Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nye drivstoffblandinger kan ødelegge eldre biler?

NYTT TEMA
monterosa
monterosaInnlegg: 98
08.03.17 19:37

Les dette i BT idag: http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Minst-470000-biler-taler-ikke-bensinen-Stortinget-har-vedtatt-a-innfore-331554b.html

Er dette riktig? Er det slik de styrende har tenkt å fjerne alt av eldre biler. Blir trist å vere bilinteressert i fremtiden.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34731
08.03.17 19:41

Dette har man visst lenge.

Kort fortalt er en del politiske vedtak 'som fra sene lørdagskvelder' som jeg mener det stod i BT-saken. 

Der stod vel også påstander om at det 'klimavennlige' biodrivstoffet skaper MER klimautslipp enn fossilt.

Kort fortalt 'genialt' av Skei Grande mfl.

Og Dubai bygger ut enda mer fossildrevet transport uansett hvor dypt i fantasiene Venstre mfl. ønsker å dra Norge.

 

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15233
08.03.17 19:44
monterosa: Er dette riktig? Er det slik de styrende har tenkt å fjerne alt av eldre biler. Blir trist å vere bilinteressert i fremtiden.

Norske politikere og bil går dårlig sammen.

Regjeringens varslede bruk av mer «konvensjonelt» biodrivstoff i Norge vil øke verdens klimautslipp med flere titusen tonn CO2, ifølge en ny SSB-rapport.

Jan
JanInnlegg: 4015
08.03.17 19:46

Det er slik det går når politikere som ikke har peiling på teknologi skal redde verden.

Selv når han fikk fakta i fleisen på radioen i dag, insisterte venstres Ola Elvestuen på at dette var en fornuftig satsning.

Denne satsingen på biodrivstoff er ren symbolpolitikk som til tross for venstres iver, har negativ effekt på de totale CO2 utslippene.

Noe annet er at det er galskap å benytte matjord, i en verden som sulter, til å dyrke drivstoff. Særlig siden verdens oljereserver er tilstrekkelige til å holde i mange tiår enda.

monterosa
monterosaInnlegg: 98
08.03.17 20:01

Ser at bl. a 2,0 l Avensis helt til 2008 kan få problemer, mens Volvo er Ok fra 1976. Må nesten kikke litt på den lista om en skal bytte til gammel bil ser det ut til.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34731
08.03.17 20:10

Dumper man i mekaniske fag, ingeniørfag eller lignende, kan man likevel ha en lysende karreriere som premisspolitiker.

Fakta hekter man av før start.

legalize_it
legalize_itInnlegg: 12625
08.03.17 20:12

Ingen overraskelse at politikere vedtar ting de ikke har peiling på, men jeg vil tippe oljeselskapene finner en grei måte å løse disse problemene på.

sl500
sl500Innlegg: 10232
08.03.17 22:36
Jan: Denne satsingen på biodrivstoff er ren symbolpolitikk som til tross for venstres iver, har negativ effekt på de totale CO2 utslippene.

Du kan gjerne nagle FRP til denne saken også da det er like mye deres skyld som venstre.
Fritt fra husken. Venstre ba om 80 øre i økte drivstoff avgift på tradisjonelt drivstoff.
Dette kunne ikke FRP gi de da bilpakka i budsjettet lå fast.
Da tok dustene i begge partier trolig godt nedi vodka flaske en sen lørdagskveld å fant ut at blande inn 10% bio er tingen.
Resultatet er dårligere og antaglig dyrere drivstoff enn om Venstre hadde fått viljen sin med en gang.
Her er det bare å dele ut kaktus og rødt kort til FRP.
At Venstre er et lite tulleparti der symbol sakene teller mye er nå en ting men at FRP kunne drite seg så mye ut i en av kjerne sakene er mindre forstålig.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9777
08.03.17 22:46

Jeg tolker vedtaket slik at 95 blyfri erstattes av E10. Også vil Shell og Esso fortsette å selge 98 blyfri (E5) på siden sånn som de allerede gjør idag. 

Ingen forskjell for sånne som meg som bor med bensinstasjoner i øst og vest. Jeg kan fortsette å fylle 98 blyfri på den 19 år gamle bensinslukeren min. 

Men kjedelig for de på bygda som bare har en Best, ST1, CirkleK eller liknende i nærheten. For da er det kun E10 som vil være tilgjengelig. 

(Innlegget ble redigert 08.03.17 22:50)

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 3065
09.03.17 00:17

Forstår det sånn at tidlige innsprøytningssystemer er rammet?

Jeg har en forgassermotor fra 1970tallet (Ford Escort Mk2 1977).

Tror ikke disse heller er veldig begeistret for 10% eller mer bio men det går vel.. får blande i litt totaktsolje..

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 3065
09.03.17 10:31

På gamle biler er det vel tetninger og slikt i motor som er verst ute, tåler ikke etanolen er det vel. Motoren i min har noe svekket kompresjon, antagelig gummitetningene i ventilene. Da får jeg bruke den som prøvekanin og håpe på løsninger.. har en annen motor.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9777
09.03.17 13:15
Herinacius: På gamle biler er det vel tetninger og slikt i motor som er verst ute, tåler ikke etanolen er det vel. Motoren i min har noe svekket kompresjon, antagelig gummitetningene i ventilene. Da får jeg bruke den som prøvekanin og håpe på løsninger.. har en annen motor.

Eller så kan du begynne å fylle 98 blyfri

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11500
09.03.17 15:50
Hollabaloo: Best, ST1, CirkleK eller liknende i nærheten.

At CirkleK (tidligere Statoil) som er så store har kuttet ut 98 er helt håpløst.

Jeg har kjørt en del tusen kilometer i Nord-Italia. Der har jeg ikke sett en eneste bensinstasjon som selger 98 oktan. Men Ferrari og Lamborghinieiere vet sikkert hvor de finnes.  

Someone
SomeoneInnlegg: 24257
09.03.17 16:13

Dette er jo også fort et vedtak som enkelt og ganske trolig fort blir reversert. Og lukter jo et forsøk på å sukre statsbudsjettet for 2017 med et vedtak som ikke er noen effekt før langt frem i tid, hvis det i det hele tatt blir gjennomført.

På samme måte som når jeg er og handler med sønnen min, og vi ikke kan skal noe han har lyst på, siden det ikke står på handlelisten som jeg sier, og påstår selvsagt vi skal skrive det opp neste gang......til nå funker det trikset hver gang

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3488
09.03.17 17:29

Er vel bare å begynne med 98 på alt? Gjelder dette kun 95 blyfri eller skal 98 bensin også få dette kravet? Har helt sluttet å fylle på Statoil (CK) da jeg har hørt de har dårlig bensinkvalitet (bio?) og det kan ødelegge motorer. Fyller kun på Esso og Shell.

Alternativt kan vi jo alle bare bytte til diesel, hehe. 

(Innlegget ble redigert 09.03.17 17:34)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 59660
09.03.17 17:58
Iseran2770: Jeg har kjørt en del tusen kilometer i Nord-Italia. Der har jeg ikke sett en eneste bensinstasjon som selger 98 oktan. Men Ferrari og Lamborghinieiere vet sikkert hvor de finnes.

HELT ærlig. 

 

Hva skal du egentlig med 98-bensin?

RickiBK
RickiBKInnlegg: 59660
09.03.17 17:59
Herinacius: Motoren i min har noe svekket kompresjon, antagelig gummitetningene i ventilene.

GARANTERT IKKE årsaken til dårlig kompresjon. 

hillebillys
hillebillysInnlegg: 8987
09.03.17 18:45

Snakket med VW om dette, og dem sa bare att så lenge bensinstasjonen selger bensin med riktig norm, så er det ingen problemer.

Selger dem bensin, og kaller det bensin og normen viser seg og ikke stemme. Så mente forhandleren att den aktuelle bensinstasjonen bør dekke eventuelle skader.

 

Normen min bil skal ha er EN 228

Men tviler på att det vil funke når det er bestemt fra gjøkene...

 

 

 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3488
09.03.17 19:31

Det er en del høyytelsesbiler som helst går på 98 bensin, men unntaksvis kan gå på 95. Min Panamera GTS skulle ha 98 i følge instruksjonsboken for å yte sitt normale jeg, mens den kunne kjøre på 95 og da justerte motoren seg etter det.

(Innlegget ble redigert 09.03.17 19:32)

Someone
SomeoneInnlegg: 24257
09.03.17 21:11
Kompressor-V8: Har helt sluttet å fylle på Statoil (CK) da jeg har hørt de har dårlig bensinkvalitet (bio?) og det kan ødelegge motorer. Fyller kun på Esso og Shell.

Tja, det er ikke så mange raffinerier her i landet at det er så veldig stor forskjell skal du se....... 

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9777
09.03.17 21:13
Kompressor-V8: Har helt sluttet å fylle på Statoil (CK) da jeg har hørt de har dårlig bensinkvalitet (bio?) og det kan ødelegge motorer. Fyller kun på Esso og Shell.

Det samme gjør jeg (fyller 98). Passer bra, da Shell er min nærmeste stasjon. Nå når CircleK/Statoil F&R ikke lenger er norsk-eid, kjennes det riktig å bidra i kassen til lokal-stasjonen så den forhåpentligvis ikke blir lagt ned og jeg må kjøre enda lenger etter bensin. 

(Innlegget ble redigert 09.03.17 21:16)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 59660
09.03.17 21:14
Kompressor-V8: Det er en del høyytelsesbiler som helst går på 98 bensin, men unntaksvis kan gå på 95. Min Panamera GTS skulle ha 98 i følge instruksjonsboken for å yte sitt normale jeg, mens den kunne kjøre på 95 og da justerte motoren seg etter det.

Akkurat. 

Moderne motorstyringer vet å ta hensyn til noe reduserte bankefastheten til 95Oktan mot 98Oktan. 

At visse "høy-ytelsesmotorer" ikke makter dette får man i bunn og grunn gi fullstendig blaffen i ;)
Det er rikelig med produkter på markedet som hever bankefastheten/oktantallet på drivstoff, som eiere av slike problembiler kan benytte. 

Og kostnadene er ultramikroskopiske kontra alle andre deler av driftsutgiftene på slike "høy-ytelsesmotorer". 

Denne skremselslista er nok sterkt motivert av angst for eventuelle garantiansvar hos disse bilprodusentene som har så mange motorer som "ikke tåler E10" Mange overraskelser der i grunnen. 

RickiBK
RickiBKInnlegg: 59660
09.03.17 21:14
Hollabaloo: det er jo ikke norsk-eid lenger.

Har ikke vært det på mange år. 

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9777
09.03.17 21:16
RickiBK: Har ikke vært det på mange år.

Vet det. De har ikke hatt 98-bensin på mange år heller. 

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9777
09.03.17 21:18
RickiBK: Det er rikelig med produkter på markedet som hever bankefastheten/oktantallet på drivstoff, som eiere av slike problembiler kan benytte.

Det var jeg faktisk ikke klar over. Har du noen eksempler?

RickiBK
RickiBKInnlegg: 59660
09.03.17 21:21
Hollabaloo: Det var jeg faktisk ikke klar over. Har du noen eksempler?

To sekunder på google ga blant andre dette produktet. 

 

Gidder ellers rett og slett ikke å legge ut de andre 29600 resultatene på oktanbooster. 

 

RickiBK
RickiBKInnlegg: 59660
09.03.17 21:22
Hollabaloo: Vet det. De har ikke hatt 98-bensin på mange år heller.

Ikke? 

Fylte da 98-oktan på CircleK ETTER at de skiftet navn til dette her i høst. 

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 3065
09.03.17 21:30
RickiBK: GARANTERT IKKE årsaken til dårlig kompresjon.

Sikkert ikke. Har ikke målt kompresjon heller. Har bare merket meg at den trekker noe dårligere enn på den forrige tilsvarende bilen men 1.3 Kent motor. Og det lukter litt olje av eksos. Kan love at en slik motor er treg nok som den er.. Men det går jo fint fra A til B, jeg liker å kjøre rolig og passer på å slippe folk forbi. Godt nok for meg på vestlandsveier.


Nå er den ekstra ille nå da den mangler en potte og den som er igjen er slitt (var en rest igjen av bakre demper, fikk satt et tykt rør jeg hadde utenpå der med et mindre rør inni  så det antagelig gir litt dempereffekt). Klarer seg til den skal på Eu til sommeren.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9777
09.03.17 21:33
RickiBK: Ikke?  Fylte da 98-oktan på CircleK ETTER at de skiftet navn til dette her i høst.

Det må ha vært noen gamle rester. Statoil bestemte seg for å fase ut 98-bensin fra sine stasjoner i 2014. Her er hva CircleK selv sier om 98-bensin på sin facebook-side idag. 

Spørsmål:

Hvis Venstre får vilja si og det bare blir 95 oktan med 10% etanol fra nyttår, hva har Cirkle K å by på for oss med biler fra før 2010? Kanskje en ide å gjeninnføre 98??? Personlig fyller jeg ALLTID hos Shell, selv om jeg skal ha 95, som en personlig boikott fordi dere ikke har 98. Regn med at det blir et rush av andre også som dropper Cirkle K fra nyttår hvis dere ikke har noe "normalt" alternativ til biogalskapen.

Svar fra CircleK Norge (ikke en lokal bensinstasjon):

Hei Trond. Circle K vil alltid levere bensin som er i tråd med den europeiske standarden for bensin, EN228. Denne standarden åpner for å blande inn inntil 10% bioetanol i bensin. I Norge har bransjen valgt å ikke blande inn mer enn 5%, nettopp fordi det er mange biler som er fra før 2002 og som ikke kan bruke E10. Regjeringens forslag om E10 som bransjestandard skal nå på høring. Hva som eventuelt skjer dersom forslaget blir vedtatt har ikke vi tatt stilling til ennå.

Når det gjelder 98 oktan så ble dette faset ut for flere år siden. Årsaken var i stor grad at raffineriet på Mongstad sluttet å produsere 98 oktan slik at det ble svært vanskelig for oss å få tak i produktet. Vi har ingen planer om å starte opp igjen med 98 oktan.

Ha en fin dag. /Anita

(Innlegget ble redigert 09.03.17 21:34)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg