Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Da kom dieselforbudet i Oslo.

NYTT TEMA
insomniac
insomniacInnlegg: 987
15.01.17 16:46

(Innlegget ble redigert 15.01.17 16:51)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11736
15.01.17 16:59

Da blir det spennende å så resultatet. Hvor mye færre dieselbiler blir det på veien? Og hvordan blir kollektivtransporten påvirket.

Siden jeg kjører bensinbil frem og tilbake til jobb blir jeg veldig lite påvirket, kan kun observere med interesse.

legalize_it
legalize_itInnlegg: 12778
15.01.17 17:07

Blir spennende å se resultatet. Et gebyr på 1500 kr er vel ikke kjempe-avskrekkende, og kontrollering med alle unntakene kommer jo til å bli relativt ressurskrevende.

Iseran2770
15.01.17 17:19
legalize_it: Blir spennende å se resultatet. Et gebyr på 1500 kr er vel ikke kjempe-avskrekkende, og kontrollering med alle unntakene kommer jo til å bli relativt ressurskrevende.

Mitt tips er at nesten alle dieselbiler blir brukt like mye som på en vanlig tirsdag. 

xorcist
xorcistInnlegg: 2462
15.01.17 17:28

Tipper at det ikke blir delt ut et eneste forelegg.

insomniac
15.01.17 17:38

Sambo jobber I Akershus, og det er 2 km til bygrensa, så det er relativt fristende å gi blaffen. Spørs om det blir en hybrid til høsten, når leasingkontrakten på bilen vi har nå går ut. Har ventet på at X1 skulle komme som hybrid, men det er ut som det lar vente på seg. AT 225xe finnes jo, men frister lite. Så en i skikkelig gubbeburgunderrød parkert ute i gata her en dag, og holdt på å sovne.

Forresten hadde det gått meg hus forbi at forbudet skulle gjelde i hele Oslo. Sist jeg hørte om det snakket de om forbud innenfor ring 3.

(Innlegget ble redigert 15.01.17 17:49)

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3928
15.01.17 17:59

De kan jo ikke dele ut forelegg for dette da det ikke finnes noen plikt til å lese på kommunens nettsider, nyheter, høre på radio etc før man setter seg og kjører. Man burde egentlig gå til sak mot Oslo kommune for dette.

MacanT
MacanTInnlegg: 9207
15.01.17 18:48
Trolljegern: De kan jo ikke dele ut forelegg for dette da det ikke finnes noen plikt til å lese på kommunens nettsider, nyheter, høre på radio etc før man setter seg og kjører.

Er det ikke plikt å lese lystavlene langs veiene?

insomniac
15.01.17 18:50

Det er fint lite lystavler langs de kommunale veiene.

ferrek
ferrekInnlegg: 15549
15.01.17 18:51

Nå kommer jeg aldri til å ha bil med dieselmotor, men hadde jeg hatt det hadde jeg ikke brydd meg om dette forbudet. Før det kommer automatisk forelegg ut fra maskin som leser skilt vil ikke dette kunne håndheves og kun i liten grad bli inndrevet bøter. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3565
15.01.17 19:04

Se der ja. Tipper de fleste kjører som før og satser på ikke å bli tatt. Jeg kjører jo bensinbiler, men det er sikkert bare et tidsspørsmål til dette utvides til bensinbiler også.

(Innlegget ble redigert 15.01.17 19:05)

Trolljegern
15.01.17 19:18
MacanT: Er det ikke plikt å lese lystavlene langs veiene?

Så når du er på vei til jobb, gjerne langveisfra, så skal du sette fra deg bilen på bygrensa?

Er ikke veldig gjennomtenkt av lovgiverne dette gitt, spesielt med tanke på at alle unntakene mest sannsynlig står for 90 % av utslippene...

(Innlegget ble redigert 15.01.17 19:19)

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10902
15.01.17 19:24

Jeg håper at "alle" lar bilen stå og får #ruter og NSB til å knele. Først da vil de ansvarlige for denne reguleringen skjønne at de må sørge for et velfungerende kollektivtilbud før de kan forby i hytt og pine.

Personlig er dette forbudet helt uproblematisk, jeg kan spasere til/fra jobb på 25 minutter – evt legge en byrde til #ruter og skvise meg inn på 21-bussen.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30242
15.01.17 19:28

Har dieselbil, men hvis jeg "må" kjøre bekymrer jeg meg ikke veldig mye for å bli tatt. Får se hvilke behov som melder seg de dagene. 

LOB
LOBInnlegg: 182
15.01.17 19:36

Og hva med å redde folk fra å dø i fortid pga nox-utslippene? Helt uvesentlig? Hva hvis det råket deg eller noen nærstående?

Maken til umodne kommentarer her... 

xorcist
xorcistInnlegg: 2462
15.01.17 19:44

Poenget her er at det er tøysepolitikk fordi det for det første er for mange unntak slik at effekten ville blitt begrenset og for det andre så har det neppe noen som helst konsekvenser å bryte forbudet.

Alt som står her er ganske så fornuftig og reflektert hvis du sammenligner med kommentarfelt rundt omkring. Der står det (som vanlig) veldig mye rart.

MacanT
MacanTInnlegg: 9207
15.01.17 19:45
Trolljegern: Så når du er på vei til jobb, gjerne langveisfra, så skal du sette fra deg bilen på bygrensa?

Slik kan det nok bli for de få som ikke klarer å få med seg nyhetene hverken i dag eller i morgen :)

(Innlegget ble redigert 15.01.17 19:48)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 60994
15.01.17 19:47
Trolljegern: Så når du er på vei til jobb, gjerne langveisfra, så skal du sette fra deg bilen på bygrensa?

Sånn innfartsparkering. 

Og så er vel kollektivt gratis de dagene dieselforbudet er effektivt, eller? (ANER virkelig ikke)

Iseran2770
15.01.17 19:52
LOB: Og hva med å redde folk fra å dø i fortid pga nox-utslippene? Helt uvesentlig? Hva hvis det råket deg eller noen nærstående?
Maken til umodne kommentarer her...

Nå surrer du. Nesten alle her som har kommentert at dette ikke kommer til å fungere kjører bensinbil.

Det var Stoltenberg og Halvorsen som sørget for en dieselandel på over 90% på svært mange bilmodeller. Nå skal Raymond og Lan Marie sette i gang med dårlig planlagte og ikke gjennomførbare tiltak.

JudasT
JudasTInnlegg: 5249
15.01.17 19:53
LOB: Og hva med å redde folk fra å dø i fortid pga nox-utslippene? Helt uvesentlig?

Ja, oslofolk fins det for mange av.

Kompressor-V8
15.01.17 19:56

Det står masse unntak. Jeg ser at man kan slippe unna hvis man kan dokumetere at man skal til en jobbavtale. Elektrikere og snekkere slipper unna. Samme med taxier, diplomater, osv osv.... hadde nesten vært enklere å liste opp navnene på de få som får forbud...

Fra kommunens sider:

"Hvem gjelder dieselforbudet for?

Alle dieseldrevne kjøretøy som ikke kan dokumentere et av unntakene under, vil omfattes av et midlertidig kjøreforbud.

Forbudet gjelder ikke for:

-tunge kjøretøy som benytter Euro VI-teknologi bil klassifisert som diesel ladbar hybrid og som har en elektrisk rekkevidde uten bruk av forbrenningsmotor på minimum 40 km, så fremt bilen utelukkende kjører på elektrisk energi

-Kjørebehov kan dokumenteres ved hjelp av f.eks en oppdragsbekreftelse fra arbeidsgiver/oppdragsgiver, fraktseddel, avtale eller lignende.

-kjøretøy som transporterer en forflytningshemmet person og som har med gyldig parkeringsbevis for forflytningshemmede (HC-kort)

-utrykningskjøretøy kjøretøy som benyttes i offentlig tjeneste  pasienttransport, dvs. transport av pasienter til eller fra sykehus eller lege. Det skjer enten ved at transport rekvireres av sykehuset eller legen, eller ved at pasienten reiser ved egen hjelp. Legetimer må kunne dokumenteres, f.eks ved å fremvise timeavtale. 

-kjøring til og fra fergetransport. Unntaket er ment å gjelde de som skal ha med bilen på fergen, samt de som har parkert bilen på parkeringsplass ved fergeleie før forbudet inntrådte. 

-kollektivtrafikk kjøretøy med persontransportløyve bil med kjennemerke med gule tegn på blå bunn, dvs. diplomatbiler

Ved kontroll må motorvognfører kunne dokumentere at et av unntakene er oppfylt."

(Innlegget ble redigert 15.01.17 20:01)

Iseran2770
15.01.17 19:58
RickiBK: Sånn innfartsparkering.

De som kommer fra andre kommuner og inn mot Oslo kjører på riksveier. Det skal fortsatt være lovlig å kjøre dieselbil på riksveier også på tirsdag.

Staten (riksveiene) kan vel ikke blir overlatt ansvaret for at private dieselbileiere ikke også tar i bruk kommunale veier på tirsdag. Om dette skal fungere i fremtiden må det et annet opplegg til. Vi må få inn Stazi.

Iseran2770
15.01.17 19:59
Kompressor-V8: hadde nesten vært enklere å liste opp navnene på de få som får forbud...

Det hadde vært enklere ja :-)

RickiBK
15.01.17 20:00
Iseran2770: De som kommer fra andre kommuner og inn mot Oslo kjører på riksveier. Det skal fortsatt være lovlig å kjøre dieselbil på riksveier også på tirsdag.

MEN på et punkt så må de fleste over på kommunale veier. 

Eller blir riksveiene forlenget inn på de enkeltes arbeidsplassers parkeringsplasser tror du?

Trolljegern
15.01.17 20:06

"Og hva med å redde folk fra å dø i fortid pga nox-utslippene? Helt uvesentlig? Hva hvis det råket deg eller noen nærstående?"

Dersom det står så dårlig til med helsa at du kan dø av luftkvaliteten som er spådd på tirsdag må du nesten belage deg på en maske med luftfilter av noe slag. At personbilene står hjemme vil ikke hjelpe stort all den tid det er så mange unntak.

For under ti år siden ble vi anbefalt å kjøpe dieselbil, nå er det forbudt på enkelte dager. Ser du ikke hvor gjønete det er?

(Innlegget ble redigert 15.01.17 20:07)

LOB
LOBInnlegg: 182
15.01.17 20:07

Iseran2770; "Nå surrer du. Nesten alle her som har kommentert at dette ikke kommer til å fungere kjører bensinbil.

Det var Stoltenberg og Halvorsen som sørget for en dieselandel på over 90% på svært mange bilmodeller. Nå skal Raymond og Lan Marie sette i gang med dårlig planlagte og ikke gjennomførbare tiltak."

Jo, jeg skjønner frustrasjonen blant dem som ble oppfordret til å kjøpe diesel men vi må huske på at hvis de moderne dieselbilene hadde sluppet ut like lite nox som i testene på testbenken så hadde vi nok ikke blitt nødt til slike tiltak. Produsentenes juks var kanskje ikke så lett å forutsi for politikerne våre (mulig jeg er dum og naiv men jeg tror da ikke norske politikere har som mål å gjøre livene til innbyggerne så vanskelig som mulig...)

Blant annet svenske og tyske politikere ble dog informert for lenge siden om dieseljukset men de ville ikke ødelegge for nasjonal bilindustri så de så mellom fingrene med det...

(Innlegget ble redigert 15.01.17 20:11)

RickiBK
15.01.17 20:08
Trolljegern: For under ti år siden ble vi anbefalt å kjøpe dieselbil, nå er det forbudt på enkelte dager. Ser du ikke hvor gjønete det er?

Vi kan takke Jens & Co for det. 

Han fikk alle tallene foran seg, men påsto "at det er for sent å gjøre noe med dette nå".

Sitter ennå og humrer over det. 
Hadde selvfølgelig vett nok til å holde meg unna de dieselpurkene uansett. 

Kompressor-V8
15.01.17 20:14

Da den rød/grønne regjeringen forherliget dieselbiler visste vi godt hvor mye dieselbilene slapp ut og det var mange som advarte mot det. I tillegg viste det seg å være enda verre. Så de rød/grønne politikerne med øverste ansvar for helse-Norge ignorerte advarslene fra fagfolk for å få sin signalpolitikk gjennom. De visste dette og gav faan. Tragedie.

Det var bensinbiler som burde blitt forherliget og det er positivt at det nå er gunstig med elbiler i byer. Selv om det totalt sett sørger for utslipp andre steder i verden pga produksjonen.

(Innlegget ble redigert 15.01.17 20:17)

Slikkepott
SlikkepottInnlegg: 6409
15.01.17 20:21
Iseran2770: Da blir det spennende å så resultatet. Hvor mye færre dieselbiler blir det på veien? Og hvordan blir kollektivtransporten påvirket.

"Politiet i Oslo melder på Twitter at de vil slå ned på bilister som ikke overholder forbudet mot dieselbiler i Oslo. Fra tirsdag blir det forbudt å kjøre dieselbil på kommunale veier i Oslo som følge av akutt helseskadelig luftforurensning."

Jeg hadde definitivt passet meg på tirsdag.

Kompressor-V8
15.01.17 20:26

Pr akkurat nå er det 39646 dieselbiler til salgs i Norge og 3289 stk i Oslo på www.finn.no. Vi kan jo følge med på dette tallet utover uken.

(Innlegget ble redigert 15.01.17 20:26)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg