Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Reklamasjon på bilreparasjon

NYTT TEMA
Troenderfury
TroenderfuryInnlegg: 4072
08.03.17 10:01

Hei

Motorlampa på bilen min begynte å lyse en dag, så jeg satte inn bilen på verksted. Jeg ga beskjed til verkstedet om at jeg skal selge bilen, så jeg ønsker at dere skal ordne bilen slik at motorlampa slutter å lyse.

De gjorde da en diagnose og slettet feilkoden, testkjørte bilen litt rundt verkstedet (lampa begynte ikke å lyse igjen under testing), og leverte bilen tilbake til meg. Når jeg da kjører bilen hjem fra verksted, begynner motorlampa å lyse igjen etter ca 30 minutter.

Ringer da straks til verksted og melder om dette, får beskjed om at de skal se på den igjen. 

Setter inn bilen på verksted for andre gang, og får beskjed etter noen dager om at den er ferdig. Når jeg da skal kjøre bilen hjem begynner lampa å lyse igjen etter ca et minutt. 

Bilen er nå inne for tredje gang, og mitt spørsmål er, skal jeg betale for arbeidet de har gjort med bilen min når feilen jeg ba de om å rette fortsatt ikke er rettet?

Forfun
ForfunInnlegg: 4894
08.03.17 11:13

Periodiske feil er vanskelige. Ikke lett å slippe denne kostnaden. De må ha betalt for jobben de gjør. Alternativet er verre, at de begynner å bytte deler til feilen er løst.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30025
08.03.17 11:54

Siden bilen var inne i noen dager den andre gangen, hva gjorde de med den da?

Troenderfury
08.03.17 12:19
FredPerry: Siden bilen var inne i noen dager den andre gangen, hva gjorde de med den da?

Vet ikke. Jeg kan ingenting om bil, men de nevnte noe med koding (bilen min er chippet).

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 1327
08.03.17 20:39
Troenderfury: Vet ikke. Jeg kan ingenting om bil, men de nevnte noe med koding (bilen min er chippet).

Hvis du ikke sa i fra om det, kanskje det kunne være en ide?

Jan
JanInnlegg: 3689
08.03.17 21:15
Troenderfury: Vet ikke. Jeg kan ingenting om bil, men de nevnte noe med koding (bilen min er chippet).

For å komme med innspill om problemet ditt, hadde det vært nyttig å vite hvilken bil du har.

Noen av oss har opplevd det samme, og da er det lettere å ta stilling til saken hvis man kjenner biltypen.

Noe annet er at det sjelden er nok å slette feilkoder, for å slukke motorlampen permanent. Som oftest er det en grunn til at den lyser, og da må årsaken utbedres for å oppnå varig virkning.

Etter min erfaring, er merkeverksteder, de flinkeste til å løse slike problemer.

(Innlegget ble redigert 08.03.17 21:17)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34300
08.03.17 21:22

Og godt ikke-merkeverksted vet også når det er best å sende bilen andre steder. 

Troenderfury
09.03.17 07:17
Fernandovonarb: Hvis du ikke sa i fra om det, kanskje det kunne være en ide?

Jeg sa i fra om det.

Troenderfury
09.03.17 07:18
Jan: For å komme med innspill om problemet ditt, hadde det vært nyttig å vite hvilken bil du har. Noen av oss har opplevd det samme, og da er det lettere å ta stilling til saken hvis man kjenner biltypen. Noe annet er at det sjelden er nok å slette feilkoder, for å slukke motorlampen permanent. Som oftest er det en grunn til at den lyser, og da må årsaken utbedres for å oppnå varig virkning. Etter min erfaring, er merkeverksteder, de flinkeste til å løse slike problemer.

Seat Leon 1,8T 2001. Spørsmålet mitt går i hovedsak på om jeg har en case her med tanke på reklamasjon når de ikke klarer å rette feilen..

xantiasx
xantiasxInnlegg: 1960
09.03.17 09:19

Endel VAG-biler fra de årgangene er kjent for lysende motorlamper uten spesiell grunn.

Noen ganger kan en tur på motorveien på høyt turtall en stund, f.eks på 3. gir, rense systemet litt, hvis sot er problemet. Men vil nok komme tilbake. Du har ingen case, mener jeg. Skulle også likt å vite hvilke feilkoder du har hatt, da motorlampa er felles for mange feilkoder.

(Innlegget ble redigert 09.03.17 09:28)

Troenderfury
09.03.17 13:37

Den har vist forskjellige hver gang så vidt jeg har forstått. For høyt turbotrykk, for lavt turbotrykk, feil på kjøling er tre feilkoder de har fått frem.

xantiasx
09.03.17 18:07

Har hatt for høyt turbotrykk pga tett katalysator. Men sjekk også tilstand på batteriet, er det dårlig, ofte lav hvilespenning, kan mye rare feilmeldinger dukke opp. Eller hvis jordingen er dårlig ett sted.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 55762
09.03.17 18:10
Troenderfury: (bilen min er chippet).

1000-kronersspørsmålet da: Fra hvor er den chipen? 
Er det en innstikkschip, eller der ECU komplett mappet om? 

Troenderfury
09.03.17 18:31

@xantiasx, katalysator og lambdasonder ble byttet på bilen min for en stund siden. Har i tillegg et ganske stort anlegg hvor jeg nettopp har installert kondensator, kan det være relevant? Av erfaring vet jeg at batteriet mitt ikke er helt bra.

Troenderfury
09.03.17 18:32

@Ricki, aner ikke. Var chippet da jeg kjøpte den.

perchri
perchriInnlegg: 6833
10.03.17 09:12
Troenderfury: Motorlampa på bilen min begynte å lyse en dag, så jeg satte inn bilen på verksted. Jeg ga beskjed til verkstedet om at jeg skal selge bilen, så jeg ønsker at dere skal ordne bilen slik at motorlampa slutter å lyse. De gjorde da en diagnose og slettet feilkoden, testkjørte bilen litt rundt verkstedet (lampa begynte ikke å lyse igjen under testing), og leverte bilen tilbake til meg. Når jeg da kjører bilen hjem fra verksted, begynner motorlampa å lyse igjen etter ca 30 minutter. Ringer da straks til verksted og melder om dette, får beskjed om at de skal se på den igjen.  Setter inn bilen på verksted for andre gang, og får beskjed etter noen dager om at den er ferdig. Når jeg da skal kjøre bilen hjem begynner lampa å lyse igjen etter ca et minutt.  Bilen er nå inne for tredje gang, og mitt spørsmål er, skal jeg betale for arbeidet de har gjort med bilen min når feilen jeg ba de om å rette fortsatt ikke er rettet?

..verden er blitt slik i dag.....mangel på kunnskap og forståelse av hvordan ting virker....særlig på en bil. Synd, men de som virkelig kunne bil ligger 6 fot under jorda. Lese av feilkoder kan alle....å forstå hvorfor , er en annen del av problemet. Men....noen biler er slik at når man nullstiller feilkoder, må "feilen" oppstå minst 6 ganger fortløpende,etterhverandre, før varsel vises på daschbordet. Så, det kan ta litt tid før den lyser igjen.Dersom denne resettinga blir gjort mer en 2 ganger, vil lampa varsle videre feilen med en gang en begynner å kjøre, fra da av. Feilkoden angir vanlighvis hva som er mulig feil, sensorer etc. Her må jo mekanikeren nøste videre. Metoden i dag er da å skifte den delen som er angitt, så ser man hvorledes det går. Synes nok de ikke skulle ta betalt mer en en gang.Det må da være en grei sak å skifte delen/sensoren og iakta videre hva som skjer. Er det ikke den bytter de tilbake og nøster videre.

Troenderfury
10.03.17 14:57

De fant visst feilen nå. En eller annen slange som var oppsmuldret som gjorde til at lampa slo ut på feil turbotrykk. 

JudasT
JudasTInnlegg: 4961
10.03.17 15:48
perchri: Synes nok de ikke skulle ta betalt mer en en gang.Det må da være en grei sak å skifte delen/sensoren og iakta videre hva som skjer. Er det ikke den bytter de tilbake og nøster videre.

Enten må verkstedet ta betalt for alt som faktisk gjøres (via timepris), eller så må de tippe på forhånd hvor mye arbeid dette kommer til å bli, og ta en fastpris deretter. 

Hvis de har erfaring for at gjennomsnittlig må delen/sensoren byttes to ganger før feilen blir borte, må de altså ta en fastpris som er dobbelt så høg som for en enkel utskifting.
Mange kunder vil sikkert reagere på det også – flere tusen kroner for det som viste seg å være en enkel liten jobb. H.I.:"Om jeg hamrer eller hamres, likefullt så skal det jamres".

Troenderfury
16.03.17 21:27

Det endte med en god løsning i mine øyne. Verkstedet strøk faktura nummer 2 og ga rabatt på faktura nr 1. Så ordnet de feilen selvfølgelig.

Skjitbilen skal selges forresten. Har kostet på 31000 for å få den salgbar stand. Får igjen maks 40k. Tapsprosjekt deluxe..

(Innlegget ble redigert 16.03.17 21:31)

xantiasx
17.03.17 07:22

Bil er alltid dyrt. På gammel bil har man mindre verditap, men må regne med mer påkost i reparasjoner. Skal være glad jeg er så gammel at jeg er vant til å skru bil, brukte heller pengene på motorsykkel da jeg var ung, og kjørte billigbiler (dengang man fikk kastet Audi 100 etter seg for småpenger...).

Troenderfury
17.03.17 09:07

Jepp. Jeg har lært at hissige turbobiler er satans gøy, men man må ha tid og interesse for vedlikehold. Det har ikke jeg..

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg