Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dele og servicepriser hos bilmerkene.

NYTT TEMA
Batistuta
BatistutaInnlegg: 99
14.03.17 21:47

Er litt nysgjerrig på forskjellene på dele og servicepriser hos de forskjellige merkene. Har søkt litt rundt på nettet for å finne en oversikt, men har ikke funnet noe relevant av nyere dato.

Er det noen merker som skiller seg markant ut i positiv og negativ retning? Noen som har erfaringer og meninger rundt dette? Er det noe dere tar med i vurderingen ved kjøp av bil?

Selv har jeg mest erfaring med Ford, Opel og Audi, samt en Honda i en kort periode. Nå har riktig nok de fleste vært av litt eldre modell, men en Ford fra 2013 og en Opel fra 2011 av nyere modeller.

Mitt inntrykk er at Honda er desidert dyrest av de jeg har nevnt. Audi sine deler også relativt dyre sammenlingnet med Ford og Opel. Synes også de to sitnevnte har edruelige priser på service. Audin har heller ikke vært dyr på service, men den var 8år ved innkjøp, så det spiller kanskje inn?

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1072
14.03.17 22:10
Batistuta: Er litt nysgjerrig på forskjellene på dele og servicepriser hos de forskjellige merkene. Har søkt litt rundt på nettet for å finne en oversikt, men har ikke funnet noe relevant av nyere dato. Er det noen merker som skiller seg markant ut i positiv og negativ retning? Noen som har erfaringer og meninger rundt dette? Er det noe dere tar med i vurderingen ved kjøp av bil? Selv har jeg mest erfaring med Ford, Opel og Audi, samt en Honda i en kort periode. Nå har riktig nok de fleste vært av litt eldre modell, men en Ford fra 2013 og en Opel fra 2011 av nyere modeller. Mitt inntrykk er at Honda er desidert dyrest av de jeg har nevnt. Audi sine deler også relativt dyre sammenlingnet med Ford og Opel. Synes også de to sitnevnte har edruelige priser på service. Audin har heller ikke vært dyr på service, men den var 8år ved innkjøp, så det spiller kanskje inn?

De billigste delene har tradisjonelt vært til amerikanske biler. Ikke gjennom Bergheim som ganger innkjøpsprisen med 20 for en bensinpumpe før de selger den, men andre som driver med dette, f.eks. Sarpsborg motor, Skaugs eller Aarnes.  Kjøper du det direkte fra USA er det latterlig billig faktisk.

I dag er det nok ikke like billig som det engang var, men fremdeles syns jeg det er hårreisende å betale like mye for et relee til en BMW som jeg gir for en ny dynamo til min Jeep.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34866
14.03.17 23:38

Sarpsborg motor?

Er det ikke brukeren Andropov som hyller bilmerket Sarpsborg?

passat06
passat06Innlegg: 1066
15.03.17 09:04
Batistuta: Mitt inntrykk er at Honda er desidert dyrest av de jeg har nevnt. Audi sine deler også relativt dyre sammenlingnet med Ford og Opel. Synes også de to sitnevnte har edruelige priser på service. Audin har heller ikke vært dyr på service, men den var 8år ved innkjøp, så det spiller kanskje inn?

Stemmer bra med mine observasjoner, Honda er desidert den dyreste bilen jeg har eid mtp service og deler. Kjøpte deretter en Audi, der var servicekostnadene lave og deler kjøpte jeg aldri så vet ikke...

Nåværende bil (Volvo) ligger et sted mellom Honda og Audi i servicekostnader.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2052
15.03.17 11:43

Syns også Honda har dyre (tidkrevende) servicer, mulig en grunn til at de holder bra. Ellers går det ann å finne rimelige deler på nett til Honda, gjelder flere merker som er store i USA.

Jan
JanInnlegg: 4150
15.03.17 19:58
xantiasx: Syns også Honda har dyre (tidkrevende) servicer, mulig en grunn til at de holder bra.

Da jeg hadde Accord fra 91-05, synes jeg det var ganske rimelig. Sikkert også fordi den trengte lite vedlikehold og skifte av deler.

Da jeg kjøpte ny Jazz i 05, synes jeg servicene var fryktelig dyre i forhold til kjørelengde. Den skulle ha service hvert år, selv om jeg ikke kjørte mer enn 6-8.000 km i året. Den siste servicen jeg hadde på merkeverksted, ble fryktelig dyr. Selv om den ikke hadde kjørt mer enn 24.000 km byttet de div deler som om den hadde kjørt 80.000.

VAG har et mer avslappet forhold til dette. Bilister som kjører lite, slipper unna med service annet hvert år, eller 30.000 km.

sl500
sl500Innlegg: 10254
17.03.17 23:24

Jeg syntes importørene/bilforhandlerene snart må stikke fingeren i jorden og innse at data har kommet for å bli.
Derfor bør de legge ut delekataloger med pris på nett og bestillings mulighet slik som de gjør i endel andre land.
Få fatt i noen på ett delelager på merkeforhandleren kan være en prøvelse i tolmodighet
Ofte er de heller ikke så spesielt interesserte i privat kunder som maser dagen lang på priser.
Det kan jeg forstå men det er jo de som selv legger opp til en slik praksis.

(Innlegget ble redigert 17.03.17 23:25)

SUV
SUVInnlegg: 3393
18.03.17 00:40
sl500: Få fatt i noen på ett delelager på merkeforhandleren kan være en prøvelse i tolmodighet

Det er nok ingenting i forhold til den tålmodigheten man må ha for å få tak i deler i militæret. Jeg skulle ha ny oljebeholder til ei jekketralle. Hadde jeg bare fått beholderen så kunne jeg byttet den selv på 5 minutter. Men det endte med at jeg måtte levere inn jekketralla på verksted for reparasjon, og selv om jeg stadig purret på dem så tror jeg det var 3 måneder det tok før jeg fikk den tilbake med ny oljebeholder. I mellomtiden var ting litt tungvint, for eksempel da jeg alene skulle hente en pall på flere hundre kg (jeg har vært med på å bære denne, da var vi 6 stykker, og det var likevel veldig tungt) som stod på en betonggulv og skulle inn på lastebilen (jeg hadde lift). Jeg måtte bruke lastsikringsstropp for å først dra (jekke) pallen inn på liften og deretter videre inn på planet. Egentlig mye mer tungvint enn om jeg hadde hatt en jekketralle med hjul, da er 200 kg ganske enkelt å flytte rundt på.

Blinklysglass var også ganske arbeidskrevende å få tak i i det samme militære systemet. Jeg var innom flere kontoer på ulike adresser for å få de nødvendige papirer og skulle egentlig innom enda flere steder. Men så var det en som kom på noe smart, det var jo snart øvelse, og da foregår ting med litt mindre byrokrati, så under øvelsen noen få dager senere så oppdaget jeg noen folk ved lastebilen, de satte på nytt blinklysglass.

SUV
SUVInnlegg: 3393
18.03.17 01:00
Batistuta: Er litt nysgjerrig på forskjellene på dele og servicepriser hos de forskjellige merkene. Har søkt litt rundt på nettet for å finne en oversikt, men har ikke funnet noe relevant av nyere dato.
Er det noen merker som skiller seg markant ut i positiv og negativ retning? Noen som har erfaringer og meninger rundt dette? Er det noe dere tar med i vurderingen ved kjøp av bil?
Selv har jeg mest erfaring med Ford, Opel og Audi, samt en Honda i en kort periode. Nå har riktig nok de fleste vært av litt eldre modell, men en Ford fra 2013 og en Opel fra 2011 av nyere modeller.
Mitt inntrykk er at Honda er desidert dyrest av de jeg har nevnt. Audi sine deler også relativt dyre sammenlingnet med Ford og Opel. Synes også de to sitnevnte har edruelige priser på service. Audin har heller ikke vært dyr på service, men den var 8år ved innkjøp, så det spiller kanskje inn?

Jeg har kun hatt to av merkene du nevner. Hvis du sammenligner prisene på samme del så er mitt inntrykk at Honda er dyrere enn Ford, men hvis du tar totalsummen så blir delene til Hondaen billigst fordi det er så få deler som må byttes.

Begge bilene ble solgt da de hadde gått ca 200.000 km. Til Forden kostet bakre eksospotte 450 kr og fremre kostet 550 kr om jeg ikke husket feil. Dette var på Biltema og en del år siden. Begge ble byttet, og før det så var bakre potte allerede byttet en gang på merkeverksted (sannsynligvis enda dyrere). Honda sine eksospotter er sannsynligvis dyrere enn dette, men hva de koster fant jeg aldri ut ettersom hele eksosanlegget på Honda-en var tett og fint da jeg solgte bilen etter over 10 år med ca 200.000 km på telleren.

Samme greia kan man si om veldig mange andre deler til disse bilene, jeg måtte bytte mye på Forden, men lite på Honda-en. Jeg husket at hvis jeg bladet gjennom Biltemakatalogen så fant jeg Forden på nesten hver eneste kategori, og jeg tenkte at det kom til  bli mye dyrere med Honda siden den var nesten totalt fraværende i Biltema-katalogen med unntak av visse universaldeler som vindusviskere og lyspærer og slikt.

Støtdemperne på Forden fikk jeg mangellapp på på EU-kontrollen og måtte bytte (og jeg byttet alle 4 siden de var dårlige), mens på Honda-en så ble det kun byttet en støtdemper på garanti tidlig da den lakk litt (mikroskopisk lekkasje, men på en ny bil bør nå ting være tipp topp), ellers så holdt støtdemperne hele tiden uten problemer.

Men grunnen til at det er kommet mye alternative deler er jo at det er mange deler som ryker og dermed et marked for disse delene, og da blir det litt priskrig som gir lave priser. Men konkurrerende deleprodusenter vil ikke finne det lønnsomt å utvikle deler som i original stand (levert på ny bil) bare ryker i ytterst få tilfeller.

Når det gjelder priser må man også huske på at store kvanta gir lavere pris pr del. For en del år siden skulle jeg kjøpe bil og hadde nettopp lest i Motor en oversikt over hva deler kostet til de ulike bilmerkene. VW kom bra ut, mens Subaru var veldig dyr. jeg nevnte det for en Subaru-forhandler og han fortalte at de sjelden måtte bytte for eksempel lysbrytere på Subaru, mens de hadde byttet veldig mange på VW, selv om VW-forhandleren ligger like ved. Prismessig er det klart det er billigere pr stk å bestille ei eske lysbrytere til VW og dele transportkostnaden på for eksempel 20 deler enn å bestille inn en bryter til en Subaru og ta hele fraktkostnaden. Men har man valget mellom å betale for en Subaru-bryter med frakt eller å betale for 20 VW-brytere med felles frakt så er det nok mye billigere å være Subaru-eier.

Andropov
AndropovInnlegg: 32850
30.03.17 21:13
rosmebraad: Sarpsborg motor?

Han tenkte sikkert på Sarpsborg Motors, Automobiles Sarpsborgs fetter i Detroit -- i sin tid den argeste konkurrent til Lincoln og Cadillac i det amerikanske "full-size luxury car"-segmentet.

Litt som Sarpsborg Golden Fantôme og Rolls-Royce i Storbritannia, eller Sarpsborg Sturmgeschütz og Mercedes-Benz S-klasse i Tyskland.

m-sport
m-sportInnlegg: 1735
30.03.17 21:52

Mange klager over serviceprisene til Subaru, men foreløpig syns jeg ikke det er så ille. Første service (som jeg fikk med i prisen) kostet opprinnelig 3290,-. Mindre enn jeg betalte for liten service på V50 en jeg eide tidligere.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9796
31.03.17 07:40
sl500: Jeg syntes importørene/bilforhandlerene snart må stikke fingeren i jorden og innse at data har kommet for å bli.
Derfor bør de legge ut delekataloger med pris på nett og bestillings mulighet slik som de gjør i endel andre land.

Dette har BMW hatt i mange år allerede.

Men ja, jeg er enig med deg. Ihvertfall de store som f.eks. Møller som har øknomiske muskler og som representerer bilmerker med et stort entusiastmiljø (Audi, VW).

Jeg vil tro mange importører har tenkt tanken, men enten blitt stoppet av bilmerkets policy eller estimert at de positive effektene (mersalg av deler) mer enn oppveies av negative effekter (utviklings- og driftskostnader til nettbutikk)

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 9796
31.03.17 07:43
m-sport: Mange klager over serviceprisene til Subaru, men foreløpig syns jeg ikke det er så ille. Første service (som jeg fikk med i prisen) kostet opprinnelig 3290,-. Mindre enn jeg betalte for liten service på V50 en jeg eide tidligere.

De gangene jeg hører folk klage over servicekostnader, er når det i tillegg til standard-ting som olje og filter også må byttes deler som er utslitt eller gått i stykker. Det er da prisene fyker i været. 

(Innlegget ble redigert 31.03.17 07:43)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg