Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjøpe bil med heftelser. Noe man må tenke på?

NYTT TEMA
Spectracon
SpectraconInnlegg: 89
14.03.17 20:23

Hei! 

Jeg er så smått på utkikk etter ny bil. Har funnet en på Finn som kan vere interessant. 

Jeg ser at bilen har en heftelse hvor det står at den har blitt tatt i salgspant. Er det noe som kan straffe seg for meg eller er det ikke noe jeg trenger å tenke på?

Takker for alle innspill. 

Jan
JanInnlegg: 3621
14.03.17 20:35
Spectracon: Jeg ser at bilen har en heftelse hvor det står at den har blitt tatt i salgspant. Er det noe som kan straffe seg for meg eller er det ikke noe jeg trenger å tenke på?

Salgspant er ganske vanlig. Det betyr bare at de som har gitt lån til kjøpet, har tatt pant i bilen.

Det som er viktig hvis du vil kjøpe bilen, er å ta kontakt med långiver og gjøre opp direkte med dem.

Du må Aldri stole på en selger som sier dette blir ordnet opp i. I verste fall kan du måtte gi fra deg bilen eller betale dobbelt opp.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 8752
14.03.17 20:45

Som Jan sier.  Avtal direkte med utlåner.
prutt på bilen, og si att du årner lånet selv.

Det vil si om bilen er til salg for 150 000,-
Utlåner sier det er 50 000,- i lån på den.

Prut til 130 000,- (Feks)

Gi 80 000,- til selger.

Betal 50 000,- til utlåner etter avtalen dere gjorde...

Går ikke selger med på att du betaler utlåner på denne måten, se etter en annen bil...

(Innlegget ble redigert 14.03.17 20:46)

Spectracon
14.03.17 20:53

Takker for innspill! 

Det er snakk om salgspant i motorvogn kr. 164.395kr. Bilen har en pris på 128.000kr. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3314
14.03.17 21:10

Det gjør ingenting at pantet er høyere enn salgssummen, men det gjør det viktig å sjekke at selve restgjelden ikke er høyere enn salgssummen. Få banken som har pant til å bekrefte for deg restgjelden og at de vil slette plantet mot at du betaler de oppgitt beløp. Resten av kjøpesummen betales til selger. Dette avtales i kontrakten.

(Innlegget ble redigert 14.03.17 21:11)

Forfun
ForfunInnlegg: 4874
14.03.17 21:11

Vanlig å nedbetale noe på ett lån. Snakk med långivere om hvordan det fikses praktisk som flere har nevnt. 

xantiasx
xantiasxInnlegg: 1922
14.03.17 21:14

Vær også klar over at et salgspant kun er gyldig å inndrive i 3 år fra inngåelse, men først blir slettet etter 5 år i Brønnøysund. 

Har kjøpt mc billig pga gjeld, ventet noen måneder til pantet var over 3 år, og fikk långiver til å slette det.

Bøygen hadde vært hvis finansieringsselskapet hadde tinglyst heftelsen på nytt, før den er 3 år. Da ville 3 nye år gjelde.

(Innlegget ble redigert 14.03.17 21:20)

Jan
JanInnlegg: 3621
14.03.17 21:17
Spectracon: Det er snakk om salgspant i motorvogn kr. 164.395kr.

Beløpet i Brønnøysund vil vise opprinnelig lånebeløp. Hør med långiver hva som er restgjeld på lånet, og avtal å betale dette ved kjøp.

Hvis restgjeld er høyere enn kjøpesum, styr unna. Det finnes massevis av biler til salgs.

Dersom du selv må ta opp billån, vil banken din sørge for at det blir ryddet opp i alle slike forhold. De vil ikke godta et kjøp med uryddige eierforhold.

Spectracon
14.03.17 21:33

Den er god. Jeg skal høre med selger hva saken er. Tusen takk for hjelp folke s

sl500
sl500Innlegg: 10107
14.03.17 23:56
Jan: Hør med långiver hva som er restgjeld på lånet, og avtal å betale dette ved kjøp.

Mulig personværnet setter en stopper for at en random fyr får oppgitt på telefon hvor stort lån eier egentlig har?

t109
t109Innlegg: 3140
15.03.17 07:43
sl500: Mulig personværnet setter en stopper for at en random fyr får oppgitt på telefon hvor stort lån eier egentlig har?

Banken/finansieringsinstitusjonen kan nok, med loven i hånd, avvise å oppgi restgjelden på bilen til en "random fyr", men på direkte spørsmål bør eier oppgi dette til en seriøs kjøper - så tar man det fra der.

Jeg har kjøpt flere biler med heftelser, og har alltid gjort det slik det er nevnt over, dvs nedbetale lånet og utbetale resten til selger. På en bil var restgjelda høyere enn prisen jeg betalte for bilen. Dette ble ordnet på den måten at selger innbetalte overstigende beløp selv. Jeg fikk bekreftelse på dette fra banken, og nedbetalte resterende beløp direkte til banken. 

Jeg har også opplevd selgere som nekter å oppgi restgjelda på bilen, og endog en som hisset seg voldsomt opp pga at jeg som evt kjøper tillot meg å spørre om dette. På denne bilen var lånet mye høyere enn verdien på bilen, og heftelsen var registrert halvannet år tidligere, så jeg ante "ugler i mosen". Så forøvrig at den aktuelle bilen sto tre omganger på finn, før den havnet hos en merkeforhandler. Merkeforhandleren hadde antagelig kjøpt bilen direkte av banken, antar jeg...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg