Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Myter om Elbil.

NYTT TEMA
Windsor
WindsorInnlegg: 6192
16.02.17 23:51
Kompressor-V8: Men lydløs motor kan jo drepe mye av gnisten ved bilkjøring

Jeg har kommet så langt at jeg liker lyden fra elbiler godt. Fossilbiler høres gammeldagse ut.

Ser definitivt frem til et samfunn med mindre motorstøy.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3476
17.02.17 07:51

Mission E er den første skikkelige rå elbilen. Og det blir spennende.

Nå synes jeg I-Pace ikke har så bra design da coupeen er trukket langt fremover og praktiske egenskaper som plass har prioritet i designet. Det er jo ikke like "sexy". Men den er fortsatt relativt fin for å ha Renault Espace-lengde på panseret.

Jeg liker biler som har design med stort/langt panser og gjerne korte overheng. Det symboliserer fokus på stor motor i front. Alternativet må være et modtmotoraktig design, men det har ikke I-Pace. Da er Audi Q6 tøffere.

(Innlegget ble redigert 17.02.17 07:52)

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1002
17.02.17 09:33

i-Pace har en likhet med de fleste midtmotor-biler, og det er cab forward designet. Ellers er det ikke så mye likt. 

Det jeg virkelig håper er at ferdige skateboard kan selges til nisjeprodusenter som feks Caterham. De kan lage en 2-seter roadster med langt panser på samme plattform.

Ribba
RibbaInnlegg: 34252
17.02.17 16:05
TorAtle: lavt tyngepunkt gir lite krenging,

Vel, en 150 kg tung kortvokst person har også lavt tyngdepunkt. Gjør ikke vedkommende mer atletisk av den grunn.

TorAtle
17.02.17 16:16
Ribba: Vel, en 150 kg tung kortvokst person har også lavt tyngdepunkt. Gjør ikke vedkommende mer atletisk av den grunn.

On the Autocross Circuit, i3 Would Give BMW Ms a “Run For Their Money”

“So quick was the i3 through this wet autocross that my hands were challenged to keep up – I’ve never driven any BMW product so nimble through cones. I reckon that a stock i3 could trounce most auto-crossing M cars through tight courses with plentiful direction changes and short scoots between turns.”

Hvorfor tror du i3 er så grasiøs?

Ribba
RibbaInnlegg: 34252
17.02.17 17:11
TorAtle: Hvorfor tror du i3 er så grasiøs?

Pga av at i3 er en knøttliten bil og relativt lett i forhold til BMW sine M-biler.

Og som jeg har sagt utallige ganger tidligere, BMW skal ha kudos for at de har prøvd å gjøre i3 lett. Men det er den eneste elbil som faktisk er relativt lett.

(Innlegget ble redigert 17.02.17 17:12)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3476
17.02.17 17:18

TorAtle, hva er poenget med en roadster uten motorlyd? Og uten automatgir med giring på rattet eller manuelt gir? Elbil er transportmiddel og kan ikke erstatte bensinbiler, men de kan være et morsomt tilskudd som en egen "gren".

I3 så ganske høy ut ved siden av mine biler i min garasje. Egolf er langt mer elegant.

(Innlegget ble redigert 17.02.17 17:22)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11473
17.02.17 17:48
MacanT: Altså omtrent samme forhold som en Audi Q3 som er 3 cm høyere og 5 cm bredere.

Q3 er en SUV. Jeg er ikke i markedet for noe som er like høyt som en SUV.

Iseran2770
17.02.17 18:00
MacanT: Lurer faktisk på om du har prøvd i3 eller elbil i det hele tatt.

Nei, jeg har verken kjørt i3 eller noen annen elbil. Når mange sier at i3 er ganske morsom å kjøre tror jeg på det. Men det er også den eneste elbil som er morsom å kjøre. Men den er stygg som fanden selv og veldig lite elegant.

Elbiler er totalt uaktuelt for meg. Jeg drar ikke på langtur til Alpene for å kjøre på morsomme veier der det er langt mellom bensinstasjoner og absolutt ingen ladestasjoner, i en batteribil.

Hjemme har jeg ingen steder å lade. Jeg leter ikke opp kommunens ladeplasser for å stå ute i -10 og snøstorm mens jeg fomler med en tullete stikkontakt.

Jeg bryr meg ikke noe om hvor mange prosent av Norges befolkning som kjøper elbil. Men jeg er dritforbannet på at fanatiske elbiltilhengere og politikere skal gjøre livet surest mulig for oss som ønsker oss bensinbil. 

(Innlegget ble redigert 17.02.17 18:01)

MacanT
MacanTInnlegg: 8814
17.02.17 19:30
Iseran2770: Men jeg er dritforbannet på at fanatiske elbiltilhengere og politikere skal gjøre livet surest mulig for oss som ønsker oss bensinbil.

Ja det er jo en ærlig sak :)

Heldigvis har jeg ikke sett noen fanatiske elbiltilhengere her på bil-forumet. De fleste som skriver her virker å være langt over gjennomsnittet interessert i biler, både elbiler, bensinbiler og e-hybrider.

Ei heller har jeg sett noen genuint fanatiske elbilhatere her, isteden bruker de tydeligvis sin energi på å spre eder og galle i kommentarfeltene under enhver bilartikkel som omhandler elbiler :)

(Innlegget ble redigert 17.02.17 19:34)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 59496
17.02.17 19:33
Iseran2770: Men jeg er dritforbannet på at fanatiske elbiltilhengere og politikere skal gjøre livet surest mulig for oss som ønsker oss bensinbil.

Du kan jo egentlig holde deg til å være forbannet på politikerne, selv om enkelte av disse også nok faller inn under kategorien Elbiltilhenger. 

Selv har jeg begge typer fremdriftsmuligheter, og syns dagens ELbiler er helt utmerkede selv med sine åpenbare svakheter.
Ja jeg foretrekker elbilen når jeg tar disse korte turene, aka 20Mil eller mindre. 

Iseran2770
17.02.17 19:54
MacanT: Heldigvis har jeg ikke sett noen fanatiske elbiltilhengere her på bil-forumet.

Det er mulig at et par av dem heller passer inn i kategorien nettroll.

Jan
JanInnlegg: 4004
17.02.17 20:14
Iseran2770: Det er mulig at et par av dem heller passer inn i kategorien nettroll.

Vi hadde Varulven for en stund siden. Han kom med de villeste påstander om hva enn Leaf kunne utrette.

Noen av oss husker også fyren som kjørte nesten nonstop gjennom Europa til Spania med en Tesla.

Iseran2770
17.02.17 20:18
RickiBK: Du kan jo egentlig holde deg til å være forbannet på politikerne, selv om enkelte av disse også nok faller inn under kategorien Elbiltilhenger.

Det finnes elbilfanatikere som hater biler som de kaller for fossilbiler. Egentlig burde de være glad for at noen av oss fortsatt kjøper bensin- og dieselbiler. De dagen alle kjøper elbiler blir det bråstopp med de enorme subsidiene fra staten. 

RickiBK
RickiBKInnlegg: 59496
17.02.17 20:23
Iseran2770: Det finnes elbilfanatikere som hater biler som de kaller for fossilbiler. Egentlig burde de være glad for at noen av oss fortsatt kjøper bensin- og dieselbiler. De dagen alle kjøper elbiler blir det bråstopp med de enorme subsidiene fra staten.

Vi har da sett de her i byen så det holder. 

Var rene protesttiradene da de måtte betale for tjenester som å bli skysset over fjorden og annet. 

Og nå må de betale for parkering også. 

Men jeg ser ikke disse som elbilfanatikere, men mer som avgiftsunnaslentrere. 

RandoKuruza
RandoKuruzaInnlegg: 165
17.02.17 21:09

Jeg skal aldri ha mobiltelefon! Utryggheten ved å gå tom for strøm midt i en samtale eller kanskje ikke være i stand til å ringe når jeg vil gjør der uaktuelt. Dessuten er det godt å slippe stresset med å lete etter stikkontakter. Jeg liker lange samtaler og i forrige uke snakket jeg i over 3 timer i strekk før etter en kort pause holdt det gående i nye 2 timer. Vil aldri gi slipp på denne friheten. I tillegg kommer usikkerheten med dekning... styggedom!!

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34725
17.02.17 21:52

Var du høytlønnet McKinseyansatt på 80-tallet? 

(Du vet, konsulentene som er kjente for sine høye honorarer konkluderte med at mobiltelefon ikke kommer til å bli en stor greie.)

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 1523
17.02.17 22:06
RandoKuruza: Jeg skal aldri ha mobiltelefon! Utryggheten ved å gå tom for strøm midt i en samtale eller kanskje ikke være i stand til å ringe når jeg vil gjør der uaktuelt. Dessuten er det godt å slippe stresset med å lete etter stikkontakter. Jeg liker lange samtaler og i forrige uke snakket jeg i over 3 timer i strekk før etter en kort pause holdt det gående i nye 2 timer. Vil aldri gi slipp på denne friheten. I tillegg kommer usikkerheten med dekning... styggedom!!

Made my day

MacanT
MacanTInnlegg: 8814
17.02.17 23:26
Iseran2770: Det finnes elbilfanatikere som hater biler som de kaller for fossilbiler.

Ja det finnes en del av dem på elbilforum, de mest fanatiske kaller vanlige biler for kreftbiler. Heldigvis får de ofte svar på tiltale fra de oppegående medlemmene i forumet.

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3797
17.02.17 23:38

Gjennomsnittsalderen for nybilkjøp i Norge er godt over 50 år. Lave og forutsigbare kostnader rundt elbil har gjort at mange i 20-årene kan ha råd til en splitter ny bil som får dem til og fra jobb, trening og andre enkle ærender. Er de spennende, disse elbilene? Ikke i det hele tatt. Er dog en Hyundai i20 med dieselmotor, en Kia Picanto med 68 HK eller slikt spennende? Ikke i det hele tatt.

Elbiler er per dags dato ikke ment å dekke behovet for bilinteresserte/-entusiaster. De er ment for å dekke selve transportbehovet. Å gjøre dette til en storstilt krangel ser jeg derfor som rimelig unødvendig. Da er det langt viktigere å omvende hedningene som anser SUV som Guds gave til mennesket! :-)

blackline
blacklineInnlegg: 13279
18.02.17 06:32
Kompressor-V8: Elbil er transportmiddel og kan ikke erstatte bensinbiler, men de kan være et morsomt tilskudd som en egen "gren".

Bensinbiler er da også transportmidler.

Og så er det en del mennesker som har gjort denne type bil til noe mer. Hobby livstil OSV.

I fremtiden kommer nok denne hobbyen og livstil til å bli en kostbar en.

blackline
18.02.17 06:37
Iseran2770: Det finnes elbilfanatikere som hater biler som de kaller for fossilbiler.

Det kan godt hende det. Jeg har da enda dieselbilen min, men ser da at dens tidsalder lever på lånt tid. Fordi jeg ser hvor vi skal.

At folk med bil som hobby og interesse river seg i håret ser jeg.

TorAtle
18.02.17 11:40
Iseran2770: Hjemme har jeg ingen steder å lade.

Selv helt nye boligprosjekter settes opp med garasjer uten ladeplasser. Jeg ser med et halvt øye etter ny leilighet, og krav om lademulighet gjør at mesteparten av de som er til salgs faller bort. Her er det mye som må gjøres.

Bytex
BytexInnlegg: 75
18.02.17 12:13
RandoKuruza: Jeg skal aldri ha mobiltelefon! Utryggheten ved å gå tom for strøm midt i en samtale eller kanskje ikke være i stand til å ringe når jeg vil gjør der uaktuelt. Dessuten er det godt å slippe stresset med å lete etter stikkontakter. Jeg liker lange samtaler og i forrige uke snakket jeg i over 3 timer i strekk før etter en kort pause holdt det gående i nye 2 timer. Vil aldri gi slipp på denne friheten. I tillegg kommer usikkerheten med dekning... styggedom!!

Analogier er åpenbart ikke en av dine sterke sider.

Iseran2770
18.02.17 15:03
TorAtle: Selv helt nye boligprosjekter settes opp med garasjer uten ladeplasser.

Det som er helt avgjørende her er at elbileierne må betale både for ladeplassene og strømmen. Foreløbig er det enkelt for oss som ikke har elbil å få flertall for at dette ikke skal betales av naboene. Verre blir det når elbileierne er i flertall, da må vi som ikke kjører elbil sikkert dekke alle kostnadene.  

Kapteinhivoghoi
KapteinhivoghoiInnlegg: 198
19.02.17 10:15
blackline: Jeg har da enda dieselbilen min, men ser da at dens tidsalder lever på lånt tid. Fordi jeg ser hvor vi skal.

Siden du vet hvor menneskeheten skal, kan du dra ut i verden med en preken om det samme.  Du representerer en del av verden som innehar 12 % av total befolkningsmasse , og selv blant de 12 % innad i ditt geografiske og industrielle domene - er ikke alle overbeviste desipler.  Jeg ferdes jevnlig i de deler av verden som har 88 % av befolkningsmassen, og for de fleste der nok diesel / bensin det best gangbare  ganske lenge enda. Tenk deg en by som Calcutta / Dehli / Mumbai etc, med mere enn 10 mill innbyggere - og et biltall som er brutalt over Norges, men et El nett som knapt gir lys i stua. Hvilket aar tror du El biler og lading blir mulig der ??? 2030 - 2035, In your wildest dreams man.  Selv i India som er ganske hurtig fremvoksende i disse dager -  finnes der stater ( Ikke byer, men STATER ) som ikke har bensipumper enda, men fyller fra fat med jekkepumper i tusentall. 

blackline
19.02.17 15:50
Kapteinhivoghoi: Siden du vet hvor menneskeheten skal, kan du dra ut i verden med en preken om det samme. Du representerer en del av verden som innehar 12 % av total befolkningsmasse , og selv blant de 12 % innad i ditt geografiske og industrielle domene - er ikke alle overbeviste desipler. Jeg ferdes jevnlig i de deler av verden som har 88 % av befolkningsmassen, og for de fleste der nok diesel / bensin det best gangbare ganske lenge enda. Tenk deg en by som Calcutta / Dehli / Mumbai etc, med mere enn 10 mill innbyggere - og et biltall som er brutalt over Norges, men et El nett som knapt gir lys i stua. Hvilket aar tror du El biler og lading blir mulig der ??? 2030 - 2035, In your wildest dreams man. Selv i India som er ganske hurtig fremvoksende i disse dager - finnes der stater ( Ikke byer, men STATER ) som ikke har bensipumper enda, men fyller fra fat med jekkepumper i tusentall.

No er nok også jeg jevnlig uttabys.

Men vi snakker om Norge nå.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34725
19.02.17 17:03

Ja Norge redder jo verden. Selv med min tomgangskjøring så er det for småtteri å regne mot flyplassutbygginger i Dubai etc.

Selv norsk 'stordrift' i landbruket pøser på med mye større mengde diesel enn min høyrefot makter å gå gjennom.

Men for all del, elbiler er fremtiden, dumt at de fleste ikke skjønner det.

blackline
19.02.17 17:21
rosmebraad: Men for all del, elbiler er fremtiden, dumt at de fleste ikke skjønner det.

Det burde være en selvfølge. Det vi burde gjøre er jo og sende klare signaler til bilindustrien om hvordan vi vil de skal være i fremtiden.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17617
19.02.17 17:25
blackline: Det vi burde gjøre er jo og sende klare signaler til bilindustrien om hvordan vi vil de skal være i fremtiden.

Det vi vil ha er jo minst en V8 som bruker minst 1l på mila. ;-)

Symaskiner kan damene ta seg av.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg