Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Reklamasjon ved service.

NYTT TEMA
Pleirik
PleirikInnlegg: 2
18.03.17 09:40

Hei. Håper noen kan hjelpe meg med dette.

Kjøpte bil hos forhandler for 13måneder siden, en ford connect 2008. Gammel leasing bil, så alle servicer var fulgt og realtivt lav kilometer ca 80000km.

I løp av forgie måned så blei bilen meir og meir vansklig og starte, og oljelampa begynte og lyse når bilen stod i ro på tomgang. Leverte inn bilen på repration og passet på og bytte olje i samme slengen (Light service). De oppdaget også noen problem med en brems og att det svettet olje fra motoren visstnok, dette var en relativt dyr affære så mekanikeren anbefalte og berre ver flink med og etterfylle olje så holdt det. Det var også en dyse som måtte byttes, men for det så måtte bilen inn igjen uken etter.

Blei forklart av verksted att det var lite olje på motor, det var derfor oljelampa hadde blinka ved tomgang, og dette skulle vera utbedra. Då eg til min store fortvilelse såg att han framleis blinka ringde eg til verkstad og sa ifrå. Verkstad seier att de sikkert er i forbindelse med dysa som skal byttas og eg tenker ikkje meir på det.

Eg levere inn bilen kvellen før hos verkstad, men kjenner att det er noko gale då eg kjøyrer han inn. Og akkuratt då eg stoppar utanfor verkstaden så tar bilen sitt siste pust nettsom han veit att han skal dø. Får veta dagen etterpå att motor er defekt, og må attpåtil betala 12.000kr for service, ny startmotor mm.

Har ein nokre rettigheter i ein slik situasjon? Eg tenker på dårlig vedlikehald frå mi side med tanke på etterfylling av olje osv? 

Er takksamd for alle svar. 

SUV
SUVInnlegg: 3425
18.03.17 15:04
Pleirik: Blei forklart av verksted att det var lite olje på motor, det var derfor oljelampa hadde blinka ved tomgang, og dette skulle vera utbedra. Då eg til min store fortvilelse såg att han framleis blinka ringde eg til verkstad og sa ifrå. Verkstad seier att de sikkert er i forbindelse med dysa som skal byttas og eg tenker ikkje meir på det.
Eg levere inn bilen kvellen før hos verkstad, men kjenner att det er noko gale då eg kjøyrer han inn. Og akkuratt då eg stoppar utanfor verkstaden så tar bilen sitt siste pust nettsom han veit att han skal dø. Får veta dagen etterpå att motor er defekt, og må attpåtil betala 12.000kr for service, ny startmotor mm.
Har ein nokre rettigheter i ein slik situasjon? Eg tenker på dårlig vedlikehald frå mi side med tanke på etterfylling av olje osv?
Er takksamd for alle svar.

En service er jo i hovedsak bare byte av væsker og litt annet småtteri. Det er ikke en full overhaling av motoren så den blir god som ny. Har man en motor som er nær havari når man leverer inn bilen til service så vil den også være det etterpå.

Om man skal forklare det enkelt så vil det å ta servicene gjøre at motoren slites saktere enn om man dropper servicene, men man vil ikke kunne reversere aldringsprosessen på motoren uten å legge inn store summer i dette.

Du skriver ikke noe om hvorfor motoren er defekt (hva gikk i stykker?). Men basert p ådet du skriver elelrs så antar jeg den har hatt for lite olje etter at det har lekket ut en del og at det har ødelagt den.

Du skriver at det var lite olje og at verkstedet utbedret det, antar det betyr at de fylte opp med olje. Men de nevnte jo også at det lakk en del, neo som betyr at det å fylle på olje ikke betyr at det vil være nok olje så lenge. Da må man passe på å peile og etterfylle selv også.

Olje er jo noe ganske elementært som man må passe på (peile olje for å sjekke nivået), særlig hvis man har en motor som bruker endel olje, og hvertfall hvis oljelampa lyser så må man stoppe med en gang og sjekke om det er lite olje.

Sjekker man olja regelmessig så vil man legge merke til det om den minker og kunne ta sine forholdsregler med etterfylling før det er for seint.

Selv pleier jeg å peile olje en gang i uka selv om jeg har ganske ny bil og ikke har registrert noe oljeforbruk på denne. Skulle det bli noe lekkasje så vil jeg oppdage det på peilepinnen, eller om det er en kjempelekkasje å vil jeg se det på bakken under bilen. Også vil jo oljelampa si ifra om det hadde gått blir mye lekkasje og jeg på mystisk vis ikke hadde oppdaget det.

Men det finnes dessverre en del som aldri peiler olje, og da kan det jo lett gå slik som med deg.

Pleirik
PleirikInnlegg: 2
18.03.17 15:35

Det var det eg trudde, men takk for bekreftelsen SUV! Peile olje er ikkje dumt :) God helg.

perchri
perchriInnlegg: 7189
20.03.17 16:42
Pleirik: Blei forklart av verksted att det var lite olje på motor, det var derfor oljelampa hadde blinka ved tomgang, og dette skulle vera utbedra. Då eg til min store fortvilelse såg att han framleis blinka ringde eg til verkstad og sa ifrå. Verkstad seier att de sikkert er i forbindelse med dysa som skal byttas og eg tenker ikkje meir på det.

Oljetrykket/lampa har ikke noe med noen dyse å gjøre. Takk vår skaper at det ikk er småfly vi kjører.....hadde ikke blitt mange igjen til å betale for service....

Windsor
WindsorInnlegg: 6543
20.03.17 22:48
SUV: En service er jo i hovedsak bare byte av væsker og litt annet småtteri. Det er ikke en full overhaling av motoren så den blir god som ny. Har man en motor som er nær havari når man leverer inn bilen til service så vil den også være det etterpå.

Men bilen er levert inn til en profesjonell part og det medfører et betydelig ansvar for dem. Her kan man argumentere for at de ikke har gjort en skikkelig kontroll og gitt dårlige råd.

Jeg synes ikke dette virker som en opplagt sak rent juridisk. Er Pleirik NAF-medlem bør han kontakte dem for bistand. Forbrukerrådet kan nok også hjelpe. 

SUV
SUVInnlegg: 3425
21.03.17 23:38
Windsor: Men bilen er levert inn til en profesjonell part og det medfører et betydelig ansvar for dem. Her kan man argumentere for at de ikke har gjort en skikkelig kontroll og gitt dårlige råd.Jeg synes ikke dette virker som en opplagt sak rent juridisk. Er Pleirik NAF-medlem bør han kontakte dem for bistand. Forbrukerrådet kan nok også hjelpe.

Den profesjonelle parten (verkstedet) har ansvar for det de blir bedt om å fiske, men de har ikke et ansvar for å levere fra seg en motor i topp stand (uten oljelekkasje) om det kommer inn en motor med oljelekkasje og bileier ikke vil ha det fikset (som selvfølgelig betyr en ekstra kostnad.

Hva mener du verkstedet burde gjort om de blir bedt om å ta service og oppdager en oljelekkasje som det er dyrt å fikse?

1. Si ifra til kunden og gi beskjed om at det må enten etterfylles en del olje regelmessig eller gjøres en dyr reparasjon.

2. Tvinge kunden til en dyr reparasjon som kunden kanskje ikke har råd til og som kanskje koster mye mer enn å etterfylle olje resten av bilens levetid.

3. Påta seg å ta en gratis tetting av lekkasjen som er en dyr reparasjon og bare ta seg betalt for en liten service og oljeskift så verkstedet går på et kjempetap på denne kunden, en regning som da må fordeles på de andre kundene.

Her har verkstedet valgt løsning 1, og det synes jeg er en grei løsning. Da får kunden informasjon om tilstanden og valget om hva som skal gjøres.

Eneste jeg her savner fra verkstedet er info om at når oljelampa lyser så skal man umiddelbart sjekke oljenivået og etterfylle olje hvis det er for lite olje (selv om man kanskje mistenker annen feilkilde som gjør at lampa lyser). Men for alt jeg vet så kan det hende verkstedet har sagt ifra om dette uten at kunden har peilet olje etter å ha sett oljelampa.

Hvis verksteder skal ta en full overhaling av motorer til prisen av en service så må de jo ta seg noen enormt høye priser i utgangspunktet for alle dem som kommer med reine rutinejobber som går som de skal. Da er det bedre at de som har en kjempejobb å gjøre på motoren betaler for dette (eller bare etterfyller olje i dette tilfellet).

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg