Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva er dine favoritter?

NYTT TEMA
Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 3426
16.03.17 17:33

Hva er dine favoritter fra hvert land innenfor følgende 5 kategorier fra de ulike land:

SUV-Sedan (med plass for 5 pers)-GT/coupe eller cabriolet-Sportsbil-klassiker

Bruker mine egne valg som eksempler:

Italia:

SUV: Maserati Levante (eventuelt Alfa Stelvio?)

Sedan: Maserati Quattroporte GTS 2011 (forrige karosseri)

GT: Ferrari FF eller F12

Sportsbil: Lamborghini Aventador

Klassiker: Lamborghini Diablo og Ferrari 355 - mye å ta av her, men disse sitter godt for en som er født på 80-tallet.

England:

SUV: Range Rover autobiography (evt Range Rover sport)

Sedan: Rolls-Royce Phantom II

GT: Jaguar XKR eller Aston Martin DBS

Sportsbil: Lotus Exige V6 S og Jaguar F-type (mer i retning av en GT kanskje).

Klassiker: det må bli E-type til tross for en del godbiter fra flere merker

Veldig vanskelig å velge frem noen i England da det er så mye som er rått.

Tyskland:

SUV: MB GLE coupe eller Porsche Cayenne

Sedan: Mercedes-Benz S 500 4-matic W222

GT: utgåtte MB SLS AMG GT cabriolet 

Sportsbil: nyeste 911 GT3

Klassiker: her er det mye å velge i, og velger derfor litt utenfor boksen og hente frem en 80-talls klassiker: MB 560 SEC C126

Mye rått fra Tyskland synes jeg og det skal godt gjøres å bli trukket frem her.

USA

SUV: Jeep Grand Cherokee SRT8, kanskje til og med 4,7 V8 fra 2000-2004.

Sedan: Cadillac Seville STS fra 1993 eller eldre Lincoln Town car

GT: Dodge Charger eller Mustang

Sportsbil: nyeste Corvette i råeste utgave

Klassiker: Cobra roadster må være det råeste for min del.

Japan:

SUV: Lexus LX V8

Sedan: Lexus LS 

GT: Nissan Gt-r er jo den eneste her kanskje

Sportsbil: Lexus LFA er jo helt utrolig rå

Klassiker: Honda NS-X er for meg en klassiker nå.

Sverige:

SUV: XC-90 i nyeste utgave 

Sedan: har veldig sans for nye S90 designmessig. Men favoritt sedan fra Sverige kunne like gjerne også vært eldre 960 3.0 med bakhjulsdrift.

GT: Sverige har vel ingen slike? Måtte prøvd meg på en C70 da kanskje.

Sportsbil: Köenigsegg Agera R kanskje. Helt fantastisk rått.

Klassiker: Volvo 1800 coupe

Frankrike:

SUV: ingen favoritter

Sedan: Citroen C6 - en flott kommende klassiker

GT: Peugeot 205 GTI kan vi vel trekke frem her i mangel av en GT

Sportsbil: Renaul Clio V6

Klassiker: Citroen DS og CX - unike biler.

Til slutt:

Hvilken velger du hvis du skal velge en fra hver kategori uansett land? Den kan bli vanskelig synes jeg...

SUV: Må bli Range Rover selv om det er close med Cayenne og MB GLE coupe

Sedan: Må bli Rolls-Royce Phantom, selv om både Maserati og S 500 presser godt på.

GT: Jeg velger innhabilt: Jaguar XKR cab

Sportsbil: utrolig vanskelig å velge bort noe her... men Koenigsegg bør trone her selv før Aventador... eller omvendt... umulig å velge.

Klassiker: Denne er umulig å velge.

(Innlegget ble redigert 16.03.17 17:40)

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30131
16.03.17 18:26

Italia: 

SUV: Lamborghini LM002.
Sedan: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio.
GT: Alfa Romeo Disco Volante.
Sportsbil: Pagani Zonda F. 
Klassiker: Ferrari Testarossa Spider.

England: 

SUV: Range Rover
Sedan: Jaguar XJR
GT: Aston Martin DBS
Sportsbil: McLaren F1
Klassiker: Jaguar XJ220

Tyskland 

SUV: Mercedes G63 AMG 6x6
Sedan: BMW M5 E39. 
GT: SLR McLaren
Sportsbil: Carrera GT
Klassiker: BMW 507

USA

SUV: Cadillac Escalade
Sedan: Dodge Charger Hellcat
GT: Nyeste Mustang
Sportsbil: ...Corvette?
Klassiker: Cadillac Ghia.

Japan

SUV: Landcruiser 200
Sedan: Toyota Century.
GT: Lexus SC500.
Sportsbil: Honda NSX
Klassiker: Toyota 2000GT

Sverige: 

SUV: XC90, i mangel av andre alternativer.
Sedan: Siste Saab 9-5 var vakker, syns jeg. 
GT: Volvo 780 Bertone
Sportsbil: Koenigsegg Regera
Klassiker: P1800.

Frankrike

SUV: Mega Track.
Sedan: Citroën C6.
GT: Renault Laguna Coupe.
Sportsbil: Bugatti Chiron.
Klassiker: DS.

Best of: 
SUV: Mercedes G63 AMG 6x6
Sedan: Alfa Romeo QV
GT: Aston Martin DBS
Sportsbil: Regera.
Klassiker: BMW 507. 

Kompressor-V8
16.03.17 18:42

Glemte Veyron og Chiron, men de er vel GT og ikke sportsbiler? - soleklar favoritt på GT fra Frankrike :-) 

Skrev inn feil på USA GT, skal stå Camaro der, men skrev Dodge Charger, der er jo en sedan... som hellcat er det helt utrolig rått med 707 kompressormatede hester på bakhjulene. Den må vel inn som favorittsedan - USA.

Hva slags XJR er din favoritt, FredP? Nyeste eller eldre klassiske?

(Innlegget ble redigert 16.03.17 18:53)

FredPerry
16.03.17 19:55

Chiron og Veyron er kanskje mer GT enn sportsbiler, ja. Ville egentlig bare nevne Laguna GT. Selv om den ikke kommer med motorer som yter den rettferdighet syns jeg det er en veldig pen bil. Har bare sett den live én gang, men innenfor en ordinær prisklasse syns jeg den gjør seg godt. 

Har alltid hatt et godt øye til XJ. Både den nye og den gamle. Kan godt tenke meg en av den nåværende generasjonen som bruktbil når de har falt enda mer i pris.

Syns egentlig nåværende XJ er en av de peneste sedanene generelt. Særlig etter at Maserati "ødela" Quattroporte. Jaguar XJ, Fisker Karma, forrige Quattroporte, Alfa Romeo 159, 6-serie Gran Coupé, Aston Martin Rapide og siste Saab 9-5 er nok de sedanene i nyere tid som i mine øyne tar seg best ut.

Volvo S90 er også en god kandidat, men den kommer det nok til å bli så mange av etter hvert at den går samme veien som Tesla gjorde etter et års tid. 

(Innlegget ble redigert 16.03.17 19:56)

Skalleman
SkallemanInnlegg: 6299
16.03.17 20:06

Prøver å være litt original, og ikke bare ta the usual suspect.

Italia:

SUV: Rayton Fissore Magnum

Sedan:  Lancia Thesis (hvem var det her som hadde en slik?)

GT: Ferrari GT4 Lusso

Sportsbil: Pagani Huayra

Klassiker: Ferrari Daytona

England:

SUV: Range Rover 

Sedan: Bentley Mulsanne

GT: Aston Martin DB11

Sportsbil: Maclaren P1

Klassiker: Jaguar E-type

Tyskland:

SUV: MB G 4X4^2

Sedan: Mercedes-Benz S 600 Pullmann

GT: MB AMG 63 coupe 

Sportsbil: nyeste 911 GT3

Klassiker: BMW Z3 M-coupe

USA

SUV: Hummer H1

Sedan: Chevrolet Caprice

GT: Dodge Charger

Sportsbil: Ford GT

Klassiker: Ford Fairlane UNBELIVABLE!!

Japan:

SUV:  Toyota Landcruiser V8, Med fullt Arctic Truck stuk

Sedan: Toyota Avensis Diesel

GT: Nissan GR-R

Sportsbil: Subaru Impreza WRX STI 

Klassiker: Toyota FJ40

Sverige:

SUV: XC-90 i nyeste utgave 

Sedan: Amazon

GT: Koeningsegg Regera

Sportsbil: Köenigsegg Agera R 

Klassiker: Volvo Felt

Frankrike:

SUV: Citroen 2CV Paris dakar

Sedan: Citroen 2CV

GT: Bugatti Chiron

Sportsbil: Renault Spidèr

Klassiker: Citroen SM

Til slutt:

Hvilken velger du hvis du skal velge en fra hver kategori uansett land? 

Nei dette blir for vanskelig.

FredPerry
16.03.17 20:12
Skalleman: Sportsbil: Ford GT

Den glemte jeg. Forrige generasjon Ford GT har jo et helt rått utseende. 

Kompressor-V8
16.03.17 20:24

Pokker, jeg glemte jo helt at England har McLaren..! Har til og med kjørt en MP4 12C. Rå bil!

Om du kjøper deg nyeste XJ, FredP, blir jeg både imponert og misunnelig. Prøvde akkurat en 3.0 AWD. Herlig tilstedeværende dur i V6'eren og den er ikke så voldsomt mye tregere enn 750xi at det irriterer. I forhold til 750xi er den mye lettere og mye mindre inni. Den har litt mindre sidestøtte enn komfortsetene til BMW, og fjæringen er en anelse strammere (gjør mindre overflødige komfortbevegelser er kanskje riktigere å si). Men på riksveier fulle av telehiv imponerer XJ stort og følger veien som en silkemyk katt! Litt mer hjulstøy enn 7-serie også, men det var muligens litt urettferdig da XJ hadde 20 tommers sommerhjul mot mine 20 toms vinterhjul. Betydelig lettere på rattet. En meget god kjøreopplevelse og jeg kunne fint kjørt en slik i stedet for en 750xi, de er tett opptil like gode, bare litt give or take. XJ er dog mye "kulere" og et helt unikt og langt mer brautende design enn f01 med m-pakke. Mens 7-serien føles mer tung og sjef. Og definitivt litt mer "regjeringsbil".

(Innlegget ble redigert 16.03.17 20:33)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 11254
16.03.17 21:43
Skalleman: Lancia Thesis (hvem var det her som hadde en slik?)

InternalExile

FredPerry
17.03.17 00:17
Kompressor-V8: Om du kjøper deg nyeste XJ, FredP, blir jeg både imponert og misunnelig.

Det er nok ikke noe som skjer med det første, men jeg har jo ikke akkurat sperrer for å kjøpe ukurante bruktbiler. Når disse faller enda mer i pris er ikke en halvgammel versjon av nåværende XJ helt uaktuelt. :)

Alt kan holdes gående med ebay og velvillige verksteder. Her er til og med en helt vanlig fyr som blogger om hvordan det er å kjøre Bentley Arnage som ordinær lønnsmottaker. 

FredPerry
17.03.17 00:33
Kompressor-V8: Pokker, jeg glemte jo helt at England har McLaren..!

Der Tyskland-kategorien gjerne koker ned til å velge mellom veldig mange "like" biler, i hvert fall bilmodeller som i stor grad er ment å dekke det samme behovet, har England veldig mange jokere som kunne gjort seg i en liste som dette. 

Ariel Nomad og Bowler Nemesis skulle jeg gjerne hatt som jordebiler. Og tror for øvrig jeg vil bytte ut Aston Martin DBS med Morgan Aero Coupe. Den ser ut som en fremtidsbil fra 30-tallet. 

Kompressor-V8
17.03.17 07:24

Bentley Arnage og Mulsanne er like bak Rolls-Royce Phantom på min toppliste over britiske sedaner. En av disse skal jeg eie en gang når de blir "billige" nok. XJ er også helt utrolig rå og spesielt i seg selv, men i forhold til de Rolls og Bentley jeg her nevnte blir det liksom litt mer ordinære biler.

Min favoritt-sportsbil fra England blir dermed McLaren F1 fra 90-tallet.

(Innlegget ble redigert 17.03.17 07:25)

grds
grdsInnlegg: 530
11.04.17 19:40

Italia: SUV: Lamborghini LM002. Sedan: Alfa 164 Q4. GT: Alfa Romeo Montreal, Maserati Khamsin, Ferrari 456. Sportsbil: Bugatti EB 110. Klassiker: Lamborghini Espada.
England: SUV: 1970 Range Rover 2-dørs. Sedan: Aston Martin Lagonda '86.  GT: Aston Martin V8 Zagato. Sportsbil: Jaguar XJ220, McLaren F1. Klassiker: 1969 Jaguar Mark X.
Tyskland: SUV: Mercedes G-Wagen W460 - 300GD 3-dørs kort. Sedan: BMW M5 E39, Mercedes 190E 2.3-16. GT: BMW 850 Ci, Sportsbil: Porsche 911 Turbo 993. Klassiker: BMW 3.0 CSL E9.
USA: SUV: Chevrolet Blazer 400 '79. Sedan: Ford Crown Victoria '92, Buick Park Avenue Ultra '96. GT: Chevrolet Corvette C4 '86, Sportsbil: Corvette (C7) '14. Klassiker: Plymouth Fury '58.
Japan: SUV: Toyota Land Cruiser 4.0did (HJ61) '89, Subaru Forester XT '05. Sedan: Subaru Legacy RS '90. GT: Nissan GT-R '17. Sportsbil: Honda NSX '90.
Sverige: SUV: ?, Sedan: Volvo S90 '98, GT: Volvo 780 '90, Sportsbil: Saab Sonett II '66. Klassiker: Saab 99 '69, '78 (Turbo).
Frankrike: SUV: Peugeot 505 Break 4x4, Sedan: Peugeot 505 GTi '87, Citroen CX GTI Turbo II '88, GT: Renault Alpine GTA Turbo '88, Sportsbil: Renault Alpine A310 '79. Klassiker: Peugeot 504 Cabriolet '77

(Innlegget ble redigert 11.04.17 19:53)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg