Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bil til en bilvanskjøtter:

NYTT TEMA
FredPerry
FredPerryInnlegg: 30025
07.03.17 17:10

Har en kompis som har en Hyundai Matrix fra tidlig 2000-tall. Den skal EU-godkjennes om en måned og her om dagen røk bremsene på den for fjerde gang. Fikk nettopp en sms med spørsmål om jeg hadde tips om noen bruktbiler som var verdt å sjekke ut i Oslo eller Akershus: "Så billig som mulig og så bra som mulig."

Denne personen bryr seg absolutt ikke om bil i det hele tatt, og han er heller ikke av den typen som følger opp med vedlikehold før det kommer enten røyk, lukt eller ulyder. Med andre ord kommer jeg ikke til å prøve å presse på han noe fransk, italiensk, eller noe som helst "avansert". 

Vedkommende bor på bygda og syns det er mer interessant å bruke penger på gitarer og øl enn bil og bensin. Sånn sett gjør det nok ingenting for han å kjøre dieselbil. Når det er sagt kjører han heller ikke spesielt mye, så en gammel turbodiesel tror jeg fort kan ende i et dyrt havari. 

Noen prisgrense har han ikke satt, men med kriteriet "så billig som mulig" kombinert med 32 års vennskap har jeg personlig satt den til maks 40 000 kroner. De som husker den første Fast and the furious-filmen husker kanskje Vin Diesels replikk; "I live my life a quarter mile at a time". Han her lever sitt liv en EU-godkjenning at a time. 

Med andre ord er "jeg" på utkikk etter en personbil til maks 40 0000,- i Oslo eller Akershus. Den må ha så lang tid igjen til neste EU-kontroll som mulig, må være "så bra som mulig" - og helst tåle et liv uten vedlikehold. Utover dette er det egentlig fritt valg. 

Selv har jeg funnet ett forslag jeg syns var ålreit. En 2004 modell Saab 9-3 som ble EU-godkjent for noen dager siden. Vet det er en og annen Kia eller Suzuki der ute også, men selv om jeg har lovet å sette egne preferanser til side sitter gamle erfaringer med disse merkene fortsatt friskt i minnet. 

Noen bedre forslag?

(Innlegget ble redigert 07.03.17 17:13)

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 16922
07.03.17 17:54

En kortreist Mondeo big block 'tomat med noe utstyr er et greit fremkomstmiddel. Bare litt kort til EU-kontroll eneste aberet. 

FredPerry
07.03.17 18:00

Trodde Mondeo big block var 2,5 literen, men det er ikke lett å holde styr på alle de amerikanske betegnelsene. Han har hatt Sierra med automat tidligere, så det er ikke umulig at denne også klarer å gå noen år uten vedlikehold.

Om det dukker opp en med litt lengre frist til EU-kontroll kan det være aktuelt. 

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 16922
07.03.17 18:55

Det er bare jeg som kaller den big block, siden den er større enn 1.8... 2.5 og 3.0 er jo V6. Da bortfaller big block :)

Sillyspeed
SillyspeedInnlegg: 470
07.03.17 22:35

Jeg har sett noen verkstedregninger på Saab 9-3 SS som skremmer selv en Alfaeier. 

En bil som tåler misbruk, manglende service og vedlikehold må være Yaris. En kollega av meg som jeg samkjører med annenhver dag har en med 175000 km på klokka. Får ikke inntrykk av at noe kan gå galt med den bilen. Får ikke oljeskift, hopper over service, tut og kjør. Perfekt for en som ikke bryr seg. 

fcuk
fcukInnlegg: 15226
08.03.17 06:52
Sillyspeed: En bil som tåler misbruk, manglende service og vedlikehold må være Yaris. En kollega av meg som jeg samkjører med annenhver dag har en med 175000 km på klokka. Får ikke inntrykk av at noe kan gå galt med den bilen. Får ikke oljeskift, hopper over service, tut og kjør. Perfekt for en som ikke bryr seg.

Som nylig eier av 2007 Yaris så kan jeg bekrefte at enkelte årsmodeller kan ha noen nesten kriminelt kostbare feil å rette.

ABS-sensorer, airbager og hjerne for å nevne noe jeg kom til å få kjennskap til.

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3018
08.03.17 16:00
fcuk: ABS-sensorer,

kan jeg skrive under på at er kriminelt dyrt å få fikset hos Toyota. Skulle ha meg til å bytte, så viste det seg at det bare var noe skitt e.l. som hadde samlet seg på den.

Sillyspeed
SillyspeedInnlegg: 470
09.03.17 08:25
fcuk: Som nylig eier av 2007 Yaris så kan jeg bekrefte at enkelte årsmodeller kan ha noen nesten kriminelt kostbare feil å rette.

Jeg mener nevnte bil er fra 2004. Altså en ganske enkel bil. 

hillebillys
hillebillysInnlegg: 8838
09.03.17 22:31
FredPerry: Noen bedre forslag?

Har noen sånne bekjente jeg også.
Men ber dem bare klare seg sjølv...  For slike, om du hjelper dem. Og noe går feil litt fort. Så er det din feil...

FredPerry
12.03.17 17:10

I dag fikk jeg epost med spørsmål om tre konkrete biler:

Golf 4 med mangellapp.
Skikkelig langkjørt Ford Focus.
Mercedes Vaneo.

Svarte at jeg syns alle tre virket som potensielle utgiftsbomber, men hvis han på død og liv må kjøpe bil i distriktet kunne han ta seg en tur til Lillestrøm for en Mazda 6 eller Kløfta for en Peugeot 407. Sistnevnte ble godt mottatt.

(Innlegget ble redigert 12.03.17 17:10)

FredPerry
12.03.17 17:12
fcuk: No-nonsense problemfritt bilhold til 40000,-

Viste den til han i går. Dama hans kjører en ganske pen BMW E39 og begynte bare å le, så tror av den grunn alene at han dropper den.

Egentlig et godt forslag som er innenfor kriteriene.

(Innlegget ble redigert 12.03.17 17:13)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34300
12.03.17 19:45

Hvordan ryker bremsene for fjerde gang? Selv med 'min bruk' har bremser kun krevd bytte av slitedeler og væske. Aldri hovedsylinder, aldri lekkasje på de jegg har kjørt. Riktignok fått byttet noen calippere grunnet rust og/eller 'kjørt ned på stålet'.

FredPerry
12.03.17 20:50
rosmebraad: Hvordan ryker bremsene for fjerde gang?

Har ikke peiling, men den Hyundaien har vært en drittbil i alle årene han har hatt den. Hjelper selvsagt ikke at den lever på et eksistensminimum heller. En Laguna som ble behandlet som en baby hadde mindre problemer.

rosmebraad
12.03.17 20:54

Hm, man burde minst gjøre det som står i instruksjonsboken av serivcer.... og karosseristell.

Men at bremsene 'ryker' på noe annet enn væske og slitedeler tyder på alvorlig svikt etellerannet sted.

(Innlegget ble redigert 12.03.17 20:55)

FredPerry
13.03.17 17:10
FredPerry: Kløfta for en Peugeot 407

Peugeoten er solgt. Hva tenker vi om langkjørt Volvo S60 med selvpustende bensin og manuelt gir?

(Innlegget ble redigert 13.03.17 17:12)

FredPerry
13.03.17 17:40
FredPerry: Hva tenker vi om langkjørt Volvo S60 med selvpustende bensin og manuelt gir?

Dette var altså en bil han hadde funnet selv. Innenfor komfortabel 15 minutters radius fra kjøkkenbenken.. 

Sendte et svar som jeg tror jeg kan stå inne for: 

"Er den beste av de du har finni selv i hver fall.. Volvo S60 er veldig komfortabel og fin å kjøre. Var visst endel tull med det elektriske med de tidligste utgavene, og denne er vel blant de.. Regner uansett med at det meste av sånt har blitt ordna på garanti i løpet av årene etter at den var ny, men med den kjørelengden kan man i alle tilfeller ikke ta noe for gitt.

Ålreit bonus at det følger med DAB+ radio, men ser ikke at annonsen nevner noe om tilstanden på dekka. I så fall kan du i verste fall regne med at det kan koste deg 5-6000 ekstra pr sesong hvis du må kjøpe nye sommer- og vinterdekk med en gang. 
Her er bruktbilomtale av Volvo V70. Er samma bilen som stasjonsvogn: 
http://www.tv2.no/a/4044027/

Her er to svenske bruktbilomtaler: 
http://egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/ams/biltester_pdf/052204.pdf

http://egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/ams/biltester_pdf/081808.pdf"
rosmebraad
13.03.17 17:55

Vormsund?

Fra tidligere år, da jeg hadde 'lineært tv-mottak' husker jeg stadig den tilbakevendende historien med bonden fra Vormsund og frier-damene i 'Jakten på kjærligheten'. Han sa 'kjøp 95' da de skulle handle drivstoff til gressklipperen.

Det endte med diesel på tanken og en dugande bonde som ordnet opp, tilsynelatende med godt humør.

(Innlegget ble redigert 13.03.17 17:58)

Batistuta
BatistutaInnlegg: 22
13.03.17 19:21

Synes det er artig å lete litt bil.

Foreslår denne:

Mazda 6

EU ok til april 19 og fulgt alle servicer.

Angivelig rustfri, men det må man vel ta med en klype salt. Negative er vel filmen som er lagt på bak, 6ern er utsatt for rust og de hadd vel problemer med olje forbruk på noen av 1.8 literne.

mulig jeg redigerer inn flere forslag.

fcuk
fcukInnlegg: 15226
13.03.17 19:42

Rustfri ... en klype salt ... that's gold!

FredPerry
13.03.17 19:43
Batistuta: Foreslår denne: Mazda 6

Takk for forslag. Denne syns jeg selv virker fornuftig, og den er også nevnt litt lenger opp i tråden. Tror det er en bil som kan tåle å gå for knapper og glansbilder, selv om de kan ruste litt. 

Batistuta
BatistutaInnlegg: 22
13.03.17 19:51

Ah. Har faktisk klart å missa at du forelso Mazdan når jeg leste igjennom tråden.

Er det slik å forstå at å reise til Oslo var uaktuelt?

Hvis ikke synes jeg at denne Focusen ser lovende ut. Har selv veldig god efaring med Focus, 1.6 litern som står i vår riktignok. Familien har hatt den i snart 10 år nå og den har rundet 200 000km. Rust er igjen hovedproblemet.

FredPerry
13.03.17 19:52
rosmebraad: bonden fra Vormsund og frier-damene i 'Jakten på kjærligheten'.

Opp gjennom årene har det vel vært fire eller fem stk. fra distriktet der som har vært med i Jakten på kjærligheten. 

Angående S60en har visst broren til han som skal kjøpe bil hatt litt å gjøre med folka som driver dette firmaet. Han mente de var "ubrukelige", så Volvoen er lagt på hylla. 

Fant en annen kandidat i bygda som han skulle sjekke ut. E46 316i

Som en finte fra siden har en kompis av oss igjen en 2008 modell nettopp EU-godkjent Caddy som han vurderer å kvitte seg med for 30 000,- kroner. Personlig ville jeg ikke kjøpt bruktbil av noen jeg kjenner, men når pris er eneste kriterium kastes alle prinsipper over bord. 

FredPerry
13.03.17 20:01
Batistuta: Er det slik å forstå at å reise til Oslo var uaktuelt? Hvis ikke synes jeg at denne Focusen ser lovende ut.

Oslo er ikke lenger enn 35-40 minutter unna, så det burde ikke være uaktuelt. Problemet er at vedkommende er særs bedagelig anlagt og helst foretrekker å kunne spasere bort til naboen, kjøpe en bil og være ferdig med det. 

Om bilen skal bli kjøpt i Oslo eller omegn er det nok jeg som blir sendt ut for å sjekke kvaliteten - og det ansvaret som vil bli lagt på meg når han i sjokk finner ut at det faktisk kan gå ting galt med biler til 40 000 kroner vil jeg ikke ha. Sendte han Focusen på mail. Den er billigere enn overnevnte Caddy, så det bør telle endel for han. 

quentez
quentezInnlegg: 21006
13.03.17 20:15
FredPerry: Med andre ord er "jeg" på utkikk etter en personbil til maks 40 0000,- i Oslo eller Akershus. Den må ha så lang tid igjen til neste EU-kontroll som mulig, må være "så bra som mulig" - og helst tåle et liv uten vedlikehold. Utover dette er det egentlig fritt valg.

(Innlegget ble redigert 13.03.17 20:15)

FredPerry
13.03.17 20:19
quentez: Jessheim-Hyundai med EU-kontroll om halvannet år. Litt til overs som kan/må brukes på sommerdekk.

Hyundai Coupé syns jeg egentlig er en litt stilig bil i den prisklassen. Den er ganske "sjelden", og de få man ser på veien er merkelig nok ikke spesielt opprånet heller. Kan ha noe med at streetcred'en på stripa på Jessheim er særs lav for tilårskomne koreanere og at de fleste blir kjørt av såkalte spreke damer på 45+. 

Denne har jeg faktisk tenkt på å foreslå tidligere, men tror ikke Hyundai er et merke han vil se mer til - selv om det på mange måter er hans egen feil at Matrixen har vært så dårlig. 

(Innlegget ble redigert 13.03.17 20:23)

quentez
14.03.17 11:23

Glem heller ikke at Hyundai Coupé (dog en eldre modell) var den desidert beste bilen på V-Rally 2.

(Forøvrig muligens det beste rallyspillet til sin tid).

EDIT: Kanskje Richard Burns Rally var hakket vassere pga sin realisme.

(Innlegget ble redigert 14.03.17 11:28)

FredPerry
14.03.17 11:42
quentez: EDIT: Kanskje Richard Burns Rally var hakket vassere pga sin realisme.

I helga tilbrakte jeg et par timer i disse simulatorene fra Prolek mens jeg var på jobb og attpåtil fikk betalt. De koster en halv million pr stk og alle andre måter å spille bilspill på er nå ødelagt. 

For øvrig var Caddyen som jeg nevnte over lovt bort til noen andre, så jeg har atter en gang sendt mail med nye anbefalinger: 

"Volvo S40: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=84897169

+ Ny EU-godkjenning, ny clutch, fullt servicehefte, byttet registerreim.
-  Litt langt til Stabekk. Dårligere kvalitet enn hva Volvo er kjent for. Ellers ingen åpenbare ting. 
http://www.vibilagare.se/test/begbil/begtest-volvo-sv40-12577

Toyota Corolla: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=91820471
+ Lenge til neste EU-kontroll, fullt servicehefte, enkel og grei bil. 
- Litt lang kjørelengde. Antageligvis like (u)komfortabel å kjøre som Matrixen. 
http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article522153.ece

Alfa Romeo 147: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89597805
+ Nyest og kortest kjørelengde. Skiller seg ut fra mengden. Fjellhamar er nærmere enn Stabekk.
- Ikke like lenge til EU-kontroll. Litt liten og trang. Bør vaskes en gang i blant, særlig i hjulbuene. 
http://broom.tv2.no/underholdning/broom/alfa-romeo/147/2001-2010/8"

(Innlegget ble redigert 14.03.17 11:44)

quentez
14.03.17 14:12
FredPerry: I helga tilbrakte jeg et par timer i disse simulatorene fra Prolek mens jeg var på jobb og attpåtil fikk betalt. De koster en halv million pr stk og alle andre måter å spille bilspill på er nå ødelagt.

Hvis jeg en gang i livet får meg et stort hus så skal jeg ha et eget rom dedikert til spill, da også inkludert rallystol med ratt og pedaler.

FredPerry
14.03.17 14:56
FredPerry: Fant en annen kandidat i bygda som han skulle sjekke ut. E46 316i.

Da ser det ut som om "vi" skal se på gammel 3-serie til helga. Med unntak av rånegrill ser det ut som om bilen i det minste har blitt holdt av folk som ikke har falt for fristelsen å installere verken digert anlegg eller montere overdimensjonerte felger.

Med unntak av hva som står i denne kjøpsguiden, hva bør man se etter på disse?

(Innlegget ble redigert 14.03.17 14:57)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg