Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Egenvurdering av BMW F11 535d.

NYTT TEMA
Sefiroth
SefirothInnlegg: 145
16.02.17 15:47

Som nevnt i et par tråder tidligere, så ønsket jeg å få privatimportert en F11 535d fra Tyskland, og det ble en 2013-mod. som hadde rullet 107.600 km. Bilen sto hos en av de mange BMW-forhandlerene som eksisterer i Tyskland, og akkurat denne holdt til rett utenfor en by som heter Cloppenburg. Bremen ligger ikke så langt unna.

Selv om jeg er 32 år gammel nå, så har jeg en utrolig snill far som alltid stiller opp med å hjelpe til i slike settinger. Han kjenner meg vel bedre enn mange andre, og vet ganske godt at jeg blir utrolig anspent, stresset og usikker i slike settinger. Og han er samtidig mye bedre i tysk enn meg. Så han hadde ordnet med å ringe forhandleren, stilte mer eller mindre kritiske spørsmål om bilens tilstand, spurte grundig om framgangsmåten og hvordan det passet best å få overført betalingen også.

Det ble også nevnt for selgeren at jeg måtte få lagt på vinterhjul, før jeg kunne få importert bilen inn til Norge. Slik at dette også ble gjort før vi kom for å hente selve bilen.

Jeg må virkelig erkjenne at jeg var svært forventningsfull, utålmodig og anspent da vi kjørte fra hotellet i Cloppenburg sentrum, og rett bort til forhandleren. For å betrakte bilen for aller første gang. Og det tok litt tid å ta innover seg at man faktisk snart skulle eie en motorsterk, romslig og komfortabel 5-serie stasjonsvogn.

Da jeg tok plass i førerstolen, så merket jeg hvor godt man sitter i komfortstolene, og at det rødbrune skinninteriøret ser skikkelig bra ut i mine øyne. Spesielt kombinert med en mørkeblå, utvendig farge på bilen. Dette er en smakssak, og man må vel bare respektere at ikke alle synes at brunt skinninteriør nødvendigvis er så lekkert. Men det viktigste er jo hva man selv er komfortabel med.

Selv om dette er en dieselmotor med alle de kjente ulempene som har blitt grundig gjennomdiskutert før, så er dette en dieselmotor som faktisk gir usedvanlig mye kjøreglede! Ja, det går an.

3,0 R6 på 313 hk og 630 nm, kombinert med 8-trinns sportsautomat imponerte meg etter bare noen få km! For å være en dieselmotor så er den stillegående i mine ører, spesielt i komfortmodus hvor den stort sett arbeider på lavere turtall. Ved tomgang kan man høre en lavmælt "brumming", og ellers høres den faktisk "grom og sportslig" ut under hardere akselerasjon. Av mangel på ord som kunne ha definert kjøreopplevelsen noe bedre.

Automatkassa er jeg også veldig fornøyd med, og ønsker meg nok aldri en bil med manuell girkasse igjen.

Bilen er godt støydempet og føles både sikker og stabil p.g.a. den noe høye totalvekta. 180 km/t ++ føles meget behagelig, og det føles også deilig å ha et kraftoverskudd tilgjengelig hele tiden. Jeg hadde den oppe i ca. 240 km/t noen få sekunder, og jeg vet at den ikke slutter å akselerere før den er oppe i ca. 260 km/t. :)

Høye hastigheter over lengre tid er ikke særlig anstrengende i denne bilen. Jeg har også blitt glad i den særegne knappfunksjonen hvor man kan bytte mellom Comfort, Eco Pro, Sport og Sport+. Fascinerende oppsett.

Og selv om jeg syntes at xenonlysene på E46 320d'n var gode, så er disse definitivt mye bedre på 535d'n!

Jeg har lyst til å ta meg en tur nordover til Kirkenes i Finnmark kommende sommer, og jeg begynner å glede meg til dette allerede nå. Å sette på cruisekontrollen og legge ut på norske landeveier er en sann fryd i denne bilen, da man knapt hører motoren under pen kjøring, og det er lite dekk og vindstøy som trenger inn i kupeen.

Angrer ikke på valget av en F11 535d, og at jeg valgte stv. istedenfor sedan. Det hadde selvfølgelig vært interessant å prøvekjøre en F11 535i en gang, bare for å sammenligne motorene når det gjelder lydbildet og hele kjørekarakteristikken. :)

 

 

 

 

 

 

 

 

(Innlegget ble redigert 16.02.17 15:48)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 10828
16.02.17 18:28
Sefiroth: Dette er en smakssak, og man må vel bare respektere at ikke alle synes at brunt skinninteriør nødvendigvis er så lekkert.

Brunt skinn er lekkert (lys beige er ikke så fint). Jeg har lenge ønsket meg brunt skinn, men i de sportsutgavene jeg har kjøpt er det valget fjernet fra menyen.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34097
16.02.17 18:46

Flott bil!

Jan
JanInnlegg: 3508
16.02.17 18:52

Gratulerer med flott bil. Brunt skinn til mørk blått ytre er lekkert.

quentez
quentezInnlegg: 20915
16.02.17 20:25

Gratulerer med flott bil!

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3229
16.02.17 22:00

Flott bil med en av markedets grommeste dieselmotorer (i alle fall blant seksere). Er masse krefter i denne bilen selv om den ikke er lynrask så er den bjørnsterk i massevis for rask komfortkjøring. Tipper forbruket er ganske beskjedent også?

Herlig med EDC-fjæring og komfortseter i F11. Har selv dette i min BMW 750xi. Skjønner hva du mener, man bare setter seg tilbake i stolene og cruiser avslappet og lydløst av gårde med masse krefter. Bortsett fra at motoren drikker en del i mitt tilfelle (det er jo bare deilig å gi bort litt ekstra til så takknemlige motorer) så er det på mange måter en perfekt kjøreopplevelse, uten at det er særlig sportslig riktignok. Må få kjørt denne bilen i Danmark/Tyskland før jeg bytter den videre (pleier å bytte ca årlig).

Gratulerer med flott bil.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34097
16.02.17 22:06

Kan jo bare minne om at jeg prøvekjørte en F10 525d R6 med komfortseter i 2010!!!

Herlige seter!

aeroX
aeroXInnlegg: 729
17.02.17 10:08

Gratulerer med fin bil! Da er vi to nye medlemmer i 300hk-klubben her inne, litt irriterende at du har flere hk enn meg, men min er vel lettere :) Imponerende at du tør dra på såpass med en gang, selv har jeg ikke vært over 170 km/t foreløpig.

DrPain
DrPainInnlegg: 3270
17.02.17 14:56

Nok en gang gratulerer med (etter mitt syn) klassens flotteste stasjonsvogn fram til W213 kom på markedet. Designet tangerer t.o.m E39 og er milevis foran E60. Du får holde deg unna chiptuning :)

Tig_
Tig_Innlegg: 456
17.02.17 15:20

Gratulerer med ny bil.

Men hva totalpris ca snakker vi om her ferdig importert til Norge?

 

Bytex
BytexInnlegg: 48
17.02.17 15:53

Gratulerer! En mørk F11 uten for mye jalla-styling vil holde seg svært godt med tiden, image- og designmessig. E-klasse W212 f.eks virker (i mine øyne) svært gammeldags og vekker lite begjær sammenlignet med F10/F11.

Sefiroth
SefirothInnlegg: 145
17.02.17 16:41
Tig_: Gratulerer med ny bil.
Men hva totalpris ca snakker vi om her ferdig importert til Norge?

Takker!

Hele prosessen endte totalt sett opp på ca. 470.000,-

Sefiroth
SefirothInnlegg: 145
17.02.17 16:47
Kompressor-V8: Flott bil med en av markedets grommeste dieselmotorer (i alle fall blant seksere). Er masse krefter i denne bilen selv om den ikke er lynrask så er den bjørnsterk i massevis for rask komfortkjøring. Tipper forbruket er ganske beskjedent også?

Det er såpass med hk og dreiemoment i 535d, at jeg ikke hadde sett poenget med en enda voldsommere F11 M550d for min egen del. :)

Gjennomsnittsforbruket ligger på 0,73 l per mil foreløpig, siden jeg nullstilte dette på Autobahn i Tyskland. Har ikke fått tatt meg en langtur her til lands med den enda.

Det har ellers blitt mye lokalkjøring til og fra jobb siden jeg hentet bilen. Altså ikke de beste forutsetningene for å kjøre økonomisk. :)

Men tenker at jeg kan få gjennomsnittsforbrukt ned i 0,55 - 0,60 l per mil, om jeg reiser helt opp til Finnmark med den om noen måneder.

 

 

(Innlegget ble redigert 17.02.17 16:52)

Sefiroth
SefirothInnlegg: 145
17.02.17 16:49
DrPain: Nok en gang gratulerer med (etter mitt syn) klassens flotteste stasjonsvogn fram til W213 kom på markedet. Designet tangerer t.o.m E39 og er milevis foran E60. Du får holde deg unna chiptuning :)

Med chiptuning vil den muligens få ytelser som nesten kan tilsvare M550d, men jeg personlig hadde ikke sett poenget i å hente mer hk og nm ut av denne motoren.

Så jeg holder meg nok unna tuning ja. :)

Sefiroth
SefirothInnlegg: 145
17.02.17 16:55
aeroX: Gratulerer med fin bil! Da er vi to nye medlemmer i 300hk-klubben her inne, litt irriterende at du har flere hk enn meg, men min er vel lettere :) Imponerende at du tør dra på såpass med en gang, selv har jeg ikke vært over 170 km/t foreløpig.

Takk!

For noen år siden var det helt utenkelig at jeg kom til å eie en bil med litt over 300 hk.

Man kan fort bli litt arrogant og ufordragelig bak rattet med disse ytelsene. Innbiller meg at jeg ikke kjører verre enn jeg gjorde før, men jeg vet ikke. :)

(Innlegget ble redigert 17.02.17 16:56)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 10828
17.02.17 17:40
aeroX: Da er vi to nye medlemmer i 300hk-klubben her inne, litt irriterende at du har flere hk enn meg, men min er vel lettere :)

Og begge har passert meg. Men Sefiroths 535d veier 465 kg mer enn min lille bil.
aeroX's 435xi veier "bare" 240 kg mer enn min.

(Innlegget ble redigert 17.02.17 17:45)

ferrek
ferrekInnlegg: 15444
17.02.17 17:49

Regner med at du setter ungguttene med sine drøyt 300 hk på plass neste gang, Iseran? :)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3229
17.02.17 17:54

Men hva med 400hk klubben? Vi ønsker i alle fall alle bensinfrelste velkommen ;-)

(Innlegget ble redigert 17.02.17 17:56)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 10828
17.02.17 18:24
ferrek: Regner med at du setter ungguttene med sine drøyt 300 hk på plass neste gang, Iseran? :)

Det bør gå, selv om jeg ikke aner hva det blir neste gang.

Jeg har alltid et regneark på PC'en med tekniske data for aktuelle biler ved neste bytte. Den inneholder kun en modell med mindre enn 326 hk (Cayman 300 hk). Men det blir nok verken Cayman eller Cayman S.  

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 10828
17.02.17 18:25
Kompressor-V8: Men hva med 400hk klubben?

Om ikke et eller flere bilkjøp har gått meg hus forbi har du vært alene i den klubben i snart 3 år.

ferrek
ferrekInnlegg: 15444
17.02.17 18:30

TT RS er jo gromt, men kanskje for likt dagens. Om du går all-in kan jo en F-Type med V6 og AWD være et alternativ. 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 10828
17.02.17 18:33
ferrek: TT RS er jo gromt, men kanskje for likt dagens.

Den bli litt for lik og kom ganske dårlig ut i en tysk sammenligningstest mot M2. Men den er selvsagt med på listen.

cjparker
cjparkerInnlegg: 2029
17.02.17 18:41
Iseran2770: Den bli litt for lik og kom ganske dårlig ut i en tysk sammenligningstest mot M2. Men den er selvsagt med på listen.

Ref Octavia vs Levorg-debatten vet vi jo nå at eventuelle kjøp bør prøves, og at bil"journalister" prater opp egne biler med mer.

Uavhengig av dette er det jo litt kjedelig å kjøpe tilnærmet lik bil som man har. Min favoritt i "morsom småbilklasse" er uten tvil 2-serie. Tror jaggu jeg ville valgt den med rwd og slurekasse fremfor dobbeltklutch og awd.

Har du en uoffisiell rangering av alternativene? 

lillegubben
lillegubbenInnlegg: 3145
17.02.17 19:03
Iseran2770: Men den er selvsagt med på listen.

Er A45 AMG på listen?

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3229
17.02.17 19:22

Har hatt min første bil i 400hk klubben (Jaguaren med 420hk) i 4 år 10. Mars (tiden går). Mem er sikker på at MacanT også har akkurat 400hk med sin Macan Turbo.

Til gjengjeld er bilene jeg liker nokså tunge, så jeg trenger en del mer hk enn en del andre her på forumet for å holde følge ut av lyskryssene :-)

Jeg stemmer for F-type V6 S AWD på deg neste gang Iseran. Det er noe eget med Jaguar og den modellen er særdeles vellykket. A45 AMG har forresten 381hk for tiden! Begynner å bli mye i en kompaktbil.

(Innlegget ble redigert 17.02.17 19:25)

Burkar
BurkarInnlegg: 8247
17.02.17 19:22

Har mer tro på at C43 er på listen :-)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 10828
17.02.17 19:46
Burkar: Har mer tro på at C43 er på listen :-)

Både A45 og C43 er på listen, sistnevnte da selvsagt som coupe.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 10828
17.02.17 20:14
Kompressor-V8: Jeg stemmer for F-type V6 S AWD

Litt for dyr. Koster etter avgiftsreduksjonen 1.236.000 i billigste utgave, og ekstrautstyr er sikkert rådyrt. 211 gram co2 gir nokså mye avgifter. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3229
17.02.17 20:41

Ser du for deg maks 1 mill eller kan du gå til 1,2-1,3? Tipper F-type V8 AWD 510hk kan skaffes til kr 1,3 innen et år. Da muligens som litt brukt. Men du er vel utelukkende nybilkjøper. :-)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 10828
17.02.17 21:32
Kompressor-V8: eller kan du gå til 1,2-1,3?

Hva jeg kan og hva jeg vil er to forskjellige ting :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg