i form eller om de vonde ryggene og sykemeldingene er i ferd med å legge grunnlaget for resten av livet. Alt håp er imidlertid ikke ute. Man kan kutte ned på smågodt, potetgull og Cola, og gjøre en aktiv innsats for å holde seg vedlike. 

Det samme gjelder biler. Det er i dette området at man begynner å se hva bilen faktisk er laget av. De store servicene melder seg. Registerreim, vannpumper, støtdempere, hjuloppheng. Ting må byttes og vedlikeholdes. For å ta skallet-metaforen videre er det også rundt denne tiden man ser om bilen har rustproblemer eller ikke. Holder man imidlertid disse tingene i sjakk, eller er så heldig å finne en bruktbil hvor disse store utgiftene nettopp er blitt tatt, har man etter min mening et objekt som kan holde seg greit en god stund til. 

3) 150 000 - 200 000 km: Mann mellom 40 og pensjonsalder. Her får man igjen for livsstilen man la til seg da man var yngre. Har du blitt en med kroniske ryggsmerter og er én cheeseburger unna et hjerteinfarkt, eller er du den mest ivrige til å melde på ditt firma i Holmenkollstaffetten? 

Har man behandlet bilen sin pent da den var halvgammel, og ikke latt ting skure og gå fordi man mente at den ikke var verdt så mye mer vil det ha mye å si for tilstanden den er i på dette stadiet. Og en bil som har blitt godt behandlet selv da de store vedlikeholdsutgiftene begynte å komme, vil forhåpentligvis belønne deg med å oppføre seg pent senere. 

4) 200 000 km og utover: Dette er biler som i mine øyne er å regne som pensjonister, og her kan egentlig alt skje. Man har riktig nok disse gærne Birkebeiner-karene som nekter å gi seg, og de kan være i knallgod form i årevis uten at noe ser ut til å ta knekken på de. Men man har også de som sliter med kols og slitesjeskader og knapt klarer å reise seg fra kjøkkenstolen.

Her gjelder det å vedlikeholde og forebygge, men når det kommer til biler bør man ideelt sett være fornuftig. Siden folk flest ikke kjøper en bruktbil som har gått over 200 000 km har biler med slike kjørelengder gjerne vært med eieren endel år. Over denne tiden kan vedkommende bli knyttet til bilen sin og ha følelser for den som gjør den vond å kvitte seg med. Man blir da ofte fanget i en spiral av at man koster på den flerfoldige tusen i service og reparasjoner, ofte såpass mye at det utgjør en vesentlig del av bilens verdi - og da blir man kanskje fanget i tanken om at man må fikse den ene lille nye tingen som dukket opp fordi man allerede har brukt så mye penger på å fikse den andre tingen som dukket opp forrige måned. Her må man bare vite når man skal koble fra respiratoren, og ikke blande sammen affeksjonsverdi og omsetningsverdi. 

M-T
M-TInnlegg: 5003
16.01.17 15:13
daniekr: Så, hva kan være gode kjøp? Takknemlig for svar.

Om jeg skulle hatt en liten billig bil til kjøring i by, ville jeg sett etter en elektrisk bil. Denne for eksempel, virker som et skikkelig godt kjøp. Bilen er kjedelig og litt dyrere enn ditt budsjett, men kommer til å by på problemfritt bilhold og lave driftskostnader i 10 år fremover. 

Ser bilen har 5 års garanti også. 

(Innlegget ble redigert 16.01.17 15:14)

FredPerry
16.01.17 15:31
M-T: Bilen er kjedelig og litt dyrere enn ditt budsjett

En mer crazy variant er å gå for to elegante cruisere. En veteran og en som ser ut som en veteran. Man må jo ha litt spenning i livet. 

rosmebraad
16.01.17 15:49

Haha FP, pkt. 2: Har hårveksten i orden og aldri brukt sykmelding fra lege!

Ville vært meget skeptisk likevel

daniekr
07.03.17 16:36

Har fortsatt denne tråden bokmerket, til den dagen det skrur seg til med aktuelle kjøp :-)

Ligger sånn tåelig bra an med lappen etter 4 dobbelttimer, så håper fortsatt på bilferie i sommer.

Snakker høl i huet på bekjente om både lappen og bil, og en ting det er en del uenighet om er om det er lurt med diesel eller ei.

Jeg kommer ikke til å bruke bil til særlig mye bykjøring eller stamping i pendlekøer, men til fritid - turer og utfarter. Jeg bor heller ikke i Oslo.

Er det noen tanker om for/mot Diesel? Både bilteknisk og drivstoffmessig.

PS: hadde i utgangspunktet tenkt meg bensinbil, men er selvsagt lydhør for bedre løsninger.

(Innlegget ble redigert 07.03.17 16:44)

rosmebraad
07.03.17 16:54

Jeg minner igjen om å IKKE gå på generelle holdninger som at "Toyota er bra kvalitet". Dette er en 'sannhet' med mange modifikasjoner.

Les modellkommentarer på nettsider som honestjohn.co.uk

Og husk ar ALT kan bryte sammen, spesielt i lavere prisklasser, der bilene er utenfor garanti, kan dette koste.

daniekr
07.03.17 17:09

Det husker jeg godt på ;-) Men lurer nå ikke på modell, men drivstoffvariant. Må si at det er et felt jeg ikke kan så mye om. 

Vet at diesel har større øhh... dreiemoment?

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3828
07.03.17 18:53

Diesel er ikke noe problem når du skal oppholde deg lite i Oslo samt stort sett kjøre lengre turer. Største aberet for min del er jo lyden, men det får du jo vurdere selv. En Civic bensin bruker jo fx dobbelt så mye bensin på mila som tilsvarende dieselmotor.

Det sagt vil jeg selv alltid foretrekke bensin, men det er fordi jeg har råd til kraftig nok utgave :-)

daniekr
13.03.17 12:02

Betyr det at diesel bråker mer enn bensin?

Jeg har fått øvekjørt et par forskjellige biler og begynner føle litt på hva jeg ønsker i min egen. Skulle gjerne hatt kjørekomfort på langturer. Kjører en liten toyota corolla rundt på privat øvekjøring og det er helt OK når en kommer opp i hastigheter men jeg tør tippe på at det finnes noe som er langt mer komfortabel i lengden.

Er det noe spesielt område jeg kan snevre inn rundt for å finne noe dugandes for mitt prisområde? Tenker at før en ser for mye på merker så vil feks. en sedan nesten automatisk være mer komfortabel enn en kompakt. 

Ribba
RibbaInnlegg: 34254
13.03.17 14:23
Trolljegern: Største aberet for min del er jo lyden, men det får du jo vurdere selv.

For min del er det også den ekstra vekten, gassresponsen og lite turtallsvillig med et veldig smalt effektivt turtallsområde svært store ulemper med diesel.

Er man ikke opptatt av dynamisk kjøring og bruker bilen stort sett til trekkvogn/fraktvogn og ligger alltid i turtallsområdet 2000-2100 rpm, så er nok diesel helt ok.

Men den eneste reelle fordelen med diesel kontra bensin, det er lavere forbrukere og billigere drivstoff.

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3828
13.03.17 14:58

Helt enig Ribba, jeg har aldri eid og kommer aldri til å eie en dieselbil! Heller elektrisk enn diesel.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2012
13.03.17 15:13
Ribba: Men den eneste reelle fordelen med diesel kontra bensin, det er lavere forbrukere og billigere drivstoff.

Og bedre dreimoment i vanlig fart etter veien.

Forfun
ForfunInnlegg: 4994
13.03.17 15:50
Ribba: gger alltid i turtallsområdet 2000-2100 rpm, så er nok diesel helt ok.

Det er da totalt uaktuelt med så høyt turtall på en dieselbil. Alt over 1700 omdreininger bråker noe helt for jæ.... Har hatt dieselbil, og kan kjøpe det igjen, forutsatt at jeg flytter til ett område der Hilux er eneste en kommer frem med.

Til 50 000 kr hadde jeg kjøpt en liten bil, for å få den så ny som mulig. Når trådstarter har så liten bilinteresse at han ikke har tatt lappen ville jeg gått veien om en liten billig bil, for om noen år se hva han har behov for.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 8987
13.03.17 20:07
Forfun: Alt over 1700 omdreininger bråker noe helt for jæ....

Problemet med diesel etter min erfaring er att over 1700 omdr så høres det ut som noe er alvorlig galt med bilen.

Under 1680 omdr er den helt død, ingenting skjer...

Klart, det er da en alltid godt lastet varebil med 1,6 l diesel...

Til TS, om du vil trives best i diesel eller bensin kan du kun finne ut av ved og prøve begge ganske mye og lage din egen erfaring.

grds
grdsInnlegg: 1130
13.03.17 22:55
daniekr: Har fortsatt denne tråden bokmerket, til den dagen det skrur seg til med aktuelle kjøp :-) Ligger sånn tåelig bra an med lappen etter 4 dobbelttimer, så håper fortsatt på bilferie i sommer. Snakker høl i huet på bekjente om både lappen og bil, og en ting det er en del uenighet om er om det er lurt med diesel eller ei. Jeg kommer ikke til å bruke bil til særlig mye bykjøring eller stamping i pendlekøer, men til fritid - turer og utfarter. Jeg bor heller ikke i Oslo. Er det noen tanker om for/mot Diesel? Både bilteknisk og drivstoffmessig. PS: hadde i utgangspunktet tenkt meg bensinbil, men er selvsagt lydhør for bedre løsninger.

En relativt moderne turbodiesel gir noen fordeler: bra akselerasjon fra lavt turtall, lavt forbruk, lavere drivstoffpris.

Men i forhold til en bensinmotor uten turbo og uten direkteinnsprøytning, så er dieselmotor en del mer komplisert, for eksempel har de oftere problem med drivstoffsystemet (pumper, dyser) da dette ofte opererer er på veldig høyt trykk. Partikkelfilter og turbo kan også være dyre feilkilder. Mange dieselbiler har dobbelmassesvinghjul for å redusere vibrasjoner, disse kan være problematiske. Biler med dobbeltklutsj-girkasse opererer ofte på kanten av hva girkassa tåler, da turbodiesel har høyt dreiemoment.

I tillegg er gjerne ting som oljeskift og eu-kontroll høyere i pris.

Alt dette slipper du på en enkel bensinmotor.

Manuell girkasse er også ofte mer driftsikkert enn automat, da en automat gjerne er elektronisk styrt, her kan det oppstå feil. Mange biler mangler også oljekjøler på automatkassa, disse kan bli overopphetet ved kjøring med tung henger.

Fant noen biler som følger oppskriften:

Corolla 1.4 '06

Impreza 1.6 '05 Lite feil på disse, men sjekk rust

Mazda3 1.6 '05

Carisma 1.6 '04

Impreza 1.6 '05

Jazz 1.4 '07 Lite tull med disse også

Bytex
BytexInnlegg: 75
14.03.17 10:06

Hør på grds, TS. Hvis du er bekymret for store reperasjonskostnader ville jeg lagt diesel-tankene på hylla. Turbo, partikkelfilter, dyser, svinghjul, EGR-ventil, alle koster ca 10-30 lapper hver seg.  Og dette er problemer som er særegne for diesel (i din prisklasse).

Når dieselbilen fungerer feilfritt gir det ofte mer opplevd kraft for kronene, og mange vil si de er komfortable på langtur. Du vil også spare et par hundrelapper i måneden på drivstoff. Men er du uheldig har du plutselig fått reperasjonskostnader på 50-100% av bilens verdi. Det lave forbruket kan altså bli veldig dyrt. 

grds
grdsInnlegg: 1130
14.03.17 20:28
daniekr: Betyr det at diesel bråker mer enn bensin? Jeg har fått øvekjørt et par forskjellige biler og begynner føle litt på hva jeg ønsker i min egen. Skulle gjerne hatt kjørekomfort på langturer. Kjører en liten toyota corolla rundt på privat øvekjøring og det er helt OK når en kommer opp i hastigheter men jeg tør tippe på at det finnes noe som er langt mer komfortabel i lengden. Er det noe spesielt område jeg kan snevre inn rundt for å finne noe dugandes for mitt prisområde? Tenker at før en ser for mye på merker så vil feks. en sedan nesten automatisk være mer komfortabel enn en kompakt.

Hva legger du i komfort? Lite støy? Gode seter/justeringsmuligheter? Fjæringskomfort? Kjøreegenskaper som gir en god kjørefølelse?

Det er gjerne større biler som gir mer av alt dette, men varierer selvfølgelig fra modell til modell. En sedan er også mer støysvak enn en tilsvarende stasjonsvogn, da passasjerkupéen er separert fra bagasjerommet med en ekstra vegg.

Men hvis du vil opp i komfort må du fire på noe annet, for å få bilen til samme pris. Hvis du har god tid så kan dét være nok, du kan bruke god tid på å finne et godt eksemplar av en bilmodell du har siktet deg inn på.

Jeg har vært i den situasjonen når det gjelder å anskaffe bil nr. 2, har tenkt på det av og på i noen år, vært og snust på mange biler, men ikke fått "napp". Ikke har jeg kastet meg på første og beste heller.

daniekr
13.05.17 17:09

Hei igjen - dersom noen skulle droppe innom :)

Nå er lappen i boks, på første forsøk (selvskryt). Og kikker frenetisk rundt etter kjerre. Har tatt med meg signalene i denne tråden.

Først må jeg spørre om det er et godt tegn at flere av bilene som er linket fortsatt ligger ute? Hva er egentlig vanlig omsettelsestid på en bil?

Også lurte jeg på om f.eks. dette kunne være et lurt kjøp. Her er jeg vel avhengig av å spørre ut eier om servicehistorikk og så videre, siden det var litt sparsom annonse. Men fikk følelsen av at det var en fin pris på en litt underkjørt bil. 

Hyundai i30

(Dessuten kunne det vært litt lurt med Hyundai, da jeg kjenner noen på merkeverksted)

Er f.eks. en NAF-test før kjøp lurt/vanlig, pleier selgere å reagere på det? 

Edit: Oi, bruktbilkalkulatoren til smarte penger prisa den visst enda lavere...

(Innlegget ble redigert 13.05.17 17:14)

t109
t109Innlegg: 3259
13.05.17 20:37
daniekr: Hyundai i30

For å sitere en kollega som hadde i30 som leiebil etter han pløyde ned en hekk med sin egen bil for noen år siden: "Junndævven (dvs Hyundai på "øvre-eikersk") er grei nok den om kjærringa bare skal et eller annet med fire hjul, tak og dører for å frakta onga til barnehagen, og hu driter en lang en i om'a sitter for jævlig, at mottorn omtrent kommer gjennom torrpedoveggen. Og akkurat nå er jeg jævla gla' for et jeg har garrasj, og at det mørkt når jeg reiser hjemmanifra, og mørkt når jeg kommer hjem". Det siste var nok ment som en beskrivelse på manglende status...

Slik jeg tolker ham syns han i30 var et helt greit transportmiddel fra a til b, men at den ikke var noen "høydare" verken komfortmessig, eller på andre måter, men var "grei nok". 

Såvidt jeg vet er driftsikkerheten på Huyndai bra. Plassen i i30 er i "golfklassen", mens prisen er "Lupo"nivå: dvs - relativt mye bil for penga. Dersom total mangel på status, en god porsjon "plastikkfølelse", seter som ikke passer alle rumper like godt, litt støy (men antagelig ikke mer støy enn i mange andre, og dyrere biler), ikke plager deg nevneverdig hadde jeg ikke vært redd for å se nærmere på en i30. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg