Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Da ble det fransk igjen.

NYTT TEMA
hthaug1
hthaug1Innlegg: 517
14.03.17 08:45

Kjenner jeg blir litt smånervøs når en godt voksen franskmann kommer i hus i løpet av dagen. Trengte rett og slett en god del mer plass når kjærleik og bonusbarn skal være med på tur, så da ble det en billig  C4 Picasso med EMG av forrige årgang så sier vi farvel til 9-3. 

Hvilke erfaringer har dere andre her med den bilen?  

Det meste er byttet av dyre ting så burde ha et rimelig bilhold i noen år. 

Er det flere som forresten bytter til et helt nytt merke hver gang dere bytter bil, eller blir det det samme merket hver gang? 

passat06
passat06Innlegg: 1007
14.03.17 09:26

Lykke til! 

Her har det hatt en tendens til å bli ulike merker fra gang til gang...

t109
t109Innlegg: 3219
14.03.17 09:42

Vi har faktisk hatt tre stk GC4P med det forrige karosseriet, hvorav to med EMG. EMG kassa er ingen "høydare", men i en åpenbar familietralle som GC4P, som uansett ikke innbyr til offensiv kjøring fungerer den greit nok. Det fine er at du slipper å klutsje og geare. EMG kassa stjeler heller ikke noe effekt ved at den "slurer". Det som ikke er så positivt er selvsagt at denne gearkassa ikke oppleves som "myk", men man lærer seg raskt å kjøre med den, og da går det greit.

Vi hadde ingen feil på våre GC4P. Verken plass, fleksibilitet eller utstyrsnivå er det noe å utsette på. Innvendig støy er også bedre enn på de fleste andre biler vi har eid.. Jeg opplevde setene som gode, og komforten er det ingenting å utsette på. GC4P er mykere i fjæringen (på godt og vondt) enn "tvillingen" 5008.

1.6 literen er akkurat tilstrekkelig til å flytte bilen fremover, og momentet i dieselen gjør at den ikke oppleves som plagsom å kjøre med full last heller, selv om den selvsagt ikke "river skinnet av pølsa". 

Kjenner en som kjøpte en GC4P ny i 2008. Den er nå rullet ca 250000 km uten å ha skiftet annet enn slitedeler. Dyreste reparasjon han har hatt er vel skifte av automatisk hev/senk funksjon bak, men denne funksjonen er det bare et fåtall GC4P som er utstyrt med - og er vel heller uansett ingen reparasjon som knekker familieøkonomien. Og skulle det skje noe er heller ikke verkstedprisene hos Citroen av de verste i klassen. 

Alt i alt er GC4P en veldig fin familiebil til en overkommelig pris. Det viktige er, som ved alle bruktbiler, å finne et ryddig eksemplar, der servicer og skifte av slitedeler er fulgt opp. GC4P er absolutt "mye bil for penga". 

Du er forøvrig ikke alene om å ikke være merketrofast. Kjenner godt igjen lysten til å "prøve noe annet" når jeg allikevel skal skifte bil:)

(Innlegget ble redigert 14.03.17 09:44)

m-sport
m-sportInnlegg: 1682
14.03.17 10:27
hthaug1: Er det flere som forresten bytter til et helt nytt merke hver gang dere bytter bil, eller blir det det samme merket hver gang?

Har stort sett holdt meg til BMW og noen få Volvoer. De to siste har imidlertid vært Subaru. Kommer antageligvis til å holde meg innenfor disse tre merkene, ihvertfall som hovedbiler i uoverskuelig fremtid.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30131
14.03.17 10:55
hthaug1: Er det flere som forresten bytter til et helt nytt merke hver gang dere bytter bil, eller blir det det samme merket hver gang?

Har vekslet mellom mye rart, men fellesnevneren er at det må være sjelden, ukurant og ha dårlig rykte. Aner ikke hva jeg skal bytte til neste gang, men veksler mellom å drømme om Alfa Romeo Brera, Giulia, Citroën C6, Jaguar XJ, eller den siste Saab 9-5'en - som det antageligvis er umulig å få tak i deler til. 

(Innlegget ble redigert 14.03.17 10:55)

hthaug1
14.03.17 14:20

Takk for godt innlegg t109, roet en del bekymringer her nå, men innrømmer at jeg gleder meg til å få vesentlig mer plass ihvertfall i et par år som er planen til det verste av ting man må ha med seg ikke lengre er et tema. 

Har eid både Scenic som var for meg veldig god å kjøre, men kvaliteten var det værre med, samt en 307 som hadde samme lyter,  men Citroen er kanskje et hakk bedre. 

Skal holde dere oppdatert selv om det er en brød og smør bil :) 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11254
14.03.17 15:58

I starten av min karriere som bileier ble det mye forskjellig. De 10 første bilene var av 9 forskjellige merker. De 8 siste har kun vært Audi og BMW. 

(Innlegget ble redigert 14.03.17 15:59)

t109
14.03.17 16:13
hthaug1: Har eid både Scenic som var for meg veldig god å kjøre, men kvaliteten var det værre med, samt en 307 som hadde samme lyter,  men Citroen er kanskje et hakk bedre

Scenic har jeg ikke eid, men 307 har vi eid et par av. Likte 307 godt, men på den ene var det litt elektriske "bugs". På nyere modeller ( 308,3008, 5008, 508 osv) har dette blitt betydelig bedre - iflg "min" mekaniker hos BOS. 

Tror ikke det er noen kvalitetsforskjell å snakke om på nyere Citroen og Peugeot (plukker vel stort sett deler fra samme delelager). Noen på forumet er sikkert uenige, men både Citroen og Peugeot er klare på at kvaliteten er blitt vesentlig bedre de siste 10 årene, enn det noen modeller var plaget av før.

Eller som har solgt Citroen i snart 40 år sa til meg for 3-4 år siden: "Frem til slutten av -90 tallet skal jeg innrømme at jeg ble litt "skjelven" da det kom en kunde med en Mazda 626 eller Avensis i innbytte og ville kjøpe en BX, men nå er jeg helt trygg på at de produktene vi selger holder god kvalitet, og antall reklamasjoner er redusert til et minimum"

Tvi, tvi -men som alltid med bruktbil er forrige eiers bruk og oppfølging av bilen en minst like viktig faktor som diverse statistikk som viser hvor mange lyspærer ikke virker på en EU kontroll (for å sete det litt på spissen).  

(Innlegget ble redigert 14.03.17 16:15)

Burkar
BurkarInnlegg: 8323
14.03.17 16:25

I starten på min bileierkarriere hadde jeg 2 Opel på rad, men siden det har jeg prøvd å bytte merke hver gang.

Er riktignok på min andre Passat nå, noe som neppe kan kalles særlig oppfinnsomt - selv om det var en Volvo i mellom der.

Burkar
BurkarInnlegg: 8323
14.03.17 16:26
t109: da det kom en kunde med en Mazda 626 eller Avensis i innbytte og ville kjøpe en BX

Det måtte vel ha vært Carina på den tiden. Avensis kom i 1997.

t109
14.03.17 17:23
Burkar: Det måtte vel ha vært Carina på den tiden. Avensis kom i 1997

Det stemmer nok, men jeg tror ikke når de ulike japsebilene kom på markedet er denne selgerens sterkeste side:)....

xantiasx
xantiasxInnlegg: 1985
14.03.17 17:27

Begynte med Ford, fortsatte med Audi ispedd korte perioder med VW, så 3 måneder med Toyota, siden har det vært Citroen som hovedbil.

Skal dog sies at vi også har en Honda, og ei gammal boble jeg har hatt i nærmere 30 år... Og på (veteran)motorsykkelsida, har jeg japanskt og italienskt.

Regner med det er 1.6 HDi i C4 Picassoen, har det i min nåværende C5-05, som nærmer seg 300.000km. Merker at motoren er litt "hard" på olja, anbefaler deg å bytte motorolje hver 10-12.000 km, spesielt hvis du har mye småkjøring. Det kan spare deg for turbohavari. Har hatt ett turbohavari, pga tett katalysator som ga for mye mottrykk. Ellers er vel både EMG og motor oppgradert fra 2009 og nyere, skal være bedre da.

(Innlegget ble redigert 14.03.17 17:32)

Forfun
ForfunInnlegg: 4939
14.03.17 18:13

Gratulerer med bil, praktisk og økonomisk er også bilhold. Målet er å maksikere morroa for pengene, ikke alltid bil treffer der. Selv om de faste her prioriterer bil rimelig høyt...

Har stort sett byttet merke, unntaket er at jeg har eid både en 1977 og en 2003 modell av samme merke. Ikke mye fellestrekk på de bilene. Asiatisk bil har jeg aldri hatt, Subaru har vært eneste på listen så lenge jeg bor i Norge.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34558
14.03.17 18:21

t109 skrev: "Eller som har solgt Citroen i snart 40 år sa til meg for 3-4 år siden: "Frem til slutten av -90 tallet skal jeg innrømme at jeg ble litt "skjelven" da det kom en kunde med en Mazda 626 eller Avensis i innbytte og ville kjøpe en BX, men nå er jeg helt trygg på at de produktene vi selger holder god kvalitet, og antall reklamasjoner er redusert til et minimum""

Spennende kunder da! Iom. at BX ble det slutt på i 1994 og Avensis først startet i 98 må de ha byttet til en eldre BX! Vågalt!

(Skjønner jeg det nogenlunde har Jan levd dette scenarioet, byttet fra (japansk) Accord og til BX,,,,,, eller var det omvendt?)

FredPerry
14.03.17 19:16
rosmebraad: (Skjønner jeg det nogenlunde har Jan levd dette scenarioet, byttet fra (japansk) Accord og til BX,,,,,, eller var det omvendt?)

Foreldrene mine har foretatt noen rare bytter av arbeidsbiler med store hopp i bilmerker i sin tid. Fra hva jeg kan huske i min levetid gikk det omtrent sånn her:

Mitsubishi L300 --> VW Transporter T3 --> VW Transporter T4 --> Renault Kangoo --> Kia Pregio --> Suzuki Jimny --> Fiat Doblo.

Parallelt med dette har familiebilene med unntak av noen vonde år med koreansk og japansk vært ganske konsistente:

Citroën GS --> Citroën GSA --> Citroën BX --> Citroen XM --> Renault Megane l --> Hyundai Accent --> Mitsubishi Lancer --> Renault Laguna ll --> Renault Megane ll --> Renault Megane lll

Den siste tida har det vært mye snakk fra mammas side om å byte ut Megane lll med Renault Captur. Pappa har imidlertid på sine eldre dager blitt glad i koreansk igjen, og har mange ganger luftet tanken på å bytte ut Dobloen med Mercedes Citan og Meganen med Kia Venga. Da har mamma satt foten ned og sagt at hun ikke vil tilbake til "sånn liten drittbil" - med erfaringer basert på Hyundaien og Kiaen fra 15-20 år tilbake. Ironisk å høre for oss som er vant til å måtte forsvare våre franske og italienske kjøp.

(Innlegget ble redigert 14.03.17 19:19)

rosmebraad
14.03.17 19:30

Spennende bilrekker, FP!

Jan
JanInnlegg: 3866
14.03.17 19:50
rosmebraad: (Skjønner jeg det nogenlunde har Jan levd dette scenarioet, byttet fra (japansk) Accord og til BX,,,,,, eller var det omvendt?)

Det var omvendt. 

Det var et sjokk å oppleve japansk kvalitet etter et fransk mareritt. De første par årene satt jeg og ventet forgjeves på at noe skulle bryte sammen på Accorden.

Etter hvert forstod jeg at Accorden kom fra en annen verden enn BX en. En halv million taxikilometer på 5 år var bare oppvarming, så jeg lot den få 100.000 km og 9 år som privatbil etterpå. 

Da jeg solgte den 14 år gammel, var rusten begynt å herje, men absolutt alt av mekanikk og elektrisk var 100% i orden. Til og med den motordrevne radioantennen gikk opp og ned som den skulle.

Da den var på sin siste EU kontroll hos NAF, hentet kontrolløren en kollega for å få hjelp til å finne feil. De mente det måtte være noe på en bil som var kjørt så langt, men det måtte de smilende konstatere at det ikke var.

Det som er verdt å merke seg er at det aldri ble byttet en eneste foring på bilen. Bakre støtdempere og bremser var urørt, bremseskivene fremme ble byttet en gang, ved 450.000 km.

Etter et fjærbrudd, fikk den nye fjærer og dempere fremme ved ca 300.000 km. Den fikk ny dynamo en gang ved ca 400.000 km, og viftemotoren til varmeapparatet ble byttet på garanti ved 190.000 km. For øvrig den eneste garantisaken på bilen, hvis man ikke regner med bytte av fordeler og tenningsmodul ved 450.000 km. Det gikk på servicebulletin.

Det er synd det ikke lages slik kvalitet lenger.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3426
14.03.17 21:33

Gratulerer med ny bil.

Her blir det en del forskjellig, men likevel innenfor avgrensede merker. Min merke-CV i kjøpsrekkefølge:

VW - BMW - VW - BMW - Mini - BMW - BMW - MB - Jeep - BMW - Jaguar - BMW - BMW - Porsche - Citroen - BMW - Jeep

Noen av bilene har jeg eid samtidig og Citroen var et moroskyld-kjøp. I tillegg kommer madammens biler: Audi - MB - MB

Neste gang vurderes: Jaguar/MB/LandRover/Porsche/BMW så får vi se :-)

(Innlegget ble redigert 14.03.17 21:35)

rosmebraad
14.03.17 22:02

Nesten utrolig, Jan. 

Må være minst på Caprice-nivå den kvaliteten. Du får bare minnes, jeg har ikke kjørt noe særlig fra Japans storhetstid i så måte. Relativt sett er Avensis i beste fall middels om man sammenligner med den Honda-triumfen.

hthaug1
14.03.17 22:03

Jo takk takk, imponert så langt over komforten på en 10 år gammel bil selv om langturen ikke kommer før til helga,  og finner stadige nye ting jeg ikke har tenkt på før. Er en Exclusive utgave, 1,6 HDI ja. Veldig pent behandlet og ikke en ripe å se på utsiden. 

Fulgte med komplett servicehefte og vel så det, men ingen instruksjonsbok, så her blir det nok litt knoting utover for å finne alle finurlige ting jeg ikke ante fantes (oppladbar led lykt i bagasjen f.eks)  Tror det blir et hyggelig bekjentskap. 

Må jo slenge inn rekka mi da siste 13 år som da blir VW, Toyota, Audi, Opel, Opel, Mazda, Renault, Peugeot, Saab og nå da Citroen. 

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1068
14.03.17 22:14
rosmebraad: Nesten utrolig, Jan. Må være minst på Caprice-nivå den kvaliteten. Du får bare minnes, jeg har ikke kjørt noe særlig fra Japans storhetstid i så måte. Relativt sett er Avensis i beste fall middels om man sammenligner med den Honda-triumfen.

Neste Caprice-kvalitet. Der gikk vel bilene 800.000-1.000.000 km i tjeneste, først som politibiler deretter som drosjer.

Men disse japsebilene fra denne tiden var solide, det var amerikanerne, Volvo og MB også. Men ingen av de lager biler like solide som de en gang var.

HarleyEarl
14.03.17 22:17

Gratulerer med ny bil.

Vel, jeg har stort sett holdt meg innen GM. Litt Cadillac og Chevrolet, og mye Buick. Har kjøpt fra FoMoCo og, Lincoln, og har hatt 3 Jeeper (Cherokee og Grand Cherokee). Nå er dette stort sett eldre biler, men jeg kjenner at jeg er mest nervøs når det er Chrysler produkter som skal til pers. Eldre GM og FoMoCo er stort sett bunnsolide. Chrycorp. er mer varierende.

(Innlegget ble redigert 14.03.17 22:17)

rosmebraad
14.03.17 22:23

Utrolige tider. Jeg bare gjentar:Jan og andre, nyt at dere har opplevd de kvalitets-tidene.

Nye biler idag er gjerne å se på som (støyende) lettbiler.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 1985
15.03.17 08:48
HarleyEarl: Neste Caprice-kvalitet. Der gikk vel bilene 800.000-1.000.000 km i tjeneste, først som politibiler deretter som drosjer.

Har familie i USA, og husker min 3.mennings 80 talls Chevrolet Malibu, var utslitt rundt 250-260.000 miles. Og det var vanlig på de bilene, sa hun.

Tror også de bilene som nærmer seg en million uten store påkost, har kjørt vesentlig langkjøring på flate, fine veier

VGstig
VGstigInnlegg: 965
15.03.17 12:17

For den som kjøper ny bil i ettermiddag tror jeg kvaliteten (eller mangel på kvalitet) er den samme "uansett" hvilke bil man kjøper. Det er så mye samarbeid mellom bilprodusentene at det umulig kan være store forskjeller på franske eller tyske biler. Problemet er heller at dagens biler ikke holder mer en et par-tre hundre tusen kilometer før reparasjonskostnadsskrekken frister oss til å kjøpe noe nyere.

Det finns helt sikkert eksemplarer som kunne gått mye lenger før de blir skrotet, men det er få fordeler med å kjøre rundt i en 20 år gammel bil.

FredPerry
15.03.17 12:51
VGstig: Det er så mye samarbeid mellom bilprodusentene at det umulig kan være store forskjeller på franske eller tyske bil

Som det blir nevnt i dette klippet bruker Ford F150 og Ferrari 599 samme motor til å justere setene, og Ford F250 Super Duty har samme bensinpumpe som Aston Martin Vanquish. 

SUV
SUVInnlegg: 3185
15.03.17 17:32

Jeg har  hatt 3 biler av 3 ulike merker, kjøpte først en brukt og deretter to nye, alltid dyrere bil enn den forrige.

Samme opplegget med tilhengere også forresten, har kjøpt 3 hengere av 3 ulike merker, først en brukt og så 2 nye, alltid dyrere henger enn den forrige. Men en vesentlig forskjell er det på kjøp av biler og hengere, bilene ble kjøpt over mange år, mens jeg kjøpte alle 3 tilhengerne samme år.

SUV
15.03.17 20:00

Der ble det dobbelpost ja. Skrev inn et svar og trykte send og den ble stående å sende lenge. Noen timer senere kikket jeg igjen, men da var det bare ei feilmelding så jeg antok den aldri kom frem. Åpnet et nytt vindu og fant frem til denne tråden og der var ikke mitt svar med så da fylte jeg det inn på nytt og trykket send. Og vips så hadde jeg de to siste innleggene som to like svar (bortsett fra noen få ord jeg forandret) på samme ting.

(Innlegget ble redigert 15.03.17 20:03)

HarleyEarl
18.03.17 10:58
xantiasx: Har familie i USA, og husker min 3.mennings 80 talls Chevrolet Malibu, var utslitt rundt 250-260.000 miles. Og det var vanlig på de bilene, sa hun. Tror også de bilene som nærmer seg en million uten store påkost, har kjørt vesentlig langkjøring på flate, fine veier

Vel, en 80-talls Malibu hadde jo blandt annet den "kjent" TH200 automaten, så fikk du den til å vare i 200.000 miles eller mer burde de være fornøyde. Motoren, hvis de er en 305 smallblock, så går den mye lenger enn 250.000 miles, men sannsyneligheten for at det ikke er det i en Malibu på 80-tallet er ganske stor.

På 80-tallet måtte du kjøpe disse bilene med "riktig" drivverk. Ellers gikk de ikke like lenge, selv om politiet fremdeles kunne kjøpe 350 motor fra fabrikk kunne ingen andre kjøpe noe større enn en 305 etter 1981 (pga. CAFE-raglene).

Drosjene i New York kjørte nok rundt 500.000 miles i tjeneste, etter at de første hadde tilbakelagt 100.000-150.000 miles som politibiler, stort sett. Der er veiene ganske dårlige mange steder. Men dette var ikke midsize Malibuer på 80-tallet, da var det stort sett Impala/Caprice eller Ford LTD o.l. På 70-tallet var imidlertid bilene så store at en del drosjer faktisk var midsizere (som var større enn 80-tallets fullsizere...).

Men, en Chevrolet eller for den del en Plymouth eller Ford, gikk langt og lenge. Sist jeg kjørte taxi i USA så satt jeg på i en 2001-2003 Crown Victoria. 565.000 miles på tellerverket, en overhalt automatboks kunne sjåføren fortelle. Det er nok en grunn til at relativt dårlig betalte taxisjåfører og eiere velger disse bilene, selv om motoren i forhold til mye annet bruker en del drivstoff. Hadde MB vært en bedre bil i det lange løp hadde de valgt de f.eks. Hadde Toyota Camry vært bedre hadde de valgt de (noen gjorde også det..)

(Innlegget ble redigert 18.03.17 10:59)

SUV
18.03.17 14:48
HarleyEarl: Drosjene i New York kjørte nok rundt 500.000 miles i tjeneste, etter at de første hadde tilbakelagt 100.000-150.000 miles som politibiler, stort sett.

Hvorfor har man denne praksisen der borte med at bilene først går som politibiler og så som drosje istedenfor å holde seg til et bruksområde fra start til slutt?

Det kreves jo en del spesialtilpasninger både for politi og drosje, så hvert bilbytte koster en del mer på den måten enn for vanlige folk.

Er det sånn at politiet har god råd og/eller krav til nye biler, og at drosjene ønsker spreke politimotorer?

De har jo også litt av de samme tilpasningene med at de skal kunne frakte fulle folk som spyr, og kanskje litt av den samme beskyttelsen mellom passasjerer og fører (i tilfelle rabiate passasjerer).

her i Norge så kjører jo politibilene til de stopper, mens drosjene stort sett er nye fordi de slipper moms og det dermed ikke koster så mye å bytte til ny bil og selge den gamle til privatmarkedet.

(Innlegget ble redigert 18.03.17 14:49)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg