Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er det store fordeler med NAF-Xtra kortet ?

NYTT TEMA
merterje
merterjeInnlegg: 1096
16.03.17 13:37
Jeg er vanlig NAF-kunde med veihjelp. Jeg vurderer NAF Xtra, som har følgende fordeler : Gratis reise- og avbestillingsforsikring - Kontaktløs betaling - God oversikt over forbruk på Min - NAF Xtra-side og i App - Inntil 45 dager rentefri betalingsutsettelse - Kr 0,– i etablering. Jeg lurer på hva det koster. Det står jo at hvis en betaler innen 45 dag, samt ingen etableringskostnader, så er det totalt kostnadsfritt etter jeg forstår ?? Og det er jo flere fordeler som bensinrabatt, og ikke minst reiseforsikring/avbestilling. Da trenger jeg kanskje ikke Europeisk Reiseforsikring som jeg har heller ? Så du verden, alle skulle hatt det kortet hvis dette stemmer ?? 
Forfun
ForfunInnlegg: 4874
16.03.17 15:31
merterje: Da trenger jeg kanskje ikke Europeisk Reiseforsikring som jeg har heller ?

Uten å kjenne akkurat NAF sitt opplegg, virker det som en helt standard kredtittkortforsikring. Der er en enkel reiseforsikring som gjelder med mange forbehold inkludert. Jeg hadde aldri kuttet vanlig reiseforsikring og stolt på dette. Spesielt når du har så liten erfaring med å lese det med liten skrift at du spør her.

Inntektene til NAF kommer fra sløve mennesker som ikke betaler på forfall, samt ett gebyr til foretningene du handler hos.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 29914
16.03.17 16:17
merterje: Og det er jo flere fordeler som bensinrabatt, og ikke minst reiseforsikring/avbestilling. Da trenger jeg kanskje ikke Europeisk Reiseforsikring som jeg har heller ?

Du må huske at det er forskjell på reiseforsikringer, som alle andre forsikringer. Fort og gæli kan vi jo sammenligne de forskjellige vilkårene til NAF Xtra og Europeiske:

- Avbestilling: 
NAF:
Én person: Inntil 20 000,- 
Familie (inntil tre medreisende eller de tre yngste medreisende): 40 00,- 

Europeiske: 
Én person: Inntil 50 000,-
Familie (ektefelle/samboer/barn inntil 21 år): Inntil 100 000,-

- Reisegods: 
NAF: 
Én person: Inntil 15 000,-
Familie: Inntil 40 000,-

Europeiske: 
Én person: Inntil 30 000,-
Familie: Inntil 60 000,-

- Ulykkesforsikring på reise:
Ved invaliditet: 
NAF: 200 000,- (inntil 67 år)
Europeiske: 300 000,- (inntil 70 år)

Ved død: 
NAF: 200 000,- (inntil 67 år)
Europeiske: 300 000,- (inntil 70 år)

- Ulykkesforsikring for barn (under 20 år):
Ved invaliditet: 
NAF: 500 000,-
Europeiske: 500 000,-

Ved død: 
NAF: 30 000,-
Europeiske: 50 000,-

- Ansvarsforsikring: 
NAF: Inntil 3 000 000,-
Europeiske: Inntil 10 000 000,- (utenfor norden)

For det første. For å benytte deg av Naf sin reiseforsikring er du nødt til å betale minst 50 prosent av reisen med Naf-kortet. Har du for eksempel andre kort med gunstige bonusordninger for reise, hotell eller lignende, er du kanskje avskåret fra å bruke disse for å kunne benytte deg av denne forsikringen.

For å ta et praktisk eksempel. Booker du en tur til hele familien til Mauritsius flyr den fort over 100 000 kroner. I hvert fall over 50. Om du er nødt til å avlyse denne, vil du med Naf bare få dekket inntil 40 000 kroner av dine kostnader, mens Europiske strekker seg til det over dobbelte. Selv om Mauritsius kanskje er et litt ekstremt eksempel trenger man fortsatt ikke være spesielt overdådig for å komme over 40 000 kroner om man har to barn og reiser i høysesongen. 

Reisegods inntil 15 000 kroner for én person er heller ikke spesielt mye. Noen reiser kanskje ikke på tur med mer enn et par boxere og noen slippers, men er man bedagelig anlagt tar man kanskje med seg sin Macbook Pro, noen Bose støykansellerende hodetelefoner, en Samsung Galaxy S8, et kamera og gud vet hva. Det trenger ikke være noe ekstravagant, bare de vanlige tingene folk tar med seg - som man etter en viss tids eierskap faktisk glemmer verdien av. 

Tar du inn i feil bakgate i Nice og blir møtt av en ungdomsgjeng som syns du ser ut som et lett bytte er det verdier for nærmere 30 000 kroner som forsvinner for deg. Da er det surt å ha byttet til reiseforsikring fra Naf.  

I tillegg til dette er det en rekke andre vilkår du kan kose deg med, men det gidder jeg ikke gjøre her og nå. Kort oppsummert gir Naf Xtra langt dårligere dekning for deg enn Europeiske, og for alt jeg vet er ikke Europeiske de beste på markedet en gang. 

Edit: Ifølge en snart to år gammel artikkel i Aftenposten er/var Europiske blant de bedre. Naf sin reiseforsikring er ifølge vilkårene deres levert av Eika bank, og de finner du i kolonnen som viser testens tapere.

(Innlegget ble redigert 16.03.17 16:22)

merterje
16.03.17 17:16

Takker for dere to som kom med gode råd. Jeg har aldri likt å lese ting med små skrift, men nå fikk jeg det i større format av dere. Synes det er rart at ikke NAF som i bunn og grunn skal være så solid, at de ikke har bedre forsikring. Men kan si i mitt tilfelle, så er det hverken så store verdi jeg har med på reiser, og heller ikke er turene mine så dyre, at hos meg ville kanskje ikke forskjellen på forsikringene være så store. Og billigere bensin er bra. Men det er vel alle fordelene da. Men forstår det slik at hvis man betaler i tide, så påløper det ingen ekstrakostnader med dette kortet ?

FredPerry
16.03.17 17:29
merterje: Og billigere bensin er bra. Men det er vel alle fordelene da. Men forstår det slik at hvis man betaler i tide, så påløper det ingen ekstrakostnader med dette kortet ?

Så lenge du betaler hele beløpet du skylder innen 45 dager er det rentefritt, ja. Utover dette er det 21,37% rente. Det med 45 dager rentefri periode tilbyr de fleste kortselskapene, så her er ikke Naf/Eika unike. 

Merk deg at drivstoffrabatten bare gjelder Cirkle K, Best og 123-stasjonene. Fyller du andre steder er det ingen vits. 

Hvis du sjekker lista her er det en oversikt over de kredittkortene som gir best rabatt på drivstoff. Her kommer Naf Xtra ganske langt ned på lista. Du kan også sjekke kredittkorttesten.no, som også påpeker at Naf Xtra ikke er spesielt gode på noe som helst.

sibba76
sibba76Innlegg: 1102
16.03.17 17:41

På drivstoff var vel Naf xtra blant de bedre med 50 øre? 

FredPerry
16.03.17 17:50
sibba76: På drivstoff var vel Naf xtra blant de bedre med 50 øre?

Hvis du fyller på Cirkle K, Best eller 123-stasjonene, ja. 

merterje
16.03.17 18:13

Jeg ser at det er noen begrensninger på NAF kortet, som : Man må betale gebyr hvis kredittkortet er inaktivt. I tillegg setter NAF et maksimumstak på rabatter. Jeg vet ikke helt hva som menes med et inaktiv kredittkort ? Dessuten har jeg ikke funnet et maksimums-taket  ?

sl500
sl500Innlegg: 10108
16.03.17 19:06

For meg er det beste bensinkortet 365 Direkte.
Det gir meg 80øre rabatt pr liter hvis pumpeprisen er kr 14 på Esso stasjoner.
Jeg fyller kun på Esso og bruker kortet kun til det.
Har fast plass i bilen.

På reiser/ferier bruker jeg Bank Norwegian fordi jeg ikke liker å gi fra meg kredittkortet i endel land når jeg skal betale.
Trenger derfor casch så gebyr og rentefri kontantutak er gull.

Har også noen flere kredittkort men de har jeg glemt hvorfor jeg opprettet så de blir ikke mye brukt med untak av min bank sitt som jeg bruker av gamel vane uten å oppnå noe spesielt.

(Innlegget ble redigert 16.03.17 19:18)

Jan
JanInnlegg: 3625
16.03.17 19:16

For meg er det beste kortet SAS Eurobonus Mastercard. Da får man bonus på alle kjøp.

Reiseforsikring har jeg separat. Da er jeg dekket også på bilturer. Å basere reiseforsikring på bruk av kort, er ikke aktuelt for meg. jeg betaler 5-600 kr året for helårs reiseforsikring der jeg har samlet alle forsikringene mine.

Jeg har også et NAFextra Mastercard. Det anskaffet jeg en gang jeg skulle leie bil, og utleier forlangte to kort som sikkerhet.

merterje
16.03.17 20:57

I grunn har jeg kikket en del på forskjellige kredittkort, og trur nesten jeg har kommet til det at jeg ikke har brukt for noen av dem. Kan ikke se i min situasjon at det fins noen gunstige kredittkort-ordninger. Men hvor får du helårs reiseforsikring til 5-600 kr ? Jeg betaler over det dobbelte i Europeisk.

Jan
JanInnlegg: 3625
16.03.17 21:09
merterje: Men hvor får du helårs reiseforsikring til 5-600 kr ? Jeg betaler over det dobbelte i Europeisk.

Det får jeg i Tryg, hvor jeg har samlet alle mine forsikringer. Siden du spurte, logget jeg meg på og sjekket, jeg betaler 612 kr/år for reiseforsikringen, så jeg bommet litt.

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 2802
17.03.17 12:50

Jeg foretrekker BankNorwegian sitt kredittkort. Har i tillegg en god reiseforsikring hos Gjensidige, samt at jeg stort sett fyller bensin på Shell der man får 40 øre bonus per liter gjennom Trumf slik at totalt sett oftest blir billigere enn på Uno X, St1 osv.

Kredittkort er forøvrig gull hvis du handler mye på nett og/eller er mye i utlandet. Det er mye enklere å ordne opp dersom kredittkortet ditt blir svindlet enn dersom det samme skjer med debetkortet ditt. Og cashback er jo "gratis penger" såfremt du alltid betaler hele regningen og ikke har noen årsavgift, noe BankNorwegian ikke har.

FredPerry
17.03.17 14:43
Trolljegern: Kredittkort er forøvrig gull hvis du handler mye på nett og/eller er mye i utlandet. Det er mye enklere å ordne opp dersom kredittkortet ditt blir svindlet enn dersom det samme skjer med debetkortet ditt.

Bruker Skandiabankens kredittkort til alt, uansett hva jeg skal ha. Så lenge man betaler hele beløpet før rentene begynner å løpe syns jeg det er bedre. 

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 3593
17.03.17 17:19

Malapropos vil jeg ta anledningen til å nevne at etter at NAF har tatt steget bort fra bilist-organisjon til trafikkant-organisasjon og klappet henrykt over veiprising samt fylt medlemsbladet med antibil-stoff har jeg etter mange og tjue år tatt steget over til KNA. Om jeg ønsker å lese sykkeltester får jeg det i medlemsbladet til Syklistene.

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 16910
17.03.17 18:14

Enig, NAF må være verdens dårligste organisasjon for bilister. Bryr seg mest om campingplasser og elsykler. 

SUV
SUVInnlegg: 2981
18.03.17 16:31
merterje: Jeg er vanlig NAF-kunde med veihjelp. Jeg vurderer NAF Xtra, som har følgende fordeler :
Gratis reise- og avbestillingsforsikring - Kontaktløs betaling - God oversikt over forbruk på Min - NAF Xtra-side og i App - Inntil 45 dager rentefri betalingsutsettelse - Kr 0,– i etablering. Jeg lurer på hva det koster. Det står jo at hvis en betaler innen 45 dag, samt ingen etableringskostnader, så er det totalt kostnadsfritt etter jeg forstår ?? Og det er jo flere fordeler som bensinrabatt, og ikke minst reiseforsikring/avbestilling. Da trenger jeg kanskje ikke Europeisk Reiseforsikring som jeg har heller ? Så du verden, alle skulle hatt det kortet hvis dette stemmer ??

For å få NAF-kort så må man vel først bruke ganske mye penger på å være NAF-medlem, så det koster jo en del.

Fordelen du nevner synes jeg det virker som om stort sett er de samme som man får ved alle kredittkort uten at jeg har sjekket om det finnes unntak.

Selv bruker jeg som regel 365-kortet. Der er det også inntil 45 dagers rentefritak, altså at det er forfall 15 dager etter at "måneden" er over, så det er 15-45 dager fra jeg kjøper ting til de må betales. Der er det også cashback på 3,65% på mye av det jeg kjøper. Jeg ser jeg har fått ca 670 kr i cashback siste 12 mnd, som betyr at regningene har vært på 670 kr mindre enn jeg har handlet for.

Jeg var NAF-medlem før, men synes jeg fikk utrolig lite igjen for det. Det var egentlig mest fordi det var litt mas om å bli medlem på diverse arrangement i regi av NAF. Jeg tok uten veihjelp da nok kan fikse litt mer enn gjennomsnitttet selv og derfor har lite behov for det. Og skulle jeg ha behov for det så får jeg jo veihjelp likevel, men må da betale noe for hjelpa den gangen. Og med ny bil så er jo sjansen for veihjelp-behov enda mindre og dessuten er det inkludert 5 års veihjelp fra bilprodusenten, så det har ingen hensikt å ha dobbel veihjelp, kan jo risikere at det kommer to bergingsbiler og drar i hver sine ende av bilen så noe ryker :-).

Oversikt over forbruk får jeg på regninga, så da kan jeg sjekke hvor jeg har handlet og for hvor mye (og sjekke at det ser ut til å stemme).

Hva er forresten kontaktløs betaling?

SUV
SUVInnlegg: 2981
18.03.17 16:39
Allegerita: Enig, NAF må være verdens dårligste organisasjon for bilister. Bryr seg mest om campingplasser og elsykler.

Og når man kommer til en campingplass så er det jo fort gjort å glemme å nevne at man er NAF-medlem og kan få noe rabatt. Dessuten er det mange som har sluttet med NAF-rabatten da det ikke gir campingplassene noen nevneverdige fordeler.

Angående markedsføring så må jeg vel innrømme at jeg svingte inn til en campingplass da jeg så skiltet langs veien og det passet å campe sånn ca der. Mer forfallent sted skal man lete lenge etter og alt var gjengrodd og jeg så ingen folk der og alt var forfallent og det eneste tegnet på at eier har brukt penger der siste 10 år er at ei utelampe lyste. Det hadde kanskje vært en ide å fjerne skiltet langs E6 når campingplassen tydeligvis ikke har vært i drift på lang tid. Det var for øvrig ikke fordi det var NAF camping jeg svingte inn der, bare fordi det var camping.

Og rabatter kan jo campingplassen gi ut uavhengig av om man er NAF-medlem eller ikke. Jeg overnattet på en campingplass og da jeg kom tilbake for ny overnatting så sa jeg at jeg overnattet der forrige natt også og spurte om det var noe rabatt for andre natta. Da svarte hun at hun kunne gi meg NAF-medlems-rabatt selv om jeg ikke var NAF-medlem.

JudasT
JudasTInnlegg: 4937
18.03.17 20:23
SUV: Hva er forresten kontaktløs betaling?

Du stikk ikkje kortet inn i sprekken, held det bare borttil apparatet. Og for beløp under 200 slepp du å taste inn koden (fem gonger, var det vel).
Stel eg ditt kort utan å kunne koden din, kan eg altså utan problem handle for inntil 1000 kr.

mf_6
mf_6Innlegg: 3534
19.03.17 20:27
Allegerita: Enig, NAF må være verdens dårligste organisasjon for bilister. Bryr seg mest om campingplasser og elsykler.

NAF har vel blitt mer å regne som en miljøorganisasjon de siste åra.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg