Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kløtsj som piper/knirker?

NYTT TEMA
chrijo
chrijoInnlegg: 13
13.02.17 20:38

Kjøpte min første bil forrige uke, en BMW 120i 2006 og er så langt veldig fornøyd. I det siste så har jeg lagt merke til at det kommer en pipe/knirke lyd når jeg putter inn og slipper kløtsjen. Har bare hørt det når jeg står rolig, men regner med lyden er der ellers også.

Lyden høres akkurat ut som våte bremser eller noe lignende. Regner med det bare er noe som trenger noe smøring, men tenkte å spørre for å være sikker.

_roffe_
_roffe_Innlegg: 5510
14.02.17 03:14

Det kan være noe så enkelt som selve pedalen som lager knirkelyden..

chrijo
chrijoInnlegg: 13
14.02.17 08:46

Hører det mye bedre utvendig enn innvendig da

perchri
perchriInnlegg: 6762
17.02.17 08:47
chrijo: Hører det mye bedre utvendig enn innvendig da

Ikke uvanlig. Når bilen har kjørt 10-150000km kan støvet fra lamelleplatene legge seg på fjærsystemet etc og lage ulyder. Vanlig dersom disse km er kjørt med aggresiv klutch bruk, (stor lamelle slitasje.) Få et verksted til å kjøre bilen. En riktig fagreparatør vil kjenne om det er nære slutten for lamellene. En metode er å stå i en bakke med ren asfalt. Sette bilen i første gir og kjøre noen meter sakte for så å gi full gass. Hør / kjenn om klutchen slipper. Gir tilkjenne at motoren feider,(øker turtallet noe uten at bilen øker hastighet, eller skriker. )  Dersom dette er ok og ingen andre metalliske ulyder, står trustlageret igjen. Kan gi knirkelyder ved bruk av pedal.  Da veit eg ikke mere.....

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg